برای احیای برجام باید تا روی کارآمدن دولت بعدی ایران صبر کرد

 

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی«ریپابلیکا» تصریح کرد که برای احیای توافق هسته‌ای ایران باید تا تشکیل دولت جدید جمهوری اسلامی ایران صبر کرد.
گروسی با تأکید بر اینکه حصول توافق به اراده سیاسی تمامی طرف‌ها نیاز دارد، گفت: همه می‌دانند که در این برهه، ضروری است که منتظر دولت جدید ایران بمانیم.


دور ششم مذاکرات وین برای احیای برجام روز شنبه (22 خردادماه) در وین آغاز شد و همچنان در جریان است.
گروسی درخصوص روند این مذاکرات گفت: مذاکراتی که هفته‌ها است در جریان بوده است، با مسائل فنی بسیار پیچیده و ظریفی مواجه شده است اما چیزی که لازم است، اراده سیاسی طرف‌ها است.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روزها و هفته‌های اخیر اظهارنظرات زیادی را درباره احیای برجام و تداوم بازرسی‌های آژانس از تأسیسات هسته‌ای ایران مطرح کرده است. وی اخیراً در مصاحبه با پایگاه خبری «اکسیوس» با تأکید بر لزوم احیای برجام تأکید کرد که آژانس بدون توافق هسته‌ای ایران یک «کور سرگردان» خواهد بود. در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ایران (۱۸ ژوئن، ۲۸ خردادماه)، طرف‌های مذاکرات هسته‌ای ایران از جمله «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات وین و «انریکه مورا» هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین، بر ادامه مذاکرات درباره احیای برجام بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران تأکید کردند.
مذاکرات به زمان بیشتری
نیاز دارد
انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین برای احیای برجام تأکید کرد که در زمینه موانع کلیدی در مذاکرات وین پیشرفت‌هایی حاصل شده است. بنا بر گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مورا در مقابل هتل محل برگزاری مذاکرات میان مقام‌های جمهوری اسلامی ایران با نمایندگانی از کشورهای روسیه، چین، فرانسه، آلمان و انگلیس گفت که نمی‌تواند بگوید که دور فعلی مذاکرات وین، دور آخر مذاکرات است یا خیر.
وی در این خصوص توضیح داد: واقعاً نمی‌دانم. منظورم این است که در حال حاضر قطعاً (به توافق نهایی) نزدیک‌تر شده‌ایم اما نمی‌دانم (که این دور آخر مذاکرات است یا خیر).
مورا ادامه داد که به اعتقاد وی، مذاکرات بین‌المللی با ایران در نهایت در وضع مجدد محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران با موفقیت به نتیجه خواهد رسید اما احتمالاً برای تحقق چنین امری به زمان بیشتری نیاز است.
بیانیه مشترک آمریکا- اروپا
اتحادیه اروپا و آمریکا در بخشی از بیانیه مشترکی که روز سه‌شنبه صادر شد ضمن تأکید بر اینکه رفع تحریم را جزو اساسی برجام می‌دانند از گام‌هایی که تهران در واکنش به عدول طرف‌های غربی از تعهداتشان در این توافق هسته‌ای برداشته است ابراز نگرانی کردند.
این بیانیه ۳۶ بند دارد و بعد از نشست آمریکا و اتحادیه اروپا که با دستورکار تجدید شراکت فراآتلانتیک در شهر بروکسل برگزار می‌شود صادر شده است. در بند ۳۴ این بیانیه آمده است: «ما مصمم به همکاری برای مقابله با‌اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی و تلاش‌های جهانی جدید در زمینه کنترل تسلیحات هستیم. ما بار دیگر بر حمایت خود از تلاش‌های دیپلماتیک جاری در شهر وین که با هدف تسهیل بازگشت ایالات متحده به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از یک سو و اجرای کامل و موثر این توافق توسط ایران و ایالات متحده از سوی دیگر برگزار می‌شود  تأکید می‌کنیم.»
در ادامه این بند آمده است: «ما مشترکاً از اقدامات ناسازگار با برجام که توسط ایران انجام شده‌اند نگرانیم. اتحادیه اروپا و ایالات متحده می‌دانند که در کنار بازگشت به اجرای کامل و موثر تعهدات هسته‌ای توسط ایران، رفع تحریم جزو بخش‌های اساسی این توافق است. برجام کماکان برای تضمین ماهیت صرفاً صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران و حفظ معماری منع‌اشاعه هسته‌ای در جهان از اهمیت حیاتی برخوردار است.»
آمریکا و اروپا تاکنون به هیچ عنوان به تعهدات برجامی خود عمل نکرده‌اند، اما با این‌حال با گستاخی ژست طلبکار به خود گرفته‌اند.
اظهارات خصمانه مقام انگلیسی
به گزارش فارس، دومینیک راب، وزیر خارجه انگلیس روز سه‌شنبه مدعی شد که ایران به طور سیستماتیک به برنامه جامع اقدام مشترک پایبند نبوده و لندن در حال کار با شرکای اروپایی و آمریکا به همراه چین و روسیه بوده و انگلیس انتظار بازگشت ایران به پایبندی کامل به برجام را دارد.
وی که در پارلمان انگلیس صحبت می‌کرد، افزود: نه تنها ذخایر اورانیوم غنی شده ایران که 16 برابر حد مجاز است جای نگرانی داشته بلکه فعالیت سانتریفیوژها و تولید اورانیوم فلزی نیز جای نگرانی عمیق دارد.
وزیر خارجه انگلیس اضافه کرد: تمامی طرف‌ها موافق هستند که ایران باید به پایبندی کامل بازگردد و در گفت‌وگوهای وین پیشرفت‌هایی بوجود آمده اما نتیجه موفقیت آمیز تضمین شده نیست.
وی بدون‌اشاره به بدعهدی اروپایی‌ها در انجام تعهدات برجامی خود گفت: این گفت‌وگوها نمی‌تواند بدون پایان ادامه یابد ما نیازمند آن هستیم که شاهد بازگشت به پایبندی کامل باشیم.
سایر اخبار این روزنامه
کاهش مشارکت یعنی افزایش فشار دشمن /راه‌حل مشکلات حضور گسترده است پیش به سوی عمل صالح!(یادداشت روز) اخبار ویژه کنار گذاشتن حزب‌الله یا فروپاشی کشور دو گزینه غرب پیش روی مردم لبنان ایران به یکی از ۶ کشور تولیدکننده واکسن کرونا در جهان تبدیل شد واگذاری غیرقانونی خط اتیلن غرب با وجود هشدار نهادهای نظارتی دعوت چهره‌ها و شخصیت‌های حوزوی و سیاسی برای مشارکت گسترده مردم در انتخابات فردا کوتاه از انتخابات آقای روحانی! بعد از 8 سال تازه به حرف منتقدان رسیدید برای احیای برجام باید تا روی کارآمدن دولت بعدی ایران صبر کرد فرمانده ارتش: سرمایه‌گذاری دشمنان برای ناامنی در مرزهای ما ناکام مانده است حمایت خانواده‌های شهدا از لیست شورای ائتلاف برای انتخابات شورای شهر تهران نعل وارونه مدعیان اصلاحات درباره توجه به معیشت مردم کاهش مشارکت یعنی افزایش فشار دشمن /راه‌حل مشکلات حضور گسترده است کاهش مشارکت یعنی افزایش فشار دشمن /راه‌حل مشکلات حضور گسترده است