سیدحسن نصرالله: پیروزی رئیسی امید را در ایران و منطقه زنده کرد




روز جمعه سیزدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری با حضور پر شور مردم در سراسر کشور و همچنین در ۱۳۳ کشور خارجی برگزار شد. در این دور از انتخابات آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی با کسب ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رای به عنوان هشتمین رئیس جمهور ایران انتخاب شد.


بعد از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری، جمعی از سران و شخصیت‌های خارجی با ارسال پیام‌ها یا تماس‌های تلفنی، انتخاب آیت‌الله رئیسی به این سمت را تبریک گفتند.
در همین رابطه سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان پیام تبریکی برای آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» فرستاد.
بر اساس گزارش شبکه «المیادین»، در پیام مذکور آمده است: این پیروزی بزرگ و انتخاب شما به عنوان رئیس‌جمهور در این مرحله از تاریخ حساس ایران را تبریک می‌گویم.
نصرالله سپس تصریح کرد: پیروزی شما امید ملت ایران و ملت‌های منطقه برای آینده و قدرت مقابله با چالش‌ها را زنده کرد.
دبیرکل حزب‌الله لبنان در این پیام افزود: رزمندگان مقاومت و آزادگان شما را دژ و پشتوانه‌ای قوی در مقابله با تجاوزگران می‌دانند.
گفت‌وگوی تلفنی رئیس جمهور عراق
برهم صالح، رئیس جمهور عراق تلفنی با آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور منتخب ایران گفت‌وگو کرد.
برهم صالح در این تماس تلفنی بر ضرورت تقویت روابط دو کشور در تمامی زمینه‌ها و تلاش برای افزایش امنیت منطقه تاکید کردند.
رئیس‌جمهور عراق همچنین در پیامی پیروزی سید ابراهیم رئیسی در انتخابات ایران را تبریک گفت.
بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع) به نقل از دفتر ریاست‌ جمهوری عراق، متن پیام برهم صالح بدین قرار است: «جناب دکتر سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران، سلام علیکم و رحمه الله و برکاته. صادقانه انتخاب شما به عنوان رئیس جمهور ایران را تبریک و تهنیت عرض می‌کنم و امیدوارم در این مأموریت بزرگ در خدمت به ملت عزیز ایران و تحقق پیشرفت، بزرگی و شکوفایی موفق باشید».
مسرور بارزانی، رئیس دولت منطقه کردستان عراق نیز پیروزی آیت‌الله رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری را تبریک گفت.
طبق گزارش وبگاه «شفق نیوز»، بارزانی ضمن تبریک به سید ابراهیم رئیسی تأکید کرد: دولت کردستان علاقه‌مند به همکاری با آیت الله رئیسی برای تقویت روابط بلندمدت متکی بر منافع و احترام متقابل و پیشبرد صلح و ثبات منطقه است.
«سید عمار الحکیم» دبیرکل جریان حکمت ملی عراق و «اکرم الکعبی» دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی نُجباء هم در پیام‌هایی پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری را تبریک گفتند.
پیام تبریک نخست‌وزیر هند
نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، پیروزی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران را به ایشان تبریک گفت.
مودی در پیامی توئیتری نوشت: به عالیجناب ابراهیم رئیسی بابت انتخاب به‌عنوان رئیس جمهور ایران تبریک می‌گویم. به‌دنبال همکاری با ایشان در راستای تقویت بیش از پیش روابط گرم ایران و هند خواهم بود.
تبریک روسای جمهور تاجیکستان، ارمنستان، قزاقستان و ازبکستان
امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان پیروزی سید ابراهیم رئیسی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را تبریک گفت.
امامعلی رحمان در نامه‌ای خطاب به سید ابراهیم رئیسی نوشت: به شما تبریکات و تمنیات نیک خویش را به مناسبت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ایران ابراز می‌کنم.
رئیس جمهوری تاجیکستان افزود: تاجیکستان و ایران را ارزش‌های بی‌زوال فرهنگی و تاریخی و تمدنی به هم می‌پیوندند.
رحمان خاطرنشان کرد: ما همیشه خواهان تحکیم و توسعه روابط دوستی و همکاری‌های سودمند بین کشورهای خود براساس اصول حسن تفاهم نیکخواهی و اعتماد خالصانه هستیم.
