قهر با صندوق راي مشكلي را حل نمي‌كند

سخنراني رهبر معظم انقلاب اسلامي در آستانه برگزاري انتخابات رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر ديروز (چهارشنبه) در سخنراني تلويزيوني براي ملت ايران، انتخابات روز جمعه را رويدادي سرنوشت‌ساز و تاثيرگذار در همه مسائل عمده اقتصادي و غيراقتصادي خواندند و با اشاره به تلاش بي‌وقفه دشمنان براي كاهش مشاركت مردم، تضعيف ايران و سپس افزايش فشارها و دخالت‌هاي سياسي و اقتصادي و تروريستي در ايران گفتند: گله‌هاي مردم به ويژه قشرهاي محروم درباره رسيدگي نكردن به مشكلات معيشتي آنها بجاست اما اين مشكلات را بايد با انتخاب فردي قوي، پركار، قدرتمند و خستگي‌ناپذير حل كرد و به فضل الهي روز جمعه مردم برخلاف خواست دشمنان، دوباره به ايران و جمهوري اسلامي آبرو مي‌دهند و همه قشرها با سليقه‌هاي متفاوت سياسي به ميدان مي‌آيند و همچون تشييع حاج قاسم سليماني به انتخابات نگاهي فراتر از سليقه‌هاي سياسي خواهند داشت. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تبريك دهه ايام ولادت حضرت علي بن موسي الرضا(ع)، نحوه عمل ملت در انتخابات روز جمعه را در سال‌هاي پيش‌رو و در همه مسائل و عرصه‌ها كاملا تاثيرگذار خواندند و گفتند: در انتخابات جمعه، اصل، مشاركت و بعد از آن نوع انتخاب است و اميدواريم با عنايت خداوند مردم به بهترين وجه در اين عرصه ظاهر شوند. ايشان حضور مردم در نظام جمهوري اسلامي را متكي بر يك اصل و سند متقن فكري برشمردند و افزودند: البته فوايد سياسي حضور مردم فراوان و پر بركت است اما اصل فلسفه حضور ملت در صحنه، مهم‌تر است.  رهبر معظم انقلاب تحقق جمهوري اسلامي را در گرو تحقق هر دو بُعد آن يعني جمهوريت و اسلاميت خواندند و گفتند: به همين دليل است كه همه مراكز قدرت‌هاي شيطاني در جهان به شكل ويژه با انتخابات در ايران به عنوان نماد جمهوريت مخالفت و معارضه مي‌كنند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، تخريب ذهنيت مردم به انتخابات و در صورت امكان دخالت در انتخابات را دو هدف مهم فضاسازي‌هاي دشمنان برشمردند و گفتند: آنها مي‌خواهند شكوه و شوكت انتخابات ايران نمايان نشود اما به كوري چشم دشمنان، انتخابات هميشه در زمان مقرر و با حضور ملت برگزار شده است. ايشان با اشاره به اينكه شايد انتخابات هيچ كشوري مانند انتخابات ايران مورد هجوم مستكبران قرار نداشته باشد، افزودند: در انتخابات امسال هم رسانه‌هاي امريكايي، انگليسي و مزدوران آنها از چند ماه قبل به دنبال زير سوال بردن انتخابات و كمرنگ كردن حضور مردم هستند.  رهبر معظم انقلاب، كاهش حضور مردم و فاصله‌گيري آنان از نظام را هدف اصلي رسانه‌هاي بيگانه برشمردند و افزودند: البته جز برخي گروه‌ها، متن مردم هميشه برعكس خواست دشمن عمل كرده‌اند و ان‌شاءالله اين دفعه هم ملت با حضور خود به نظام و كشور آبرو خواهد داد. ايشان با تاكيد بر لزوم نگاه فراتر از سليقه‌هاي سياسي به حقايق عرصه سياست كشور گفتند: تشييع پيكر شهيد حاج قاسم سليماني از جمله اين حقايق بود و همه، فراتر از سليقه‌هاي سياسي در آن شركت كردند. ايشان افزودند: به انتخابات نيز بايد با نگاهي برتر از مذاق‌هاي مختلف سياسي نگريست و در آن شركت كرد، زيرا نظام اجتماعي كشور به اين موضوع نيازمند است. 

