مواضع نامزدها و چهره‌های سیاسی پای صندوق رأی

گروه سیاسی/ رأی‌گیری انتخابات 28 خرداد از ساعت 7 صبح دیروز در تمام نقاط کشور آغاز شد. در طول روز گذشته نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و همین‌طور چهره‌های مختلف سیاسی و مسئولان کشور با حضور در حوزه‌های رأی‌گیری در انتخابات 1400 شرکت کردند.
حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری صبح دیروز با حضور در شعبه اخذ رأی مسجد جامع ارشاد شهر ری، آرای خود را به صندوق انداخت. به گزارش ایرنا، رئیسی بعد از دادن رأی خود گفت: حرف‌هایی که در انتخابات زدم برای رفع مشکلات مردم بود و برای انجام این کار شب و روز نمی‌شناسم و تمام تلاش خود را به‌کار می‌گیرم تا در نقش یک طلبه خدمتگزار مردم باشم. وی افزود: تنها ایرانی بودن کافیست تا حقوق شهروندی تضمین شود. مردم حق دارند و دولت مکلف است به مردم خدمت کند.
عبدالناصر همتی کاندیدای دیگر انتخابات هم پس از اینکه رأی خود را در حسینیه ارشاد به صندوق انداخت، گفت: اگر رأی نیاورم باز هم در خدمت مردم و پیگیر شعارهایم خواهم بود. همتی افزود: ما به انزوای خارجی پایان خواهیم داد، مردم حق دارند با رفاه و با آرامش زندگی کنند. معیشت مردم مسأله اول من است، ان‌شاءالله کاری خواهیم کرد حضور مردم در صحنه بیش از پیش باشد.
محسن رضایی برای شرکت در انتخابات در حرم شاه عبدالعظیم حسنی شهر ری حضور یافت. این نامزد انتخابات ریاست جمهوری پس از انداختن رأی خود به صندوق در جمع خبرنگاران گفت: معتقدم ما باید اقتصاد را از خانه شروع کنیم تا به تولید ثروت برسیم. به همه قول‌هایی که دادم عمل خواهم کرد.


مردم ایران هر تصمیمی که بگیرند بنده دست آنان را خواهم بوسید و به‌عنوان سرباز وطن تا آخرین قطره خون از ملت ایران و نظام اسلامی دفاع می‌کنم. وی گفت: در صورتی که ملت به من اعتماد کنند بنده از همه توانایی‌های کشور چه اصولگرا و چه اصلاح‌طلب، برادران اهل سنت و اقوام ایرانی استفاده خواهم کرد.
امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری دیروز در حرم مطهر رضوی در مشهد رأی داد. وی پس از آن در جمع خبرنگاران گفت: انتخابات ریاست جمهوری یکی از مهم‌ترین انتخابات کشور است، چرا که عالی‌ترین مقام اجرایی کشور در آن انتخاب می‌شود و اختیاراتی که رئیس‌جمهوری دارد فوق‌العاده است. مردم نیز حساسیت این انتخابات را درک می‌کنند و مطمئن هستم که مشارکت پرشوری دارند و امیدوارم که پیرو بیانات رهبر معظم انقلاب یک رئیس‌جمهوری با تعداد آرای بالا انتخاب شود تا بتواند به پشتوانه رأی مردمی بسیاری از مشکلات را حل کند.

حضور کاندیداهای مستعفی در انتخابات
علیرضا زاکانی، کاندیدای انصرافی انتخابات ریاست جمهوری هم دیروز با حضور در حسینیه جماران در انتخابات ١۴٠٠ حضور یافت. وی گفت: رئیس‌جمهوری آینده باید به جماران بیاید و از در و دیوار آن درس بگیرد و با تکیه به مردم بتواند فقر را ریشه‌کن کند.
محسن مهرعلیزاده، دیگر نامزد انصرافی هم با حضور در حسینیه جماران در انتخابات 1400 شرکت کرد. وی خطاب به رئیس‌جمهوری آینده ایران گفت: توصیه اولم آن است که به فکر معیشت مردم باشد و برنامه‌ریزی‌های دقیقی برای توسعه اقتصادی کشور داشته باشد. در فضای داخلی و بین‌المللی تنش‌ها را از بین ببرد و کاری کند جمهوری اسلامی ایران با آن عزتی که در دنیا دارد به‌عنوان یکی از کشورهای مطرح دنیا باقی بماند و تمام امکانات و انرژی‌های جوانان و بزرگ‌ترها را در جهت سازندگی کشور به کار گیرد.
سعید جلیلی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم که از این رقابت کنار کشید هم پس از دادن رأی در صندوق مسجد فاطمیه محله خزانه شهید بخارایی، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: روز رأی‌گیری روز پایان نیست؛ روز آغاز جهاد بزرگ برای جهش ایران است.منتخب مردم، رئیس همه جمهور خواهد بود. جلیلی تأکید کرد: هر رأی مردم یک موشک نقطه‌زن است که تهدیدها و تحریم‌ها و بدخواهی‌های دشمنان را هدف قرار خواهد داد. هر رأی باعث افزایش قدرت و پیشرفت بیشتر کشور خواهد شد.

