آغاز تزريق دوز دوم واكسن بالاي ۷۰ سال از امروز

گروه اجتماعی
در پي تحويل دو ميليون دوز واكسن وارداتي توسط جمعيت هلال احمر و همچنين توزيع واكسن كووايران بركت در شبكه سراسري، سخنگوي ستاد ملي مقابله با كرونا از آغاز تزريق دوز دوم واكسن كروناي جمعيت بالاي 70 سال از امروز  خبر داد. 
عليرضا رييسي در حاشيه هفتاد‌وسومين جلسه ستاد ملي مقابله با كرونا، ضمن تاييد تداوم روند نزولي بيماري در كشور، از بابت شرايط استان‌هاي جنوبي و شرقي همچون استان‌هاي هرمزگان، بوشهر، كرمان و سيستان و بلوچستان ابراز نگراني كرد و گفت: «اكنون ۲۲ شهر قرمز داريم كه عمدتا در استان‌هاي بوشهر، سيستان‌وبلوچستان، كرمان و هرمزگان هستند. در استان بوشهر، شهرهاي تنگستان، دشتستان، كنگان، عسلويه و دشتي، در استان سيستان‌وبلوچستان، شهرهاي ايرانشهر، چابهار، نيكشهر، زاهدان، در استان كرمان، شهرهاي رودبار جنوب، كهنوج، منوجان و در استان هرمزگان، شهرهاي بستك، بندر لنگه، جاسك، رودان، بندرعباس، پارسيان، قشم، ميناب و جزيره كيش در وضعيت قرمز قرار دارند. الگوي ما در تابستان سال گذشته هم به‌طوري بود كه در شهرهاي جنوبي كشور اوج بيماري را داشتيم و حالا هم، گرم شدن هوا و تجمعات در جايي كه كولرگازي روشن است، عاملي براي انتقال بيماري است.»
عليرضا رييسي، در توضيح آخرين اخبار درباره موجودي واكسن و تداوم روند واكسيناسيون كرونا در كشور گفت: «از امروز، دوز دوم واكسيناسيون افراد بالاي ۷۰ سال و جاماندگان فاز اول را تكميل خواهيم كرد. روز پنجشنبه، محموله جديد واكسن به دست‌مان رسيد و از اين هفته هم ميزان توليد واكسن كوو ايران بركت در كشور افزايش خواهد يافت و از تيرماه حجم انبوهي از اين واكسن در اختيار داريم.
 واكسن انستيتو پاستور هم در فاز سوم است و در صورت صدور مجوز، اين واكسن هم ظرف روزهاي آينده به واكسيناسيون عمومي كشور اضافه مي‌شود.» اظهارات سخنگوي ستاد ملي مقابله با كرونا، مرتبط با خريد و واردات دو محموله واكسن با حجم كلي دو ميليون دوز از سوي جمعيت هلال احمر طي روزهاي گذشته است كه به گفته رييس جمعيت هلال احمر، يكي از محموله‌ها شامل يك ميليون دوز، روز پنجشنبه در فرودگاه ترخيص و به وزارت بهداشت تحويل داده شده و محموله دوم هم امروز به تهران مي‌رسد. 
ديروز كريم همتي در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا ضمن تاييد ترخيص و تحويل دو محموله خريداري‌شده توسط جمعيت هلال احمر، با ابراز نگراني از روند و سرعت واكسيناسيون با توجه به موج گرما و خطر شيوع دوباره بيماري در محيط‌هاي سربسته گفت: «با وجود تحويل اين محموله، حتي اگر همه توليدكنندگان داخلي با حداكثر ظرفيت كار كنند و ما هم با همكاري وزارت بهداشت و مجموعه دولت تلاش كنيم، باز هم سطح واكسيناسيون با سطح ايده‌ال مدنظر، فاصله دارد. اما به عنوان مجري به همه مردم قول مي‌دهيم واردات واكسن در روال منظمي تا زماني كه نياز است


 انجام شود.»