رهبر معظم انقلاب با استناد به قرآن مجيد، شركت در انتخابات را عمل صالح دانستند، چراكه دشمنان دين و اسلام را به ‌شدت ناراحت مي‌كند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در بيان چند نكته مهم انتخاباتي گفتند: مهم‌ترين نكته اين است كه حضور مردم در انتخابات پشتوانه مردمي نظام را نشان مي‌دهد و اين پشتوانه مردمي، در اقتدار واقعي نظام و ايران، تاثيري بي‌نظير دارد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با انتقاد از برخي سفسطه‌گويي‌ها درباره انتخابات در فضاي مجازي و مطبوعات گفتند: اين افراد در واقع همچون دشمنان ملت دنبال كاهش مشاركت مردم، تضعيف نظام و طبعا تضعيف ايران هستند كه در اين صورت ايران با دخالت‌هاي بيگانگان دچار ناامني مي‌شود و به جولانگاه تروريست‌ها تبديل خواهد شد.
نكته ديگري كه رهبر معظم انقلاب به تبيين آن پرداختند، رابطه معكوس كاهش حضور مردم و افزايش فشارهاي دشمن بود. ايشان گفتند: براساس اين واقعيت اگر بخواهيم فشارهاي اقتصادي دشمنان يعني تحريم و ديگر فشارها كاهش يابد و رفع شود، بايد حضور در انتخابات افزايش يابد و پشتوانه مردمي نظام به رخ دشمنان كشيده شود. 
رهبر معظم انقلاب همچنين با اشاره به تاثير حضور بيشتر ملت در افزايش قدرت و كارايي رييس‌جمهور آينده گفتند: در كشور امكانات و فرصت‌هاي زيادي وجود دارد كه استفاده از آنها به آدم‌هاي پركار، خستگي‌ناپذير و قدرتمند نياز دارد كه اين قدرتمندي از حضور و راي بالاي مردم نشأت مي‌گيرد و به رييس‌جمهور آينده براي كاهش مشكلات توان بيشتري مي‌دهد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ادامه با اشاره به تاكيد هميشگي بر مساله «سلامت انتخابات» گفتند: در جمهوري اسلامي انتخابات هميشه سالم بوده و اينكه روساي جمهوري بعضا با سلايق سياسي كاملا متفاوت از يكديگر بر سر كار آمده‌اند، نشان‌دهنده انتخابات سالم در همه اين سال‌هاست.


رهبر معظم انقلاب، «رقابتي بودن» را از ديگر حقايق مسلم انتخابات در ايران خواندند و افزودند: در اين انتخابات و در مناظره‌ها نيز نامزدها با معارضات فكري و زباني خود رقابتي بودن انتخابات را كاملا نشان دادند كه هر كدام هم طرفداران خود را دارند. البته درباره محتواي مناظره‌ها بعد از انتخابات نكاتي بيان خواهم كرد. ايشان با اشاره به سياست ثابت دشمن از اول انقلاب تا به امروز در زير سوال بردن آراي مردم خاطرنشان كردند: جالب اينجاست بعضي از كشورها كه در ميانه قرن ۲۱ هنوز به شكل قبيله‌اي اداره مي‌شوند و بوي انتخابات هم به آنها نرسيده به‌طوري كه مردم‌شان فرق صندوق راي و صندوق ميوه را نمي‌دانند، تلويزيون ۲۴ ساعته راه مي‌اندازند و مدعي هستند كه انتخابات ايران دموكراتيك نيست.
