روز ملت

آفتاب یزد : روز گذشته مسئولان و چهره های سیاسی همگام با مردم رای خود را در صندوق ریختند.نکته بارز در این میان میزان مشارکت برخلاف پیش بینی ها بود .یعنی علیرغم برخی نظرها قبل از برگزاری انتخابات گزارش های میدانی مخابره شده حکایت از آن داشت که میزان مشارکت قابل قبول بوده است.
>ای کاش...
حسن روحانی پس از انداختن رای خود در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و میاندوره ای مجلس شورای اسلامی و میاندوره ای خبرگان رهبری، در
گفت و گو با خبرنگاران، تاکید کرد: مردم ما به خوبی می دانند که این انتخابات برای سرنوشت خودشان و نظام جمهوری اسلامی چقدر اهمیت دارد و ای کاش هیچ مشکلی از روز ثبت نام نامزدها تا امروز نداشتیم.


رئیس جمهور با اشاره به اجرای بدون تاخیر انتخابات و در زمان تعیین شده، گفت: در گزارشی که امروز وزیر کشور ارائه کرد از لحاظ امنیت در سراسر کشور حتی یک مورد ناامنی وجود ندارد و این بسیار ارزشمند است.
روحانی افزود: از لحاظ مراعات حفظ سلامت مردم نیز همه پروتکل‌های بهداشتی در تمامی حوزه‌های انتخاباتی رعایت می‌شود و همچنین مرحله به مرحله و قدم به قدم به سمت الکترونیکی شدن انتخابات پیش می‌رویم.
رئیس جمهور اظهار داشت: امروز در سراسر کشور و در استانهای مختلف لحظه به لحظه مشخص است که چه تعداد در انتخابات شرکت کرده اند و احراز هویت نیز از طریق سیستم الکترونیکی به خوبی درحال انجام است و شمارش آرا نیز در برخی مراکز استانی به صورت مکانیزه انجام می‌شود و امیدواریم در آینده نزدیک همه مراحل انتخابات الکترونیکی شود که این موضوع در شفافیت بسیار تاثیرگذار است.
>حفظ سرمایه ملی
رییس مجلس شورای اسلامی نیز دیروز با بیان اینکه راه حل مشکلات، قهر با صندوق‌های رای نیست، گفت:‏صندوق های رای بزرگترین سرمایه سیاسی و اجتماعی کشور ماست و ما باید از این ‫سرمایه ملی‬ حفاظت و حراست کنیم.
>رای مردم حق الناس است
سید ابراهیم رئیسی هم با حضور در مسجد جامع شهر ری رای خود را به صندوق انداخت و پس از مشارکت در انتخابات 1400 با بیان این‌که روز بسیار مبارکی برای تصمیم‌گیری ملت ایران است و از تمام دست اندر کاران انتخابات کمال تشکر را دارم گفت: ان شاءالله امروز به دست مردم اجرای عدالت رقم بخورد. توصیه من به عنوان یک کاندیدا این است که رای مردم حق الناس است و باید از آن مراقبت کرد و حتی یک رای هم نباید برخلاف آنچه مردم تصمیم گرفته‌اند باشد.رئیسی در پاسخ به این سوال که قول شما به مردم چیست بیان کرد: حرف‌هایی که در انتخابات زدم برای رفع مشکلات مردم بود و برای انجام این کار شب و روز نمی شناسم و تمام تلاش خود را به کار می گیرم تا در نقش یک طلبه خدمتگزار مردم باشم.
>جمهوریت با مردم معنا دارد
محمد رضا عارف هم پس از انداختن رای خود به صندوق رای حسینیه جماران در جمع خبرنگاران گفت: نظام ما نظام جمهوری اسلامی ایران است و جمهوریت با مردم معنا دارد و مردم یعنی انتخابات و انتخابات یعنی صندوق رای. خوشبختانه مردم علیرغم گلایه هایی که دارند پای صندوق رای حاضر می شوند.وی افزود: نگرانی هایی که بخشی از جامعه دارند این است که برخی علاقه مند هستند نظام و جمهوریت را به سمت یکدستی ببرند که امیدوارم با حضور جبهه مردم آنها حرف آخر را بزنند و انتخابات در راستای منویات مردم و امام برگزار شود. عارف ادامه داد: مردم صاحب انتخاب هستند و در چارچوب قانون اساسی باید سیاست های انتخابات پیاده شود و مردم از طریق رای در صندوق حرف خود را بزنند، اما این دفعه به دلیل گلایه هایی از گذشته احساس شان این است که بخشی از جامعه نماینده‌ای در صندوق ندارند. امیدوارم این موضوع در فضای بعد از انتخابات مورد بررسی قرار گیرد و پرونده این قبیل شکست ها بسته شود تا مردم با نگاه مثبتی پای صندوق رای حاضر شوند.
