برای اثبات‌تخصص دانشمندان کشورمان واکسن زدیم

بعد از ماه ها پژوهش و کار تحقیقاتی هیچ چیزی مثل استقبال پرشور مردم‌مان از واکسن ایرانی کرونا‌ نمی‌توانست خستگی را از تن دانشمندان و محققان‌مان بیرون کند. به خصوص بعد از جار و جنجال تزریق واکسن برخی هنرمندان در خارج از کشور، چه کسی فکر می‌کرد این همه چهره معروف پای کار بیایند و در مرحله مطالعات انسانی و بالینی واکسن کرونا با پژوهشگران کشورمان همراهی کنند؟ آن‌‌ها اما در چند روز گذشته با حضور در کنار عوامل اجرایی واکسن کووایران برکت به روند آزمایش انسانی این واکسن رونق بخشیدند. در پرونده امروز سراغ حامد همایون، سید علی صالحی و محمدحسین پویانفر رفتیم؛ سه چهره معروف به عنوان خواننده، بازیگر و مداح اهل‌بیت(ع) که در چند روز گذشته پای کار تست انسانی واکسن کرونای ایرانی آمدند. با آن‌‌ها درباره تجربه تست ایرانی واکسن کرونا صحبت کردیم و از چهره‌های معروف دیگری گفتیم که در این مدت، داوطلب تزریق واکسن کوو ایران برکت شدند.


هنرمندان بابت زدن واکسن‌ برکت، پول نگرفتند
دکتر مصطفی جلالی‌فخر گفته: چند هنرمند، داوطلبانه، برکت زده و این سخن که بابت این‌ کار پول گرفته‌اند، صحت ندارد
دکتر مصطفی جلالی‌فخر، متخصص بیماری‌های داخلی و منتقد فیلم در یک پست اینستاگرامی در پیج شخصی‌اش درباره واکسن برکت، نکاتی نوشته است که در ادامه بخش‌هایی از آن را خواهید خواند:
 این واکسن که شباهت زیادی به سینوفارم دارد، یک ویروس غیرفعال‌شده است که پس از دو دوز به فاصله‌ چهارهفته، بیش از 90 درصد اثربخشی دارد. گفته می‌شود عوارض جانبی خفیف آن از واکسن‌های اسپوتنیک و آسترازنکا هم کمتر است. پس از آزمایش های حیوانی، سه فاز مطالعات انسانی را انجام داده و به تازگی اجازه استفاده اضطراری برای عموم را هم از وزارت بهداشت گرفته است؛ ظاهرا در ادامه فاز سوم. به دلیل شباهت کامل با واکسن سینوفارم، گفته می‌شود می‌توان به جای دوز دوم واکسن‌ چینی، از این واکسن استفاده کرد.
 چه‌جور واکسنی است؟ طبعا منبع ما «اخبار رسیده» و «شنیده‌ها» است.‌.. شنیده‌ام که عوامل فعال در پروژه، خودشان واکسن برکت زده‌اند که خب می‌تواند به دلیل اطمینان‌شان باشد...
 فعلا فقط درباره مطالعات حیوانی واکسن‌ برکت، مقاله‌ای منتشر شده که توسط عنایت نیکپور، ایمنولوژیست، بررسی شده است و چند اشکال به نحوه مطالعه‌ مطرح شده و البته هنوز پاسخ علمی دقیقی از سوی سازندگان منتشر نشده است. این اشکالات الزاما به معنای نفی اثربخشیِ واکسن نیست اما محققان واکسن باید در یک فضای علمی و بدون اتهام‌زنی به آن پاسخ دهند...
چند هنرمند، داوطلبانه برکت زده‌اند و این سخن که بابت این‌ کار پول گرفته‌اند، صحت ندارد. برخی از آن‌ها تا آخرین لحظه، با دلشوره از خودم مشاوره گرفتند.
به خانواده‌ام نگفتم که‌‌ می‌خواهم واکسن بزنم
حامد همایون در گفت‌و‌گوی اختصاصی با زندگی‌سلام از دلایلش برای تزریق واکسن‌‌ می‌گوید
چند روز پیش بود که حامد همایون، خواننده موسیقی پاپ با انتشار تصویری از خود خبر داد که به صورت داوطلبانه واکسن ایرانی برکت را تزریق کرده است. این خواننده در صفحه رسمی خود در اینستاگرام نوشت: «من هم واکسن برکت زدم، گذاشتم زمان بگذرد تا با اطمینان کامل بهتون بگم که حالم خوبه و جای هیچ نگرانی نیست با تشکر از جامعه پزشکان و محققان سرزمین مادری که بهترین اند من داوطلب تزریق واکسن شدم و کاملا خوبم.» او ساعتی بعد از تزریق واکسن در گفت‌و‌گوی اختصاصی با زندگی‌سلام گفت: «چندروز پیش آقای رجب پور، تهیه کننده و از دوستان نزدیکم گفت که بعضی از هنرمندان، داوطلب تزریق واکسن شده‌اند. با پیشنهاد او من هم قبول کردم که واکسن بزنم. چون دلیلی برای رد کردنش نداشتم. وقتی ما ایرانی‌‌ها مدام به خودمان‌‌ می‌بالیم که تعداد زیادی از کارمندان و پژوهشگران و محققان ناسا ایرانی هستند و‌ دانشمندان ما در تمام جهان‌‌ می‌درخشند، پس چرا نباید به دانشمندان خودمان در زمینه تولید واکسن اعتماد کنیم؟» او ادامه‌‌ می‌دهد: «من به واسطه کارم همه دنیا را رفته و دیده‌ام. اعتقاد قلبی‌ام این است که پزشکان ایرانی جزو پزشکان درجه یک جهان هستند. ما در پزشکی، حرف‌‌ها برای گفتن داریم.»

