رئیسی هشتمین رئیس‌جمهور ایران شد

رئیسی پس از پیروزی در انتخابات:
 دولتی پرکار، انقلابی و ضدفساد تشکیل خواهم داد

اعتماد مردم را جبران می‌کنم



- مقام‌های خارجی از جمله رؤسای جمهور  روسیه، ترکیه، عراق و سوریه به رئیس‌جمهور منتخب تبریک گفتند
-شخصیت های سیاسی و نامزدان رقیب به منتخب مردم تبریک گفتند

گروه سیاسی/ سید ابراهیم رئیسی با ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رأی به عنوان رئیس جمهوری منتخب ایران انتخاب شد.
رئیس جمهوری منتخب پس از پیروزی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست ‌جمهوری در بیانیه‌ای خطاب به ملت ایران اعلام کرد: دیروز شما به عهد خود با صداقت وفا کردید و امروز نوبت این بنده خدا و خادم شماست که به عهدی که با شما بسته‌ام، وفادار بمانم و لحظه‌ای در خدمت به شما کوتاهی نکنم.
به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی نوشت: حمد وثنای الهی که قلوب ملت را برای مشارکتی پرشور و تاریخی هدایت کرد و رضایت امام، شهیدان و همه عاشقان و دلباختگان انقلاب اسلامی را پدید آورد. دیروز بار دیگر، دنیا شاهد حماسه‌ای عظیم از ملت به پا خاسته‌ای بود که با ایمان و معرفت و همدلی، صفحه‌ای نو از تاریخ معاصر را به روی خود گشود.
رئیس ‌جمهوری منتخب افزود: اینجانب مراتب شکر و خاکساری خود را به درگاه با عظمت الهی ابراز می‌دارم و به ارواح پاک و مطهر شهدای پر فضیلت انقلاب اسلامی، خصوصاً حاج قاسم عزیز که یاد و نامش در این روزها، فضای کشور عزیزمان را عطرافشان کرده بود، درود و سلام می‌فرستم.
او تصریح کرد: مردم عزیز ایران، انتخابات دیروز مظهر خداباوری، مردم‌باوری و خودباوری ملی و جشن بزرگ سیاسی شما در گام دوم و آغاز قرن نو بود که در ایام میلاد امام رئوف (ع) متجلی شد. امروز روز مهربانی و بردباری و روز اتحاد، رفاقت و همدلی است. منتخب این انتخابات بر اساس قاعده مردم‌سالاری دینی، منتخب همه ملت و خادم همه جمهور است، چه آنانی که بنده را برگزیدند و چه عزیزانی که به نامزدهای محترم دیگر رأی دادند و چه آنانی که به هر دلیلی در پای صندوق‌های رأی حاضر نشدند.
رئیسی اظهار کرد: اینجانب؛ خلق این رویداد مبارک را به محضر امام عصر (عج)، رهبر عزیز و فرزانه انقلاب اسلامی که با تدابیر داهیانه خود، دل‌های مردم را برای حضور در این صحنه هدایت کردند، تبریک و تهنیت عرض می‌نمایم و دست یکایک مردم را به خاطر خلق این حماسه بزرگ به گرمی می‌فشارم و پیروز این جلوه گری و درخشش جهانی را ملت بزرگ ایران می‌دانم که همچنان آرمان‌های متعالی انقلاب اسلامی، از عدالت طلبی و استقلال خواهی تا آزادی‌جویی و عزتمندی را در تارک خواسته‌های بحق خود با رأی‌شان فریاد می‌زنند.
رئیس جمهوری منتخب ادامه داد: از مراجع عظام تقلید، جامعه مدرسین حوزه علمیه، جامعه روحانیت، علمای شیعه و سنی، اساتید دانشگاه، نخبگان علمی، فرهنگی و سیاسی، رئیس و نمایندگان پرتلاش مردم در مجلس، تشکل‌های مردمی و جهادی، شخصیت‌ها، احزاب و گروه‌های سیاسی، جوانان غیور و دانشجویان و طلاب، کارگران و کشاورزان، اصناف و بازاریان، فرهنگیان و هنرمندان، ورزشکاران، زنان و دختران، اقوام و قومیت‌های مختلف ایرانی، برادران اهل سنت، اقلیت‌های دینی، هموطنان خارج از کشور، رأی اولی‌های عزیز و همه ایرانیان غیور در شهرها و روستاها، صمیمانه تشکر می‌کنم.