وی تاکید کرد: به شما صحت‌مندی کامل و در فعالیت پرمسئولیت‌تان در مسند عالی رئیس‌جمهوری اسلامی ایرانی کامیابی‌های نوین و به مردم دوست ایران، صلح و ثبات، نیکو احوالی و شکوفایی و روزافزون را آرزو دارم.
«آرمن سرکیسیان» رئیس جمهور ارمنستان، «الهام علی اف» رئیس جمهور آذربایجان، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه، «قاسم تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان، «میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان، نیز در پیام های جداگانه پیروزی سیدابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری را تبریک گفتند.
تبریک مقامات فلسطینی
سفارت فلسطین در جمهوری اسلامی ایران از پیام تبریک «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به آیت‌الله رئیسی خبر داد.
براساس اعلام این سفارتخانه، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با ارسال پیامی خطاب به آیت‌الله رئیسی از سوی خود، مردم و دولت فلسطین پیروزی رئیس‌جمهور منتخب در انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران را به ایشان و مردم کشورمان تبریک و تهنیت گفت.
محمود عباس در این پیام بر اراده راسخ تشکیلات خودگردان در جهت تحکیم همکاری مشترک در راستای منافع دو کشور و دو ملت برادر تاکید کرده است.
لازم به ذکر است که جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز بیانیه‌ای در این خصوص صادر کرد و جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)‌ هم در پیامی به آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی تبریک گفت.
رؤسای جمهور کوبا و ونزوئلا
نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا، با انتشار بیانیه‌ای پیروزی آیت‌الله «سیدابراهیم رئیسی» در سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران را تبریک گفت.
رئیس‌جمهور ونزوئلا در بیانیه‌ای به مردم جمهوری اسلامی ایران برای مشارکت شایان توجه خود در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران تبریک گفت.
وی سپس با تبریک به رئیسی برای پیروزی در سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران گفت: رئیس‌جمهور منتخب ابراهیم رئیسی و مردم انقلابی ایران از حمایت بی قید و شرط رئیس‌جمهور نیکلاس مادورو و انقلاب بولیواری به منظور تعمیق اتحاد مردمان دو کشور در مواجهه با نبردهایی برای احقاق عدالت اجتماعی، عزت و حاکمیت در آینده این جهان آشفته و ادامه پیشرفت در ساخت یک جهان چندقطبی و چند مرکزی برخوردار هستند.
میگل دیاز کانل، رئیس جمهور کوبا نیز در پیامی پیروزی «ابراهیم رئیسی» در انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبریک گفت.
پیام رئیس جمهور بلاروس
الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس پس از اعلام نتایج سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری،در پیامی از طرف خود و مردم بلاروس، پیروزی سید ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبریک گفت.
در این پیام‌ آمده است: من اطمینان دارم که تجربه غنی شما در زمینه مدیریت، پشتیبان خوبی در این پست خواهد بود. امیدوارم که با هدایت شما، ایران بتواند بر تمام موانع خارجی غلبه کرده و به پیشرفت قابل توجهی در توسعه اقتصادی و اجتماعی دست یافته و روابط دوستانه بلندمدت با بلاروس همچنان در تمامی ابعاد، تقویت و گسترش یابد.
الکساندر لوکاشنکو در این پیام سلامتی، عملکرد پربار و توفیق در فعالیت‌های دولت برای سید ابراهیم رئیسی و همچنین صلح و سعادت برای مردم ایران آرزو کرد.
بیانیه وزارت خارجه افغانستان
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی افغانستان، انتخاب «سید ابراهیم رئیسی» به عنوان هشتمین رئیس‌جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران را به مردم و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تبریک گفت.
وزارت خارجه افغانستان در پیامی تاکید کرد: افغانستان و ایران به عنوان دو کشور همسایه و برادر با شاخصه‌های مشترک فرهنگی و روابط حسنه تاریخی فرصت‌های فراوانی برای همکاری در جهت تأمین صلح و رفاه دو کشور دارند.
