آیت الله رئیسی رئیس جمهور منتخب


گروه سیاسی – کورش شرفشاهی: ملت حماسه ساز ایران بار دیگر با حضور گسترده پای صندوقهای رای، مانند ادوار گذشته مشت محکم دیگری به دهان یاوه گویان شرق و غرب کوبیدند. ملت با وجود کاستی ها و دشمنی ها، با حضور پای صندوقهای رای و انتخاب نامزد مورد نظر، به جمهوریت نظام نیز رای محکمی دادند. این در حالی بود که جمهوری اسلامی از مدتها قبل با هجمه رسانه ای سنگین بیگانه رو به رو شدن بود و برای سرد کردن فضای انتخابات برنامه ریزی های گسترده ای کرده بودند. اما مردم با حضور گسترده پای صندوق های رای، شجره طیبه انقلاب را تنومندتر کردند و به فردی اصلح به عنوان مبارز با فساد و ساماندهی مشکلات کشور رای دادند

نتیجه نهایی انتخابات
پس از شمارش آرا، وزیر کشور اعلام کرد: سیدابراهیم رئیسی به‌عنوان رئیس جمهور منتخب برگزیده شد.به گزارش ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی گفت: بر اساس تجمیع نتایج صندوق‌های رای انتخابات ریاست جمهوری از مجموع واجدین شرایط ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، ۲۸ میلیون و ۹۳۳ هزار و ۴ رای اخذ شده با مشارکت ۴۸.۸ درصد در انتخابات شرکت کردند که آقایان سیدابراهیم رئیسی‌ ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رای، محسن رضایی ۳ میلیون و ۴۱۲ هزار و ۷۱۲ رای، عبدالناصر همتی۲ میلیون و ۴۲۷ هزار و ۲۰۱ رای و سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی ۹۹۹هزار و ۷۱۸ رای کسب کرده‌اند. وی آرای باطله را ۳ میلیون و ۷۲۶ هزار و ۸۷۰ رای اعلام کرد و گفت: بر این اساس سید ابراهیم رئیسی به‌عنوان منتخب این دوره از انتخابات و امانت‌دار دستگاه اجرایی برگزیده شد.وزیر کشور افزود: علی‌رغم همه فشارهای روانی تبلیغاتی و فشارهای مختلف، نارضایتی هایی اجتماعی و سختی های ناشی از تحریم و ایجاد نارضایتی ها به وسیله عواملی که فکر می‌کردند با فشار بر مردم می‌توانند به اهداف خودشان برسند، این مردم بنا به هدایت و راهنمایی مقام معظم رهبری که لحظه به لحظه با حمایت ها و راهنما هایی‌شان طریقه حرکت در مسیر انقلاب به ما می‌آموزد موجب این شکوه و عظمت شدند.رحمانی فضلی درباره زمان اعلام نتایج سایر انتخابات‌ها گفت: به دلیل کثرت نامزدهای انتخابات های شوراهای شهر و روستا شمارش آرا همچنان در حال انجام است. نتایج انتخابات های میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و همچنین میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری نیز به محض پایان شمارش و تجمیع اعلام خواهد شد.
اما پس از قطعی شدن پیروزی آیت الله رییسی، شاهد سیل پیامهای تبریک به رییس جمهور متخب بودیم.

بهتر طی شدن دوران انتقالی
در مهمترین اقدام حسن روحانی با حضور در دفتر سیدابراهیم رئیسی در قوه قضاییه، انتخاب وی با رای ملت را تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد در دولت جدید کشور به بهترین شکل اداره شود. رییس جمهور با بیان اینکه مسئولیت سنگینی بر دوش ایشان قرار گرفته گفت: از خداوند برای رئیس جمهور منتخب مردم توفیق می‌خواهم تا به بهترین وجه مسئولیت خودشان را انجام دهند.رئیس جمهور گفت: از همه آنهایی که شور انتخاباتی را آفریدند از کاندیداها، صدا و سیما، فضای مجازی، ستادها و همه آنهایی که این انتخابات را به خوبی اجرا کردند اعم از وزارت کشور، شورای نگهبان، نظار، هیأت‌های اجرایی، همه آنهایی که امنیت و سلامت انتخابات را به خوبی تأمین کردند و پروتکل‌های مربوط به سلامت را مورد توجه قرار دادند تشکر و سپاسگزاری می‌کنم.روحانی با بیان اینکه تا ۴۵ روز دیگر که باید این مسئولیت در اختیار دولت جدید قرار بگیرد و رئیس جمهور منتخب رسماً مسئولیت‌های کشور را بر عهده بگیرد، کاملاً در کنار ایشان هستیم، گفت: از امروز برای هر همکاری، همراهی و اقدام که برای کشور لازم است آماده‌ایم.رئیس جمهور افزود: در روزهای پیش رو هر لحظه و ساعت که لازم باشد اعضای دولت آماده همکاری هستند برای اینکه دوران انتقالی به خوبی سپری شود و رئیس جمهور منتخب بتواند کابینه خودش را تا پایان وقت مقرر آماده کند و با رای اعتماد از مجلس فعالیت خود را آغاز کند.

