روز ملت ایران


گروه سیاسی/ مردم ایران با ایستادن در صفوف انتخابات یک بار دیگر حق خود برای انتخاب عالی‌ترین مقام اجرایی کشور را پاس داشتند. ایرانیان از شرقی‌ترین شعبه اخذ رأی در استرالیا تا غربی‌ترین آن در قاره امریکا به پای صندوق‌ها رفتند تا رئیس جمهوری آینده خود را انتخاب کنند. در درون مرزهای ایران این انتخابات با ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان بود؛ همچنان که  دومین میاندوره پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در استان‌های تهران، خراسان رضوی، قم و مازندران و اولین میاندوره یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های انتخابیه «تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس»، «میانه»، «آستانه اشرفیه»، «تفرش، آشتیان و فراهان»، «گچساران و باشت» و «بهار و کبودرآهنگ» نیز همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد.
انتخاباتی که قرار داشتن در میانه میدان مقابله با همه‌گیری کرونا به آن سر و شکلی متفاوت داده بود. کرونا اگر چه از تراکم صفوف کاسته بود اما لاجرم در بسیاری از شعب بر طول آن افزوده بود و این در حالی بود که با افزایش تعداد صندوق‌ها برای کاستن از تراکم شعبه‌ها 67 هزار صندوق برای انتخابات ریاست جمهوری  و ۷۵ هزار صندوق برای شوراها در نظر گرفته شده بود. ۱۳۳ نمایندگی، ۲۳۴ شعبه و ۴۵۰ صندوق نیز در کشورهای مختلف رأی ایرانیان ساکن در خارج از کشور را اخذ کردند.
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور با صدور دستور آغاز رأی‌گیری در ساعت 7 صبح روز جمعه 28 خرداد اظهار کرد: خداوند متعال به همه ما توفیق بدهد بتوانیم به تکلیف خود در امانتداری رأی مردم و صیانت از آن و برگزاری انتخابات قانونی سالم و در شرایط بهداشتی با توجه به کرونا عمل کنیم. رحمانی فضلی با ابراز امیدواری نسبت به هماهنگی کامل همه نیروهای امنیتی، انتظامی، اجرایی و نظارت در برگزاری انتخابات، از بازرسان خواست «در هر جا که هستند مرتب کار بازرسی را انجام دهند و به سرعت اگر مشکلی بود به ما اطلاع دهند. از ناظران تقاضا دارم نظارت را انجام دهند با توجه به اینکه رأی مردم، اراده و تجلی آنها در انتقال قدرت است با صیانت کامل انجام شود امیدوارم هیأت نظارت این وظیفه را بخوبی انجام دهد.»


روز گذشته همچنان که ضرورت همراه داشتن شناسنامه و کارت ملی به مدد دستگاه‌های الکترونیک و برخط  احراز هویت راه را بر هرگونه تخلف در اخذ آرا می‌بست، سامانه‌ای طراحی شده بود که به مردم امکان می‌داد  در صورت مشاهده هرگونه تخلف انتخاباتی آن را ثبت و اعلام کنند.
به گزارش ایسنا، همچنین ظهر دیروز درباره تعرفه‌های اخذ رأی و چگونگی توزیع آن در سطح کشور هم سیامک ره‌پیک قائم مقام شورای نگهبان گفت: «تعداد تعرفه‌ها و مقداری که چاپ شده و در استان‌ها توزیع شده بیش از صد درصد است و این بدین معناست که بر فرض مثال اگر صد درصد واجدین شرایط هم شرکت کنند، بیش از آن هم تعرفه وجود دارد، بنابراین در زمینه میزان تعرفه مشکلی وجود ندارد.»
 رأی‌گیری کاغذی جایگزین رأی‌گیری الکترونیک
با توجه به برگزاری انتخابات تمام الکترونیک برای انتخابات شوراها و ریاست جمهوری در 33 شهر کشور در برخی حوزه‌ها رأی‌گیری مشکلاتی از جمله کندی فرایند رأی‌گیری پدید آمد.
آیت‌الله احمد جنتی در نامه‌ای به وزیر کشور نوشت: «با عنایت به گزارش‌های متعددی از استان‌های مختلف، صندوق‌های اخذ رأی الکترونیکی به‌کارگیری شده در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا موجب کندی رأی‌گیری و تشکیل صف‌های طولانی و اخلال در فرایند اخذ رأی شده است.
 لذا مستدعی است ترتیبی اتخاذ گردد تا به منظور رعایت حقوق مردم، رأی‌گیری در انتخابات شوراها در حوزه‌های مربوطه از طریق تعرفه کاغذی انجام پذیرد.»
بر این اساس با هماهنگی و تصمیم مسئولان نهادهای ناظر و مجری  اخذ رأی تا رفع مشکل به شکل دستی و با بهره‌گیری از تعرفه کاغذی انجام شد تا موجب ازدحام رأی‌دهندگان در شعب نشود.  جمال عرف اما در این باره توضیح داد: «در ابتدای کار رأی‌گیری، یک اشکالاتی به وجود آمد که با دستور وزیر کشور به سرعت از آنلاین به آفلاین رفتیم. این تعداد تنها در یک درصد صندوق‌های رأی بودند.» او ظهر دیروز به تمام استانداران و فرمانداران ابلاغ کرد «در جایی که اختلال است، سریعاً به صورت آفلاین انتخابات را برگزار کنند تا کسی برای این موضوع معطل نشود.» عرف تأکید کرد: اصل برای وزارت کشور این است که روند رأی‌گیری به نحو مناسبی انجام گیرد و در سراسر کشور خوشبختانه این اتفاق به نحو مطلوبی در حال انجام است.
عصر دیروز همچنین این خبر در رسانه‌ها منتشر شد که آیت‌الله محمدرضا مدرسی یزدی عضو فقهای شورای نگهبان و سید فضل الله موسوی و ‌هادی طحان نظیف از اعضای حقوقدان شورای نگهبان از ستاد مرکزی انتخابات وزارت کشور بازدید و با عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور دیدار کردند. بر اساس مواضع پیشین مسئولان انتخاباتی، نتیجه انتخابات ریاست جمهوری تا ظهر امروز اعلام خواهد شد. چرا که ابتدا نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و بعد انتخابات میاندوره‌ای خبرگان و مجلس اعلام می‌شود و نتیجه انتخابات شوراها در آخر اعلام می‌شود.