رئیسی گفت: ملت ایران؛ دیروز شما به عهد خود با صداقت وفا کردید و امروز نوبت این بنده خدا و خادم شماست که به عهدی که با شما بسته‌ام، وفادار بمانم و لحظه‌ای در خدمت به شما، کوتاهی نکنم. بدون تردید در این مسیر نیازمند همراهی، دلسوزی و دعای خیر همیشگی شما هستم. وی افزود: آنچنان که در این انتخابات مستقل وارد شدم، به پشتوانه آرا بالا و اعتماد کم‌نظیر شما، ان شاء الله دولتی پرکار، انقلابی و ضدفساد را تشکیل می‌دهم، و به سوی بسط عدالت، به‌عنوان مأموریت محوری انقلاب اسلامی حرکت خواهیم کرد و تمام ظرفیت‌های دولت را برای ایجاد نهضت بزرگ خدمت به ایرانیان عزیز به کار خواهیم بست.
رئیسی اظهار کرد: لازم می‌دانم از همه نامزدهای محترم، چه آنانی که به هر دلیلی تا انتهای رقابت باقی نماندند و چه کاندیداهایی که تا روز آخر با حضورشان گرمی‌بخش انتخابات بودند قدردانی نمایم و ان‌شاءالله از دیدگاه‌های ارزشمندشان برای تدبیر امور استفاده خواهم کرد.
او خاطرنشان کرد: در پایان از زحمات ارزشمند همه دست‌اندرکاران نظارتی، اجرایی، نیروهای انتظامی، رسانه ملی و فعالان شبکه‌های اجتماعی و اصحاب رسانه و خبرنگاران، که به رغم شیطنت‌های دشمنان مردم، به مشارکت پرشور در انتخابات کمک کردند تقدیر می‌نمایم و از تلاش‌های شبانه روزی ستادهای مردمی و حامیان عزیز که داوطلبانه وارد میدان شدند و به این خادم کوچک مردم کمک کردند، تشکر می‌کنم.
میزان مشارکت در انتخابات
وزیر کشور عصر دیروز با اعلام رسمی آمار مربوط به سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: از کل واجدین شرایط ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر کل آرای مأخوذه، ۲۸ میلیون و ۹۳۳ هزار و ۴ نفر در انتخابات مشارکت داشتند که این به معنای رقم خوردن مشارکت 48.8 درصدی است.
براساس شمارش آرا، محسن رضایی میرقائد با سه میلیون و ۴۱۲ هزار و ۷۱۲ رأی و عبدالناصر همتی با دو میلیون و ۴۲۷ هزار و ۲۰۱ رأی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند و سید امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی نیز ۹۹۹ هزار و ۷۱۸ رأی به‌دست آورد.
بر اساس اعلام وزیر کشور آرا باطله مأخوذه ۳ میلیون و ۷۲۶ هزار و ۸۷۰ رأی است و به این ترتیب تعداد آرای باطله در جایگاه دوم پس از تعداد آرای نامزد پیروز انتخابات قرار گرفت. از حیث درصد مشارکت در انتخابات نیز استان خراسان جنوبی با 74 درصد مشارکت بیشترین و استان تهران با 24 درصد کمترین میزان مشارکت را رقم زدند.
