فیلسوف سینما

رضا کیانیان، بازیگر سینما، بیان کرد که ابراهیم حاتمی‌کیا برای «آژانس شیشه‌ای» در ابتدا من را نپذیرفت و می‌گفت فیلسوف هستم.
موزه سینمای ایران در زادروز رضا کیانیان نویسنده، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون و عکاس گفت‌وگوی تاریخ شفاهی مفصلی با این هنرمند انجام داده است که در زیر بخش‌هایی از آن ‌را می‌خوانید.
رضا کیانیان با بیان اینکه بیست‌ونهم خرداد ۱۳۳۰ متولد شده است، گفت: «متولد تهران هستم اما در مشهد بزرگ شده‌ام؛ زیرا در یک سالگی با خانواده به مشهد رفتیم. مادرم مدت‌ها بچه‌دار نمی‌شد تا اینکه به امامزاده داوود می‌روند، دعا می‌کنند و برادر بزرگم داوود که ۹ سال با من تفاوت سنی دارد به دنیا می‌آید. بعد از چند سال برای دوباره بچه‌دارشدن به مشهد می‌روند و نذر می‌کنند که اگر بچه‌دار شدند برای ادامه زندگی به مشهد می‌روند که من به دنیا آمدم و اسمم را رضا گذاشتند.  مادرم می‌گفت قرار بود اسم من را دانیال بگذارند به دلیل اینکه اسم برادرم داوود بود اما به خاطر نذرشان رضا گذاشتند. »
او درباره همکاری خود با حاتمی‌کیا نیز گفت: «ابراهیم حاتمی‌کیا را نمی‌شناختم فقط فیلم‌هایش را دیده بودم و به نظرم کارگردان بسیار خوبی است. در آن فیلم آتیلا پسیانی برای حاتمی‌کیا بازیگردانی و انتخاب بازیگر انجام می‌داد، فیلمبرداری این فیلم کمی به تأخیر افتاده بود و پسیانی تئاتری داشت که باید به هلند می‌رفت، کارگردان هم گفته بود باید یکی را جای خودت بگذاری، پسیانی به او گفته بود رضا کیانیان مناسب است و مشخصات من را داده بود، حاتمی‌کیا قبول نکرده بود و گفته بود او فیلسوف است و دائم می‌خواهد با من بحث کند -مقالاتم را در مجلات خوانده بود. کیانیان در پایان بیان کرد: «من اصلا فکر نمی‌کنم که دیگران درباره من چه فکری می‌کنند و لذت کارم را زمان اجرا و ساخته‌شدن می‌برم.»