طرح مسکن محرومین رئیسی؛ پایان زاغه نشینی

آسیب‌های اجتماعی پدیده‌هایی واقعی است، گرچه در زیر عناوین کلانی چون اعتیاد، کودکان کار و خیابانی، حاشیه نشینی، طلاق، بزه، خشونت‌های خانگی، کودک آزاری، خشونت‌های اجتماعی و... دسته‌بندی می‌شود اما این پدیده‌های آسیب‌زا در دوران‌های مختلف متغیر هستند. اولویت رسیدگی به آن‌ها و همچنین انعطاف در برنامه‌ریزی‌های طولانی مدت و فوریت در داشتن برنامه‌های کوتاه مدت را می‌طلبد.
از سوی دیگر موضوع مهم در بحث آسیب‌های اجتماعی قابل کنترل و پیشگیری بودن آن‌هاست. در واقع آنچه اصل است، داشتن برنامه برای پیشگیری از آسیب است و در هنگام ایجاد شدن بحران مداخله‌ها تنها می‌تواند از ابعاد آسیب‌زا بودن آن‌ها بکاهد. اصل این است اعتیادی ایجاد نشود، کودک کاری به جامعه اضافه نشود و حاشیه نشینی شکل نگیرد.
این روزها اما جامعه ما با انواع آسیب‌ها دست به گریبان است و حالا مسئولان دولتی باید برنامه‌هایی برای مداخله در وضعیت موجود، کاستن از آمارها و آسیب‌ها و در نهایت برنامه‌هایی درازمدت برای پیشگیری داشته باشند.
کارشناسان اعلام می‌کنند که تقریباً در کشور ما چیزی حدود ۱۵درصد افراد بالای ۱۵ سال، تمایل دارند که مصرف کنند. یعنی اگر برای این افراد شرایط مصرف مهیا باشد احتمال رفتن آن‌ها به سمت اعتیاد هست. بر اساس آخرین آماری که معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر گفته است: دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر معتاد در کشور داریم و تخمین زده می‌شود که یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر معتاد شناسایی نشده نیز وجود داشته باشد.


> مسکن محرومین طرحی مشابه مسکن مهر
دکتر هوشنگ عبداله زاده درخصوص طرح مسکن محرومین به خبرنگار ما گفت: تقریبا دو سال گذشته بود که رهبر مقام معظم رهبری به مشهد سفر کردند و از افزایش زاغه نشینی در شهر مشهد بسیار ناراحت شدند و دستور دادند تا طرحی برای ساماندهی به این اوضاع داده شود بنابراین در آن زمان طرحی همانند مسکن مهر داده شد تا در تمام شهرهای بزرگ که زاغه‌نشین دارند اجرایی شود.
وی در ادامه اظهارداشت: در آن زمان با دولت چین طرحی را بازگو کردیم همانند طرح‌های مسکنی کشور چین به اسم مسکن ثامن که خانه‌های ۶۰ متری با مبلغ ۲۴۰ میلیون تومان مشروط به اینکه آستان قدس و سامانه اوقاف زمین مورد نیاز را در اختیار سازندگان قراردهند و با شرایط اقساطی به مردم فروخته شود.
هوشنگ عبداله زاده در ادامه از طرحی مشابه به طرح خانه‌های اسب دوانی در تهران که در دوران قبل از انقلاب ساخته شد گفت: در زمان قبل از انقلاب در تهرانپارس سوئیت‌هایی ساخته شد که آشپزخانه و سرویس بهداشتی به گونه‌ای بود که افراد فقط بتوانند در آن زندگی کنند.
> با ۲۴۰ میلیون خانه دار شوید
وی درباره خرید این خانه‌ها نیز گفت: فردی که می‌تواند ۲۴۰میلیون تهیه کند می‌تواند صاحب خانه شود یا اینکه ۱۰۰ میلیون نقد بدهد مابقی را به صورت اقساطی پرداخت کند اما اگر شخصی پولی نداشت می‌تواند به مدت سه سال از آن خانه‌ها با پرداخت مبلغ ۹۰۰ هزار تومان نگهداری کند واین طرح می‌تواند زاغه‌نشین‌های کلانشهرها را جمع‌آوری کند و سقفی برای آن‌ها بسازد.
وی شرط ساخت مسکن محرومین را اینگونه بیان کرد: آستان قدس و سازمان اوقاف زمین‌های زیادی در اطراف کلانشهرها دارند که می‌توانند در اختیار سازندگان قرار دهند تا سازندگان بتوانند اصلی‌ترین مشکل یک خانواده که سرپناه است را با کمترین هزینه حل کنند چرا که جوانان به دلیل مشکل نداشتن خانه حاضر به ازدواج نمی‌شوند و این امر باعث می‌شود تا هم مشکل مسکن برطرف شود هم مشکل ازدواج جوانان.