همه آمدند


باردیگر مردم در آزمونی بزرگ شرکت کردند و با حضور پای صندوق های رای به نامزد مورد نظر خود از بین افراد تایید صلاحیت شده رای دادند. مردم بنابر وظیفه میهن پرستی نیز پای صندوق رای آمدند و به نامزدهای مورد نظر خود رای دادند.

روز انتخابات روز ملت ایران است
رهبر انقلاب مانند همیشه در اولین دقایق آغاز رای گیری، پس از انداختن رای خود به صندوق سیار ۱۱۰ مستقر در حسینیه امام خمینی (ره) گفتند: روز انتخابات روز ملت ایران است. امروز میدان‌دار و صحنه‌گردان اصلی مردم هستند. مردمی که با حضور کنار صندوق‌های رای و با دادن رای در واقع تکلیف کلی و اساسی کشور را برای سال‌های آینده معین می‌کنند.ایشان با بیان اینکه امروز متعلق به مردم است، افزودند: هر کاری که ملت ایران امروز تا شب انجام بدهند از حضور کنار صندوق تا رای دادن، این سازنده آینده آنها و تعیین‌کننده سرنوشت چهار ساله آنهاست. درست به همین دلیل است که عقل و خرد انسان حکم می‌کند که در این آزمون بزرگ ملی و سراسری همه شرکت کنند.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ادامه دادند: اینکه ما مکرر مردم را به حضور در انتخابات دعوت می‌کنیم این اولین اثر و نتیجه آن به خود مردم بازمی‌گردد. البته با حضور مردم، کشور و نظام جمهوری اسلامی امتیازات بزرگی را در عرصه بین‌المللی به دست می‌آورد، لیکن آنکه اول منتفع می‌شود خود مردم هستند. به گزارش ایسنا ایشان تاکید کردند: بیایید و تشخیص بدهید و انتخاب کنید و رای بدهید. این چیزی است که برای آینده کشور و یکایک مردم دارای اهمیت است. حتی یک رای هم مهم است. هیچ کس نگوید حالا با یک رای من چه اتفاقی خواهد افتاد؟ یک رای هم قطعا دارای اهمیت است و یک رای یک رای، آرای میلیونی ملت را تشکیل می‌دهد. رهبری عنوان کردند: اعتقاد من این است که با نیت خدایی وارد شوید و ثواب ببرید. توصیه من هم این است که این کار مهم و لازم را هرچه زودتر انجام بدهید و همان اول وقت رای بدهید. بله تا آخر وقت، ساعات زیادی وجود دارد، لیکن هرچه زودتر این وظیفه و تکلیف را انجام بدهید بهتر است.ایشان با ابراز امیدورای نسبت به اینکه ان‌شاءالله خدا به آرای مردم ایران برکت بدهند، تاکید کردند: امیدوارم بتوانید با آرای خود آینده خوبی را برای کشور و یکایک آحاد ملت تهیه کنید.

حفظ سلامت و رای مردم
در ادامه رئیس جمهور پس از انداختتن رای گفت: مردم ما به خوبی می دانند که این انتخابات برای سرنوشت خودشان و نظام جمهوری اسلامی چقدر اهمیت دارد و ای کاش هیچ مشکلی از روز ثبت نام نامزدها تا امروز نداشتیم. حسن روحانی با اشاره به اجرای بدون تاخیر انتخابات و در زمان تعیین شده، گفت: از لحاظ مراعات حفظ سلامت مردم نیز همه پروتکل‌های بهداشتی در تمامی حوزه‌های انتخاباتی رعایت می‌شود و مرحله به مرحله و قدم به قدم به سمت الکترونیکی شدن انتخابات پیش می‌رویم.رئیس جمهور افزود: در سراسر کشور و در استانهای مختلف لحظه به لحظه مشخص است که چه تعداد در انتخابات شرکت کرده اند و احراز هویت نیز از طریق سیستم الکترونیکی به خوبی درحال انجام است و شمارش آرا نیز در برخی مراکز استانی به صورت مکانیزه انجام می‌شود و امیدواریم در آینده نزدیک همه مراحل انتخابات الکترونیکی شود که این موضوع در شفافیت بسیار تاثیرگذار است.وی تصریح کرد: ای کاش هیچ مشکلی در روز ثبت نام تا امروز نداشتیم و شاهد حضور بیشتر مردم بودیم.روحانی با تاکید بر اهمیت انتخابات در سطح جهانی گفت: در دنیا چند کشور وجود دارد که انتخابات آنها مورد توجه همه جهان قرار دارد و یکی از آن کشورها ایران است.رئیس جمهور با اشاره به نگاه جهانیان به صندوق رای و صف های مردم در انتخابات ایران،گفت: با حضور خود در پای صندوق های رای کاری کنیم که دوستان و علاقمندان به این سرزمین در سراسر جهان خوشحال و دشمنان مایوس شوند.رئیس جمهور با توصیه به دست اندرکاران برگزاری انتخابات در سراسر کشور، اظهار داشت: از همه عزیزان می‌خواهم که حفظ سلامت مردم در همه مراحل را مورد توجه قرار دهند و با دقت مراعات کنند تا مشکلی برای سلامت مردم پیش نیاید و در کنار آن نسبت به حفظ آرای مردم نیز توجه جدی داشته باشند تا خدای ناکرده حتی یک رای هم جابجا نشود همانطوری که در همه انتخابات اینگونه بوده است و باید حق‌الناس حفظ شود.

