تصویب FATF مشکلات تجاری را برطرف خواهد کرد

با وجود رفع تحریم‌ها ایران بازهم نمی‌تواند مبادلات تجاری انجام دهد چرا که هنوز لوایح FATF را تایید نکرده است و این امر باعث می‌شود که ایران نتواند مبادلات پولی تجاری انجام دهد
و فقط در قبال کالای صادراتی کالا وارد کند و این کار را برای تجار ایرانی سخت خواهد کرد.
در این میان نیزبیشتر پول‌های بلوکه شده ایران مربوط به صادرات نفت است که به خاطر وجود تحریم‌ها و همچنین عدم پذیرش FATF قادر به بازپس‌گیری آن نبودیم. در واقع مشکل FATF باعث شده است که در انتقال پول مشکل ایجاد شود و بنابراین علاوه بر تحریم‌ها موضوع FATF در بلوکه بودن پول‌های ایران موثر است.
اگر همین فردا هم تحریم‌ها برداشته شود تا زمانی که از قوانین FATF پیروی نکنیم نمی‌توانیم مراودات را انجام دهیم.این موضوع فشار زیادی نیز بر بخش خصوصی وارد می‌کند؛ ما شاهد بودیم زمانی که می‌خواستند پول یکی از مربیان فوتبال را پرداخت کنند در انتقال پول آن دچار مشکل شده بودند و این بخش خصوصی بود که توانست وساطت و کمک کند.


لغو تحریم‌ها می‌تواند بخشی از پول‌های بلوکه شدن را
مانند کالا به ایران بازگرداند
فریدون مجلسی، دیپلمات سابق درخصوص اینکه اگر تحریم‌ها نیز برداشته شود هم ایران نمی‌تواند مبادلات تجاری داشته باشد به خبرنگار ما گفت: اگر تحریم‌ها لغو شود بخشی از پول‌های بلوکه شده در کشورهای ژاپن و چین و کره به صورت کالایی بازخواهد گشت برای بازگرداندن پول‌های بلوکه شده ایران نیاز دارد تا FATF را قبول کند اگر قرار باشد تحریم‌ها لغو شود و FATFقبول نشود ایران می‌تواند بخشی از پول‌های بلوکه شده خود را به صورت کالا آن هم نه به قیمت اصلی کالا بلکه به قیمت گرانتر آن کالا را خریداری کند.وی در ادامه افزود: مجمع تشخیص مصلحت نظام باید تشخیص دهد که FATFرا قبول یا رد کند اگر که این لوایح قبول نشود ایران همانند کره شمالی خواهد شد و مبادلات کالایی فقط می‌تواند با دیگر کشورها داشته باشد.
ایران شبیه کره شمالی
خواهد شد
این دیپلمات سابق در خصوص اینکه ایران شبیه کره شمالی خواهد شد نیز گفت: ایران بیشتر از کره شمالی از انرژی استفاده می‌کند. ۵/۴ میلیون بشکه نفت و گاز فقط مصرف داخلی داریم که تولید برای اوپک و صادرات جای خود دارد بنابراین کره شمالی شدن هم شاید بد نباشد.
وی در ادامه از دیدگاه‌های مختلف در رد یا قبول FATF نیز اظهارداشت: ممکن است از دیدگاه برخی‌ها غرب زدگی محسوب شود و تنها امید برای قبولی FATF می‌تواند مرور زمان باشد چرا که در ایران سرمایه‌ها و تجارت و شرکت‌ها در اختیار قدرت‌ها هستند و به مرور به مشکل بر خواهند خورد البته در ایران بازهم باید گفت که بخش خصوصی مهمی نداریم شرکت‌ها یا تجار دولتی یا نهادی هستند. فریدون مجلسی در پایان از اینکه رئیس جمهور در رد یا قبول FATF کاره‌ای نیست نیز گفت:رئیس جمهور بعدی چه نظامی باشد چه غیر نظامی باید اجازه و تایید FATF از جای دیگری صادر شود و به رئیس جمهور مرتبط نخواهد بود.