«ابتکار» وضعیت بازارهای مالی پس از انتخابات را بررسی می‌کند سایه بلاتکلیفی بر سر اقتصاد

کیمیا نجفی
یک کارشناس اقتصادی می‌گوید: پیش از انتخابات به راحتی نمی‌شود وضعیت اقتصاد را مدل‌سازی کرد و باید منتظر نتیجه انتخابات باشیم.
چیزی به انتخابات ریاست جمهوری نمانده و با مطرح شدن برنامه‌ کاندیدها نگرانی درباره وضعیت آینده اقتصاد و شرایط بازارهای مالی رو به افزایش است. این در حالی است که تب وتاب رقابت‌ها، بازار‌های مالی از جمله طلا، مسکن و خودرو را بیش از گذشته به رکود برده است و به شکلی که انگار بازارها معلق و منتظر مشخص شدن نتایج انتخابات هستند و مهم‌ترین پرسشی که مطرح می‌شود این است که بازارهای مالی پس از انتخابات چه مسیری را برای ادمه راه انتخاب می‌کنند؟ این پرسش با پاسخ‌های متفاوتی از سوی کارشناسان روبه‌رو است. برخی از تحلیلگران تنها انتخابات را عامل تعیین‌کننده وضعیت بازارها نمی‌دانند و معتقدند مذاکرات وین و اخبار منتشرشده درباره آن، از دیگر عوامل مهم و موثر بر بازارها است. این دسته از تحلیلگران بر این باورند که اگر نتیجه مذاکرات لغو تحریم‌ها باشد بدون شک در ماه‌های آتی شاهد گشایش‌های اقتصادی خواهیم بود. از سوی دیگر برخی از کارشناسان معتقدند وضعیت بازارها پس از انتخابات تنها برای مدت کوتاهی با ثبات و آرامش قیمت همراه است و پس از آن اقتصاد شاهد نوساناتی خواهد بود. آلبرت بغزیان، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی با بررسی روند بازارهای مالی و احتمال چگونگی وضعیت آنها پس از انتخابات در گفت‌وگو با ابتکار می‌گوید: در ابتدا باید توجه داشته باشیم که پیش‌بینی‌ها در حد احتمال بوده و نمی‌توان با قطعیت از چگونگی بازارهای مالی صحبت کرد. اما به نظر می‌رسد بازار بورس پس از ریزش مصنوعی که طی ماه‌های گذشته داشته است کم‌وبیش به روند خود ادامه دهد. به عبارتی دیگر تا زمانی که اطمینان نسبت به بازار و روند معاملات به سهام‌داران بازنگردد، مبالغ خارج شده از بازار به بورس بازنخواهد گشت.
این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه گفت‌وگو به بازار ارز اشاره می‌کند و در این خصوص می‌گوید: اینکه قیمت دلار پس از انتخابات به چه صورت باشد کاملا به رفتار بانک مرکزی بازمی‌گردد. ما شاهد هستیم که در هفته‌های اخیر قیمت دلار با کمترین نوسان همراه بوده و بانک مرکزی همین نرخ را نگه داشته است. حال سوال این است که چرا چند ماه قبل نرخ ارز را ثابت نگه نداشتند؟ مگر چه اتفاقی رخ داد که اکنون ثبات در بازار ارز مشاهده می‌شود؟ به جز اینکه خواسته بانک مرکزی در ثابت نگه داشتن نرخ ارز و یا کاهش آن موثر است پاسخ دیگری به نظر نمی‌رسد. بنابراین می‌توان گفت که بانک مرکزی خود تصمیم می‌گیرد که نرخ ارز در چه محدوده‌ای قرار بگیرد و در این میان قیمت نه به بازار آزاد توجهی می‌کند و نه به عواملی همچون تحریم‌ها.


بغزیان ادامه می‌دهد: همانطور که بانک مرکزی طی هفته‌های اخیر تصمیم گرفته است که نرخ ارز را ثابت نگه دارد، پس از انتخابات نیز چگونگی وضعیت بازار ارز به چگونگی رویکرد بانک مرکزی بستگی خواهد داشت.