ناراحتی مردم به‌خاطر کاستی‌ها و مشکلات به‌حق است
در ادامه رییس قوه قضاییه بعد از انداختن رای گفت: روز بسیار مبارکی برای تصمیم گیری ملت بزرگ ایران و روز رأی مردم و اعتنا به تصمیم مردم است. سیدابراهیم رییسی با اشاره به اینکه همه نهادهای جمهوری اسلامی برخاسته از رأی ملت است، افزود: این، از افتخارات نظام اسلامی است که رأی مردم در کشور تعیین‌کننده است.رئیسی با اشاره به مدعیان دموکراسی در غرب، گفت: دیگران، قیافه احترام به رأی مردم را می‌گیرند ولی جمهوری اسلامی نشان داده که از ابتدا نهادهایش بر اساس رأی ملت شکل گرفته است.وی با تقدیر از حضور مردم در صحنه انتخابات و نهادهای اجرائی و نظارتی انتخابات از همه مسؤولان امر انتخابات در حوزه های اجرا و نظارت خواست که امانتدار رأی مردم باشند.رئیسی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه آنچه امروز به دست توانای مردم رقم می خورد، موجب رضای خدا، پیشرفت کشور و اجرای عدالت باشد، تصریح کرد: ان شاءالله خداوند دولتی را رقم بزند که در راستای رفع گرفتاری‌ها و مشکلات مردم گام بردارد.رئیسی گفت: همه مردم از پیر و جوان و زن و مرد، از هر اقلیم و با هر گویش و نگاه سیاسی، پای صندوق بیایند و هیچ کس از صندوق رأی قهر نکند.وی افزود: اینکه مردم به‌خاطر برخی کاستی‌ها و مشکلات، از شرایط ناراحتی دارند به‌حق است ولی اگر نتیجه این نارضایتی، عدم شرکت در انتخابات باشد درست نیست.رئیسی گفت: به همه حرف‌هایی که در تبلیغات انتخابات زدم پایبندم و برای رفع مشکلات مردم، شب و روز نمی‌شناسم.وی گفت: من همه تلاش خود را به کار می‌گیرم که در خدمت همه مردم باشم چرا که جمهور، به معنای همه مردم است نه یک شهر و گروه و دسته و جناح.

راه حل مشکلات قهر با صندوق نیست



همچنین رئیس مجمع تشخیص گفت: در جمهوری اسلامی تقریباً همه نهادهای اساسی نظام بر اساس انتخابات شکل می گیرد لذا بسیار مهم است که مردم برای تعیین سرنوشت خود در مورد این نهادها و شخصی که می‌خواهد متصدی در این نهادها شود پای صندوق‌های رای حضور پیدا کنند.صادق آملی لاریجانی گفت: حضور پرشور مردم موجب افزایش اقتدار نظام امنیت ملی کشور و همچنین مقابله با نقشه های دشمن ها خواهد شد، بنابراین همه ما وظیفه داریم عقلا و شرعا حضور پیدا کنیم برای اینکه آنچه را که خیر کشور است و موجب اقتدار کشور می‌شود و امنیت ملی و مقابله با نقشه های دشمنان را رقم می‌زند را انجام دهیم. البته مردم گلایه های مختلف دارند و مشکلاتی در کشور وجود داشته و دارد و گلایه‌های زیادی هم ممکن است وجود داشته باشد که خیلی از آنها ممکن است حق باشد اما راه حل مشکلات و رفع گلایه‌ها قهر کردن با صندوق های نیست.