همچنین این وزارت خاطرنشان کرد: با توجه به تجارب، شخصیت مدبر و فعال آقای رئیسی، وزارت امور خارجه امیدوار است در دوره ریاست جمهوری ایشان پیوند برادری و دوستی بر اساس مشترکات میان دو کشور، بیشتر از پیش ارتقاء یابد و دو کشور برای رفع چالش‌های مشترک و تأمین صلح و رفاه که خواست حقیقی مردمانشان می‌باشد، شاهد همکاری‌های بیشتر و مؤثرتر باشند.
«عمران خان» نخست وزیر پاکستان نیز در پیامی اعلام کرد: به برادر ابراهیم رئیسی به خاطر پیروزی قاطع در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران تبریک می‌گویم. ما منتظر همکاری با ایشان برای تقویت بیشتر روابط برادارنه، صلح منطقه‌ای، پیشرفت و موفقیت هستیم.
تبریک سران کشورهای عربی
امیر کویت، نخست‌وزیر دولت نجات ملی یمن، امیر قطر، سلطان عمان، رئیس جمهور سوریه، حاکم دبی، رئیس پارلمان لبنان و رئیس شورای عالی سیاسی یمن نیز در پیام های جداگانه، انتخاب سید ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور ایران را تبریک گفتند.
واکنش صهیونیست‌ها
به پیروزی رئیسی
نفتالی بنت، نخست وزیر جدید رژیم صهیونیستی در واکنش به پیروزی سید ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران، از کشورهای فرانسه، انگلیس، آلمان، چین و روسیه که در حال مذاکره با تهران برای احیای برجام هستند خواست تا از انجام توافق جدید با جمهوری اسلامی ایران خودداری کنند.
بنت که در اولین جلسه کابینه سخن می گفت، مدعی شد: این آخرین فرصت برای این کشورها است که هوشیار شده و از انجام توافق جدید با ایران خودداری کنند.
لیور حیات، سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی نیز در یک رشته پیام توییتری به انتخاب آیت‌الله رئیسی به عنوان رئیس جمهور منتخب ایران واکنش نشان داد.
این مقام صهیونیست آیت‌الله رئیسی را فردی توصیف کرد که متعهد شده که به سرعت برنامه نظامی هسته‌ای ایران را به پیش ببرد و انتخاب وی مقاصد مخرب واقعی ایران را شفاف کرده و باید نگرانی عمیق فوری جامعه بین‌المللی را برانگیزد.
سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در ادامه پیام توییتری نوشت: بیش از آن،‌ برنامه هسته‌ای ایران باید فورا متوقف شده، کاملا به عقب رانده شده و به صورت نامحدود متوقف شود. برنامه موشک‌های بالستیک ایران نیز باید برچیده شود.
جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که برنامه هسته‌ای این کشور تنها با مقاصد صلح‌آمیز پیگیری می‌شود و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز بارها اعلام کرده که انحرافی در برنامه هسته‌ای ایران مشاهده نشده است.
رژیم صهیونیستی تنها دارنده تسلیحات اتمی در منطقه غرب آسیا بوده و بر اساس گزارش‌ها، این رژیم بین 100 تا 200 کلاهک هسته‌ای در زرادخانه‌های خود دارد.
از سوی دیگر، در حالی که ایران یکی از امضا کنندگان پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی بوده اما رژیم صهیونیستی تا کنون از امضای این پیمان بین‌المللی امتناع می‌ورزد و اجازه بازرسی از تاسیسات هسته‌ای خود را نمی‌دهد.
سید محرومان، رئیس جمهور ایران
بسیاری از رسانه‌های مهم جهان از آمریکا و اروپا گرفته تا هند و دیگر کشورهای آسیایی خبر پیروزی سیدابراهیم رئیسی را در انتخابات ریاست جمهوری ایران پوشش دادند.
در همین رابطه، هندوستان تایمز با تیتر «قهرمان فقرا» یا همان «سید محرومان» به انتخاب رئیسی واکنش نشان داد.
نکته مهم خبر پیروزی رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری از نگاه شبکه الجزیره، رای دست‌نیافتنی او در رقابت با سه نامزد دیگر بود و یورونیوز در این میان به رای ۶۲ درصدی فرد پیروز بر اساس نخستین برآوردهای شمارش آرا اشاره کرد.