دیدار رئیس‌جمهور و رئیس‌جمهور منتخب

گروه سیاسی/ «رئیس‌جمهوری روحانی با حضور در دفتر حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، پیروزی رئیس‌جمهور منتخب را تبریک گفت؛ آغاز اخلاقی و مدنی فرایند انتقال امانت و مسئولیت.» این خبری بود که ساعتی پس از اعلام نتایج قطعی انتخابات، علیرضا معزی، معاون ارتباطات دفتر رئیس جمهوری اعلام کرد.
همان‌طور که معزی اشاره کرد، روز گذشته، پس از قطعی شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی که در ستاد ملی کرونا حاضر بود، پس از پایان جلسه ستاد، راهی دفتر رئیس قوه قضائیه شد تا هم انتخاب حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی را به او تبریک بگوید و هم نخستین گفت‌و‌گوها برای فرایند انتقال قدرت به دولت سیزدهم را انجام دهد. چراکه به گفته او، از 12 مرداد 1400 حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری قانونی جمهوری اسلامی ایران و رئیس جمهوری همه ما است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی پس از این دیدار، در گفت‌و‌گوی کوتاه با رسانه‌ها، با تبریک دوباره به ملت بزرگ ایران به خاطر خلق حماسه و حضور پرشور در انتخابات سرنوشت ساز 1400 و نیز تبریک به حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور منتخب، گفت: بحمدالله رئیس جمهور منتخب شخصیتی است که به مناسبت مسئولیتی که در قوه قضائیه داشته و حضور در جلسات مهم، کاملاً از اوضاع کشور باخبر هستند و فراز و نشیب این ایام مخصوصاً ایام تحریم و کرونا را می‌دانند و واقف هستند. او ضمن امیدواری نسبت به این مسأله که در دولت جدید کشور به بهترین شکل اداره شود، افزود: مسئولیت سنگینی بر دوش ایشان قرار گرفته است، از خداوند برای رئیس جمهور منتخب مردم توفیق می‌خواهم تا به بهترین وجه مسئولیت خودشان را انجام دهند.
رئیس جمهوری همچنین با قدردانی از دست‌اندرکاران انتخابات، اظهارکرد: از همه آنان که شور انتخاباتی را آفریدند از کاندیداها، صدا و سیما، فضای مجازی، ستادها و همه آنان که این انتخابات را به خوبی اجرا کردند اعم از وزارت کشور، شورای نگهبان، نظار، هیأت‌های اجرایی، همه آنان که امنیت و سلامت انتخابات را به‌خوبی تأمین کردند و پروتکل‌های مربوط به سلامت را مورد توجه قرار دادند تشکر و سپاسگزاری می‌کنم.


روحانی با بیان اینکه از امروز تا 45 روز دیگر که باید این مسئولیت در اختیار دولت جدید قرار بگیرد و رئیس جمهور منتخب رسماً مسئولیت‌های کشور را بر عهده بگیرد، کاملاً در کنار ایشان هستیم، گفت: از امروز برای هر همکاری، همراهی و اقدام که برای کشور لازم است آماده‌ایم.
رئیس جمهوری اضافه کرد: در روزهای پیش رو هر لحظه و ساعت که لازم باشد اعضای دولت آماده همکاری هستند برای اینکه دوران انتقالی به‌خوبی سپری شود و رئیس جمهور منتخب بتواند کابینه خودش را تا پایان وقت مقرر آماده کند و با رأی اعتماد از مجلس فعالیت خود را آغاز کند.
روحانی با ابراز خوشحالی از اینکه مردم به ندای قانون، وجدان و مصالح کشور گوش دادند و بدون توجه به بدخواهان و دشمنان نظام با صندوق قهر نکردند و انتخابات باشکوهی رقم زدند، گفت: امیدواریم برادر بسیار عزیزم جناب آقای رئیسی بار مسئولیت اجرایی کشور که سنگین‌ترین بار در میان قوا بوده و به دوش ایشان گذاشته شده را به بهترین وجه به مقصد برساند. رئیس جمهوری تأکید کرد: تردید ندارم همه مردم چه آنان که رأی دادند و چه آنان که رأی ندادند، چه آنان که پای صندوق آمدند و چه آنان که پای صندوق نیامدند حامی رئیس جمهور منتخب خواهند بود. روحانی تصریح کرد: از روز 12 مرداد جناب آقای رئیسی رئیس جمهور همه مردم هستند و شک ندارم که همه مردم از دولت قانونی ایشان حمایت خواهند کرد تا منافع و مصالح‌شان به بهترین وجه اجرایی و عملیاتی شود.
