زمان تصمیم‌گیری

گروه سیاسی/ نشست پایانی ششمین دور مذاکرات برجام در وین روز گذشته با هدف جمع‌بندی رایزنی‌های انجام‌ شده در این دور از مذاکرات، با حضور نمایندگان ایران و گروه ۱+۴ (چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس) و نماینده اتحادیه اروپا در گرندهتل شهر وین برگزار شد.
بر اساس خبرهای رسیده ایران و کشورهای طرف مذاکره به پیشرفت‌های مهمی رسیده‌اند و به متن مورد وثوقی دست یافته‌اند که نهایی شدن آنها نیازمند تصمیم صادره از پایتخت‌هاست. طرف‌های مذاکره نقاط خالی متن توافق را پر کرده‌اند و همین امر زمینه را برای در دسترس بودن برجام مهیا کرده است. چه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در جدیدترین موضع‌گیری خود و پس دیدار اخیرش با «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی امریکا اعلام کرده است که احتمال زیادی وجود دارد تا قبل از پایان دوره دولت حسن روحانی، توافق حاصل شود.
به گزارش ایسنا، در دور ششم مذاکرات رؤسای هیأت‌ها ضمن ابراز خرسندی از تلاش‌های مستمر و فشرده تیم‌های کارشناسی، نتایج گفت‌وگوهای دور جاری را مورد ارزیابی مشترک قرار دادند. سیدعباس عراقچی، رئیس هیأت کشورمان در این نشست، ضمن اشاره به پیشرفت‌های صورت گرفته در این دور از مذاکرات بویژه در مورد پیش‌نویس متون مذاکراتی، بیان نمود که موضوعات مهم باقی مانده نیازمند تصمیم‌گیری‌های جدی در پایتخت‌ها خصوصاً در کشورهای طرف مذاکره است.وی‌ از طرف‌های مذاکره خواست با جدیت و اراده قوی جهت حفظ و احیای برجام، با واقع بینی تصمیمات لازم را اتخاذ نمایند .عراقچی ضمن تصریح این موضوع که بیش از هر زمان دیگری به توافق نزدیک هستیم، اظهار امیدواری نمود که در دور آتی مذاکرات بتوان به توافق دست یافت، گرچه نمی‌توان آن را تضمین نمود.رؤسای سایر هیأت‌ها نیز ضمن تأیید پیشرفت‌های صورت گرفته، بر ضرورت مشارکت همه طرف‌ها با رویکردی سازنده در ایجاد زمینه رسیدن به توافق تأکید کردند.
عراقچی همچنین پیش از شروع نشست روز گذشته کمیسیون مشترک برجام در گفت‌وگویی با بیان اینکه روزهای بسیار فشرده و کار بسیار سختی را پشت‌سر گذاشتیم، گفت که الان در موقعیتی هستیم که فکر می‌کنیم تمامی اسناد توافق تقریباً آماده است.


معاون وزیر امور خارجه که با خبرگزاری صدا و سیما گفت‌وگو می‌کرد، به موارد مورد اختلاف اشاره کرد و افزود: مسائل اصلی مورد اختلاف که باقی‌مانده، بعضی از مسائل حل شده و برخی مسائل هنوز باقی‌مانده است، ولی یک شکل کاملاً دقیقی به خودش گرفته و کاملاً روشن است که ابعاد این اختلافات چگونه است.
عراقچی ادامه داد: فکر می‌کنم زمان برای تصمیم‌گیری طرف‌های مقابل ما فرارسیده، چون صحنه مذاکرات و یک توافق احتمالی کاملاً روشن است. باید تصمیمات خودشان را بگیرند و الان مشخص است که چه حوزه‌هایی، چه کارهایی امکان دارد و چه کارهایی امکان ندارد. زمانی است که همه طرف‌ها بخصوص طرف‌های مقابل ما باید تصمیم نهایی خود را بگیرند. او درباره پیشرفت در مذاکرات با ذکر این نکته که هر دوری که مذاکره داشتیم پیشرفت کردیم، خاطرنشان کرد: این دوره پیشرفت‌های خوبی را داشتیم و الان از همیشه به یک توافق نزدیک‌تر هستیم، ولی فاصله‌ای که بین ما و توافق مانده پر کردنش کار آسانی نیست و نیاز به تصمیماتی دارد که باید عمدتاً طرف‌های مقابل ما بگیرند و امیدواریم در دور بعدی این فاصله کوتاه باقیمانده را که اگرچه کار سخت و پرسنگلاخی است طی کنیم.
رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات برجام ادامه داد: برای چند روزی که الان نمی‌توانم دقیقاً بگویم چند روز است، مذاکرات را متوقف می‌کنیم و به پایتخت‌ها برمی‌گردیم. نه فقط برای مشورت‌های بیشتر بلکه برای تصمیم گیری.
روز گذشته همچنین «میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی از دیدار با نماینده اتحادیه اروپا در خصوص مسائل باقی مانده در مذاکرات وین خبر داد. این دیپلمات روس در همین زمینه در توئیتی نوشت: «با آقای انریکه مورا هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در گفت‌وگوهای وین دیدار کردم. ما وضعیت فعلی و همچنین حساس‌ترین موضوعاتی را که در دستور کار باقی مانده و باید حل شود مورد بحث قرار دادیم».
پیشتر «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار نشان دادن انعطاف از سوی همه طرف‌ها برای رسیدن به توافق درخصوص برجام شده بود. او از پیشرفت‌های حاصل‌شده طی هفته‌های گذشته درخصوص بازگشت امریکا به برجام و تضمین اجرای کامل این توافق توسط همه طرف‌ها استقبال کرده است.
«وال‌استریت ژورنال» گزارش داده است که نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام اوایل ماه جولای (اواسط تیرماه) برگزار خواهد شد.
تأکید امریکا بر تداوم گفت‌و‌گوها
نشست پایانی ششمین دور از مذاکرات وین در حالی انجام شد که وزارت خارجه امریکا در پی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران و پیروزی سید ابراهیم رئیسی در بیانیه‌ای اعلام کرد که همچنان به تداوم گفت‌وگوها با ایران برای احیای توافق هسته‌ای بعد از انتخابات متعهد است. همچنین یک مقام دیپلماتیک به «سی‌ان‌ان» گفته است: «سیاست ما درقبال ایران برای پیشبرد منافع امریکا طراحی شده است، فارغ از آنکه چه کسی به قدرت می‌رسد. ما تمایل داریم به پیشرفت معناداری که در جریان آخرین دور مذاکرات وین به دست آمده است، ادامه دهیم».
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران هم که به منظور شرکت در نشست مجمع دیپلماسی آنتالیا در این شهر حضور دارد، در توئیتی با اشاره به سخنرانی‌اش در این نشست یادآور شد که در دیپلماسی بحث اعتماد مطرح نیست، بلکه بحث احترام به منافع همتایان است، این ایالات متحده بود که زیر برجام زد و حالا هم برعهده ایالات متحده است که باید آن را درست کند.
درخواست ضمانت کتبی تهران از واشنگتن
همزمان با پایان ششمین دور مذاکرات، رسانه امریکایی «نیویورک تایمز» یکی از موانع اصلی در روند احیای برنامه جامع اقدام مشترک را درخواست ایران برای تعهدنامه کتبی از سوی واشنگتن دانست تا هیچ‌کدام از دولت‌های بعدی امریکا نتواند همانند «دونالد ترامپ» از توافق خارج شود. یک مقام امریکایی در این زمینه گفته است که ایرانی‌ها چیزی دائمی می‌خواهند که یک خواسته منطقی است اما هیچ دموکراسی واقعی نمی‌تواند چیزی را که ایران می‌خواهد بدهد. به گزارش ایسنا این روزنامه در توجیه عدم ارائه این تضمین از سوی امریکایی‌ها نوشت: برجام یک توافق است و یک پیمان به شمار نمی‌آید زیرا بایدن همچون اوباما هرگز نمی‌تواند موافقت دوسوم مجلس سنای امریکا (با برجام) را داشته باشد. بنابراین برجام می‌تواند یک توافقنامه اجرایی باشد و هر رئیس جمهور دیگری در آینده، همانند ترامپ می‌تواند آن را کنار بگذارد.