رشد 27 درصدی صدور جواز تاسیس


گروه صنعت و تجارت: بررسی آمارهای رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت در دو ماهه آغازین سال ۱۴۰۰ حاکی از صدور ۶ هزار و ۴۸۹ فقره مجوز صنعتی و رشد ۲۷ درصدی آن در مقایسه با پارسال است. سرمایه‌گذاری این مجوزها بیش از ۱۳۱ هزار و ۶۷۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده که اشتغال ۱۷۶ هزار و ۲ نفری از صدور آنها پیش‌بینی می‌شود. برپایه این گزارش، در دو ماهه نخست امسال ۹۱۹ فقره پروانه بهره‌برداری ایجادی و توسعه‌ای صادر شد (رشد ۲۰.۸ درصدی)، همچنین ۱۱ هزار و ۲۸۴ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای این پروانه‌ها انجام شد که اشتغال ۱۷ هزار و ۱۰۳ نفری از محل صدور این پروانه‌ها پیش‌بینی می‌شود.
بررسی آمارهای منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از صدور ۱۳۸ فقره پروانه اکتشاف، ۷۵ فقره گواهی کشف و ۶۵ فقره پروانه بهره برداری معدنی از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان اردیبهشت ماه است. صدور پروانه اکتشاف در این مدت در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۹ رشد ۸.۷ درصدی داشته است. این در حالی است که در صدور گواهی کشف رشد ۲۱ درصدی و در صدور پروانه‌های بهره برداری افت ۱۸.۷ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رقم خورده است. برپایه این گزارش، میزان اشتغال پروانه‌های بهره برداری معدنی در دو ماهه ابتدایی امسال ۷۲۸ نفر بود که در مقایسه با پارسال کاهش ۵.۳ درصدی نشان می‌دهد. همچنین این گزارش حاکی است، هزینه عملیات اکتشاف تا پایان اردیبهشت‌ماه با رشد ۱۱۳.۴ درصدی در مقایسه با سال ۹۹ به ۲۸۶ میلیارد ریال رسید.
همه مجوزهای صنعتی و معدنی در کشور بر اساس ضوابط مشخص شده که به صورت عمومی و از طریق وبگاه وزارت صنعت به اطلاع همه ذی‌نفعان رسیده و در هنگام ثبت درخواست نیز به صورت الکترونیکی مجدد به اطلاع ایشان می‌رسد، فقط به‌صورت الکترونیکی و در سامانه بهین‌یاب صادر می‌شود. از طرف دیگر جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که در دو ماهه امسال برای ۹۱۹ بنگاه پروانه بهره‌برداری صادر شده و زمینه اشتغال بیش از ۱۷ هزار و ۱۰۳ نفر فراهم شده است.
براساس این آمار در دو ماهه امسال برای ۶۴۸۹ بنگاه جواز تاسیس و برای ۹۱۹ بنگاه پروانه بهره برداری ایجادی و توسعه‌ای صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۲۷ درصد و ۲۰.۸ درصد افزایش داشته است. سرمایه پیش بینی شده در این مدت برای جوازهای تاسیس معادل ۱۳۱ هزار و ۶۷۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۹۹.۶ درصد افزایش داشته است. میزان سرمایه پروانه‌های بهره‌برداری صادر شده در دو ماهه امسال نیز ۱۱ هزار و ۲۸۴ میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۱.۶ درصد افزایش داشته است.



همچنین بر اساس این آمار پیش بینی شده با اجرای پروژه‌هایی که جواز تاسیس آن‌ها در دو ماه اول امسال صادر شده برای ۱۷۶ هزار نفر شغل ایجاد شود که نسبت به این رقم در مدت مشابه پارسال با افزایش ۵۰.۲ درصدی مواجه بوده است. پروانه‌های بهره‌برداری صادر شده در این مدت نیز زمینه اشتغال ۱۷ هزار و ۱۰۳ نفر را فراهم کرده که نسبت به دو ماهه پارسال حدود ۱۵.۱ درصد افزایش داشته است. در دو ماهه اول امسال ۶۵ هزار و ۷۲۰ پروانه صنفی صادر شده که نسبت به تعداد صدور این پروانه‌ در مدت مشابه سال قبل ۲۹ درصد افزایش داشته است. صدور نماد اعتماد الکترونیک نیز در دو ماه اول سال ۱۴۰۰ با رشد ۱۹.۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۲۱۵۲ مورد رسیده است.