رئیسی: از تجربیات دولت کنونی استفاده می‌کنم
حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور منتخب نیز در این دیدار، با بیان اینکه حتماً از تجربیات و اندوخته‌های دولت کنونی استفاده خواهم کرد، تأکید کرد: امیدوارم اعتمادی را که مردم به این طلبه خدمتگزار کردند در دوران مسئولیتم جبران کنم. به گزارش ایرنا، رئیسی در این دیدار گفت: ابتدا سپاس و تشکر خود را به مردم عزیز، بزرگوار و زمان‌شناس ایران ابراز می‌کنم و خدا را به سبب اعتمادی که مردم به این طلبه خدمتگزار داشته‌اند، شاکر هستم. او ادامه داد: مردم با اعتماد خود وظیفه سنگینی را بر دوش من گذاشتند که با کمک خداوند بزرگ و اهل بیت(ع) این طلبه خدمتگزار و دولت همه تلاش خود را خواهد کرد.
رئیس جمهور منتخب با تأکید بر اینکه حتماً از تجربیات و اندوخته‌های دولت کنونی استفاده خواهم کرد، اظهارکرد: با همکاری‌ای که روحانی و دولت در این مدت خواهند داشت از ظرفیت‌ها، تجربیات و گزارش‌های آنان استفاده خواهم کرد و با آنان نشست خواهم داشت. رئیسی با بیان اینکه از همه صاحبنظران و اندیشمندان می‌خواهم که ما را از دیدگاه‌های ارزشمند خود بهره‌مند کنند، تصریح کرد: در دولت مردمی از همه دیدگاه‌های ارزشمند صاحبنظران، کارشناسان و مردم بهره خواهیم برد و امیدوارم وظیفه سنگینی را که مردم بر دوش ما گذاشته‌اند به بهترین شکل انجام دهیم.
پیام تبریک روحانی به رئیس جمهور منتخب
پس از این دیدار که صرف تبریک حضوری و گفت‌و‌گو درباره فرایند انتقال قدرت شد، حجت‌الاسلام حسن روحانی در پیام مکتوبی، تبریک پیروزی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را تبریک گفت. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی خطاب به حجت‌الاسلام رئیسی، با بیان اینکه انتخاب جنابعالی از سوی ملت بزرگ ایران به عنوان رئیس جمهوری در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را صمیمانه تبریک و تهنیت می‌گویم، افزود: با تلاش جنابعالی و با همدلی بیشتر با تمامی ارکان و قوای کشور، در این جایگاه خطیر نیز شاهد اقدامات مؤثر در جهت پیشرفت و آبادانی کشور و آرامش و رفاه مردم فهیم ایران عزیز باشیم. روحانی گفت: بی‌شک بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های مادی و معنوی موجود و ساماندهی بهینه امکانات می‌تواند به حل مشکلات و تسریع در رسیدن به مطالبات مردمی و تحقق آرمان‌های بلند نظام مقدس جمهوری اسلامی در عرصه داخلی و خارجی یاری رساند.
او عنوان کرد: همچنین دولت دوازدهم اعلام می‌دارد که در روزهای پیش‌رو آمادگی اقدامات لازم برای انتقال تجارب و مقدمات و شرایط انتقال بار امانت به دولت سیزدهم را معمول خواهد داشت. رئیس جمهوری در این پیام از درگاه خداوند متعال سلامتی و موفقیت رئیسی و سعادت مردم عزیز ایران بزرگ را مسألت کرد. روحانی همچنین در پیام‌های جداگانه‌ای به مردم و مسئولان برگزارکننده انتخابات، از آنان بابت شکل‌گیری این اتفاق بزرگ قدردانی کرد.
حضور رئیس مجلس در دفتر رئیس جمهور منتخب
روز گذشته محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با حضور در دفتر قوه قضائیه، انتخاب حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی را به عنوان رئیس جمهور در انتخابات 1400  تبریک گفت.
حجت‌الاسلام رئیسی پس از این دیدار، تأکید کرد که در دولت جدید همه تلاش خود را برای بازکردن گره‌های کشور بویژه در زمینه مشکلات معیشتی مردم به کار خواهد بست. رئیسی گفت: حتماً با مجلس شورای اسلامی، نمایندگان و ریاست آن و همه نخبگان و صاحبنظران، برای شکل دادن دولت جدید به منظور بازکردن گره‌های کشور تلاش خواهیم کرد، به گونه‌ای که امیدی که در مردم عزیزمان نسبت به آینده ایجاد شده است، افزون شود و اعتمادشان به دولت روز به روز افزایش یابد و دولت و ملت در کنار هم یک زندگی بسیار روشن و دلنشینی داشته باشند.
رئیس جمهور منتخب همچنین از همه مردم عزیز کشور و نامزدها که با شوق و اشتیاق در تجلی انتخاباتی پرشور نقش‌آفرینی کردند، سپاسگزاری کرد. رئیسی ابراز امیدواری کرد که حضور مردم در پای صندوق‌های رأی در کمک به دولت آینده بسیار نقش‌آفرین باشد.