استفاده از تجربیات دولت کنونی



در ادامه سید ابراهیم رییسی بعد دیدار حسن روحانی گفت: مردم با اعتماد خود وظیفه سنگینی بر دوش من گذاشتند که با کمک خداوند بزرگ و اهل بیت (ع) این طلبه خدمتگزار و دولت همه تلاش خود را خواهد کرد.رییس‌جمهور منتخب با تاکید بر اینکه حتما از تجربیات و اندوخته‌های دولت کنونی استفاده خواهم کرد، اظهار داشت: با همکاری‌ای که روحانی و دولت در این مدت خواهند داشت از ظرفیت‌ها، تجربیات و گزارش‌های آنان استفاده خواهم کرد و با آنان نشست خواهم داشت.رییسی با بیان اینکه از همه صاحبنظران و اندیشمندان می‌خواهم که ما را از دیدگاه‌های ارزشمند خود بهره‌مند کنند، تصریح کرد: در دولت مردمی از همه دیدگاه‌های ارزشمند صاحبنظران، کارشناسان و مردم بهره خواهیم برد و امیدوارم وظیفه سنگینی را که مردم بر دوش ما گذاشته اند به بهترین شکل انجام دهیم.

استفاده از همه ظرفیت‌ها در حل مشکلات
همچنین معاون اول رییس‌جمهور در پیامی حضور چشمگیر مردم در انتخابات را نشانه احساس مسئولیت سیاسی نسبت امروز و آینده کشور دانست. در پیام اسحاق جهانگیری آمده است:امیدوارم رییس جمهور منتخب و نمایندگان برگزیده شهروندان در شوراهای اسلامی شهر و روستا بتوانند با استفاده از همه ظرفیت های ملی، پشتیبانی رهبر معظم انقلاب و همکاری همه قوا و نهادهای نظام در حل مسائل و مشکلات کشور و ترسیم آینده ای روشن برای همه ایرانیان چه آنان که در این انتخابات رای داده اند و چه آنانی که رای نداده اند، توفیق یابند.

همکاری همه‌جانبه با دولت منتخب
در همین رابطه رییس مجلس شورای اسلامی در پیامی به رییسی نوشت: توفیق حضرتعالی در کسب رای اکثریت ملت عظیم‌الشأن ایران را از صمیم قلب تبریک می‌گویم و معتقد هستم که باور راسخ حضرتعالی به پیروی از منویات امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری و همچنین کارنامۀ درخشان جنابعالی در عدالت‌محوری و حمایت از محرومین و مستضعفین و توفیقات شما در دستگاه قضا که موجی از امید و رضایت در بین مردم ایجاد کرد و همچنین اعتقاد حضرتعالی به در اولویت قرار دادن شایسته‌سالاری و مقابله ساختاری با فساد، نوید دهندۀ آینده‌ای درخشان برای ملت عزیز ایران و رساندن کشور به قله‌های پیشرفت و اقتدار و رفاه خواهد بود. محمدباقر قالیباف نوشت: مجلس شورای اسلامی در راستای پیاده‌سازی اهداف بیانیه گام دوم انقلاب، آمادگی خود را برای همکاری همه‌جانبه با دولت منتخب ملت، اعلام می دارد و امید جدی دارد که در سایۀ هم‌افزایی قوۀ مجریه و قوۀ مقننه، فصل جدیدی از مدیریت انقلابی و جهادی برای حل مشکلات مردم آغاز شود.

