دیدار ظریف با رئیس‌جمهوری منتخب

گروه سیاسی/ سخنگوی وزارت امور خارجه از آماده شدن یک متن شفاف و روشن درباره برجام خبر داد. سعید خطیب‌زاده روز گذشته در نشست هفتگی با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد. او با اشاره به مذاکرات برجام در وین ضمن اعلام خبر بازگشت هیأت مذاکره کننده ایرانی در یکشنبه شب گفت: تمامی طرف‌ها در وین با قوت و بدون فوت وقت و با کم آوردن وقت درباره جزئیات و موضوعات مختلف گفت‌وگو کردند. هیچ کدام از طرف‌ها این احساس را نداشته که وقتی اضافی را در وین گذاشته است. هیچ بعید نیست که دور بعد دور پایانی باشد. باید ببینیم همه طرف‌ها تصمیمات شان را می‌گیرند یا خیر.
به‌گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: متن تدوین شده در وین فاقد ابهام است و به یک متن روشنی در همه کارگروه‌ها رسیدیم. خطیب‌زاده اضافه کرد: آنچه باقی ‌مانده بیش از آنکه به مذاکره نیاز داشته باشد، نیازمند تصمیم سیاسی همه طرف‌ها است و اگر تصمیمات سیاسی اخذ شود می‌توان امیدوار بود که در دور پایانی گفت‌وگوها قرار می‌گیریم. این موضوعی است که می‌توانیم در روزهای آینده ببینیم. خطیب‌زاده درباره تشکیل کمیته تطبیق در داخل کشور برای تطبیق متن نهایی توافق ایران با ۱+۴ با منافع ملی با حضور نمایندگان بخش‌های مختلف با تأیید آن و بیان اینکه پیش از سفر عراقچی به وین یک جلسه آن برگزار شده است، گفت:‌ عراقچی برگشته و طبیعتاً جلسه‌ دیگری از آن هم برگزار خواهد شد. یک روال مشخص طبیعی سازوکار در داخل ایران است. شورای عالی امنیت ملی با نظرات مقام عالی نظام تصمیم گرفته این کمیته باشد و بعد تصمیمات نهایی براساس این کمیته گرفته خواهد شد و یک کمیته بین بخشی است. اعضای آن از مجلس، دولت و شورای عالی امنیت ملی هستند.
این دیپلمات ارشد کشورمان درباره بازرسی‌های آژانس در ایران گفت: تمامی دسترسی‌های فراپادمانی آژانس متوقف شده است. ولی آژانس دسترسی پادمانی را دارد. اگر به توافقی برسیم، دوربین‌ها و فیلم‌هایی که ضبط شده مجدد در اختیار آژانس قرار می‌گیرد و عملاً توقفی به این معنا نبوده است، ولی اگر تصمیم دیگری گرفته شود آن وقت به این معنا خواهد بود.



دیدار ظریف با آیت‌الله رئیسی
خطیب‌زاده در این نشست خبری با اشاره به برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات ریاست جمهوری خبر داد که طی ۴۸ ساعت گذشته بیش از ۴۵ مقام ارشد کشورهای مختلف پیام‌های تبریکی را برای رئیس‌جمهوری منتخب ارسال کردند. ۲۴ رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر، ۴ رئیس پارلمان و ۱۸ شخصیت ارشد سیاسی و بین‌المللی بودند و این روند ادامه دارد. سخنگوی وزارت خارجه درباره پیروزی سید ابراهیم رئیسی و فضاسازی در رسانه‌های غربی مبنی بر اینکه ایشان از جناح تندرو هستند و ممکن است فرمان سیاست خارجی ایران تغییر کند، گفت: رویه رسانه‌های صهیونیستی  شناخته‌ شده است. آنها جز تخریب منتخبان ملت در هیچ دوره‌ای وظیفه دیگری نداشتند. تفاوت نمی‌کند که از صندوق‌های آرای ایران چه نامی درآید، رویه یکسانی دارند و این به دانش و آگاهی رسانه‌های داخل و نخبگان در خارج از کشور نیاز دارد.