  به خاطر اعتمادسازی واکسن زدم
می‌پرسم نگران خطرها و عوارض احتمالی تست انسانی واکسن نبوده است؟ حامد همایون‌‌ می‌گوید: «من بیشتر به خاطر اعتمادسازی واکسن زدم. چون مردم، ما را‌‌ می‌شناسند وقتی ببینند که ما چهره‌‌ها به دسترنج متخصصان خودمان اعتماد کردیم آن‌‌ها هم دلگرم‌‌ می‌شوند.‌‌ می‌دانم که تست انسانی واکسن، خطراتی دارد، اما حتی به خانواده و اطرافیان نگفتم که‌‌ می‌خواهم داوطلب واکسن کرونا باشم چون احتمالا آن‌‌ها مانع‌‌ می‌شدند ولی من تصمیم ام را گرفته بودم و‌‌ می‌خواستم در این راه خیر، شریک باشم. تازه دوز اول واکسن را دریافت کرده و هنوز علایم آن چنانی نداشته ام. اما در همین ساعت‌های اول انگار به یک سرماخوردگی ساده مبتلا شده‌ام. تب کوتاه و سردرد ساده و فقط همین. خلاصه نگران نیستم.»
  می‌توانستم واکسن خارجی بزنم اما...
«‌می‌توانستم با کمی ارتباط یا مثل خیلی از همکارانم با یک سفر خارجی، واکسن خارجی دریافت کنم که بهترین نتیجه را داشته باشد و عوارض هم نداشته باشد». او با این مقدمه ادامه‌‌ می‌دهد: «مطمئنا واکسن کرونا چیز بدی نیست و هرکسی اگر‌‌ می‌تواند به آن دسترسی پیدا کند باید خودش را از خطر دور کند ولی در هر صورت ما باید از تولیدات داخلی خودمان حمایت کنیم. با تحریم و... شاید نتوانیم برای همه ایرانی‌‌ها واکسن بخریم. بنابراین باید از دسترنج دانشمندان خودمان حمایت کنیم.»
  حس خوب زدن واکسن داوطلبانه و اعلام یک خبر خوب
این خواننده معروف ادامه‌‌ می‌دهد: «اگر بپرسند که چرا در مرحله تست انسانی واکسن زدی چند گزینه به ذهن‌‌ می رسد. یا‌‌ می‌خواستم به هر طریقی واکسن بزنم و سلامتی‌ام را حفظ کنم یا‌‌ می‌خواستم دیگران را به تزریق واکسن تشویق کنم یا نشان بدهم که علم متخصصان کشورم قابل دفاع است. وقتی برای تزریق واکسن مراجعه کردم هرسه گزینه در ذهنم بود اما بنابه شرایطم بیشتر‌‌ می‌خواستم از جوانان نخبه ایرانی حمایت کنم. امیدوارم روزهای بهتری برسد. با این حس خوب واکسن داوطلبانه همین جا اعلام می‌کنم که به امید خدا جدیدترین آلبوم ما آماده است و در حال تصمیم‌گیری برای انتشار آن هستیم. فکر‌‌ می‌کنم در ماه‌های آینده این اتفاق خواهد افتاد. امیدوارم در این شرایط سخت، مردمم را بتوانم سرگرم و طرفدارانم را هم خوشحال کنم.»
 


