وزیر به آل‌کثیر گفته بود خانزاده را دریبل بزن؟!

آفتاب یزد- گروه شبکه: روز یکشنبه تیم فوتبال پرسپولیس موفق شد با تک گل عیسی آل کثیر برابر تراکتور، قهرمان سوپر جام فوتبال ایران شود. این چهارمین قهرمانی متوالی پرسپولیس در سوپرجام بود. سوپرجام فوتبال ایران در حالی بین پرسپولیس (قهرمان لیگ) و تراکتور (قهرمان جام حذفی) برگزار شد که از آخرین سوپرجام فوتبال ایران چیزی حدود ۳ فصل می‌گذشت. حال طرفداران پرسپولیس از این اتفاق بسیار خوشحالند و با پیام‌هایشان این پیروزی را تبریک گفتند. اما در میان تبریک‌ها، تبریک رسول خطیبی سرمربی تیم تراکتور کمی متفاوت و صد البته جنجالی بود. آنقدر که شکایت تیم پرسپولیس از او را در پی داشت.
> شکایت از خطیبی
داستان از این قرار است که پس از قهرمانی پرسپولیس در سوپرجام ایران، رسول خطیبی سرمربی تراکتور این قهرمانی را به دولت و سازمان لیگ تبریک گفت و افزود: «به دولت و وزارت ورزش تبریک می‌گویم که در روزهای پایانی کارشان یک جام دیگر به تیم‌شان هدیه شد؛ این جام نوش جان آقایان.» این اظهارات با واکنش تند باشگاه پرسپولیس مواجه شد. باشگاه پرسپولیس در این باره اعلام کرد: «در پایان سوپرجام که با برتری سرخپوشان تهرانی و قهرمانی مجدد پرسپولیس همراه بود، رسول خطیبی سرمربی تراکتور به بیان صحبت‌های خلاف‌واقع پرداخت و این قهرمانی را به مسائل غیرفنی و دست داشتن مسئولان ورزش کشور ربط داد. در همین راستا، معاونت حقوقی باشگاه پرسپولیس لایحه شکایت خود علیه رسول خطیبی را به سازمان لیگ ارسال کرد. همچنین پیگیری حقوقی این شکایت از سرمربی تراکتور در مراجع ذی‌صلاح به صورت موازی آغاز می‌شود. مدیریت باشگاه پرسپولیس با دعوت از اهالی فوتبال به آرامش و رعایت اصول اخلاقی، تاکید می‌کند برای دفاع از حق این تیم، از هیچ تلاشی فروگذار نیست و بدون توقف، شکایت از خطیبی را تا رسیدن به نتیجه پیگیری خواهد کرد.»
> موضع تند پرسپولیسی‌ها علیه خطیبی


همچنین رسانه رسمی باشگاه پرسپولیس در واکنش به اظهارات رسول خطیبی پس از دیدار سوپر جام نوشت: «رسول خطیبی سرمربی تیم فوتبال تراکتور، بازنده سوپرجام بود و نتوانست برخلاف وعده‌ای که به هواداران تراکتور داده بود، جام را به تبریز ببرد. البته او فقط بازی را نباخت بلکه بازنده اخلاق هم بود. در پایان این دیدار که پرسپولیس به گواه کارشناسان، با شایستگی توانست به برتری رسیده و از سکوی قهرمانی بالا برود، خطیبی حرف‌هایی زد که مشخصاً بوی تفرقه از آن به مشام می‌رسید. او مسائلی را به زبان آورد که اصلاً شایسته و زیبنده اهالی فوتبال نبود. سرمربی تراکتور به جای تبریک به هواداران، مربیان، بازیکنان و مدیران باشگاه پرسپولیس بابت این قهرمانی و اشاره به ضعف‌های فنی خود، عملکرد درخشان سرخپوشان در سوپرجام را نادیده انگاشت و قهرمانی پرسپولیس را به عملکرد وزیر ورزش نسبت داد. این موضوع بدون تردید و اغماض توسط تیم حقوقی باشگاه مورد پیگیری قرار می‌گیرد تا مشخص شود دلایل خطیبی برای بیان چنین ادعایی، چیست اما کاش رسول خطیبی فقط در زمین چمن سبز بازنده بود و با سربلندی به خانه بازمی‌گشت. متاسفانه او اخلاق را هم باخت و با اینکه هواداران تراکتور را منتظر یک جام گذاشته بود اما به جای عذرخواهی از تراکتوری‌ها، با ادبیاتی که شخصیت فوتبال را خدشه‌دار می‌سازد، حرف‌هایی زد که قطعاً برایش تبعات فراوانی در پی خواهد داشت. امیدواریم جامعه فوتبال به قدرت پرسپولیس ایمان بیاورد و به شایستگی و اعتبار این باشگاه، احترام بگذارد. فوتبال ایران بالاخره باید روزی از گردنه توهین، تهمت، افترا و برچسب‌زدن به سمت حرفه‌ای شدن عبور کند و
شایستگی تیم برنده را بپذیرد نه اینکه به محض قبول شکست، همه چیز را به اتفاقات خارج از مستطیل سبز ارتباط دهد و با شلوغ‌کاری، غوغاسالاری و مهمل‌بافی به دنبال تخریب حریف باشد. این موضوع که تیم‌های بازنده، شرایط روحی و روانی خوبی ندارند، بحثی روانشناسانه است اما اینکه یک مربی، بازی را در زمین ببازد و خارج از زمین به دنبال تهمت، افترا و برچسب‌زدن به تیم برنده باشد، اصلاً زیبنده فوتبال نیست و از شخصیتی مثل خطیبی که تمام عمر خود را در زمین‌های فوتبال گذرانده، بعید بود این طور سخن بر زبان براند. قطعا بیان چنین حرف‌هایی که مسئولیت حقوقی دارد، باعث ایجاد تفرقه می‌شود و باشگاه پرسپولیس را به سمت ارسال یک لایحه شکایت دیگر پیش می‌برد. امیدواریم کمیته انضباطی و کمیته اخلاق نیز نسبت به این ادعاها واکنش نشان دهند و از حالت انفعال خارج شوند.»