نمای تولید در ماه اردیبهشت از 2 منظر
صنعت در فاصله انتهای فروردین تا اواخر اردیبهشت، روزگار نسبتا پرچالشی را گذرانده است. البته در این ماه، تمام اقلام تولید شده در صنعت خودرو اعم از سواری، وانت، کامیون، اتوبوس، تراکتور و کمباین روندی صعودی به خود گرفته‌اند این یعنی در اردیبهشت امسال صنعت خودرو وضعیتی بهتر از سال قبل را تجربه کرده است اما رشد تولید پتروشیمی هم در فاصله فروردین تا اردیبهشت به منفی 1.9 درصد منفی رسیده است. در واقع اگر در فروردین تولید محصولات پتروشیمی در کشور 5.4 میلیون تن بوده، این عدد در اردیبهشت 1400 حدود 100 هزار تن کاهش یافته است. اغلب اقلام بخش نساجی مثل الیاف اکریلیک یا نخ فیلامنت نیز با کاهش تولید روبه‌رو شده‌اند.
موردی که در گزارش شامخ تلویحا به آن اشاره شده بود. در آنجا ارقام موجود در شامخ صنعت نشان می‌داد مشکل بزرگ این صنعت، کمبود مواد اولیه است. در بخش صنایع معدنی هم وضعیت تولیدات جالب است. با اینکه رویکرد کلی این بخش رو به رشد به نظر می‌رسد اما تولید کاتد مس در این ماه صفر شده ضمن اینکه آلومینا حدود 1.1 درصد کاهش تولید داشته است. کاهش 7.1 درصدی تولید کنسانتره زغال‌سنگ هم مهم‌ترین خبری است که از مجرای آمارهای وزارت صمت نیازمند توجه است. چرم هم در این ماه کاهش تولید داشته تا در کنار نزول 27.9 درصدی تولید «کفش و پاپوش»، شاهد وضعیتی نه چندان مناسب برای تولیدکنندگان فعال در زنجیره صنعت پوشاک باشیم. اما در کنار همه این موارد، رشد بالای تولید یخچال فریزر و لباسشویی در ماه دوم سال که به ترتیب معادل 73 و 61.4 درصد بوده خبر خوبی است که از تثبیت رونق در صنعت لوازم خانگی حکایت دارد. رشد تولید فولاد خام و محصولات فولادی در کنار رشد تولید 25 درصدی سیمان از دیگر مواردی است که در این بخش نباید به سادگی از کنار آنها گذشت.
نمای دیگر تولید در اردیبهشت 1400 از بررسی تولید نقطه‌به‌نقطه کالاهای منتخب صنعتی قابل حصول است. در واقع در این قاب وضعیت تولید در اردیبهشت 1400 با وضعیت تولید در اردیبهشت 1399 مقایسه می‌شود. بررسی «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد همه اقلام مختلف صنعت خودرو اعم از سواری، وانت، اتوبوس، کامیون، تراکتور و کمباین با افت تولید روبه‌رو شده‌اند. به‌رغم اینکه جهت‌گیری دو ماه نخست 1400 این صنعت مثبت است اما بخش خودروسازی ایران در اردیبهشت رویکردی کاملا منفی داشته است. با استناد به آمارهای دو ماه اخیر وزارت صمت در بخش کالاهای صنعتی منتخب، تولید خودرو سواری در اردیبهشت با افت 22.5 درصدی، تولید وانت با نزول 15.7 درصدی، تولید اتوبوس، مینی‌بوس و ون با کاهش 32.7 درصدی و تولید تراکتور بیش از 42 درصدی مواجه بوده است. رشد مثبت 3.9 درصدی در صنعت پتروشیمی، رشد 23.4 درصدی در تولید روغن نباتی، رشد تولید اقلام مختلف صنعت لوازم خانگی در کنار رشد تولید الکتروموتور، چرم، فولاد خام، فیبر، روغن صنعتی موتور، سیمان ، شیشه جام و ظروف چینی از دیگر وقایع مثبتی است که از دریچه بررسی آمارهای وزارت صمت می‌توان به آن رسید. البته افت محسوس تولید محصولات فولادی، کاهش قابل ملاحظه تولید کفش و پاپوش، افت 8.7 درصدی کنسانتره زغال‌سنگ در کنار نزول تولید سیمان، کاتد مس، سموم و انواع محصولات صنعت نساجی اعم از نخ و الیاف از جمله نکاتی است که جنبه منفی صنعت کشور در ماه اردیبهشت امسال نسبت به سال گذشته را به نمایش می‌گذارد.