صعودی برای «مردم»

حامد جیرودی
خبرنگار
بالاخره شد آنچه که باید می‌شد و تیم ملی فوتبال ایران با 4 برد از 4 بازی باقی مانده‌اش در مرحله اول مقدماتی جام جهانی و با کسب 18 امتیاز به‌عنوان تیم اول گروه C به مرحله نهایی این رقابت‌ها صعود کرد. موضوعی که پس از باخت به عراق در بازی رفت این مسابقات در 23 آبان 98 با بی‌تدبیری و ندانم‌کاری مسئولان وقت فدراسیون فوتبال و بی‌تفاوتی مارک ویلموتس سرمربی سابق تیم ملی به یک بحران بزرگ تبدیل شد و همه علاقه مندان به فوتبال ایران یک سال و 7 ماه دغدغه این را داشتند که آیا تیم ملی به مرحله بعد مقدماتی جام جهانی صعود می‌کند یا نه؟ اما پسران خوب فوتبال ایران باز هم کاری کردند کارستان و با غیرت و تعصبی که از خود در میدان منامه به نمایش گذاشتند، کاری کردند تا نه هوای بسیار گرم و شرجی بحرین  مانع‌شان شود و نه کارشکنی‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا که میزبانی را از ما گرفتند‌. ملی پوشان صعود را برای «مردم» به ارمغان آوردند و ایران باز هم در زمین فوتبال حقش را گرفت و نام خود را دوباره به‌عنوان یکی از مدعیان فوتبال قاره کهن مطرح کرد. تیم ملی در حالی سه‌شنبه شب و در آخرین بازی‌اش در مرحله اول مقدماتی در ورزشگاه المحرق منامه مقابل عراق قرار گرفت که همان طور که انتظار می‌رفت دراگان اسکوچیچ تغییراتی را در ترکیب تیمش نسبت به بازی با کامبوج ایجاد کرد. علیرضا بیرانوند جای امیر عابدزاده را درون دروازه گرفت و محمد حسین کنعانی‌زادگان هم به‌جای مرتضی پورعلی‌گنجی در دفاع میانی به میدان رفت. احسان حاج‌صفی به دفاع چپ رفت تا به‌جای میلاد محمدی بازی کند و سردار آزمون هم جای سامان قدوس را در ترکیب اصلی گرفت. بازی در نیمه اول این گونه آغاز شد که عراق با پرس فشرده از میانه میدان سعی داشت تا اجازه نفوذ را به بازیکنان ایران ندهد که تا حدودی در این کار موفق بود اما ملی پوشان که با پاس‌های پی در پی سعی در نفوذ به محوطه جریمه این تیم داشتند، حملات خود را ادامه دادند و دقیقه 18 توسط آزمون به گل رسیدند که این گل آفساید اعلام شد. اما در ادامه سردار توانست ایران را پیش بیندازد و دقیقه 35 علی قلی‌زاده با پاس زمینی در عمق تماشایی توپ را از میانه زمین در جناح چپ به حاج‌صفی رساند و او هم با فرار سریع و پاس در عرض توپ را در مقابل دروازه عراق به آزمون رساند تا مهاجم شماره 20 ایران با یک ضربه بغل پا توپ را وارد دروازه کند و موفق به گلزنی شود. ایران که با این گل پیروز به رختکن رفت، در نیمه دوم سعی در مدیریت بازی داشت ولی عراقی‌ها هم در تلاش بودند تا گل خورده را جبران کنند. در ادامه اسکوچیچ تعویض‌هایی را انجام داد و دقیقه 69 میلاد سرلک را به‌جای سعید عزت الهی و محمدی را به جای حاج صفی وارد میدان کرد. دقیقه 73 سردار فرصت مناسبی را از دست داد. در این شرایط دقیقه 78 هم سامان قدوس به‌جای جهانبخش و مهدی قایدی به جای آزمون وارد زمین شدند ولی دقیقه 80 هم ضربه قلی‌زاده توسط دروازه بان عراق دفع شد. در ادامه شاگردان سرچکو کاتانچ برای به تساوی کشاندن بازی تلاش کردند اما به نتیجه‌ای نرسیدند. کاوه رضایی هم که دقیقه 93 به‌جای قلی‌زاده به میدان رفت، دقیقه 95 فرصت خوبی را برای قایدی فراهم کرد که با بی‌دقتی آن را از دست داد تا بازی با همان نتیجه 1-0 به پایان برسد و تیم ملی به چهارمین برد پیاپی اش دست پیدا کند و موفق به صعود شود تا خیال فوتبالدوستان ایرانی راحت شود.
ایران طلسم 10 ساله را شکست


پیروزی ای که تیم ملی مقابل عراق به‌دست آورد، زدن تیری با چند نشان بود. ایران در شرایطی
3 امتیاز این دیدار را به‌دست آورد که آخرین برد رسمی اش مقابل عراق در جام ملت‌های آسیا 2011 رقم خورده بود. دیداری که 21 دی 1389 در قطر برگزار شد و ایران با گل‌های غلامرضا رضایی و ایمان مبعلی در مقابل گل یونس محمود 2-1 به پیروزی رسید. بعد از آن بازی ایران در یک بازی دوستانه پیش از آغاز جام ملت‌های آسیا 2015 برابر عراق 1-0 به پیروزی رسید و در ادامه 2 باخت و 2 تساوی را مقابل این تیم تجربه کرد. حالا ایران پس از 10 سال و 5 ماه و 4 روز که از آخرین برد رسمی اش برابر عراق می‌گذشت این تیم را شکست داد تا طلسم این بازی را هم بشکند. عراق هم پس از 19 بازی بدون شکست، مغلوب شد تا کاتانچ به رکورد 20 بازی نباختن نرسد.

بررسی قرعه ایران در مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی

تکلیف تیم‌های صعود کننده به مرحله نهایی انتخابی جام جهانی در قاره آسیا مشخص شد. سوریه، استرالیا، ایران، عربستان، ژاپن، امارات و کره‌جنوبی در کنار چین، عراق، عمان، ویتنام و لبنان 12 تیمی هستند که در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی حضور دارند؛ از بین این تیم‌ها، ایران قطعاً با ژاپن همگروه نخواهد شد ولی از بین کره‌جنوبی و استرالیا، قطعاً یکی از این دو تیم در گروه ایران قرار خواهد گرفت و رویارویی تیم ملی با هر کدام از این دو تیم، حتماً جذاب خواهد بود. یکی از دو تیم عراق و عربستان هم حریف ایران خواهد شد. از بین امارات و چین، یک تیم با ایران همگروه خواهد شد و این موضوع درباره سوریه و عمان و همچنین ویتنام و لبنان هم صدق خواهد کرد. قرعه کشی مرحله نهایی سوم تیرماه برگزار خواهد شد.