به گزارش ایرنا، عبدالرضا رحمانی فضلی عصر دیروز با سپاسگزاری از همه عوامل اجرایی و نظارتی دخیل در انتخابات، نیروهای انتظامی و امنیتی و نیز همکاری رسانه‌ها و صدا و سیما، از حضور پرشکوه مردم قدردانی کرد و گفت: «به‌رغم همه فشارهای روانی، تبلیغاتی و فشارهای مختلف و نارضایتی‌های اجتماعی ناشی از تحریم‌ها و روند ایجاد نارضایتی‌ها به وسیله عواملی که فکر می‌کنند با فشار به این مردم می‌توانند به اهداف خود برسند این مردم بنا به هدایت و راهنمایی مقام معظم رهبری که لحظه به لحظه طریق حرکت در مسیر انقلاب را به ما می‌آموزند موجب این شکوه و عظمت شدند.»
رأی‌گیری تا ساعات آغازین روز شنبه
انتخابات 28 خرداد 1400 که 7 صبح روز جمعه آغاز شده بود ساعت 2 بامداد روز شنبه 29 خرداد پایان یافت. اتفاقی که به عنوان یکی از تبعات رأی‌گیری در دوران همه‌گیری بیماری کرونا و به دلیل تأثیر رعایت پروتکل‌های بهداشتی بر سرعت روند رأی‌گیری از سوی وزارت کشور به عنوان نهاد مجری پیش‌بینی و به تأیید شورای نگهبان نهاد ناظر بر انتخابات رسیده بود. با این حال تصور اینکه صف رأی‌دهندگان در ساعاتی پس از نیمه‌شب چنان باشد که سبب شود مرحله اخذ رأی در بعضی شعب تا نزدیک به ساعت 3 نیمه شب هم ادامه یابد، باورپذیر نبود.
از ساعت 18 روز جمعه ستاد انتخابات کشور ساعت به ساعت اقدام به تمدید ساعت رأی‌گیری کرد. با نزدیک شدن به ساعت 12 شب و در حالی که هنوز رأی‌دهندگان در صفوف منتهی به صندوق‌های رأی حضور داشتند، نمایندگان هر چهار کاندیدا خواستار تمدید مهلت انتخابات شدند. خواستی که از سوی ستاد انتخابات کشور اجابت شد و در توافق ستاد انتخابات کشور و هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری و هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی انجام شد. اعضای شورای نگهبان از جمله عباسعلی کدخدایی و هادی طحان نظیف در توئیت‌هایی تأکید کردند که «تا زمان حضور مراجعه کنندگان روند رأی‌گیری باید ادامه داشته باشد.»
سید اسماعیل موسوی سخنگوی ستاد انتخابات کشور ساعت 2 بامداد روز شنبه گفت: انتخابات رسماً پایان یافته است اما اگر عده‌ای از مراجعه‌کنندگان موفق به ثبت‌نام نشده‌اند با بسته شدن در، به داخل دعوت می‌شوند تا رأی‌های خود را به صندوق بیندازند.
کرونا مانع مشارکت نشد
سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، زیر سایه سنگین همه‌گیری ویروس کرونا برگزار شد.  رأی‌دهندگان در گرمای هوای روز جمعه با ماسک‌هایی که به صورت داشتند به پای صندوق مراجعه کردند. با این حال طبیعی بود شامگاه جمعه با کاهش دمای هوا بر میزان رأی دهندگان افزوده شود. اخذ رأی از بیماران کرونایی قرنطینه در خانه یا بیمارستان هم با ارسال صندوق‌های سیار رأی انجام شد.
برگزاری انتخابات در امنیت کامل
انتخابات 28 خرداد 1400 در امنیت کامل برگزار شد. حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور روز گذشته در نشستی خبری تأکید کرد: با اشراف اطلاعاتی هیچ حادثه امنیتی در برگزاری انتخابات روز گذشته نداشتیم. به گزارش ایرنا، ذوالفقاری با بیان اینکه از حدود ۶ ماه قبل کار برنامه‌ریزی برای امنیت انتخابات در کشور شروع و برآوردهایی در ارتباط با امنیت و آسیب‌پذیری‌های متوجه انتخابات انجام شد، گفت: ۳۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم برای تأمین امنیت شعب اخذ رأی مأموریت داشتند و بیش از ۳۰۰ هزار نفر هم مأموریت تأمین امنیت مرزها و شهرها و روستاها و راه‌ها را عهده دار بودند.
