تحریم و جنگ اقتصادی باید به عنوان جنایتی خاموش علیه بشریت شناخته و ثبت شود

حجت‌الاسلام روحانی روز گذشته (سه‌شنبه) در دویست و سی و سومین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت پس از استماع گزارش شاخص‌های کلان اقتصادی پس از دوره فشار حداکثری و جنگ اقتصادی و شوک حاصل از کرونا و اثرات این دو عامل برونزا بر اقتصاد کشور تصریح کرد: لازم است برای آگاهی همگان سند جنایت تحمیل جنگ اقتصادی و اعمال کنندگان تحریم‌های فراگیر و بی‌سابقه منتشر شود تا همه دنیا از جنایت ضد بشری دولت ترامپ علیه ملت ایران آگاه شوند.
روحانی با ‌اشاره به عوارض جنگ اقتصادی و تاثیر آن بر توسعه اقتصادی کشور و زندگی و معیشت عامه مردم گفت: جنایت علیه بشریت به طور معمول در اذهان عمومی، معادل جنگ و درگیری نظامی دیده می‌شود درصورتی که تحریم و جنگ اقتصادی نیز باید به عنوان جنایتی خاموش علیه بشریت شناخته و ثبت شود و ایران به عنوان قربانی این اقدام غیر انسانی سند جنایت تحریم‌کنندگان را به جهانیان ارائه خواهد کرد.
رئیس‌جمهور با تشریح مقاومت مردم و مدیریت دولت درمقابله با این جنگ و شکست دادن تحریم‌کنندگان گفت: در کنار سند جنایت ترامپ که در راه توسعه و پیشرفت یک کشور و ملت مانع ایجاد کرد و به معیشت مردم و حتی سلامت و بهداشت و درمان آنان آسیب و زیان وارد ساخت باید سند مقاومت و مدیریت مقابله با جنگ اقتصادی هم به دنیا ارائه شود.
آقای روحانی


یادتان هست در دولت قبل درباره تحریم چه می‌گفتید؟!
روحانی با قهرمانانه خواندن سند مقاومت و مدیریت جنگ اقتصادی گفت: اینکه بعد از سه سال و نیم جنگ اقتصادی تحریم‌گذاران امروز به شکست خود اذعان می‌کنند، خود گواه بزرگی بر پیروزی ملت ایران و مدیریت موثر در مقابله با جنگ اقتصادی است که همه موظف به ارائه این سند
هستند.
درباره اظهارت رئیس‌جمهور مبنی بر سند کردن تحریم و جنگ اقتصادی به عنوان جنایتی خاموش علیه بشریت گفتنی است که روحانی در زمان دولت‌های نهم و دهم، تحریم‌ها را بهانه‌جویی دولت می‌دانست و می‌گفت معضلات اساسی اقتصاد کشور و حتی سایر بخش‌ها در درجه اول به ضعف مدیریت اقتصادی دولت
برمی‌گردد.
روحانی که اکنون تمام مشکلات در کشور را ناشی از تحریم می‌داند که در دولت دهم معتقد بود که دولت وقت با ارائه آمار و ارقام غیردقیق در تشدید تحریم‌ها موجب تضعیف اعتماد عمومی شده است.
وی که در آن زمان رئیس‌مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بود درباره ریشه مشکلات اقتصادی موجود کشور، گفت: آیا اموری چون افزایش نقدینگی در جامعه و ۷ برابر شدن آن و تبدیل ۶۸ هزار میلیارد تومان نقدینگی جامعه در عرض ۷ سال به ۴۵۰ هزار میلیارد تومان ربطی به تحریم‌ها داشت؟
یا به مدیریت ضعیف مسئولان امر برمی‌گردد؟
روحانی در جای دیگر هم گفته بود: همه ضعف‌ها و ناکارآمدی‌ها را نمی‌توان پای تحریم نوشت. تحریم‌ها را با تدبیر عزتمندانه می‌توانستیم قابل اجتناب و یا حداقل قابل تقلیل بسازیم.
در این جلسه سرپرست بانک مرکزی گزارش شاخص‌های کلان فصل زمستان گذشته و عملکرد سال 99 اقتصاد ایران را
ارائه کرد.
همچنین در این جلسه وزیر صنعت، معدن و تجارت برنامه مانع‌زدایی و تشویق تولید در حوزه صنایع و معادن را ارائه کرد که پس از بحث و بررسی، ادامه تلاش‌ها در زمینه تسهیل فضای سرمایه‌گذاری و تولید و زدودن مقررات دست و پا گیر، با همکاری دیگر دستگاه‌های ذیربط برای تداوم رشد بخش صنعتی کشور مورد تاکید
قرار گرفت.
رئیس‌جمهور با ‌اشاره به عملکرد چشمگیر بخش صنعت و معدن در سال 99، برغم همه فشارهای تحریمی و کرونا، از تلاش صنعتگران، سرمایه‌گذاران و کارگران و مهندسان این بخش
قدردانی کرد.