ثبات اقتصادی در گرو انتخاب کارامد
همچنین رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: انتخابات ثمره مردم سالاری دینی در کشور ما است و مردم ما با مجاهدت و تلاش خود توانستند جمهوریت و اسلامیت نظام را حفظ کنند. محمدباقر قالیباف ادامه داد: صندوق های رأی بزرگترین و مهمترین سرمایه سیاسی و اجتماعی کشور هستند. وی تصریح کرد: انتخابات فرصت بزرگی برای مردم است تا چهره مدیریت کشور را نسبت به نقدهایی که دارند، تغییر دهند. بنابراین این وظیفه برعهده آنهاست که انتخاب و بررسی دقیقی در این مورد انجام دهند، چرا که بهرحال می خواهند 4 سال اداره کشور را در سطح ملی و محلی به نمایندگان خود واگذار کنند.رئیس قوه مقننه اظهار کرد: وظیفه ما پیگیری وعده هاست تا مردم احساس نکنند وعده هایی که داده شده، اجرا نمی شود.وی گفت: ان شاءالله دولت آینده بتواند با همکاری دو قوه دیگر به گونه ای تلاش کند که رضایت مردم عزیزمان را با اولویت حل مسائل اقصادی تامین کند، لذا راه چاره این نیست که با صندوق های رأی قهر کنیم.قالیباف یادآور شد: ریشه اصلی مشکلات کنونی ما ناکارآمدی در عرصه مدیریتی است، نه کمبود امکانات و اعتبارات. ضمن اینکه کشور از ظرفیت های بالایی برخوردار بوده، بنابراین با یک تلاش خوب و مدیریت صحیح می توانیم در یک برنامه پنجساله، ثبات اقتصادی را به کشور بازگردانیم.

دل‌خوری‌ها مانع حضور نشود
از سوی دیگر مشاور مقام معظم رهبری گفت افزود : باید تلاش کنیم انتخابات را که سرمایه ملی برای حل مشکلات کشور است، بدرستی برگزار و همه مشارکت کنیم و نباید اجازه دهیم مشکلات و دلخوری ها بر انتخابات اثرگذاری کند. علی لاریجانی، با تاکید بر این که حضور مردم در پای صندوق های رای در حل مشکلات داخل کشور و در عرصه بین المللی تاثیر گذار است گفت: اگر معتقد به عدالت در کشور هستیم ، عدالت در ساحت سیاست معنای مهمش مشارکت سیاسی است و معنای اصلی مشارکت سیاسی هم حضور در صحنه انتخابات است. رییس سابق مجلس با اظهار اینکه عملکردها در بخش های مختلف حکومت و قوا بر مشارکت سیاسی مردم تاثیر دارد گفت: رسانه ها نقش ایجابی در گفتن حقایق به مردم و خدماتی که ارائه می شود، دارند. لاریجانی تاکید کرد: رای ندان قهر با خودمان است. امروز مصالح کشور به خودمان بستگی دارد. البته اگر اشکالی هم وجود دارد باید رفع کنیم ولی نباید از صحنه سیاسی قهر کنیم. قهر کردن راه حل نیست نگاه مثبت باید داشته باشیم.رییس سابق مجلس تاکید کرد: با رای ندادن مشکلات تشدید نیز می شود.