معاون وزیر کشور در ادامه گفت: با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح که همه‌جانبه کار امنیت انتخابات را پشتیبانی کرد، نیروی انتظامی که مسئولیت و محوریت امنیت انتخابات را داشت، وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران و نیروهای بسیج که همکاری بسیار گسترده‌ای در تأمین شعب اخذ رأی با نیروی انتظامی داشته‌اند، و شورای فنی و دستگاه قضایی در سراسر کشور که هم پا بوده‌اند، خوشبختانه یکی از انتخاب‌های امن را در کشور داشتیم.
ذوالفقاری در واکنش به انتشار برخی موارد تخلف در شبکه‌های اجتماعی گفت: یک‌سری تعرفه‌های جعلی در شبکه‌های اجتماعی نشان داده شده که نیروی انتظامی در حال پیگیری است. تخلفات جزئی در شعب اخذ رأی هم داشتیم که مثلاً یکی برای نامزدی تبلیغ می‌کرد. به آنان تذکر داده شد و برخی هم دستگیر و به مرجع قضایی ارجاع داده شده‌اند. عادل آذر عضو هیأت اجرایی انتخابات ریاست جمهوری نیز در گزارشی به خبرنگاران با بیان اینکه یکی از بهترین و منظم‌ترین انتخابات‌های دوران بعد از انقلاب را پشت‌سر گذاشتیم، گفت: این توفیق حاصل نمی‌شد جز با مشارکت و حمایت مردم و دلسوزان نظام و کسانی که دست‌اندرکار این حماسه ملی بودند.
او درباره قطعی سامانه اخذ رأی الکترونیک در برخی شعب گفت: در ساعات اولیه بین ۷ تا ۹ صبح جمعه گزارشاتی مبنی بر اینکه سامانه اخذ رأی قطع و وصل می‌شود، به هیأت و ستاد انتخابات کشور واصل شد که با دستور وزیر کشور مشکل در اولین فرصت حل شد و در برخی شعب هم با هماهنگی هیأت اجرایی و ستاد انتخابات شیوه اخد رأی از الکترونیکی به صورت دستی تغییر کرد تا توقفی در اخذ رأی مردم پدید نیاید.
استان‌های با مشارکت بالا
در حالی که استان خراسان جنوبی و تهران به ترتیب با 74 و 24 درصد بیشترین و کمترین درصد مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری را از آن خود کرده‌اند و در حالی که نرخ مشارکت رسمی در انتخابات  48.8 درصد بوده است، برخی استان‌ها با نرخ مشارکت بالای 60 درصد جزو استان‌های با مشارکت بالا بوده‌اند. براین اساس استان خراسان شمالی با 65 درصد مقام دوم بیشترین مشارکت را از آن خود کرد. استان ایلام با 63 درصد نیز جزو استان‌های با مشارکت بالا بود همچنان که استان سیستان و بلوچستان هم با 62 درصد  و استان گلستان با 61 درصد در مقام‌های بعدی ایستادند. استان مازندران هم نرخ مشارکت بیشتر از 60 درصد را داشت.

برش
از قضاوت تا ریاست

سید ابراهیم رئیسی در جایگاه هشتمین منتخب مردم برای ریاست جمهوری ایران قرار گرفت. پیش از او ابوالحسن بنی‌صدر، محمدعلی رجایی، سیدعلی خامنه‌ای، اکبر هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی، محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی بر این جایگاه تکیه زده‌اند.