بنا به اعلام جمعيت هلال احمر، اين نهاد تاكنون 4 ميليون و 500 هزار دوز واكسن كرونا وارد كشور كرده اما همچنان، تعداد جمعيتي كه واكسن كرونا دريافت كرده‌اند و همچنين افرادي كه در نوبت دريافت دوز دوم واكسن هستند، نشان آشكار از ناهمخواني برنامه‌ريزي‌ها با تاكيدات سند ملي واكسيناسيون 
كوويد 19 دارد. 
وزير بهداشت، چندي قبل به مردم وعده داد كه تا پايان خرداد، حدود 14 ميليون نفر از جمعيت هدف در فازهاي اول و دوم سند واكسيناسيون، واكسينه خواهند شد در حالي كه حالا و بنا بر گزارش‌هاي اعلام‌شده توسط وزارت بهداشت، جمعيت واكسينه شده حتي به 6 ميليون نفر هم نرسيده است. ديروز، و به دنبال انتشار جديدترين گزارش وزارت بهداشت از مجموع واكسن‌هاي تزريق‌شده براي گروه‌هاي هدف، اعلام شد كه تا ظهر روز 29 خرداد ماه، براي 4 ميليون و 374 هزار و 729 نفر، دوز اول واكسن تزريق شده و 906 هزار و 546 نفر هم دوز دوم واكسن كرونا را دريافت كرده‌اند و مجموع واكسن‌هاي تزريق شده – دوز اول و دوم – 5 ميليون و 281 هزار و 275 دوز است. 
ديروز، سيد مويد علويان؛ معاون اسبق وزارت بهداشت در دولت نهم، در نگاهي به روند واكسيناسيون كرونا در كشور، خواستار سرعت بخشيدن به روند واكسيناسيون همگاني در مقابل كوويد 19 شد و عليرضا ناجي؛ عضو كميته علمي كرونا و رييس مركز تحقيقات ويروس‌شناسي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي هم ضمن اشاره به نگراني مردم از بابت كندي روند واكسيناسيون گفت: «مردم در رابطه با روند واكسيناسيون نگران هستند و اگر دست‌شان به واكسن از هر طريقي برسد، سعي مي‌كنند براي خود و خانواده تهيه كنند، هر كسي هم براساس وضع مالي كه دارد اين كار را انجام
 مي‌دهد.»
ناجي در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا افزود: «چون مردم نسبت به روند واكسيناسيون معترض هستند، به هر طريقي كه بتوانند تزريق را انجام دهند، براي خريد واكسن يا تهيه آن به روش‌هاي غيرقانوني اقدام مي‌كنند. اگر واكسن باشد، طبق تواني كه از وزارت بهداشت مي‌شناسم، مي‌تواند به سرعت اين واكسيناسيون را انجام دهد، اما اينكه چرا منابع واكسيناسيون ما كم است، بحث 
جداگانه‌اي است.
 فرصت‌هايي كه اوايل شيوع كوويد 19 از دست داديم و مطالعاتي كه به بهانه‌هاي مختلف در آنها شركت نكرديم و به دليل توليد داخل و ساده‌انگاري در توليد داخل و اميدواري‌هاي نابجا، دست به دست هم داد تا در كنار بدقولي‌هايي كه كشورهاي مختلف همچون چين و روسيه داشتند، منابع كم شود علاوه بر آنكه كووكس هم تقسيم سهم درستي نداشت، همه باعث شد تا روند واكسيناسيون ما مناسب نباشد. 
البته از آنجايي كه مي‌دانستيم امكان دارد اين اتفاقات بيفتد، به سمت توليد داخل رفتيم. اميدوارم نتايج فاز ۲ و مخصوصا فاز ۳ واكسن‌ها به زودي منتشر شود و توليد آنها افزايش پيدا كند، چون اينكه به جامعه اطمينان دهيم كه اين واكسن موثر است، يك مساله است اما توليد خود واكسن هم يك مساله ديگر است. اميدوارم هر دوي اينها موفقيت‌آميز بوده و منابع توليد واكسن هم در اختيار دولت و وزارت بهداشت قرار بگيرد.»