واگذاري تصميم سخت به امريكا سكوت درباره زمان بازگشت به وين

گروه ديپلماسي| هيات مذاكره‌كننده ايران در وين سه روز پس از برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري در ايران و در حالي كه رسانه‌ها، كارشناسان و چهره‌هاي سياسي در حال تحليل تاثير پيروزي ابراهيم رييسي بر سياست خارجي ايران هستند با دستان پر به تهران بازمي‌گردد. محمد جواد ظريف، وزير خارجه ايران 24 ساعت پيش از پايان رايزني‌ها در وين در آنتاليا تركيه اعلام كرد كه متن شسته و‌ رفته شده توافق‌هاي به دست آمده در وين را ديده و تنها چند پرانتز محدود در اين متن باز است. ششمين دور از رايزني‌ها در وين در حالي به اتمام رسيد كه تنها چهار روز ديگر تا تاريخ پايان تفاهم يك ماهه ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي باقي مانده و به نظر مي‌رسد كه اين تفاهم دوباره تمديد خواهد شد تا مهلت سومي به مذاكرات احياي برجام داده شود. 
مذاكره غيرمستقيم آسان نيست 
عباس عراقچي، رييس هيات ايراني شركت‌كننده در مذاكرات وين پيش از شروع نشست كميسيون مشترك برجام در گفت‌وگو با خبرنگار صدا و سيما در پايتخت اتريش گفت: روزهاي بسيار فشرده و كار بسيار سختي را پشت سر گذاشتيم. الان در موقعيتي هستيم كه فكر مي‌كنيم تمامي اسناد توافق تقريبا آماده است.در حوزه مسائل اصلي مورد اختلاف كه باقي‌مانده بود بعضي از مسائل حل شده و برخي مسائل هنوز باقي‌مانده است، ولي يك شكل كاملا دقيقي به خودش گرفته و كاملا روشن است كه ابعاد اين اختلافات چگونه است.فكر مي‌كنم زمان براي تصميم‌گيري طرف‌هاي مقابل ما فرارسيده، چون صحنه مذاكرات و يك توافق احتمالي كاملا روشن است. بايد تصميمات خودشان را بگيرند. الان مشخص است كه در چه حوزه‌هايي چه كارهايي امكان دارد و چه كارهايي امكان ندارد. بنابراين زماني است كه همه طرف‌ها به خصوص طرف‌هاي مقابل ما بايد تصميم نهايي خودشان را بگيرند. معاون وزير امور خارجه در ادامه سخنانش با اشاره به اينكه هيات‌هاي مذاكره‌كننده براي تصميم‌گيري به پايتخت‌ها بازمي‌گردند، تاكيد كرد كه امكان پيش‌بيني زمان بازگشت دوباره به وين فعلا وجود دارد.  عراقچي با اشاره به فشردگي كار در وين گفت: همكاران من روزهاي بسيار سختي را داشتند و تا پاسي از شب روي اسناد كار كردند. ديشب تا ۲ صبح روي برگه اسناد و آخرين پاسخ‌هايي كه بايد داده مي‌شد، كار كردند.
مذاكره غيرمستقيم كار آساني نيست و براي جلوگيري از سوءتفاهم‌ها بايد دقيق‌تر و جزيي‌تر كار و مطالب را آماده كرد. معاون سياسي وزير خارجه درباره ميزان پيشرفت‌هاي صورت گرفته گفت: اين دور پيشرفت‌هاي خوبي را داشتيم و الان از هميشه به يك توافق نزديك‌تر هستيم، ولي پر كردن فاصله‌اي كه الان بين ما و توافق مانده، آسان نيست و نياز به تصميماتي دارد كه بايد عمدتا طرف‌هاي مقابل ما بگيرند و اميدوارم در دور بعدي اين فاصله كوتاه باقيمانده كه اگرچه كار سخت و پرسنگلاخي است را طي كنيم و بتوانيم به يك جمع‌بندي نهايي برسيم.اين اميد من براي دور آينده است ولي قطعا نمي‌توان پيش‌بيني كرد كه آيا در دور آينده مي‌توانيم اين كار را انجام دهيم يا نه، ولي به‌شدت اميدوار هستم.
عراقچي خطاب به 1+4: با واقع‌بيني و جديت تصميم بگيريد 
ششمين دور از رايزني‌ها براي احياي برجام در وين عصر روز گذشته با برگزاري يك نشست كميسيون مشترك ميان ايران و 1+4 تمام شد. به گزارش وزارت خارجه ايران، عباس عراقچي رييس هيات مذاكره‌كننده ايراني در اين نشست، ضمن اشاره به پيشرفت‌هاي صورت گرفته در اين دور‌ از مذاكرات به ويژه در مورد پيش‌نويس متون مذاكراتي، عنوان كرد كه موضوعات مهم باقي مانده نيازمند تصميم‌گيري‌هاي جدي در پايتخت‌ها خصوصا در كشورهاي طرف مذاكره است. وي‌ از طرف‌هاي مذاكره خواست تا با جديت و اراده قوي جهت حفظ و احياي برجام، با واقع‌بيني تصميمات لازم را اتخاذ كنند. معاون سياسي وزير خارجه ضمن تاكيد بر اين موضوع كه بيش از هر زمان ديگري به توافق نزديك هستيم، ابراز اميدواري كرد كه در دور آتي مذاكرات بتوان به توافق دست يافت، گرچه نمي‌توان آن را تضمين كرد.
اميدواري اروپا به تمديد تفاهم ايران و آژانس 
«ميخاييل اوليانوف»، نماينده روسيه در سازمان‌هاي بين‌المللي ضمن اعلام پايان دور ششم مذاكرات برجامي وين، از پيشرفت در اين گفت‌وگوها خبر داد. اين ديپلمات روس در توييتي در اين خصوص نوشت: كميسيون مشترك برجام به ارزيابي كلي پيشرفت قابل توجه در گفت‌وگوهاي وين، از جمله در دور ششم پرداخت و تصميم گرفته شد وقفه‌اي ايجاد شود تا شركت‌كنندگان بتوانند با پايتخت‌هاي خود به منظور آمادگي براي آنچه دور پاياني مذاكرات تصور مي‌شود، به مشورت بپردازند. «انريكه مورا»، نماينده اتحاديه اروپا در مذاكرات احياي برجام در وين نيز روز گذشته گفت، اميدوار است ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به توافق برسند. به گزارش خبرگزاري «رويترز»، مورا در جمع خبرنگاران گفت، ادامه مذاكرات احياي برجام بين طرف‌هاي برجام و امريكا، به آينده موكول مي‌شود تا نمايندگان اين كشورها جهت رسيدن به جمع‌بندي به پايتخت‌هاي خود بازگردند. اين ديپلمات اروپايي بدون ارايه زمان مشخص براي از سر‌گيري مذاكرات گفت، در اين ۶ دور مذاكره پيشرفت‌هايي حاصل شده و كشورهاي شركت‌كننده، هنگام بازگشت به وين نظر روشن‌تري درباره نحوه انعقاد توافق خواهند داشت.  به گزارش خبرگزاري فارس، او گفت: انتظار دارد كه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و ايران بتوانند با يكديگر به تفاهم برسند و توافق نظارت بر فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران كه ۲۴ ژوئن (۳ تير) منقضي خواهد شد، بار ديگر تمديد شود.