انتخابات سیزدهم و فرصت تشکیل دولت تراز انقلاب

با نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا، ملت ایران خود را برای یکی از سرنوشت‌ساز‌ترین انتخابات دوران تاریخ خود آماده می‌کند، انتخاباتی که پس از صدور بیانیه گام دوم انقلاب در بهمن ۹۷ اولین انتخابات ریاست جمهوری است و این فرصت ایجادشده تا مردم ایران با تشکیل دولت تراز انقلاب اسلامی محکم‌ترین گام را برای تحقق آن بیانیه بردارند گام بلندی که در ذیل هدایت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی به دلیل همراهی دیگر ارکان دولت اسلامی یعنی مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه، نیرو‌های مسلح، و دیگر ارکان نظام، مقدمات آن در این مقطع مهم تاریخی فراهم شده است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در ابلاغ بیانیه گام دوم انقلاب در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب در بهمن ۱۳۹۷، آنگاه‌که به ارزیابی دستاورد‌های گذشته انقلاب می‌پردازند، این نکته را یادآور می‌شوند: «بدانید که اگر بی‌توجهی به شعار‌های انقلاب و غفلت از جریان انقلابی در برهه‌ای از تاریخ ۴۰ ساله نمی‌بود -که متأسفانه بود و خسارت‌بار هم بود -بی‌شک دستاورد‌های انقلاب از این بسی بیشتر بود و کشور در مسیر رسیدن به آرمان‌های بزرگ بسی جلوتر بود و بسیاری از مشکلات کنونی وجود نداشت.»‌معظم‌له طی سال‌های اخیر در ترسیم پنج گام پیشرفت و تحقق کامل ارکان انقلاب اسلامی (انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن نوین اسلامی)، توقف کشور در مرحله دولت‌سازی را مهم‌ترین عامل عدم تحقق گام‌های بعدی دانسته و با مرور تجربه ۴۰ ساله انقلاب اسلامی یادآور شدند: انقلاب «وارد دومین مرحله خودسازی و جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی شده است». گام دومی که باید در چارچوب «نظریه نظام انقلابی» و با تلاش و مجاهدت جوانان ایران اسلامی به‌سوی تحقق آرمان «ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنا فداه)» برداشته شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در یکی از بیانات خود دریکی از سال‌های اخیر با اشاره به تحقق دو گام اول یعنی پیروزی انقلاب اسلامی، و تشکیل نظام اسلامی، یادآور می‌شوند‌: بعد از آن که نظام اسلامى پیش آمد، نوبت به تشکیل دولت اسلامى به معناى حقیقى مى‌رسد، دولت اسلامى‏ که بتواند مقاصدى را که ملت ایران و انقلاب عظیم آن‌ها داشت، تأمین کند، دولتى است که در آن رشوه نباشد، فساد ادارى نباشد، ویژه‏ خوارى نباشد، کم‏کارى نباشد، بی‌اعتنایی به مردم نباشد، میل به اشرافى‏ گرى نباشد، حیف‌ومیل بیت‌المال نباشد، و دیگر چیزهایى که در یک دولت اسلامى لازم است.
رهبر انقلاب با تأکید بر اینکه دولت اسلامى شامل همه کارگزاران نظام اسلامى است؛ نه‌فقط قوه مجریه؛ یعنى حکومت‌گران و خدمتگزاران عمومى، یادآور می‌شوند: اگر دولت ما اسلامى شد، آن‌وقت کشورمان به معناى واقعى کلمه اسلامى خواهد شد؛ عدالت مستقر خواهد شد؛ تبعیض از بین خواهد رفت؛ فقر به‌تدریج ریشه‌کن مى‌شود؛ عزت حقیقى براى مردم به وجود مى‌آید؛ جایگاهش در روابط بین‌الملل ارتقا پیدا مى‌کند؛ این مى‌شود کشور (جامعه) اسلامى و وقتى کشور اسلامى پدید آمد، تمدن اسلامى به وجود خواهد آمد؛ آن‌وقت فرهنگ اسلامى فضاى عمومى بشریت را فرا خواهد گرفت.


