ترخیص محموله بزرگ لوازم خانگی خارجی تهدیدی جدی برای تولید داخلی

 
به گزارش ایسنا، از آبان سال گذشته که ماجرای ورود ۴۲۰ کانتینر لوازم خانگی بوش در گمرک شهید رجایی مطرح شد. ابهامات موجود در رابطه با ورود این کالا و همچنین ممنوعیتی که برای واردات کالای گروه چهار وجود داشت موجب توقف ‌ترخیص این محموله ممنوعه از سوی گمرک شده بود.
جریان منشأ ارز و ثبت سفارش این کالا از سوی دستگاه‌های مربوطه شفاف نبود و هیچ‌گاه به آن پاسخی ندادند، اما ظاهرا در مدت اخیر مکاتبات زیادی صورت گرفته که به برداشته‌ شدن موانع ‌ترخیص محموله کالاهای بوش منتهی شده است.
به تازگی غزنوی - سخنگوی انجمن صنفی تولید‌کنندگان لوازم خانگی- در اظهاراتی گفته بود که ظاهرا دو سوم محموله لوازم خانگی بوش ‌ترخیص شده است. اما وی در ادامه، اظهارات خود را به نوعی اصلاح کرد و گفت که اخبار ضد و نقیضی درباره احتمال ‌ترخیص محموله بوش شنیده می‌شود و احتمالا با این شرایط قرار است واردات لوازم خانگی نیز آزاد شود.


آن‌طور که ارونقی- معاون فنی گمرک ایران- در رابطه با ماجرای کانتینرهای بوش و البته اظهارات اخیر درباره‌ ترخیص بخشی از این محموله اعلام کرده، به نوعی تایید‌کننده احتمال ‌ترخیص این محموله است.
این مقام مسئول در گمرک ایران تأکید کرد که تا این لحظه هیچ‌یک از کانتینرهای بوش از گمرک ‌ترخیص نشده و مجوز نهایی در این رابطه صادر نشده است.
ارونقی به جریان مکاتبات وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) و بانک مرکزی در رابطه با ‌ترخیص کانتینرهای لوازم خانگی بوش‌ اشاره کرد و گفت: طبق استعلام صورت گرفته از وزارت صمت به‌عنوان متولی امور و صادر‌کننده مجوز ورود کالا با کشور و همچنین با در نظر گرفتن حقوق مکتسبه ایجاد شده برای صاحب کالا و از سوی دیگر مکاتباتی که با بانک مرکزی به‌عنوان تاییدکننده منشأ ارز صورت گرفت، پاسخ‌های دریافت شده و جمع‌بندی مستندات نشان می‌دهد که در حال حاضر هیچ مشکلی برای‌ ترخیص کالاهای بوش وجود ندارد.
وی با بیان اینکه اگر گمرک ایران در این شرایط بخواهد برای نگهداری کالا اصرار کند به نوعی توقیف غیرقانونی مال غیر به‌حساب آمده و صاحب کالا می‌تواند ادعای خود را در مراجع قضایی مطرح و علیه گمرک شکایت کند، افزود: در این حالت دستگاه‌هایی که مکاتبات متعددی در این رابطه داشته‌اند آنگاه گفته‌اند که ما مجوز را صادر کرده‌ایم و گمرک نیز باید در این رابطه نسبت به ‌ترخیص در حداقل زمان ممکن اقدام می‌کرده است.
حمله به تولید ملی
در همین رابطه سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی معتقد است:‌ ترخیص محموله بوش نشان می‌دهد احتمالاً قرار است واردات لوازم خانگی آزاد شود و چراغ سبزی به واردات کالای خارجی است.
حمیدرضا غزنوی اظهار کرد: طی هفته‌های اخیر بازار مملو از کالاهای قاچاق شده و این موضوع تولیدکنندگان را برای عرضه کالا با مشکل مواجه کرده است، چرا که متقاضی آنها کمتر شده است.
به گفته وی اخیرا جریانی ایجاد شده که لوازم خانگی را از مرز به‌صورت قانونی و به وفور وارد می‌کند و به همین دلیل بازار مملو از کالای قاچاق شده است. به عبارتی به‌نظر می‌رسد واردات برای مرزنشینان به‌صورت شبه‌قانونی انجام می‌شود.
این فعال بخش خصوصی همچنین با‌ اشاره به افزایش بیش از ۷۰ درصدی تولید لوازم خانگی در سال گذشته، تصریح کرد: با توجه به افزایش تولید در سال گذشته و همچنین در دو ماه ابتدایی سال جاری به‌نظر می‌رسد خارجی‌ها از این موضوع ناراحت هستند و به بازار حمله کرده‌اند. از طرف دیگر رکود نیز بر بازار حاکم است.