رئیسی اما به عنوان کسی که هنوز مقام ریاست قوه قضائیه را به جانشین احتمالی خود واگذار نکرده در حالی برای ریاست جمهوری برگزیده شده که در کارزار انتخاباتی‌اش مبارزه با فساد، رسیدگی به معیشت مردم و رفع چالش‌های اقتصادی ایران را وعده داده است. او وعده داده که از آبان ۱۴۰۰ برای خانوارهای ۵ دهک اول کارت اعتباری معیشت صادر ‌شود و به ازای هر یک از اعضای خانوار در سه دهک اول ۲۰۰ هزار تومان و در دو دهک بعدی ۱۵۰ هزار تومان اعتبار ماهانه تخصیص یابد. رئیسی در راستای وعده گسترش تعاملات با کشورهای همسایه گفته که سهم کشور از صادرات غیرنفتی با ۱۵ کشور همسایه را از 20 میلیارد دلار به  70 میلیارد دلار می‌رساند، ریشه قاچاق را می‌خشکاند و در دولتش طی ۴ سال ۴ میلیون واحد مسکونی ساخته خواهد شد.
هشتمین منتخب ایران برای رئیس جمهوری متولد ۱۳۳۹ در مشهد مقدس است. او در ۱۳۵۴ وارد حوزه علمیه قم و سپس موفق به کسب مدرک عالی‌ترین سطح آموزشی حوزه سطح چهار شد. کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی دارد و از رساله دکترای خود با عنوان «ارث بلا وارث» در 1380 دفاع کرده است.
رئیسی فعالیت قضایی خود را از ۱۳۵۹ با دادیاری در شهر کرج آغاز کرد. پس از چندی به دادستانی کرج منصوب شد و همزمان با حفظ سمت مسئولیت دادستانی همدان را نیز عهده‌دار شد. او در ۱۳۶۴ به عنوان جانشین دادستان انقلاب تهران منصوب شد. وی در سال 1368 به عنوان دادستان تهران منصوب شد و تا ۱۳۷۳ به مدت پنج سال این مسئولیت را عهده‌دار بود. رئیسی در ۱۳۷۳ به ریاست سازمان بازرسی کل کشور منصوب شد، از ۱۳۸۳ تا سال ۱۳۹۳، به مدت ۱۰ سال معاون اول قوه قضائیه و از ۱۳۹۳ تا اسفند ۱۳۹۴ دادستان کل کشور بود. رئیسی در ۱۷ اسفند ۱۳۹۴، با حکم مقام معظم رهبری به عنوان تولیت آستان قدس رضوی منصوب شد و در 16 اسفند 1397 با حکم مقام معظم رهبری به ریاست قوه قضائیه رسید. علاوه بر ریاست قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام، نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری، عضویت در شورای‌عالی امنیت ملی و عضویت در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی از جمله دیگر مسئولیت‌های سید ابراهیم رئیسی است.

رقبا قبل از اعلام رسمی نتایج پیروزی رئیسی را تبریک گفتند
 آرزوی توفیق برای کارآمدی دولت آینده

گروه سیاسی/ در حالی که آمار قطعی و رسمی نتایج انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری دقایقی پس از ساعت 17 دیروز اعلام شد اما از همان ابتدای صبح روز شنبه بسیاری از شخصیت‌های کشور پیام‌های تبریک خود را خطاب به سید ابراهیم رئیسی منتشر کردند. یعنی در همان زمانی که دیگر قطعی بود او را باید تا 12 مردادماه «رئیس جمهوری منتخب» دانست.
اولین پیام تبریکی که نشان داد نتیجه انتخابات را باید به نفع رئیسی تمام شده دانست، پیام عبدالناصر همتی بود. یکی از رقبای انتخاباتی رئیسی که صبح روز گذشته در اینستاگرام خود خطاب به ابراهیم رئیسی نوشت: «انتخاب جنابعالی را به عنوان سیزدهمین رئیس جمهوری اسلامی ایران تبریک می‌گویم. مردم نجیب و سرافراز ایران بحق انتظار دارند زندگی سرشار از امید، آرامش و رفاه داشته باشند. امیدوارم دولت حضرتعالی، با تدابیر و اقدامات خود در صحنه داخلی و بین‌المللی تحت زعامت حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، موجبات سرافرازی جمهوری اسلامی ایران، بهبود معیشت و زندگی همراه با آسایش و رفاه ملت بزرگ ایران را فراهم سازد.» این پیام در حالی منتشر شد که هنوز ستاد انتخابات کشور آمار رسمی و تعداد آرای هر کدام از کاندیداها را اعلام نکرده بود.