چندماه پیش کرونا گرفتم اما نگفتم تا کسی ناراحت نشود
سیدعلی صالحی، بازیگر معروف که در سریال نون.خ هم درخشید، از دلایلش برای دریافت واکسن ایرانی می‌گوید
حدود یک هفته پیش سیدعلی صالحی، بازیگر نقش همیشه بدشانس سریال «نون.خ» در دنیای واقعی شانس خود را برای واکسینه شدن در برابر کرونا با دریافت واکسن ایرانی برکت امتحان کرد. او حالا به زندگی سلام می‌گوید: «همان روزی که برای تزریق واکسن مراجعه کردم، خبرنگاری سراغم آمد و به او گفتم که من 47 سال است که در این مملکت زندگی‌‌ می‌کنم و تا الان هر بیماری داشتم به وسیله پزشکان ایرانی مشکلم حل شده است. در این سال‌‌ها هیچ وقت برای درمان یا جراحی به خارج از کشور نرفتم. چندروز پیش هم با اعتماد و اعتقاد کامل رفتم و داوطلبانه واکسن زدم تا شاید قدردانی کوچکی باشد از این همه مطالعه و پژوهش.»

    واکسن زدن شهاب حسینی، جای این همه انتقاد نداشت
صالحی ادامه‌‌ می‌دهد: «من چندماه پیش کرونا گرفتم اما اعلام نکردم. به جز پنج روز اول، کرونای سختی نبود و چهار هفته را در قرنطینه بودم اما بیماری‌ام را رسانه ای نکردم، چون احساس کردم شرایط مردم خوب نیست و نباید حال مردمم را بدتر کنم. بعد از تزریق واکسن هم یک سری در صفحه اینستاگرامی‌ام گفتند که شما پول گرفتید یا مجبورتان کردند تا واکسن بزنید. بعضی‌‌ها هم گفتند شما واکسن خارجی زدید اما به مردم‌‌ می‌گویید که واکسن ایرانی زده‌اید و... اما من بر اساس اعتماد به پزشکان ایرانی و با تصمیم شخصی‌ام رفتم و واکسن را زدم. خداراشکر در زندگی شخصی، آدم بی‌حاشیه‌ای هستم. مردم هم خیلی لطف دارند ولی پیام‌های صفحه‌ام را بستم تا خیال خودم راحت باشد. البته که بیشتر مردم لطف داشتند و تقدیر کردند. مثلا چندروز پیش میوه فروش محل‌مان گفت تو فداکاری کردی که داوطلبانه واکسن زدی، برای خریدهایت تخفیف می‌دهم! من جزو داوطلبان هلال‌احمر هم هستم و‌‌ می‌توانستم خیلی راحت واکسن خارجی را بزنم. خودم واکسن ایرانی را انتخاب کردم و به کسی هم خرده‌ نمی‌گیرم. این را هم بگویم اصلا چیز خوشایندی نبود که به شهاب حسینی عزیز این همه هجمه وارد شد که چرا در خارج از کشور واکسن زده است. او در کشور دیگری بوده و با واکسن زدنش مگر آزاری به کسی رسانده است؟ نه من که واکسن برکت زدم و نه شهاب حسینی، کار عجیبی نکردیم.»
    سهمیه واکسن بازیگران، خواسته غیرمنطقی نیست
صالحی ادامه‌‌ می‌دهد: «جان برای همه مهم است. در این روزهایی که گذشت بعضی از دوستان هنرمند گفتند به ما واکسن بزنید چون ما تنها صنفی هستیم که سر کار‌ نمی‌توانیم ماسک بزنیم یا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم. حرف برخی درست بود. البته که ما تافته جدابافته از مردم نیستیم اما بازیگرها تنها صنفی هستند که اگر یک روز سر کار حاضر نشوند همه پروژه‌‌ می‌خوابد. در شرکت‌‌ها و ادارات و کارهای دیگر اگر کسی کرونا بگیرد، فرد دیگری را جای او‌‌ می‌گذارند اما اگر بازیگران آسیب ببینند همه پروژه‌‌ می‌خوابد. حرف دوستانم منطقی است ولی ما در شرایط سخت اقتصادی مقداری خشن‌تر شده‌ایم. مخصوصا وقتی این کلمه مزخرف سلبریتی را‌‌ می‌شنویم فکر‌‌ می‌کنیم چه خبر است و همکاران ما در چه دنیایی زندگی می‌کنند.»
    خیلی از بازیگران از حس درونی‌ام برای واکسن‌‌ می‌پرسند
صالحی‌‌ می‌گوید: «در این مدت خیلی از دوستان و همکاران با من تماس گرفتند و از حس شخصی‌ام پرسیدند. مثلا الهام پاوه‌نژاد با من تماس گرفت و پرسید که چه تغییری در سیستم بدنم اتفاق افتاده است. من هم شرح حال دادم و چندروز بعد او تماس گرفت و گفت که برایش وقت بگیرم تا برود و واکسن بزند. حس‌‌ می‌کنم پزشکان و محققانی که در تولید واکسن شرکت دارند از نسل همان کسانی هستند که در هشت سال دفاع مقدس جنگیدند. تعداد زیادی از این آدم‌‌ها در مسیرشان روی مین رفتند و خودشان را فدا کردند. آدم‌هایی مثل ما که کاری نکردیم. یک واکسن زدیم که دو مرحله را با موفقیت گذرانده است.»
 
