نسخه آیت الله رییسی برای نجات بورس


گروه اقتصادی – کورش شرفشاهی: یکی از جدی ترین چالش هایی که گریبانگیر اقتصاد شده و روند حرکت آن دورنمایی از بحران دارد، چالشهای بورس است. از سال گذشته که تشویق های مردم برای سرمایه گذاری در بورس بازار سهام را داغ کرد، تا هنگامی که بازار سرمایه با چالش جدی رو به رو شد، زمان زیادی نمی گذرد. اینکه تا مقصر این آشفته بازار بورس چه کسی است، نیازمند بررسی همه جانبه است. اینکه مردم درگیر زیاده خواهی شدند و گمان می کردند یک شبه ره صدساله را می پیمایند، مشکل اصلی است. بی شک کسانی وارد بازار بورس شدند و زیان دیدند که تجربه ای در این زمینه نداشتند و به قول فعالان عرصه بورس، هر سهامی که روی تابلو عرضه می شد، خریداران تازه کار بدون آنکه بدانند چه چیزی را می خرند و عواقب آن چیست، به صورت گسترده دست به خرید زدند تا آنکه انتخابات آمریکا مطرح شد. ترامپ رای نیاورد و بایدن با رویکرد بازگشت به برجام رییس جمهور آمریکا شد. دلار که از 32 هزار تومان عبور کرده بود و فعالان تا 50 و حتی 100 هزار تومان را برای آن پیش بینی می کردند، به 20 هزار تومان سقوط کرد، سکه از 16 میلیون تومان به 10 میلیون تومان سقوط کرد و بازار خودرو، مسکن، لوازم خانگی و... دچار رکود شد. در این بین تازه واردان بورس که زیان دیده بودند، وارد عرصه مطالبه گری از دولت شدند که شاهد تجمع و اعتراض های گسترده آنها بودیم. اما اکنون در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، آیت الله سیدابراهیم رییسی به تالار شیشه ای رفت و زیان دیدگان که فرصت را غنیمت شمرده بودند، خود را به ایشان رساندند و رییس دستگاه قضا پای درد دل زیاندیدگان نشست و قول داد به محض تکیه بر کرسی ریاست قوه مجریه، تصمیمات جدی برای حل مشکلات آنان اتخاذ کند.

تزریق ۲۰۰ میلیون دلار
آیت‎الله رئیسی که به منظور صحبت با برخی سهامداران و اطلاع از شرایط آنان در تالار بورس تهران واقع در سعادت‌آباد حاضر شده بود با بیان اینکه بورس نباید به محل جبران کسری بودجه دولت‌ها تبدیل شود، به مالباختگان بورس قول داد تزریق ۲۰۰ میلیون دلاری به بازار سرمایه را پیگیری کند. نامزد ریاست جمهوری گفت: بورس که فقط برای کشور ما نیست، مردم دنیا با بورس کار می‌کنند، چگونه اعتمادشان به این بازار برقرار است؟ چون مقررات ثبات دارد و قابل پیش‌بینی است. ثبات در مقررات از شرایط مهم بازار سرمایه است.وی پس از شنیدن اظهارات جمع زیادی از مالباختگان بازار سرمایه گفت: متاسفانه کار اشکالاتی داشت که سهامداران به ویژه سهامداران خُرد را نگران کرده است.وی افزود: نباید مشکلات را پشت گوش انداخت بلکه باید در دل مشکلات رفت، راه‌حل‌ها را پیدا کرد و با کمک همه کسانی که می‌توانند نقش آفرین باشند، وضعیت را به سرعت اصلاح کرد.

