دردسرهای فایل صوتی

تفهیم اتهام و صدور قرار تأمین برای متهمان پرونده مصاحبه ظریف دردسرهای فایل صوتی شرق: سخنگوی قوه قضائیه گفت: برای برخی از متهمان پرونده فایل صوتی ظریف قرار تأمین صادر و با قید این قرار آزاد هستند، به محض اینکه پرونده نهایی شود، نتیجه‌گیری‌های کلی را اعلام می‌کنیم. فایل صوتی مصاحبه محمدجواد ظریف به یک پرونده مهم کیفری تبدیل شده است و به‌زودی دادگاه رسیدگی به اتهامات افراد دست‌اندرکار تهیه و احتمالا انتشار آن برگزار خواهد شد، هرچند هنوز اسامی متهمان و البته مسببین انتشار این فایل صوتی منتشر نشده است اما به نظر می‌رسد اسامی افراد نام‌آشنایی در این پرونده به‌عنوان متهم وجود داشته باشد. اردیبهشت‌ماه بود که فایل صوتی محرمانه سه‌ساعته مصاحبه ظریف که براساس اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه برای ثبت در حافظه سازمانی بوده سر از رسانه‌های بیگانه درآورد. انتشار این فایل صوتی پایانی بر گمانه‌زنی‌ها برای نامزدی ظریف در انتخابات بود و او در حقیقت اولین قربانی برنامه ثبت در تاریخ آشنا شد. سؤال این است که چه کسی یا چه کسانی به این فایل محرمانه دسترسی داشتند یا دسترسی پیدا کردند و آن را به رسانه‌های بیگانه رسانده‌اند؟ آیا برخی در داخل این کار را انجام داده‌اند یا سرویس‌های بیگانه پشت این ماجرا بوده‌اند؟ سؤال‌هایی که پاسخ آنها را باید دستگاه‌های مربوطه بعد از بررسی دقیق موضوع بدهند و شاید دادگاهی که در پیش است بخشی از این سؤالات را جواب دهد. غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری روز گذشته خود در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه تحقیقات درباره فایل صوتی ظریف به کجا انجامید؟ گفت: قبلا اشاره کردم پرونده‌ای در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تشکیل شده و افراد متعددی که مرتبط با پرونده بودند، از آنها به‌عنوان مطلع تحقیق شد. برخی که در مظان اتهام بودند، ممنوع‌الخروج شدند و برخی از افراد هم که در مظان اتهام بودند، تفهیم اتهام شدند و قرار تأمین برای آنها صادر شده و با قرار تأمین آزادند. وی افزود: تحقیقات توسط دادسرای عمومی و انقلاب تهران در‌حال انجام است و به محض نتیجه، اطلاع‌رسانی را انجام خواهیم داد.
حکم عیسی شریفی در دیوان‌ عالی تأیید شده
اسماعیلی درباره پرونده عیسی شریفی گفت: این پرونده رسیدگی شده و حکم در دیوان عالی کشور تأیید شده و تعجب می‌کنم بعد از این اطلاع‌رسانی‌ها چرا افراد در مناظرات نسبت به این رسیدگی‌های انجام‌شده بی‌خبر هستند.
نقض رأی موقوفه‌بودن جنگل آق‌مشهد


سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی درباره رأی دیوان عالی کشور و وقف جنگل‌های آق‌مشهد گفت: این پرونده رسیدگی شده بود و با گزارش رئیس دادگستری اعاده‌ موضوع ماده ۴۷۷ شد و رأی موقوفه‌بودن این جنگل نقض شد و پرونده به دیوان عالی کشور ارسال شد و هنوز رأی ابلاغ نشده است.
برپایی دادگاه سقوط هواپیمای اوکراینی به‌زودی
او در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت پرونده هواپیمای اوکراینی و اظهارات دولت اوکراین مبنی بر اینکه قرار شده پس از محاکمه غرامت به خانواده‌ها پرداخته شود، گفت: در ارتباط با این پرونده و آنچه از سوی دولتمردان اوکراین اعلام شد، باید بگویم مرجع صالح برای رسیدگی به این موضوع مراجع قضائی ایران هستند و این مرجع سازمان قضائی نیروهای مسلح است. بررسی‌های دقیق و همه‌جانبه انجام و پرونده با کیفرخواست به دادگاه ارسال شده و جلسات دادگاه برگزار خواهد شد. اینکه کشوری دیگری اظهار‌نظر کند، پسندیده نیست اما پرداخت غرامت که زودتر از دادگاه انجام می‌شود، حاکی از خوبی نظام قضائی ماست ما قبل از صدور حکم دادگاه سعی می‌کنیم، طلب‌ها را پرداخت کنیم. سخنگوی قوه قضائیه افزود: صد درصد غرامت به این افراد پرداخت خواهد شد و اینکه قبل از صدور رأی غرامت می‌دهیم، امتیاز و ارزش است و توسط سازمان برنامه‌و‌بودجه و وزارت راه‌و‌شهرسازی انجام می‌شود.