> صحبت‌های خطیبی فرار از واقعیت است
معاون اجرایی باشگاه پرسپولیس نیز گفت: «صحبت‌های خطیبی فرار از واقعیت است و خود هواداران پرسپولیس برای اینکه اتفاقات فوتبالی در سوپرجام رخ داد، بهترین قاضی هستند.» ابراهیم شکوری درباره قهرمانی تیم پرسپولیس در سوپرجام با برتری مقابل تراکتور اظهار داشت:
«در مدتی که تیم ما توانسته است در مسابقات لیگ برتر صدرنشین باشد و به مرحله بعدی لیگ قهرمانان آسیا صعود کند، حق هوادارانمان بود که دست‌کم بتوانند یک جام به دست آورند. باید به طرفداران عزیز پرسپولیس، همچنین بازیکنان، کادر فنی، مدیران تیم و باشگاه که با تمام توان در این مدت تلاش کردند تبریک بگویم. قهرمانی سوپرجام آغاز راه ما در سال ۱۴۰۰ است. قطعا در این سال ۴ جام دیگر را هم دنبال کرده و امیدواریم بتوانیم حداکثر قهرمانی‌ها را به دست آوریم.» وی در پاسخ به ادعای رسول خطیبی پس از این مسابقه مبنی بر اینکه دولت و وزارت ورزش در روزهای پایانی فعالیت‌شان یک جام دیگر را هم به پرسپولیس هدیه دادند، توضیح داد: «فکر می‌کنم این مسائل و صحبت‌ها دیگر در دنیای فوتبال جایی ندارد و ترجیح می‌دهیم در باره‌اش زیاد صحبت نکنیم. آن‌هایی که فوتبالی هستند و با این ورزش بزرگ شده‌اند، می‌دانند فوتبال در زمین رقم می‌خورد و عوامل بیرونی تاثیر زیادی در آن ندارد.» سخنگوی باشگاه پرسپولیس ادامه داد: «اگر یک تیم قوی باشد و از لحاظ فنی دچار مشکل نباشد، این فرافکنی‌ها را هم انجام نمی‌دهد. با احترامی که برای تیم تراکتور و هواداران پرشورش قائل هستم، فکر می‌کنم صحبت‌های خطیبی تا حدی فرار از واقعیت است. همه و حتی خود هواداران تراکتور بازی را دیدند و بهترین قاضی هم برای صحبت‌های خطیبی هواداران تراکتور هستند.» شکوری اضافه کرد: «آن‌ها می‌توانند بگویند آیا در آن روز اتفاقی غیر از مسائل فوتبالی افتاده یا نیفتاده است؟ باید این فرهنگ را که پس از هر باخت دنبال بهانه باشیم، به زمین و زمان ایراد بگیریم اما آنچه در زمین اتفاق می‌افتد را نبینیم، عوض کنیم. هواداران تراکتور فهیم هستند و با توجه به بازی می‌توانند قضاوت کنند چه اتفاقاتی در زمین
رخ داد.»
> واکنش یک پیشکسوت
از سوی دیگر بازیکن پیشین تراکتور و پرسپولیس از صحبت‌های رسول خطیبی در نشست خبری بعد از دیدار سوپرجام انتقاد کرد. اسماعیل حلالی در گفت‌وگو با ایسنا درباره دیدار سوپرجام فوتبال ایران گفت: بازی به دلیل تعطیلی طولانی مدت لیگ، کیفیت لازم را نداشت و بازی سطح بالایی را شاهد نبودیم. پرسپولیس ۶۰درصد از آن تیم همیشگی بود و تراکتور هم آن قدر خوب بازی نکرد که کمک کند این بازی جذاب از آب در بیاید. به عنوان بازی سوپرجام، انتظار بالاتری داشتیم و کاش بازی جذاب‌تر می‌شد. او ادامه داد: از قبل هم قابل پیش‌بینی بود که پرسپولیس می‌تواند تراکتور را شکست دهد و زور شاگردان خطیبی به پرسپولیس نمی‌رسد. تراکتور بازیکنان لازم برای تقابل با تیمی مثل پرسپولیس را نداشت و حتی آن‌ها بازیکنی برای تعویض نداشتند. بهترین بازیکن آن‌ها یعنی پیمان بابایی مصدوم بود و خط حمله تراکتور بی‌خطر بود. من فکر می‌کنم تا همین الآن هم خطیبی شق‌القمر کرده که توانسته با تیم نصفه و نیمه‌ای که در ابتدای فصل خوب بسته نشد، از گروهش در لیگ قهرمانان آسیا صعود کند. بازیکن پیشین پرسپولیس و تراکتور درباره مصاحبه بعد بازی رسول خطیبی گفت: متاسفانه مربیان و بازیکنان ایرانی که در این سال‌ها مقابل پرسپولیس شکست خورده‌اند، چنین حرف‌هایی را می‌زنند. تیم خطیبی حتی در حدی بازی نکرد که شانس کشاندن بازی به وقت‌های اضافه را داشته باشد؛ بعد نمی‌فهمم چرا آن حرف‌ها را زده است. آیا مثلا وزیر به آل‌کثیر گفته خانزاده را دریبل بزن یا مثلا به لک گفته موقع کرنر خروج کن! متاسفانه این حرف‌های بی‌منطق در فوتبال ما تمامی ندارد و اکنون به عنوان یک توجیه از آن‌ها استفاده می‌شود.