منتخب مردم باید به دنبال حل مسائل اقتصادی باشد

علی قنبری
استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس
انتخابات یک مسأله مهم و اساسی در هر کشوری است که فرد منتخب تمام توان خود را برای حل و فصل مشکلات به کار می‌گیرد و از امکاناتی که در کشور وجود دارد در راستای بهتر شدن شرایط و مسائل بهره می‌برد. برای همین لازم است نامزدها که دغدغه اجرایی دارند در حوزه‌های تورم، بیکاری، سرمایه‌گذاری، صادرات، واردات و نرخ رشد اقتصادی برنامه داشته باشند که این بخش برای کاندیدا و در انتخابات به لحاظ تصمیم‌گیری در اقتصاد بسیار موضوع اساسی است چرا که می‌تواند به عنوان یک امر قطعی در بهبود وضعیت اقتصادی کشور تأثیر بسزایی داشته باشد. البته این در صورتی است که انتخابات روال منطقی را طی کند.
انتخابات ریاست جمهوری بسیار مهم است و رئیس جمهوری باید طرح‌ها و برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدت برای کل اقتصاد کشور ارائه دهد. همچنین می‌تواند بر شاخص‌های اقتصادی تأثیر بگذارد چراکه مفاهیمی همچون سرمایه‌گذاری، بیکاری، درآمد سرانه، رشد اقتصادی و همه شاخص‌های اقتصادی از انتخابات ریاست جمهوری تأثیر می‌پذیرند. منتخب مردم باید به دنبال حل مسائل اقتصادی باشد چون که مسأله مهمی برای ملت است. رئیس جمهوری باید برنامه اقتصادی با دیدگاه اقتصادی داشته باشد. باید تغییرات سازنده را در کشور دنبال کند و راهکارهای سازنده ارائه دهد. همچنین انتخابات ریاست جمهوری به دلیل اهمیت جایگاه رئیس جمهوری در کشور و اهمیت مسائل اقتصادی و اجرایی و توسعه از جایگاه مهمی برخوردار است.


به نظر من شاخص‌های اقتصادی مانند بیکاری ، تورم، رشد اقتصادی، ضریب جینی و همه اینها از اهمیت بالایی برخوردار است و کسی که می‌خواهد رئیس جمهوری شود باید در همه این زمینه‌ها صاحبنظر باشد و بتواند  مسائل کشور را در دوره ریاست جمهوری‌اش هدایت و در راستای توسعه و تحول حرکت کند. من فکر می‌کنم که کاندیدای ریاست جمهوری باید به دور از وابستگی خاص گروه‌ها و احزاب بتواند از نقطه نظر اقتصادی برنامه‌های خودش را به شایستگی اعلام کند. قطعاً در این مسیر شورای نگهبان هم نقش سازنده و مهمی می‌تواند داشته باشد و کاری کند که از همه تشکل‌ها و همه گروه‌ها نماینده‌ای در انتخابات وجود داشته باشد چون انتخابات رئیس جمهوری برای همه است و فرد منتخب از طرف همه مردم می‌تواند تمام توانش را در راستای بهبود شرایط کشور از جمله شرایط اقتصادی انجام دهد و تمام توانش را به کار گیرد. چنین فردی قطعاً می‌تواند تحول بسیار مهمی را در اقتصاد و توسعه کشور ایجاد کند؛ بخصوص اینکه این برنامه‌ریزی‌ها برای آینده اقتصاد بهتر است هدفمند باشد مانند بودجه‌ریزی که برای سطح کوتاه مدت است و برای برنامه میان مدت مانند برنامه توسعه اقتصادی و مهم‌تر از آن برنامه بلندمدت مانند چشم‌انداز 20 ساله. در نهایت باید گفت کاندیدا باید بتواند دیدگاه‌ها و برنامه‌هایش را بخوبی برای مردم روشن کند تا مردم نیز به کسی که دارای توانمندی مشخصی است رأی بدهند.