البته بدیهی است که گام اصلی مردم در تشکیل دولت تراز، علاوه بر تلاش برای برگزاری یک انتخابات پرشور، انتخاب فردی اصلح برای اداره قوه مجریه است. تحقق مشارکت پرشور اگرچه به دلیل جنگ روانی گسترده دشمنان برای عدم حضور مردم در پای صندوق‌های رأی از یک‌سو و ضعف‌های دولت کنونی در حل مشکلات مردم تا حدودی دشوار شده است، اما بدیهی است در صورت روشنگری و تبیین دستاورد‌های شکل‌گیری یک دولت کارآمد برای حل مشکلات مردم و اینکه عدم حضور آن‌ها در پای صندوق‌های رأی مشکلی را حل نمی‌کند، حضور مردم تحقق خواهد یافت، همان‌گونه که نظرسنجی‌های اخیر
نویدبخش آن است.
رهبر معظم انقلاب در روز ۱۴ خرداد در سالگرد ارتحال امام با اشاره به گرم‌تر شدن محیط انتخابات در این زمینه گفتند: دعوت مردم به حضور نیافتن در انتخابات با بهانه‌های واهی، عمل به خواست دشمنان است و اگر هر یک از دو رکن مردم‌سالاری و دین تضعیف شود، اسلام و ایران ضربه و سیلی خواهند خورد. سپس افزودند: گفته می‌شود برخی به علت فشار‌های معیشتی که همه ما آن را لمس می‌کنیم، برای شرکت در انتخابات مردد هستند یا برخی می‌گویند در دوره‌های قبل با شوق به فردی رأی دادیم، اما در آخر دوره، منجر به دلخوری شد، بنابراین در انتخابات شرکت نمی‌کنیم. این موارد استدلال‌های درستی نیستند و نباید ما را از مشارکت در انتخابات دلسرد کنند. ایشان تأکید کردند: اگر نابسامانی، ناکارآمدی و ضعف در مدیریت‌ها وجود دارد، باید آن را با انتخاب درست و خوب و روی کار آوردن مدیریت مردمی و اسلامی جبران کرد نه با شرکت نکردن در انتخابات.
مقام معظم رهبری بخش عمده این مسئولیت را بر عهده نامزد‌ها گذاشته و در دیدار تصویری با نمایندگان در روز ششم خردادماه، خاطرنشان کردند: مهم این است که نامزد‌ها مردم را اقناع کنند که مشکلات جامعه را می‌شناسند، مدیر و مدبر و باصداقت هستند و توانایی اداره کشور رادارند. در این صورت به لطف خدا مردم با مشارکت بالا در پای صندوق‌های رأی حاضر خواهند شد.
در سالگرد ارتحال امام نیز مردم را به هوشیاری در انتخاب نامزد موردنظر خود فراخوانده و یادآور می‌شوند: اگر نابسامانی، ناکارآمدی و ضعف در مدیریت‌ها وجود دارد، باید آن را با انتخاب درست و خوب و روی کار آوردن مدیریت مردمی و اسلامی جبران کرد نه با شرکت نکردن در انتخابات. معظم له با تأکید بر دقت در انتخاب و توجه به عملکرد کاندیدا‌ها افزودند: صرفاً به وعده‌ها و حرف‌ها نمی‌توان اکتفا کرد همچنان که در قضیه مذاکرات هسته‌ای هم که در جریان است، همواره به مسئولان گفته‌ایم به عمل کار برآید و به حرف‌ها و وعده‌ها نمی‌توان اعتماد کرد. رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: کارآمدی را با حرف نمی‌شود تشخیص داد، بنابراین باید نگاه کرد که آیا گذشته و عملکرد کاندیداها، وعده‌های آن‌ها را تأیید و تصدیق می‌کند یا نه؟
با نزدیک شدن به مراحل پایانی برگزاری انتخابات علاوه بر حضور افراد در پای صندوق‌ها و انتخاب یک مدیر کارآمد، یک وظیفه تاریخی دیگر نیز بر عهده مردم گذاشته‌شده است و آن همانا دعوت از همه دوستان و آشنایان برای حضور در پای صندوق‌های رأی است.