دلایل رد صلاحیت باید گفته می‌شد
رییس سابق مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی در باره علت حضورش در مازندران برای شرکت در انتخابات ، توضیح داد : من متعلق به استان مازندران هستم و علاقه مند بودم که رای خود را در کنار مردم استانم به صندوق بیندازم.
مشاور مقام معظم رهبری با تاکید بر این که همه باید تلاش کنند تا اگر اشکالی در کشور وجود دارد در آینده رفع شود ، در پاسخ به پرسشی در باره دلایل ردصلاحیتش هم پاسخ داد : هنوز دلایل رد صلاحیت را به من نگفته اند. وی افزود : البته منطقی این بود که در حین بررسی ها دلایل عدم صلاحیت به افراد گفته می شد چون طبق قانون اگر صلاحیت کسی احراز نشود ، باید کتبا به او اطلاع داده شود و فکر می کنم بر مبنای سیاست کلی رهبری نیز می بایست به افراد اعلام کتبی می شد.
لاریجانی گفت : البته سال ۱۳۷۸ قانونی در مورد رسیدگی و شکایات در انتخابات مصوب شد که الزام به گفتن دلایل رد صلاحیت از سوی شورای نگهبان به نامزدها دارد.
رییس سابق مجلس شورای اسلامی با اظهار این که اکنون فقط مشارکت مردم در عرصه انتخابات مهم است ، افزود : فرصت برای ابراز نظر در باره اینگونه مسایل وجود دارد.
لاریجانی همچنین در باره نظرش پیرامون رقابت های انتخاباتی هم گفت : من دیدار انتخاباتی با نامزدهای ریاست جمهوری نداشتم و بحثی در مورد انتختابات در این زمینه از سوی من صورت نگرفته است.
وی افزود: حکمرانی درست این است که سیاستمداران بر حسب وضعیت و شرایط نگاه مثبت داشته باشند و من نیز با نظر مثبت در کنار این نظام هستم.
لاریجانی گفت : من نگاهم را به لحاظ گفتاری در دولت آینده مطرح می کنم ، اما مشارکت نخواهم داشت.
رای نیاورم در خدمت مردم خواهم بود
از سوی دیگر نامزد ریاست جمهوری گفت: ما به انزوای خارجی پایان خواهیم داد، مردم حق دارند با رفاه و آرامش زندگی کنند. معیشت مردم مسئله اول من است، ان شاءالله کاری خواهیم کرد حضور مردم در صحنه بیش از پیش باشد. عبدالناصر همتی افزود: اگر هم رای نیاورم باز هم در خدمت مردم و پیگیر شعارهایم خواهم بود. هر کسی که رییس جمهور شود باید توسعه و رفاه کشور را به طبقات بالاتر برساند.

امیدوارم مردم هم مشارکت خوبی داشته باشند
در ادامه معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اهمیت دو انتخابات افزود: در انتخابات ریاست جمهوری، رئیس جمهوری انتخاب می شود که طبق قانون اساسی دومین شخصیت کشور، مسئول قوه مجریه و رئیس دولت است. رئیس جمهور طبق قانون اساسی مسئولیت‌های مختلفی هم برای توسعه کشور هم برای مسائل سیاست خارجی بر عهده دارد. اسحاق جهانگیری گفت: امروز مردم دست به انتخاب کسی می زنند تا مهمترین امور زندگی خود و کشورشان را از حیث اجرایی در چارچوب قانون اساسی به او واگذار ‌کنند تا رییس جمهور بتواند کشور را در چارچوب قانون اساسی و قوانین کشور اداره کند. وی گفت: حساسیتی راجع به انتخابات جمهوری اسلامی به ویژه در ارتباط با رئیس جمهور وجود دارد. ما در شرایطی هستیم که با دنیا در حال مذاکرات جدی لغو تحریم‌ها و حل مسائل کشور در فضای بین‌المللی هستیم. مسائل داخلی کشور با مسائل بین‌المللی بسیار مرتبط است و یکی از رویکردهای اقتصاد مقاومتی ، رویکرد برون نگری است. اقتصاد کشور باید به صورت جدی با اقتصاد جهانی مرتبط باشد تا داد وستد کند، پول، بازار، فناوری و کالا بگیرد. معاون اول رییس جمهوری گفت: وقتی یک اقتصاد زنده رشد دارد که بتواند با دنیا کار کند به همین دلیل مسائل سیاست خارجه تاثیر تعیین کننده ای در مسائل اقتصادی کشور دارد و رئیس جمهور با انتخاب وزیر امور خارجه و انتخاب سیاست هایی که برای پیش بینی امور انجام می دهد، مسئول اصلی این بخش است. امیدوارم مردم هم مشارکت خوبی داشته باشند و هم کسی را از بین کاندیداها انتخاب کنند که بتواند زمینه پیشرفت کشور و حل مشکلات مردم در داخل و فضای بین الملل به وجود بیاورد.

روز تعیین سرنوشت
همچنین وزیر خارجه با انتشار عکسی از خود که در حال رای دادن در آنتالیای ترکیه است در اینستاگرام نوشت: امروز روز تعیین سرنوشت است و ما مردم ایران یک بار دیگر با هوشمندی آینده‌ خود و فرزاندانمان را می سازیم. محمد جواد ظریف افزود: من هم در کنار هم میهنان بزرگوار در ترکیه در انتخابات شرکت کردم. وی گفت: بسیار خرسندم که ۲۳۵ صندوق‌ رای با کمک معتمدین مقیم در سراسر جهان برپا شده و ایرانیان گرانقدر خارج از کشور می توانند در تعیین سرنوشت خود و فرزاندانشان مشارکت کنند.