بچه هیئتی از چیزی‌ نمی‌ترسد
محمدحسین پویانفر از مداحان معروف‌‌ می‌گوید، هیچ وقت به خطر تست انسانی واکسن کرونا فکر نکرده است

چراغ اول تزریق داوطلبانه واکسن را مداحان شناخته‌شده با حضور در محل اجرای فاز سوم مطالعات بالینی واکسن کووایران برکت روشن کردند. «محمدحسین پویانفر» به خبرنگار ما در پاسخ به این سوال که آیا برای مشارکت در فاز سوم مطالعات بالینی واکسن کووایران برکت از شما دعوتی شده بود، می‌گوید: «نه. دعوتی صورت نگرفت. من از همان شروع کارآزمایی بالینی واکسن کووایران برکت، اعلام کرده بودم که آماده تزریق داوطلبانه این واکسن هستم و هر زمان شرایط فراهم باشد و اعلام کنند، برای این کار اقدام می‌کنم. دوستان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در فاز سوم این موضوع را اعلام کردند و من هم برای تزریق واکسن حضور پیدا کردم.»
    هر وقت به جوانان اعتماد کرده‌ایم، اتفاقات خوبی رقم خورده است
پویانفر ادامه‌‌ می‌دهد: «هرکسی منش و فکری دارد. بعضی از مرگ‌‌ می‌ترسند اما من اعتقادم این است که بچه هیئتی که از چیزی‌ نمی‌ترسد. بعضی‌‌ها همین طور توی خیابان راه می‌روند و‌‌ می‌افتند و جان‌‌ می‌دهند. اگر قرار باشد در این دنیا نباشم به واکسن و غیرواکسن ارتباط ندارد. خداراشکر بعد از تزریق واکسن، هیچ‌گونه مشکل یا عارضه‌ای احساس نکردم؛ حتی همان تب ساده‌ای که برخی ذکر می‌کنند. فقط شب اول، کمی احساس سنگینی می‌کردم که با مصرف یک قرص استامینوفن، آن هم رفع شد. خداراشکر بیشتر رفقا در سامانه ۴۰۳۰ ثبت‌نام کرده و داوطلب تزریق واکسن برکت شده‌اند. تجربه نشان داده هر وقت به جوانان اعتماد کرده‌ایم، اتفاقات خوبی رقم خورده است.»
 
