تأمین 120میلیون دوز واکسن کرونا تا پایان سال

 شهروندآنلاین- سخنگوی دولت می‌گوید تا پایان تابستان علاوه بر واردات، حداقل ۳۰میلیون دوز واکسن برکت، ۳میلیون دوز واکسن پاستوکووک و چند میلیون دوز اسپوتنیک تولید داخل و از آن به‌ بعد به ترتیب شاهد تولید واکسن‌های دیگر ایرانی علیه کرونا خواهیم بود.

تسریع در واردات واکسن کرونا و میزان کارایی واکسن تولید داخل، سوال یکی از خبرنگاران از سخنگوی دولت در نشست خبری سه‌شنبه‌‎‎های ربیعی بود. او در پاسخ گفت: «واکسن کوو ایران برکت از این هفته وارد کمپین واکسیناسیون عمومی علیه کووید-۱۹ شده است، واکسن پاستورکوَوک از این هفته مجوز مصرف اضطراری را دریافت خواهد کرد و البته واکسن اسپوتنیک تولید داخل از هفته آینده وارد واکسیناسیون عمومی می‌شود، به‌رغم خلف وعده تأمین‎‌کنندگان خارجی و تحریم‌هایی که ظرف روزهای گذشته ایالات متحده با لغو آن بر اعمال آن در ۱۶ماه گذشته صحه گذاشت، یادمان نرفته تا همین چند روز قبل آمریکا تحریم دارو و واکسن را تکذیب می‌کرد. به‌ هرحال با این لغو دغدغه جدی برای تأمین واکسن در ماه‌های آتی وجود نخواهد داشت»

او با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین توفیقات کشور در همه دهه‌های گذشته پیوستن ایران به باشگاه تولیدکنندگان محدود واکسن کروناست، پیشرانی این مهم به‌عنوان یادگار دولت تدبیر و امید برای ایران و ملت ایران باقی خواهد ماند، گفت: «کشورهای تولیدکننده واکسن، به تعداد انگشتان یک دست نمی‌رسد و این افتخار ملی در سخت‌ترین شرایط کشور و در اوج تحریم‌ها، پاداش صبر و مجاهدت مردم ایران است و البته از این پس با تسهیل واکسیناسیون عمومی خود را نمودار خواهد کرد.»

اقدام برای تأمین 270میلیون دوز واکسن کرونا

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه بنابراین برای ۲۷۰میلیون دوز واکسن اعم از مسیر خرید مستقیم، خرید از کووکس، تولید مشترک و تولید داخلی اقدام شده است که با ضریب تحقق کمتر از ۵۰درصد برنامه، ۱۲۰میلیون دوز مورد نیاز کشور تا پایان سال مطابق برنامه قبلی تأمین خواهد شد.

سخنگوی دولت تأکید کرد: «تولید داخلی به‌عنوان یک شاهکار و نقطه عطف در تاریخ سلامت ایران بخش بزرگی از این را به خود اختصاص خواهد داد.»

ربیعی با تأکید درباره برنامه دولت برای ۴۰ روز پایانی و کنترل قیمت‌ها گفت: «سوال شما در مورد فعالیت دولت در ۴۰ روز آخر باعث شد مجددا مسأله‌ای را مطرح کنم که ظاهرا اساسا مورد علاقه عده‌ای در کشور نیست که کسی پیرامون آن صحبت کند و شنیده شود.»

تبریک به رئیس‌جمهوری منتخب و آرزوی توسعه کشور و زندگی بهتر برای مردم

سخنگوی دولت ابتدای نشست خبری این هفته به رئیس‌جمهوری منتخب بابت پیروزی در انتخابات تبریک گفت و آرزو کرد دولت سیزدهم بتواند به همه اهداف تعیین‌شده در جهت تأمین منافع ملی، احیای معنویت و اخلاق و ایجاد شرایطی برای رشد و توسعه کشور و زندگی بهتر برای مردم دست پیدا کند.

او با اشاره به اینکه دولت دوازدهم، دیوار تحریم‌ها را در نقطه پایانی فروریختن دیوار و شکست تحریم قرار داده، اما آثار تحریم بر جامعه ایران سال‌ها باقی است، گفت: «عبور از این شرایط سخت و غلبه بر مشکلات ساختاری اقتصادی و اجتماعی در کشور و مقابله با مشکلات توأمان تحریم و کرونا نیازمند کمک و در کنار قرارگرفتن همه قوا و همه نهادهاست.»

به گفته سخنگوی دولت، این یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و قرارگرفتن همه جناح‌های سیاسی و نهادهای مسئول و حتی نهادهای رسانه‌ای جهت مقابله با موانع لازمه موفقیت دولت در پشت‌سرگذاشتن مشکلات متعدد ناشی از تحریم‌های ظالمانه و فشار اقتصادی، اجتماعی کروناست.