رییس بنیاد امید ایرانیان در پاسخ به سوالی درباره اینکه برخی از اصلاح طلبان قصد شرکت در این دوره از انتخابات را ندارند، گفت: چرا مسئله را جناحی کنید، برخی از اصلاح طلبان غلط است، یک جریان اصلی انقلابی اعم از اصولگرایان و اصلاح طلبان گلایه هایی دارند و دغدغه دارند، طبیعتاً بخش هایی از جامعه نمایندگانی از خود نمی بینند.وی همچنین گفت: به طور مثال در جریان انتخابات یک نهاد اجماع ساز به راه می‌افتد و نه نفری که توسط این نهاد معرفی می شود ردصلاحیت می شوند که در این صورت نمی توان انتظار حضور حداکثری را شاهد بود، امیدواریم مردم علیرغم گلایه ها و مشکلات حضور خود را پای صندوق رای نشان دهند. عارف در خصوص عملکرد شورای نگهبان قبل از انتخابات گفت: واقعا از نهاد های نظارتی که در راس آنها شورای نگهبان قرار دارد گله داریم، این اتفاقات اولین بار نبود. امیدواریم با تذکرات داده شده و فرمایشات رهبری این رفتار ها آخرین بار باشد و به مر قانون عمل شود و اجازه دهند افرادی که شرایط حداکثری دارند خود را در معرض رای مردم
قرار دهند.
>به تمام حرف هایی که زدم عمل خواهم کرد
محسن رضایی نیز با حضور در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی در انتخابات مشارکت کرد و سپس با حضور در جمع خبرنگاران، بیان کرد: من محسن رضایی به عنوان سرباز وطن دست تک تک شما را می بوسم که حماسه بزرگ تاریخی می آفرینید. قول من به مردم سربازی است، از جنس سلیمانی و باکری ها است. قول من این است که به تمام
حرف ‌هایی که زدم عمل خواهم کرد. مطمئن باشید من بیشتر از آن عمل خواهم کرد. مسئله یارانه ۴۵۰ هزار تومان، مسئله حقوق
خانم های خانه دار که در رنج هستند، مسئله مسکن با زمین ارزان از سوی دولت و وام های ۵۰ ساله، کسب و کار های خانگی حداقل مسائلی است که من دنبال خواهم کرد.
وی در ادامه تاکید کرد: معتقدم ما باید اقتصاد را از خانه شروع کنیم تا به تولید ثروت برسیم به همه قول هایی که دادم عمل خواهم کرد. مردم ایران هر تصمیمی که بگیرند بنده دست آنان را خواهم بوسید و به عنوان سرباز وطن تا آخرین قطره خون از ملت ایران و نظام اسلامی دفاع می کنم.
>روز آغاز جهاد بزرگ
سعید جلیلی نیز پس از دادن رای در صندوق مسجد فاطمیه محله خزانه شهید بخارایی، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: روز رای گیری روز پایان نیست؛ روز آغاز جهاد بزرگ برای جهش ایران است.منتخب مردم، رئیس همه جمهور خواهد بود.
وی ادامه داد: گام اول برای جهش کشور حضور جمهور پای صندوقهاست.مشارکت بالای مردم، پیشران پیشرفت و جهش خواهد بود. امروز روز دورخیز برای خیز بلند ملت ایران برای «جهش ایران» است. هرچه رای گیری باشکوه تر، دورخیز بلندتر و در نتیجه، جهش بلندتر و دورنما زیباتر خواهد بود.جلیل تاکید کرد: هر رای مردم یک موشک نقطه زن است که تهدیدها و تحریم ها و بدخواهی های دشمنان را هدف قرار خواهد داد. هر رای باعث افزایش قدرت و پیشرفت بیشتر کشور خواهد شد.
>به مردم نباید سختگیری شود
محسن مهرعلیزاده هم در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که توصیه شما برای کاندیدایی که رای می آورد چیست، اظهار کرد: توصیه اولم آن است که به فکر معیشت مردم باشد و برنامه ریزی های دقیقی برای توسعه اقتصادی کشور داشته باشد. در فضای داخلی و بین‌المللی تنش ها را از بین ببرد و کاری کند جمهوری اسلامی ایران با آن عزتی که در دنیا دارد به عنوان یکی از کشورهای مطرح دنیا باقی بماند و تمام امکانات و انرژی های جوانان و بزرگترها را در جهت سازندگی کشور بکار گیرد.وی ادامه داد: مهمتر آن که به مردم نباید سختگیری شود و بپذیرید مردم باید در زندگی راحت و در انتخاب های شان آزاد باشند و بایستی زندگی برازنده یک ایرانی سرافراز را داشته باشند.
مهرعلیزاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر کاندیدای مورد نظر شما رای نیاورد اولین واکنش شما به جناح مقابل چه خواهد بود، گفت: من به وی تبریک و خسته نباشید خواهم گفت و آرزوی موفقیت برایشان می کنم.
>انتقاد قاضی‌زاده هاشمی
سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نیز نوشت: «‏برای ادای وظیفه شرعی و ملی، بهترین مکان سرزمینم، حرم مطهر علی بن موسی الرضا(ع) را انتخاب کردم و از ساعت ٩ تا ۱۳ دوشادوش مردم رفتیم تا به صندوق رسیدیم.ضمن تشکر از مردم شریف ایران برای حضور گسترده درانتخابات، متاسفانه طبق گزارش‌ها روند اخذ رای در برخی از شعب، ازجمله همین شعبه با تاخیر زیاد شروع می‌شود.‏بی‌تدبیری در آخرین لحظات دولت هم تمام نمی‌شود!»
>اگر رای نیاورم باز هم در خدمت مردم خواهم بود
عبدالناصر همتی هم پس از شرکت در انتخابات در جمع خبرنگاران گفت: ما به انزوای خارجی پایان خواهیم داد، مردم حق دارند با رفاه و با آرامش زندگی کنند. معیشت مردم مسئله اول من است، ان شاءالله کاری خواهیم کرد حضور مردم در صحنه بیش از پیش باشد.وی افزود: اگر هم رای نیاورم باز هم در خدمت مردم و پیگیر شعارهایم خواهم بود. هر کسی که رییس جمهور شود باید توسعه و رفاه کشور را به طبقات بالاتر برساند.
>مشارکت مردم در انتخابات مهم‌تر از نتیجه است
دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز پس از انداختن رای خود به صندوق در مسجد
ولی عصر(عج) گفت: ️به سهم خود لازم می دانم از همه شخصیتهای بزرگواری که با احساس مسئولیت برای حضور در انتخابات ،اعلام آمادگی کردند سپاسگزاری نمایم. ️دریابان‌ علی شمخانی ادامه داد: هرگامی که برای افزایش حضور و مشارکت مردم در انتخابات به عنوان نماد مردم سالاری برداشته می شود اقدامی در مسیر افزایش اقتدار،امنیت و مشروعیت نظام اسلامی و شرط لازم برای پیشرفت و توسعه و افزایش جایگاه بین المللی ایران عزیز است. ️وی افزود: هر نتیجه ای در انتخابات پیش رو رقم بخورد به دلیل این که نظر اکثریت مشارکت کنندگان در انتخابات است قابل احترام می باشد اما مهمتر از نتیجه، اصل حضور و مشارکت مردم است. ️شمخانی تصریح کرد: امیدوارم پس از اعلام نتایج انتخابات،رقابتها جای خود را به برادری،همکاری و تلاش مشترک برای اعتلای کشور و رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم بویژه قشر ضعیف جامعه بدهد و همه گروهها و جناح های سیاسی برای پشتیبانی و کمک به رئیس جمهور منتخب بسیج شوند.
>عذرخواهی ظریف
محمدجواد ظریف هم بعد از شرکت در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران در ترکیه در اظهاراتی گفت:‌ حق تعیین سرنوشت یکی از مهمترین حقوقی است که مردم ما با انقلاب به دست آوردند و جمهوریت یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است.وی افزود:‌ ممکن است ناراحتی‌هایی به خاطر مشکلات و کمبودها وجود داشته باشد که من به سهم خودم به خاطر این مشکلات از مردم عذرخواهی می‌کنم ولی معتقدم که لازم است مردم در تعیین سرنوشت خود مشارکت کنند.
