مبارزه با بی‌ثبات‌سازی منطقه امری ضروری است


محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در حاشیه اجلاس مجمع دیپلماسی آنتالیا، با سراج الدین مهرالدین، وزیر امور خارجه تاجیکستان دیدار کرد.
در این ملاقات، ظریف بر اراده کشورمان به توسعه روابط حسنه با تاجیکستان تاکید کرد.
وزیر امور خارجه با‌اشاره به وضعیت افغانستان، تاکید کرد: همکاری‌های تهران - دوشنبه در مبارزه با بی‌ثبات سازی منطقه امری ضروری بوده و لازم است تا دو کشور برای جلوگیری از ناامن شدن افغانستان، همکاری نزدیک داشته باشند.


ظریف با‌اشاره به انتخابات موفق ریاست‌جمهوری کشورمان، ابراز اطمینان کرد روند همکاری‌های کشورمان با تاجیکستان، با سرعت ادامه خواهد داشت.
وزیر خارجه کشورمان همچنین مراتب تشکر خود از رئیس‌جمهور تاجیکستان بابت مساعدت جهت آزادی دو نفر زندانی ایرانی در تاجیکستان را به وزیر خارجه تاجیکستان ابلاغ نمود.
مهرالدین نیز در این ملاقات ضمن ارزشمند خواندن رویکرد جمهوری اسلامی ایران در توجه به تحولات منطقه به‌ویژه افغانستان، بر ضرورت تعاملات دو کشور در حوزه‌های دو جانبه و منطقه‌ای تاکید نمود.
ظریف همچنین روز شنبه در حاشیه اجلاس مجمع دیپلماسی آنتالیا با «شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه پاکستان دیدار کرد.
وی در این دیدار ضمن تشریح آخرین نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری کشورمان، ابراز اطمینان کرد که روند همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های دوجانبه و منطقه‌ای، در دولت جدید با سرعت به پیش خواهد رفت.
آخرین وضعیت مذاکرات وین و موضوعات منطقه‌ای و به ویژه وضعیت افغانستان از دیگر موارد گفت‌وگوهای دو وزیر خارجه بود.
قریشی وزیر خارجه پاکستان نیز در این دیدار، با‌اشاره به وضعیت شکننده افغانستان، بر ضرورت تعمیق و توسعه همکاری‌های تهران - اسلام‌آباد در برقراری ثبات و مقابله با هرج و مرج در افغانستان تاکید کرد.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه برای شرکت در نشست مجمع دیپلماسی آنتالیا روز پنجشنبه وارد این شهر ترکیه شد. وی با برخی مقامات حاضر از جمله وزرای خارجه عراق، ونزوئلا، افغانستان، کرواسی، عبدالله عبدالله رئیس‌شورای عالی مصالحه افغانستان، تاجیکستان و جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت‌وگو کرد.
وی قرار است یکشنبه(امروز) در نخستین نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، ترکیه و افغانستان نیز حضور یابد.