فرشاد پیوس، هدایت هاشمی و مجری پرحاشیه
نگاهی انداختیم به چهره‌هایی که در چند روز گذشته داوطلب تزریق واکسن ایرانی شده‌اند
صدای پای واکسن ایرانی کم کم به گوش‌مان می‌رسد. با حضور چهره‌های معروف، فاز سوم مطالعات بالینی واکسن کرونا به سرعت در حال سپری شدن است. این جا نگاهی انداخته‌ایم به همه چهره‌هایی که در این روزها داوطلب واکسن کرونای برکت بوده‌اند.

چه کسی؟ محمد دلاوری
تقریبا 20 روز پیش بود که محمد دلاوری، مجری معروف تلویزیون با انتشار عکسی در صفحه شخصی‌اش از تزریق واکسن ایرانی خبر داد. او به خبرنگار ما هم گفت: «درباره کیفیت این پروژه من در اینترنت جست‌وجو کردم و اطلاعات کافی در این زمینه وجود دارد. من به کسی این کار را پیشنهاد نکردم چون یک علاقه شخصی است.»
چه کسی؟ آرش ظلی‌پور
مجری معروف برنامه «من و شما» را هم احتمالا‌‌ می‌شناسید. بعد از حاشیه‌های دعوای لفظی‌اش با مسعود فراستی و توبیخ شدنش حالا همه او را به عنوان یک مجری پرحاشیه‌‌ می‌شناسند. او هم 10 روز گذشته داوطلب واکسن شد. برای گفت و گوبا او هم چندبار تلاش کردیم اما فایده نداشت.
چه کسی؟ هدایت هاشمی و همسرش
تقریبا هفته پیش هدایت هاشمی و همسرش «مهشید ناصری» برای تزریق واکسن کرونا داوطلب شدند. اوس‌موسی سریال پایتخت که به تازگی در سریال بوتیمار هم نقش یک مشهدی را بازی کرده بعد از تزریق واکسن گفته: «ایران سابقه طولانی در واکسن‌سازی دارد و جزو برترین‌هاست. به تیم واکسن‌سازی برکت هم‌‌ می‌گویم دم‌تان گرم.»
چه کسی؟ فرشاد پیوس
فرشاد پیوس همان بازیکن اسطوره‌ای دهه 60 تیم‌ملی و پرسپولیس هم یکی دیگر از چهره‌های معروف داوطلب واکسن برکت بود. او علاوه بر فوتبال در استقبال از واکسن‌های داخلی هم گل کاشت.
چه کسی؟ بابک جهانبخش
خواننده معروف با این که یکی دوماه پیش عمل قلب باز کرده است اما چندروز پیش بعد از تزریق واکسن ایرانی نوشته بود که به خاطر پیشینه بیماری قلبی امکان تزریق واکسن خارجی را داشته اما به انتخاب خودش واکسن داخلی را انتخاب کرده است.
چه کسی؟ حجت اشرف زاده
اولین بار کانال تلگرامی خانه هنرمندان، تصویری از واکسن زدن حجت اشرف زاده‌را منتشر کرد. او که برای تزریق واکسن به مصلای امام خمینی(ره) رفته بود، گفت: «چالشی شیرین‌تر از اعتماد به نخبگان کشورم سراغ ندارم.»
و بقیه داوطلبان واکسن برکت
به جز این چند چهره معروف، بسیاری از سلبریتی‌های هنری، ورزشی و مذهبی هم در این راه خیر مشارکت داشتند که در این پرونده نامشان نیامده است. پدرام کریمی،  محمود کریمی، سیدمجید بنی فاطمه، امید علیمردانی، دنیا مدنی، فریدون جیرانی، عبدا... اسکندری، مجید مظفری، سیاوش خیرابی، امید زندگانی و... که هرلحظه به تعدادشان اضافه می‌شود.