بررسی سناریوهای پیش‌رو بازار ارز پس از انتخابات
این استاد دانشگاه در بخش دیگری از صحبت‌هایش به بررسی وضعیت قیمت ارز پس از انتخابات اشاره می‌کند و در این‌باره می‌گوید: در رابطه با قیمت ارز در دولت بعد می‌توان سناریوهای مختلفی را تصور کرد. یکی از این سناریوها این است که بانک مرکزی رویکرد فعلی را حفظ کند و دلار را با نرخ فعلی به دولت بعد واگذار کند و یا اینکه قیمت ارز را کاهش دهد و دلار ارزان‌تر را به دولت بعد بدهد و بگوید که ما بازار را به درستی مدیریت کرده‌ایم. در مجموع همانطور که اشاره کردم چگونگی وضعیت بازار ارز بستگی به سیاست‌های بانک مرکزی دارد.
وی با تاکید بر این مسئله که نرخ دلار نباید بالاتر از محدوده‌های فعلی باشد ادامه می‌دهد: اگر قیمت دلار به درآمد ارزی کشور و یا برجام بستگی داشت قابلیت پیش‌بینی بازار بیشتر بود. به هر صورت ما شرایط دشوار را گذرانده‌ایم و سیگنال‌های مثبتی به بازار مخابره می‌شود بنابراین نرخ دلار نباید از محدوده‌های فعلی بالاتر برود.
برخی رفتارهای داخلی می‌تواند چالش‌هایی را به وجود بیاورد
بغزیان در ادامه گفت‌وگو با بیان این مسئله که فرد انتخاب شده و گروه‌های حامی آن تاثیر بسیاری در اقتصاد ایران خواهد اشت می‌‌افزاید: در شرایط فعلی هیچ تهدیدی بیرون از مرزها وجود نداشته و کماکان وضعیت روابط سیاسی کشور به شکل گذشته ادامه دارد. اما برخی از برنامه‌ها و برخوردهای داخلی می‌تواند چالش‌هایی را برای اقتصاد ایران به وجود بیاورد. به بیانی روشن‌تر اینکه چه فردی رئیس جمهور شود اهمیت بالایی در وضعیت اقتصاد دارد. اگر فرد انتخاب شده مخالفانی داشته باشد ممکن است آنها چوب لای چرخ رئیس جمهور جدید بگذارند و این مسئله چالش‌هایی را برای بازارهای مالی به همراه خواهد داشت.
وی اظهار می‌کند: بنابراین ابتدا باید منتظر مشخص شدن نتایج انتخابات باشیم و پس از آن ببینیم که چه گروه‌هایی آن را حمایت می‌کنند و از سوی دیگر باید ببینیم که وعده‌های پیش از انتخابات رئیس جمهور چقدر عملی می‌شود و چه اثری را در بازارهای مالی می‌گذارد. پیش از انتخابات به راحتی نمی‌شود وضعیت اقتصاد را مدل‌سازی کرد و باید منتظر نتیجه انتخابات باشیم.
سایر اخبار این روزنامه
چرا برنامه‌های داخلی‌ای که دقیقا از نمونه‌های خارجی تقلید می‌کنند، افزایش می‌یابد؟ کپی داریم، چه کپی‌ای! علیرضا صدقی استراتژی مقابله با تقلیل‌گرایان هم طلسم برد مقابل عراق را می‌شکنیم و هم به عنوان صدرنشین صعود می‌کنیم بازی اصولگرایان برای رسیدن به یک گزینه واحد برای ریاست جمهوری تغییر خواهد کرد؟ پوششی‌های مدعی وزیر بهداشت: مجوز مصرف واکسن «کووایران برکت» صادر شد «ابتکار» وضعیت بازارهای مالی پس از انتخابات را بررسی می‌کند سایه بلاتکلیفی بر سر اقتصاد طبق نظر سنجی ایسپا میزان مشارکت 42 درصد است آخرین نظرسنجی ریاست جمهوری سیزدهم! پیام انتخاباتی ظریف قهر با صندوق رای قعاً راه حل نیست سخنان وزیر اطلاعات دولت دهم در خصوص رد صلاحیت آیت الله هاشمی بحث برانگیز شد جنجال مصلحی پس از 8 سال طبق نظر سنجی ایسپا میزان مشارکت 42 درصد است آخرین نظرسنجی ریاست جمهوری سیزدهم! روحانی در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت دفاع: قصد تنش و جنگ نداریم اما در برابر قدرت‌های خارجی سر فرود نخواهیم آورد