>تقویت مذاکره کنندگان
سید عباس عراقچی رییس هیات مذاکره کننده ایران در وین هم پس از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری، با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود نوشت:"حضور پررنگ مردم در انتخابات بی تردید پشتوانه محکمی برای یک سیاست خارجی مقتدر، عزتمند و تعامل گرا می باشد، و حتما باعث تقویت مذاکره کنندگان در مسیر سخت رفع تحریم ها خواهد شد.اینجانب به عنوان کارمند ملت ایران در عرصه دیپلماسی، همراه با همکارانم در تیم مذاکره کننده هسته ای در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در وین حضور یافته و رای خود را به صندوق‌های رای
انداختیم "
>افزایش اقتدار نظام امنیت ملی کشور
آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز پس از انداختن رای خود در صندوق رای در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در جمهوری اسلامی تقریباً همه نهادهای اساسی نظام بر اساس انتخابات شکل می گیرد لذا بسیار مهم است که مردم برای تعیین سرنوشت خود در مورد این نهادها و شخصی که می‌خواهد متصدی در این نهادها شود پای صندوق‌های رای حضور پیدا کنند. وی تصریح کرد: حضور پرشور مردم موجب افزایش اقتدار نظام امنیت ملی کشور و همچنین مقابله با نقشه های دشمن ها خواهد شد، بنابراین همه ما وظیفه داریم عقلا و شرعا حضور پیدا کنیم برای اینکه آنچه را که خیر کشور است و موجب اقتدار کشور می‌شود و امنیت ملی و مقابله با نقشه های دشمنان را رقم می‌زند را انجام دهیم. آملی لاریجانی در پایان از همه دست اندرکاران انتخابات که برای انتخابات روز ها و ماه ها تلاش کردند و از خبرنگاران و صدا و سیما که برای انعکاس این حادثه مهم کشوری وقت گذاشتند،
تشکر کرد.
رهبر معظم انقلاب:
روز انتخابات روز ملت ایران است
رهبر انقلاب اسلامی روز انتخابات را روز ملت ایران دانستند و تاکید کردند: امروز میدان‌دار و صحنه‌گردان اصلی مردم هستند.به گزارش ایسنا، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب پس از انداختن رای خود به صندوق سیار ۱۱۰ مستقر در حسینیه امام خمینی (ره) یادآورشدند: روز انتخابات روز ملت ایران است. امروز میدان‌دار و صحنه‌گردان اصلی مردم هستند. مردمی که با حضور کنار صندوق‌های رای و با دادن رای در واقع تکلیف کلی و اساسی کشور را برای سال‌های آینده معین می‌کنند.ایشان با بیان اینکه امروز متعلق به مردم است، افزودند: هر کاری که ملت ایران امروز تا شب انجام بدهند از حضور کنار صندوق تا رای دادن، این سازنده آینده آنها و تعیین‌کننده سرنوشت
چهار ساله آنهاست. درست به همین دلیل است که عقل و خرد انسان حکم می‌کند که در این آزمون بزرگ ملی و سراسری همه شرکت کنند.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ادامه دادند: اینکه ما مکرر مردم را به حضور در انتخابات دعوت می‌کنیم این اولین اثر و نتیجه آن به خود مردم بازمی‌گردد. البته با حضور مردم، کشور و نظام جمهوری اسلامی امتیازات بزرگی را در عرصه بین‌المللی به دست می‌آورد، لیکن آنکه اول منتفع می‌شود خود مردم هستند.ایشان در ادامه تاکید کردند: بیایید و تشخیص بدهید و انتخاب کنید و رای بدهید. این چیزی است که برای آینده کشور و یکایک مردم دارای اهمیت است. حتی یک رای هم مهم است. هیچ کس نگوید حالا با یک رای من چه اتفاقی خواهد افتاد؟ یک رای هم قطعا دارای اهمیت است و یک رای یک رای، آرای میلیونی ملت را تشکیل می‌دهد.مقام معظم رهبری همچنین عنوان کردند: اعتقاد من این است که با نیت خدایی وارد شوید و ثواب ببرید. توصیه من هم این است که این کار مهم و لازم را هرچه زودتر انجام بدهید و همان اول وقت رای بدهید. بله تا آخر وقت، ساعات زیادی وجود دارد، لیکن هرچه زودتر این وظیفه و تکلیف را انجام بدهید بهتر است.ایشان با ابراز امیدواری نسبت به اینکه ان‌شاءالله خدا به آرای مردم ایران برکت بدهند، تاکید کردند: امیدوارم بتوانید با آرای خود آینده خوبی را برای کشور و یکایک آحاد ملت تهیه کنید.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین تصریح کردند: ان‌شاءالله به برکت حضرت علی بن موسی الرضا (س) که این ایام متعلق به این بزرگوار است امروز برای ملت ایران یک جشن باشد و به توفیق الهی همین طور هم خواهد شد و ملت از این انتخابات ان‌شاءالله خیر خواهد دید به توفیق پروردگار.رهبر معظم انقلاب اسلامی در پایان با تشکر از همه دست‌اندرکاران انتخابات خاطرنشان کردند: تاکید می‌کنم همه کار را با اتقان کامل در هر نقطه از کشور انجام بدهند. به خبرنگاران و عکاسان محترم هم سلام می‌کنم و خسته نباشید و خدا قوت می‌گویم.