رهبر معظم انقلاب در ادامه به اظهار ترديد برخي از قشرهاي ضعيف و محروم جامعه براي شركت در انتخابات اشاره كردند و گفتند: اين قشرها توقعات و گلايه‌هاي بجايي دارند كه عمده آنها در مورد معيشت، مسكن و اشتغال است و مسوولان كشور بايد واقعا به اين مسائل رسيدگي مي‌كردند و انتظار اين است كه دولت آينده در راس برنامه‌هاي خود به اين مسائل رسيدگي كند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: اين افراد به علت گلايه‌هاي بجا، دست و دل‌شان به انتخابات نمي‌رود اما بحث اصلي اين است كه نرفتن پاي صندوق راي و قهر كردن با آن، مشكل را حل نمي‌كند. مشكل هنگامي حل خواهد شد كه اولا همه پاي صندوق‌هاي راي بروند و ثانيا به فردي راي بدهند كه توانايي حل اين مشكلات را داشته باشد. ايشان تاكيد كردند: بنابراين گلايه‌ها و توقعات اين قشر از مردم بجا و صحيح است اما نتيجه‌گيري آنها صحيح نيست و همه بايد در انتخابات حضور يابند. 
رهبر معظم انقلاب در ادامه با اشاره به نقش پيشرو جوانان در مسائل اصلي كشور افزودند: من به جوانان اعتقاد زيادي دارم و انتظار دارم كه آنها در انتخابات نيز با ايفاي نقش پيشران، ضمن حضور در پاي صندوق‌هاي راي، مردم را به شركت در انتخابات ترغيب كنند. همچنين حضور راي اولي‌ها جايگاه ويژه‌اي دارد و مانند جشن تكليف سياسي است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با انتقاد از برخي تحليل‌هاي غلط و ضعيف در داخل كه نتيجه آن دميدن روح نااميدي در مردم است، گفتند: ايجاد يأس و نااميدي در كشور مطلقا جايگاهي ندارد، زيرا كشور و ملت ما قدرتمند و داراي بنيه‌اي قوي است. ايشان توانايي‌ها و امكانات كشور را فراوان دانستند و افزودند: هر گاه از اين توانايي‌ها استفاده شده، كارهاي بزرگي انجام گرفته است همچون اصل پيروزي انقلاب يا ايستادگي ملت ايران در دفاع مقدس و نمونه آخر آن هم توليد واكسن ايراني كروناست. ايشان خاطرنشان كردند: جوانان ما منتظر واكسن برخي كشورهاي بخيل خارجي نماندند و امروز به همت جوانان جزو 6 كشور توليدكننده واكسن كرونا در دنيا قرار گرفته‌ايم. 
رهبر معظم انقلاب به موارد ديگري در گذشته از جمله توليد راديو دارو با وجود كارشكني غربي‌ها نيز اشاره كردند و افزودند: در چند سال قبل كه با وجود وعده و وعيدها، راديو دارو به ما داده نشد، جوانان ما همت كردند و ظرف چند ماه به غني‌سازي ۲۰درصد اورانيوم دست يافتند و اكنون نيز اورانيوم غني‌شده ۶۰درصد توليد مي‌شود كه همه براي مقاصد صلح‌آميز است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي همچنين با اشاره به توانايي‌ها و تجهيزات دفاعي كشور تاكيد كردند: بنابراين مايوس كردن ملت ايران با چنين توانايي‌ها و بنيه قوي كاري غلط و نشدني است. ايشان در ادامه ضمن خداقوت گفتن به دست‌اندركاران انتخابات، چند توصيه به آنها كردند. 
رهبر معظم انقلاب تاكيد كردند: تمهيدات لازم براي حفظ سلامت مردم به هنگام حضور در پاي صندوق‌هاي راي بايد در نظر گرفته شود. همچنين موضوع كمبود تعرفه يا تاخير در رسيدن آنكه يكي از مشكلات دوره‌هاي قبل در انتخابات است بايد برطرف شود. ايشان همچنين با اشاره به برخي گزارش‌ها مبني بر مهيا نشدن آمادگي‌هاي لازم براي برگزاري انتخابات در خارج از كشور افزودند: وزارت‌هاي امور خارجه و كشور با توجه به كمبود وقت آمادگي‌هاي لازم را هر چه سريع‌تر فراهم كنند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي همچنين از مسوولان برگزاري انتخابات خواستند با هر تخلفي در انتخابات برخورد كنند. ايشان در پايان از خداوند متعال خواستند كه دل‌ها را به آنچه صلاح كشور و ملت است، هدايت فرمايد.