بورس دستوری نیست
رئیسی با تاکید بر اینکه بازار بورس و مسائل آن مثل نرخ‌گذاری و دامنه نوسان را نمی‌توان دستوری اداره کرد بلکه باید سازوکار‌هایی برای آن ایجاد شود گفت: تمام دنیا بورس دارد و مردم با بورس کار می‌کنند، مهم‌ترین عامل اعتماد مردم به بازار بورس را ثبات این بازار است. رییس دستگاه قضا افزود: الآن در کشور ما وضعیت بازار، تولید، خرید و فروش قابل پیش بینی نیست و حتی یک جنس معمولی را هم می‌خواهند بفروشند، می‌گویند بگذارید ببینیم هفته بعد چه می‌شود؟!
معضل تغییر مکرر قوانین



وی با انتقاد از تغییرات مکرر قوانین و مقررات، تاکید کرد: ثبات در مقررات از شرایط مهم بازار سرمایه است تا سهام دار بتواند وضع بازار را پیش بینی کند.نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان این که هر کاری نیازمند پشتوانه علمی است تا سلیقه‌ای عمل نشود، گفت: باید تمام وضعیت اقتصادی را برای همه قابل پیش بینی کنیم تا مردم بتوانند برای زندگی و کسب و کارشان تصمیم بگیرند.رئیسی در واکنش به گلایه‌های چند تن از مالباختگان بورس از عدم اجرای مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا برای تزریق ۲۰۰ میلیون دلاری به بازار بورس قول داد این موضوع را با جدیت پیگیری کند.وی تصریح کرد: مبلغ مصوب در جلسه سران قوا باید زودتر به بازار سرمایه تزریق شود تا وضعیت بورس هر چه سریع‌تر سامان یابد.در این دیدار مالباختگان بورس که کاسه صبرشان از وعده‌ها و مواضع مسئولان دولتی درباره رسیدگی به وضعیت بازار سرمایه لبریز شده بود، از وضعیت ناگوار زندگی خود و بر باد رفتن سرمایه‌های‌شان به علت سوءمدیریت این بازار از سوی دولت سخن گفتند.
تلاش برای بازگشت امید به جامعه
رئیسی با تاکید بر پیگیری جدی حل مشکلات بورس گفت: همه تلاش ما این است که مشکلات مردم حل شود
و امید و اعتماد به جامعه برگردد و این هم با حرف نمی‌شود؛ باید سازوکارها را دنبال کنیم.نامزد انتخابات ریاست
جمهوری پس از شنیدن گزارش‌های کارگزاران تالار بورس سعادت‌آباد درباره وضعیت و مشکلات بازار سرمایه، عدم آگاهی بخشی و مدیریت درست را از عوامل نابسامانی در بازار بورس دانست.
رئیسی افزود: مشکل بورس علل و عوامل مختلفی دارد که راهکار‌های آن‌ها را با کارشناسان بررسی کرده‌ایم، اما اگر درست مدیریت می‌شد مشکل به وجود نمی‌آمد.

خدشه بورس به اعتماد مرد
وی با ابراز تاسف از اینکه یکی از مسائل مهم این است که وضعیت بازار بورس باعث خدشه‌دار شدن اعتماد مردم شده که اگر این اعتماد بازیابی نشود، کار سخت خواهد شد گفت: مسأله بورس یکی از دغدغه‌های جدی ماست
و معتقدم باید تمام راهکار‌های حل مسأله به اعتمادافزایی سهامداران و مردم منجر شود تا کاملاً به بازار
سرمایه اعتماد داشته باشند. رئیسی خاطر نشان کرد: بورس هم باید مانند بانک‌ها تأمین کننده نیاز مالی تولید باشد، اما آنچه در عمل اتفاق افتاده، غیر از این بوده است.وی تأکید کرد: نباید بورس به محل رفع مشکلات بودجه‌ای کشور و جبران کسری بودجه دولت‌ها تبدیل شود؛ آن هم بدون مدیریت لازم.

مردم نیازمند ارتباط با مسوولان
یکی از جدی ترین مشکلاتی که باعث یاس مردم می شود، فاصله گرفتن مسوولان از مردم است. اگر مسوولان از پایین ترین رده تا بالاترین رده در بین زیاندیدگان بورس حاضر می شدند و چالشها را برای آنها توضیح می دادند، بی شک بسیاری از تجمعات و اعتراضها را شاهد نبودیم. باید به مردم توضیح می دادیم که اشتباهشان کجا بود و راهکار رفع آن را نیز توضیح می دادیم. اگر ا ین اتفاق از سوی رییس سازمان بورس، وزیر اقتصاد و حتی رییس جمهور صورت می گرفت، تاثیرات بسیار عمیقی بر شرایط بحران بورس می گذاشت که متاسفانه این مهم اتفاق نیفتاد.