پس از این هم محسن رضایی، دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در پیامی پیروزی ابراهیم رئیسی را به وی تبریک گفت. به گزارش ایرنا، وی در پیام خود با اشاره به حضور مردم در پای صندوق‌های رأی تأکید کرد: «این حماسه شکوهمند را به محضر مقام معظم رهبری، ملت شریف و فداکار ایران و به منتخب ملت، برادر ارجمندم آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی تبریک عرض نموده و از محضر الهی، دوام توفیقات ایشان را در این مسئولیت خطیر، طلب می‌کنم.»
سید امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی، چهره دیگری که در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مقام کاندیدا حضور داشت، پیش از ظهر دیروز در بیانیه‌ای ضمن تشکر از حضور مردم در انتخابات روز جمعه، نوشت: «ضمن حمایت از رأی مردم، به برگزیده ملت، آیت الله سید ابراهیم رئیسی تبریک عرض می‌کنم  و از خداوند متعال برای ایشان توفیق خدمت روزافزون به ملت بزرگ ایران را خواستارم.»
همچنین دیگر نامزدهای این انتخابات که قبل از رأی‌گیری از ادامه رقابت انصراف داده بودند نیز روز گذشته پیروزی حجت‌الاسلام رئیسی را به وی تبریک گفتند. محسن مهرعلیزاده در پیامی ضمن ابراز تبریک خود آرزو کرد که دولت آینده «در همه عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و نیز توجه به نقش مردم و حفظ و ارتقا‌ی شأن و جایگاه ملت بزرگ ایران در فضای داخلی و بین‌المللی» موفق باشد. علیرضا زاکانی هم در پیامی ضمن تشکر از حضور مردم نوشت: «امیدوارم از هم اکنون، ثانیه‌ها و دقایق منتخبین خصوصاً رئیس‌ جمهوری منتخب با توکل بر خداوند متعال صرف تکمیل برنامه‌ریزی‌ها برای تشکیل دولتی قوی، فسادستیز، جوانگرا، تحولخواه، عدالت‌طلب و بر محور شایستگان و متوجه نسبت به محرومان جامعه شود و همه گروه‌ها، افراد و مؤثرین اجتماعی و سیاسی کشور را به مساعدت، کمک و یاری به منتخب ملت فرا می‌خوانم.»
آرزوی موفقیت دولتی‌ها برای دولت بعد
دیروز محمدجواد ظریف هم از اولین مقامات دولتی بود که پیروزی رئیسی را به وی تبریک گفت. وزیرامور خارجه کشورمان در پیامی که در اینستاگرام خود منتشر کرد نوشت: «اینجانب ضمن ارج نهادن بر این مشارکت مردمی تاریخ‌ساز ایران، کسب اعتماد اکثریت ملت را به رئیس جمهوری منتخب حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی تبریک عرض می‌کنم.» او آرزو کرد که دولت آینده «در تحقق مطالبات مردم و تأمین منافع ملی سربلند و سرافراز باشد.» اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری هم در پیام تبریکی که خطاب به  رئیسی صادر کرد، از خداوند بزرگ توفیقات وی را در انجام مسئولیت خطیر ریاست جمهوری با بهره‌مندی از همه ظرفیت‌ها و قابلیت‌های ملی، هدایت و حمایت مقام معظم رهبری و اشتراک نظر و همکاری سایر قوا و نهادهای کشور مسألت کرد.