حمایت دولت از اطفال و نوجوانان در وضعیت مخاطره‌آمیز یا بزه‌دیده

ربیعی به مصوبات دولت اشاره کرد: «در جلسه هیأت‌وزیران، دولت با توجه به لزوم حمایت‌های مستقیم و غیرمستقیم قانونی از اصحاب فرهنگ و رسانه به دلیل ماهیت فرهنگی خود و گردش مالی پایین و اثرگذاری فرهنگی بالا و نیز با هدف تبیین سازوکار لازم برای بهره‌مندی هدفمند و متوازن این افراد از حمایت‌های قانونی مندرج در بند (ج) ماده (۹۲) قانون برنامه ششم توسعه، آیین‌نامه اجرایی مربوط به محاسبه بهای حامل‌های انرژی و خدمات پستی برای ناشران، کتابفروشان و مطبوعات براساس تعرفه فرهنگی را تصویب کرد.»

بر اساس سلسله تصمیمات گسترش حمایت های اجتماعی هیأت‌وزیران به منظور شناسایی و حمایت از اطفال و نوجوانان در وضعیت مخاطره‌آمیز یا بزه‌دیده، آیین‌نامه اجرایی موضوع تبصره ماده (۶ ) قانون حمایت از اطفال و نوجوانان به تصویب هیأت دولت رسیده است.

به گفته ربیعی، سازمان بهزیستی که مسئولیت اصلی حمایت از اطفال و نوجوانان در معرض خطر و بزه‌دیده را برعهده دارد، با مشارکت دستگاه‌‎های اجرایی، نهادهای حمایتی و مددکاران اجتماعی نسبت به شناسایی، پذیرش، حمایت، نگهداری و توانمندسازی این گروه اقدام می‌کند.

پرداخت کمک معیشت ماهانه به جانبازان و آزادگان

«یکی از اقدامات مهم و قابل توجه در این دولت احیای تکالیف ثانوی و نیز تصمیمات و مصوبات جدید برای جامعه ایثارگری بوده است، به‌طوری که تقریبا تمامی مطالبات این عزیزان پرداخت شده است.»

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه در مصوبه اخیرا دولت هم آیین‌نامه اجرایی پرداخت کمک معیشت ماهانه به جانبازان و آزادگان غیرحالت اشتغال معسر فاقدشغل و درآمد تصویب شد، گفت: «به موجب آیین‌نامه مذکور، جانبازان یا آزادگانی که از صندوق‌های بیمه یا بازنشستگی حقوق بازنشستگی یا مستمری دریافت می‌کنند و مستمری ایشان از حداقل حقوق کارکنان دولت کمتر است، منوط به اینکه فاقد هرگونه شغل و درآمد دیگری باشند، مابه‌التفاوت آن تا حداقل حقوق کارکنان دولت از محل این قانون توسط بنیاد پرداخت می‌شود.»

میزان مشارکت در انتخابات قابل قبول است

او در پاسخ به این سوال که انتخابات برگزار شد و ۱۴.۵درصد آرا باطله بودند. این درحالی است که دولت دوازدهم با مشارکت قابل توجه سکان اجرایی کشور را در دست گرفت. نگاه شما به این آرای باطله چیست و چه تعبیری از آن دارید؟ گفت: «رفتارشناسی رأی‌دهندگان بدون تردید امری تک علتی نبوده و تابعی از متغیرهایی از قبیل تغییرات جمعیتی، تحولات ارزشی، احساس موفقیت یا عدم موفقیت در رأی‌دهی، میزان نیل به هدف رأی‌دهندگان، امکان حضور در پای صندوق رأی، یافتن گرایشی نزدیک به ارزش‌های خود و نیز تابعی از سایر مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که لازم است بررسی و تحقیق شود.»

سخنگوی دولت گفت: «من نه به‌عنوان سخنگوی دولت بلکه به‌عنوان یک جامعه‌شناس معتقدم باید همه رأی‌ها مورد بررسی قرار گیرد. البته تأکید می‌کنم همین  مشارکت قابل قبول بوده و قابل مقایسه با بسیاری از کشورها هم نیست.»

ربیعی تأکید کرد: «بنابراین هرگونه تحلیلی در یک برنامه سخنگویی نمی‌تواند حاوی تبیینی جامعه‌شناختی عمیق و درستی باشد.»

او در پاسخ به این سوال که ارزیابی‌تان از نتایجی که در انتخابات اخیر به دست آمده است، چیست؟ گفت: «عدم مشارکت و کاهش مشارکت، علل و دلایل متعددی دارد. این غیرعلمی‌ترین و فرصت‌طلبانه‌ترین تبیین و تحلیل است که همه علل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را به یک اظهار نظر تقلیل بدهیم.»