در آرزوی تحقق وعده ها
محسن مهرعلیزاده در پیامی به آیت‌الله سید ابراهیم رییسی نوشت: موفقیت جنابعالی در رقابت‌های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبریک عرض می‌کنم. امید آنکه با استعانت از درگاه خداوند متعال، انفاس قدسی ارواح طیبه شهدا و امام شهدا، رهنمودهای رهبری و دعای خیر، همراهی و همکاری ملّت نجیب و سرافراز ایران، در تحقق وعده‌های خود در بهبود معیشت، رفاه، آرامش و آسایش مردم و تامین حقوق مصرّح آنان در قانون اساسی در همه عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و نیز توجه به نقش مردم و حفظ و ارتقاء‌شان و جایگاه ملّت بزرگ ایران در فضای داخلی و بین‌المللی موفق باشید.

همکاری همگانی با رییسی
وزیر امور خارجه نیز تاکید کرد: از این لحظه به بعد همه باید با سید ابراهیم رئیسی همکاری کنند زیرا اورئیس جمهور منتخب است. او شخصی عقلانی است و کشور را به خوبی اداره خواهد کرد. محمدجواد ظریف درباره مذاکرات جاری در وین هم خاطرنشان کرد: مذاکرات وین به شکل خوبی درحال برگزاری است و به احتمال زیاد قبل از ماه اوت به توافق خواهیم رسید اما همچنان موانعی بر سر راه وجود دارد.

پیروزی حماسه شکوهمند
همچنین محسن رضایی در پیامی به رییسی نوشت: انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰، در مقابل چشم ناظران و تحلیلگران جهانی، یکبار دیگر ثابت کرد که ملت سرافراز ایران، در پاسداشتِ نظام اسلامی و تقویت اقتدار و امنیت آن، از هیچ تلاشی دریغ نمی‌ورزند و بی‌تردید این آزمون بزرگ، برگ زرین دیگری بر تاریخ مجاهدات ملت تاریخ‌ساز ما افزود.دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: این حماسه شکوهمند را به محضر مقام معظم رهبری، ملت شریف و فداکار ایران و به منتخب ملت، برادر ارجمندم آیت الله سید ابراهیم رییسی تبریک عرض نموده و از محضر الهی، دوام توفیقات ایشان را در این مسئولیت خطیر، طلب می‌کنم.

مردم در انتظار رفاه
در ادامه عبدالناصر همتی در اینستاگرام خطاب به «سید ابراهیم رییسی» نوشت: انتخاب جنابعالی را به عنوان سیزدهمین رییس جمهوری اسلامی ایران تبریک می‌گویم. مردم نجیب و سرافراز ایران و انتظار دارند زندگی سرشار از امید و آرامش و رفاه داشته باشد.وی ادامه داد: امیدوارم از دولت حضرتعالی با تدابیر و اقدامات خود در صحنه داخلی و بین المللی تحت زعامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی موجبات سرافرازی جمهوری اسلامی ایران بهبود معیشت و زندگی همراه با آسایش و رفاه ملت بزرگ ایران را فراهم سازد.

حمایت از رای مردم به رییسی
همچنین سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی در بیانیه ای نوشت: ضمن حمایت از رأی مردم، به برگزیده ملت، آیت الله سید ابراهیم رئیسی تبریک عرض میکنم و از خداوند متعال برای ایشان توفیق خدمت روز افزون به ملت بزرگ ایران را خواستارم.قاضی زاده هاشمی یادآور شد: اولاً ایجاد فضای رقابتی، ثانیاً دعوت از سلایق مختلف و افزایش مشارکت، ثالثاً پیشگیری از وسوسه خروج از انتخابات توسط رقبای جریان انقلاب و به چالش کشیدن جمهوریت نظام با انتخاباتیک نامزدی،رابعاً آشتی گلایه مندان وضع موجود با صندوق رأی،خامساً اطمینان به جوانان امیدوار به«گفتمان دولت سلام»از نمایشی و پوششی نبودن برنامه های تحول در نظام حکمرانی و سادساً احترام به رأی شورای نگهبان که به یک جوان نسل سوم به عنوان یک رجل سیاسی اعتماد کرده بود.وی ادامه داد: ما بر این باوریم با اقبالی که بوجود آمده است،«گفتمان تحول در نظام حکمرانی»که در سطح کارشناسی و نخبگانی بود، اکنون به بدنه اجتماعی رسوخ کرده و علاقمندان بسیاری دارد و چشم انداز روشنی خواهد داشت.