تبریک به رئیسی، تقدیر از مردم
همچنین رئیس مجلس خبرگان رهبری در پیامی از حضور گسترده مردم ایران در پای صندوق‌های رأی تجلیل کرد و گفت: «انتخابات برگ زرین دیگری از مردم‌سالاری دینی در تاریخ کشورمان بود.» آیت‌الله جنتی در پیام خود ضمن تبریک به ابراهیم رئیسی برای دولت وی آرزوی موفقیت کرد. علی اکبر ولایتی، رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی و مشاور رهبر معظم انقلاب هم از دیگر چهره‌هایی بود که در پیام تبریک خود خطاب به رئیس جمهوری منتخب تأکید کرد: «پیروز اصلی این میدان، مردم بزرگوار ایران اسلامی هستند که بار دیگر این حماسه سیاسی را در تاریخ این‌ مرز و بوم ثبت و ضبط کردند.» ولایتی مواردی چون  نگاه عدالت‌محور، مبارزه با فساد، تبیین برنامه‌های راهبردی اثرگذار، تلاش برای رفع دغدغه‌ها و مشکلات آحاد مردم، نخبه‌گرایی، شایسته‌سالاری، تأمین اقتدار و امنیت کشور و اولویت یافتن موضوعات اقتصادی را از دلایل اقبال مردم به حجت‌الاسلام رئیسی عنوان کرد.
در همین حال رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در بیانیه‌ای با تشکر از حضور مردم در پای صندوق‌های رأی تصریح کرد: «۲۸ خرداد روز ملت و نمایش هوشیاری یکایک ایرانیان زمان‌شناس بود که با لبیک مؤمنانه خود به امام و مقتدای خویش، رهبر انقلاب، شعور و شکوه والای ملت ایران را به رخ جهانیان کشیدند.» علی لاریجانی، مشاور رهبر انقلاب و رئیس سابق قوه مقننه هم دیروز در پیام توئیتری خطاب به جوانان‌ نوشت: «از همه‌ آحاد ملت بخصوص جوانان عزیز که علیرغم برخی گلایه‌ها به وظیفه مشارکت در تعیین سرنوشت ملی عمل نمودند، سپاسگزارم. همه با اتحاد و فارغ از هرگونه گرایش و سلیقه به پیشرفت ایران اسلامی بیندیشیم.» لاریجانی در پیام دیگری با تبریک به سید ابراهیم رئیسی نوشت: «امیدوارم با توکل بر خداوند و تحت راهنمایی‌های رهبر معظم در جهت پیشرفت ایران اسلامی و رفع مشکلات ملت عزیز موفق باشید.»
همچنین دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز دیروز تأکید کرد: «حماسه پرشور حضور مردم در انتخابات بار دیگر اقتدار ایران اسلامی را به رخ روسیاهان پروژه تحریم کشید.» علی شمخانی در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: «حماسه پرشور حضور در انتخابات۱۴۰۰ را به آحاد مردم، رهبر حکیم انقلاب و جناب آقای رئیسی به عنوان منتخب جمهور تبریک می‌گویم. در ابتدای گام دوم انقلاب بار دیگر اقتدار ایران اسلامی به رخ  روسیاهان پروژه تحریم کشیده شد. آغاز یک شروع نیازمند گام‌های استوارتر از گذشته است.» سید حسن خمینی هم ضمن تبریک به رئیسی تأکید کرد: «امیدوارم در این کسوت جدید شاهد موفقیت شما و ارتقای سطح زندگی عمومی در همه حوزه‌ها باشیم. »
مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان هم روز گذشته پیام تبریکی خطاب به ابراهیم رئیسی صادر کرد. در این پیام آمده است: «امیدوارم با تدبیر و توانایی‌هایی که در حضرتعالی سراغ دارم، در راستای اجرای قانون اساسی، عدالت‌محوری و توجه به خواسته‌های عمومی و زدودن آثار رنج و خستگی از چهره ملت شریف ایران که در شرایط حساس به صحنه آمدند، در عرصه جدید خدمت به مردم عزیز موفق باشید.» امیر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش و آیت الله صادق آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در پیام هایی پیروزی رئیسی را تبریک گفتند. همچنین حزب اعتدال و توسعه انتخاب سیزدهمین رئیس جمهوری منتخب را تبریک گفت و در این پیام نوشت: «بی‌شک اعضا و هواداران حزب اعتدال و توسعه در مسیر کمک و همکاری با رئیس ‌جمهوری منتخب و دولت ایشان، از هیچ کوششی دریغ نخواهند کرد.»