صندوق رأی؛ راه چاره
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس هم که با حضور در مسجد ابوذر تهران آرای خود را به صندوق انداخت، صندوق‌های رأی را بزرگ‌ترین و مهم‌ترین سرمایه سیاسی و اجتماعی کشور دانست و گفت: ایجاد ثبات اقتصادی در کشور در گرو انتخاب مدیریتی صحیح و کارآمد برای کشور است. وی گفت: ان‌شاءالله دولت آینده بتواند با همکاری دو قوه دیگر به‌گونه‌ای تلاش کند که رضایت مردم عزیزمان را با اولویت حل مسائل اقصادی تأمین کند، لذا راه چاره این نیست که با صندوق‌های رأی قهر کنیم.
صبح دیروز همچنین اسحاق جهانگیری که صلاحیتش برای نامزدی احراز نشد، با حضور در ستاد انتخابات کشور رأی خود را به صندوق انداخت. وی با ابراز امیدواری برای مشارکت بالای مردم در این انتخابات گفت: وقتی یک اقتصاد زنده رشد دارد که بتواند با دنیا کار کند به‌همین دلیل مسائل سیاست خارجه تأثیر تعیین‌کننده‌ای در مسائل اقتصادی کشور دارد و رئیس‌جمهوری با انتخاب وزیر امور خارجه و انتخاب سیاست‌هایی که برای پیش‌بینی امور انجام می‌دهد، مسئول اصلی این بخش است.
 امیدوارم مردم هم مشارکت خوبی داشته باشند و هم کسی را از بین کاندیداها انتخاب کنند که بتواند زمینه پیشرفت کشور و حل مشکلات مردم در داخل و فضای بین‌الملل به وجود بیاورد.
وزیر خارجه کشورمان هم که در آنتالیای ترکیه حضور دارد رأی خود را در این شهر به صندوق انداخت. ظریف و هیأت همراه به منظور شرکت در مجمع دیپلماسی آنتالیا روز پنجشنبه وارد ترکیه شد. محمدجواد ظریف با انتشار عکسی از خود که در حال رأی دادن بود در صفحه اینستاگرامش نوشت: امروز روز تعیین سرنوشت است و ما مردم ایران یک بار دیگر با هوشمندی آینده‌ خود و فرزندانمان را می‌سازیم. وی افزود: بسیار خرسندم که ۲۳۵ صندوق‌ رأی با کمک معتمدین مقیم در سراسر جهان برپا شده و ایرانیان گرانقدر خارج از کشور می‌توانند در تعیین سرنوشت خود و فرزندانشان مشارکت کنند. سید عباس عراقچی معاون ظریف هم که سرگرم مذاکرات وین در اتریش است رأی خود را در همین کشور به صندوق انداخت.
آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز صبح دیروز با حضور در مجمع تشخیص مصلحت نظام رأی خود را به صندوق انداخت. وی گفت: مردم گلایه‌های مختلف دارند و مشکلاتی در کشور وجود داشته و دارد و گلایه‌های زیادی هم ممکن است وجود داشته باشد که خیلی از آنها ممکن است حق باشد اما راه حل مشکلات و رفع گلایه‌ها قهر کردن با صندوق‌های رأی نیست.

صندوق رأی به مثابه راه حل
آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان نیز که رأی خود را در صندوق سیار واقع در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات شورای نگهبان انداخت، گفت: سه سفارش دارم، اول مشارکت، دوم مشارکت، سوم مشارکت. وی افزود: تا وقتی مردم در صحنه هستند، هیچ ضرری به این کشور وارد نخواهد شد؛ اجر این حضور را خداوند متعال خواهد داد.
علی لاریجانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که صلاحیت وی برای نامزدی احراز نشده بود، دیروز با حضور در یکی از شعب اخذ رأی شهر ساری استان مازندران رأی خود را به صندوق انداخت. او پس از شرکت در انتخابات اظهار کرد: اگرچه نابسامانی‌هایی در دولت و حکومت وجود دارد، اما این موجب دلخوری و قهر از انتخابات و صندوق نباید باشد که با خودمان  قهر کنیم. مسائل کشور مربوط به خودمان است. اگر اشکالی وجود دارد باید آن را رفع کنیم. قهر کردن راه علاج آن نیست.
محمدرضا عارف، رئیس بنیاد امید ایرانیان نیز صبح دیروز رأی خود را در حسینیه جماران به صندوق انداخت. به‌گزارش ایرنا عارف با بیان اینکه مردم صاحبان انقلاب هستند، گفت: منویات مردم از طریق رأی و انتخابات نشان داده می‌شود. مردم گله زیادی در این دوره از نهادهای نظارتی داشته‌اند و احساس می‌شد بخش‌هایی از جامعه نمایندگان خود را در انتخابات ندارند.
مجید انصاری نیز از جمله چهره‌هایی بود که با حضور در حسینیه جماران در انتخابات 1400 شرکت کرد. این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر به‌دنبال آینده بهتری برای کشور و فرزندان هستیم تنها راه از راه جمهوریت می‌گذرد.
انصاری تصریح کرد: رهبری فرموده‌اند انتخابات حق آحاد مردم است، من امیدوارم این انتخابات برای کشور منشأ خیر و برکت باشد و مشارکت بیشتر مردم به نفع خود آنان خواهد بود. غلامعلی حداد عادل هم از چهره‌های شاخص اصولگرا با حضور در مسجد لرزاده در انتخابات شرکت کرد.
سید‌حسن خمینی و سیدمحمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات هم از چهره‌هایی بودند که در حسینیه جماران آرای خود را به صندوق انداختند. علی اکبر ناطق نوری رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی از اولین چهره‌های شاخصی بود که صبح دیروز با حضور در حسینیه ارشاد رأی خود را به صندوق انداخت. مهدی کروبی هم در منزل خود آرای‌اش را به صندوق انداخت.