بسکتبال مثل فوتبال نیست که عربستان گربه‌سیاه ما باشد

حامد جیرودی / تیم ملی بسکتبال ایران دوشنبه در دومین دیدار از رقابت‌های پنجره سوم انتخابی کاپ آسیا برابر عربستان به میدان رفت و به برتری ۷۰ بر ۶۴ رسید تا به عنوان تیم صدرنشین به کاپ آسیایی ۲۰۲۱ صعود کند. در پایان این مسابقه ارسلان کاظمی همانند دیدار با قطر درخشش خوبی داشت و با 7 امتیاز، 13 ریباند، 2 پاس منجر به گل، 3 توپ ربایی، یک بلاک شات و 22تأثیرگذاری، بهترین و تأثیرگذارترین بازیکن کشورمان بود. کاظمی درخصوص دیدار با عربستان به خبرنگار «ایران» چنین توضیح داد: «بازی با عربستان بازی عجیب و غریبی بود. چون این تیم با روش معمولی که تیم‌های بسکتبال بازی می‌کنند، بازی نمی‌کرد و این کار ما را سخت کرده بود و برای همین در دقایقی بازی به صورت پایاپای پیش رفت ولی ما سعی کردیم توپ‌هایمان را وارد سبد کنیم و خوشبختانه به پیروزی رسیدیم و به کاپ آسیا صعود کردیم.»
این بسکتبالیست 31 ساله و 2 متر و 3 سانتیمتری درخصوص اینکه خیلی‌ها از پیروزی مقابل عربستان خوشحال شدند، گفت: «بله همین طور است. ما از این موضوع آگاه بودیم که پیروزی بر عربستان برای هواداران مهم است و تمام تلاش‌مان را هم کردیم که این اتفاق بیفتد. البته بسکتبال مثل فوتبال نیست که مثلاً تیمی مثل عربستان گربه سیاه ما باشد. در بسکتبال هر چند سال تیم‌های جدیدی ظهور و سعی می‌کنند که در این رشته خود را بیشتر مطرح کنند که عربستان هم یکی از آنهاست. یکی دو بازیکن خوب هم داشتند که یکی از آنها در کالج کانادا بازی می‌کند.»
کاظمی که متولد اصفهان است و در پست فوروارد قدرتی بازی می‌کند، در این مسابقه هم درخشش خیلی خوبی داشت. او درباره وضعیت خود و امتیازاتی که به دست آورد هم صحبت کرد: «خیلی خوشحالم که در این بازی خوب بودم و توانستم مؤثر باشم. البته در بازی با قطر هم مؤثرترین بازیکن زمین شدم. این وظیفه من است که کارم را درست انجام دهم و امیدوارم در آینده هم بتوانم برای تیم ملی مؤثر باشم.»
این در حالی است که او مدتی از تیم ملی دور بود. با این حال کاظمی که سال گذشته و در نظرسنجی فیبا صاحب بهترین اسلم دانک بسکتبال جهان شد، دوباره از سوی مهران شاهین طبع به تیم ملی دعوت شد و حالا یکی از مردان اصلی تیم ملی است. او درباره بازگشت دوباره خود چنین واکنشی داشت: «من همیشه آماده خدمت به تیم ملی بوده ام و آن موقع هم که نبودم برای موفقیت تیم دعا می‌کردم. حالا هم خیلی خوشحالم دوباره در تیم ملی حضور دارم و به بچه‌ها کمک می‌کنم.»


یکی از بازیکنان هم پست کاظمی در تیم ملی، مایک رستم‌پور است. بازیکن دورگه‌ای که متولد امریکاست ولی به عضویت تیم ملی درآمده. کاظمی که فصل گذشته در شیمیدر قم بازی می‌کرد، درباره رستم‌پور که عضو شهرداری گرگان بود، هم چنین حرف‌هایی را مطرح کرد: «مایک یکی از بازیکنان بسیار خوب تیم ملی است که آدم بیشتر دوست دارد او هم‌تیمش باشد تا مقابلش بازی کند. به خاطر مدل فیزیکی‌ای که بازی می‌کند. هم او و هم آرون گرامی‌پور که به تیم ملی اضافه شده‌اند و دورگه‌های تیم ملی هستند، بسیار خوبند و در کنارشان پویان جلال‌پور هم هست که تازه اضافه شده و امیدوارم کارهایش درست شود. چون او هم خیلی می‌تواند به تیم ملی کمک کند.»
رقابت‌های کاپ آسیا ۲۰۲۱ از روز ۲۵ مردادماه به میزبانی اندونزی آغاز خواهد شد اما پیش از آن تیم ملی باید در المپیک 2020 توکیو به مصاف حریفانی چون امریکا و فرانسه برود و در این میان نقش آسمانخراش‌هایی مانند حامد حدادی و صمد نیکخواه بهرامی بسیار تأثیرگذار خواهد بود. کاظمی هم یکی از بلندقامتان باتجربه تیم ملی است که در سال‌های گذشته در لیگ NBA بازی می‌کرد. او در سال ۲۰۱۳ به واشینگتن ویزارد پیوست و از این تیم به فیلادلفیا سونی سیکسرز رفت تا دومین ایرانی پس از حدادی باشد که توانسته به لیگ NBA راه پیدا کند. کاظمی درباره اینکه آیا می‌توان از تیم ملی انتظار درخشش در المپیک را داشت، گفت: «ما قطعاً بازی‌های بسیار سختی را در المپیک در پیش داریم ولی حتماً با این تفکر به میدان می‌رویم که بهترین بازی‌هایمان را به نمایش بگذاریم. ما قبلاً مقابل فرانسه در جام جهانی 2014 بازی کردیم و بازی خوبی را انجام دادیم و با اختلاف 3، 2 امتیاز بازی را واگذار کردیم. در همین جام جهانی اخیر هم مقابل اسپانیا بازی خیلی خوبی انجام دادیم. تیم امریکا هم که همه می‌دانید یکی از بهترین تیم‌های بسکتبال دنیاست. در کل امیدوارم در المپیک هم نمایش خوبی داشته باشیم و به برد برسیم.»

بــــرش
تبریک وزیر ورزش و جوانان به تیم‌ملی بسکتبال

مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان با صدور پیامی، پیروزی تیم‌ملی بسکتبال کشورمان مقابل تیم عربستان ‌سعودی و صعود غرورآفرین ملی‌پوشان به رقابت‌های کاپ آسیا را تبریک گفت. به‌گزارش پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، متن این پیام به شرح زیر است: «درخشش بسکتبالیست‌های کشورمان در دومین دیدار از رقابت‌های پنجره سوم انتخابی کاپ آسیا برابر عربستان‌سعودی، یکبار دیگر ارزش‌های جوانان مستعد ایرانی را در آوردگاهی بزرگ به منصه ظهور رساند. این پیروزی شادی‌آفرین را که باعث خوشحالی ملت بزرگ ایران شد به عوامل مدیریتی، فنی، بازیکنان سختکوش و خانواده‌های محترم آنها و همچنین ملت شریف و پرافتخار کشورمان تبریک می‌گویم.»