وی گفت: آقای رئیسی سال‌ها در پست‌های مختلفی بوده و در بخشی از تصمیمات نظام در شورای عالی امنیت ملی بودند و صدای عاقله نظام در بخشی از آن است و اینها بیشتر برای مشوش کردن چهره جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور است. همه بزودی خواهند دید سیاست‌های ایران در چه مسیری مثل همکاری‌های اصولی و در تعامل ادامه خواهد یافت.
خطیب‌‌زاده همچنین گفت که آقای ظریف صبح دوشنبه به دعوت آقای رئیسی یک ساعت و نیم با ایشان ملاقات کرد و گفت‌وگوهای خوبی درباره موضوعات برجامی و سیاست خارجی انجام شد.
خطیب‌زاده در پاسخ به این سؤال که آیا توافق درباره احیای برجام منوط به خروج افراد از لیست تحریم‌ها شده است، عنوان کرد: این گزارش‌ها دقیق نیست. ایران هیچ گاه وصول به توافق را منوط به افراد نکرده است. احیای برجام منوط به رفع تمامی تحریم‌ها است که در برجام پیش‌بینی شده است. ما نه کمتر از برجام و نه بیشتر از برجام رضایت نخواهیم داد. به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، امریکا یک بار به وضوح فریاد زده که تا چه میزان به حقوق بین‌الملل پایبند نیست و نشان داده از کوچکترین جزئیات برای عدم تعهداتش سوءاستفاده کرده است.سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سؤال که آیا ایران از امریکا تضمینی درخواست کرده است؟ خاطرنشان کرد: اصل موضوع درست است. در مورد جزئیات در فضای عمومی نمی‌توان صحبت کرد. امریکا یک بار در دوران ترامپ نشان داد گردن‌کشانه می‌تواند منافع کشورها را نادیده بگیرد. باید تضمینی در این باره بدهند. کم و کیف آن را بعداً خواهیم گفت.
خطیب‌زاده درباره تعطیلی نیروگاه بوشهر اظهار داشت: پرتال بوشهر از قبل اعلام کرده بود برای رفع ایرادات فنی چند روزی نیروگاه از مدار خارج می‌شود. از قبل هم به وزارت نیرو اعلام شده بود. مرسوم است سالی یکی، دو بار رسیدگی‌های فنی انجام شود.
نگرانی از اوضاع وخیم افغانستان
سخنگوی وزارت خارجه درباره اوضاع افغانستان و خروج نیروهای امریکایی از این کشور و آمارهای نگران کننده درباره عابران غیرمجاز به سمت ایران نیز گفت: با نگرانی اوضاع وخیم در افغانستان را پیگیری می‌کنیم.
در همسایگی ما تحولات گسترده‌ای در جریان است و همه را به کاهش خشونت و پایبندی به گفت‌وگوهای اصیل بین الافغانی و به تعهد به سرنوشت صلح‌آمیز برای افغانستان با حضور تمامی اقوام و اقلیت‌ها در این کشور دعوت می‌کنیم.
سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: این موضع همیشگی جمهوری اسلامی ایران بوده و در این موضوع به خاطر اینکه امنیت ملی افغانستان بخشی از امنیت ملی ایران است با جدیت و جزئیات این موضوع را دنبال می‌کنیم و سفرهایی در دو طرف انجام شده و باز هم در روزهای آتی سفرهایی انجام خواهد شد. یکی از موضوعات مهم گفت‌و‌گوهای ظریف با مقامات افغانستان در این مباحث بوده است.
وی افزود: ایران همواره پذیرای برادران و خواهران خود از افغانستان بوده است. افغانستان باید سرزمین صلح و آرامش برای افغانستانی‌ها باشد. خطیب‌زاده همچنین درباره بازداشت اتباع افغانستان در مقابل سفارت این کشور در تهران بیان کرد: از این موضوع خبر داریم و گزارش را از ارگان‌های مربوطه خواستیم و اجازه دهید جزئیات که مشخص شد، اطلاع‌رسانی می‌کنیم.