قیمت واکسن ایرانی چقدر است؟

آفتاب یزد- گروه شبکه: صدور مجوز اضطراری واکسن ایرانی کووبرکت که چندی پیش وزیر بهداشت آن را اعلام کرده بود بی‌شک دستاوردی ارزشمند برای کشورمان است که البته حاشیه‌هایی نیز داشته است. زمانی که مجوز اضطراری آن صادر شد برخی‌ها بر این باور بودند که این واکسن مراحل لازم را نگذرانده و آن را به مسائل سیاسی گره زدند. این در حالی است که بسیاری از مقامات بهداشتی با اطمینان از کارایی این واکسن سخن می‌گویند کما اینکه مینو محرز، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا و متخصص بیماری‌های عفونی در این باره به آفتاب یزد گفته بود: «یک عده‌ای ضد واکسن هستند، یک عده‌ای تمایل دارند واکسن را از خارج وارد کشور کنند و... تمام این گروه‌ها یک مقداری ذهن مردم را دائم دچار تردید می‌کنند. ولی هرکسی که ادعاهایی درباره این واکسن دارد من او را دعوت می‌کنم به یک مناظره علمی که تمام مدارک را به او نشان دهیم.»
اما حاشیه‌ای که این بار در خصوص واکسن کووبرکت مطرح است مربوط به قیمت آن می‌شود. بر اساس اسنادی که منتشر شده گویا شرکت برکت قیمت هر دوز واکسن کووبرکت را ۴ برابر قیمت واکسن آسترازنکا به دولت فروخته است. در واقع مبلغ هر دوز واکسن کرونای برکت علی‌الحساب ۲۰۰ هزار تومان (۹دلار) در نظر گرفته شده است. بر اساس گزارش رویداد ۲۴، این مبلغ در حالی است که منابع پیش‌تر خبر داده بودند که قیمت هر دوز واکسن سوئدی-انگلیسی آسترازنکا حدود ۲ دلار است. این یعنی قیمت واکسن ایرانی برکت با دلار ۲۴ هزار تومانی چیزی بیش از ۴ برابر آسترازنکا است.
> هنوز هیچ کدام از واکسن‌های ایرانی کرونا قیمت‌گذاری نشده‌اند
البته سخنگوی سازمان غذا و دارو اعلام کرده که تاکنون هیچ کدام از واکسن‌های کرونا تولید داخل در کمیسیون قیمت‌گذاری سازمان غذا و دارو، قیمت‌گذاری نشده‌اند. به گزارش ایسنا، دکتر کیانوش جهانپور در صفحه توئیتر خود نوشت: «هیچ کدام از واکسن‌های کرونا تولید داخل تاکنون در کمیسیون قیمت‌گذاری سازمان غذا و دارو، قیمت‌گذاری نشده است. قیمت‌گذاری واکسن کرونا بر اساس هزینه تمام شده، حاشیه سود منطقی و قیمت واکسن‌های مشابه خارجی و البته با رویکرد حمایت از تولید ملی در کمیسیون قیمت‌گذاری انجام خواهد شد.»


> صادرات مدیریت‌تان را باور کنیم یا وضعیت واکسیناسیون پیران شهر را؟
به هر حال آنچه که مهم است اینکه بسیاری منتظر دریافت واکسن هستند. به خصوص آنکه در تزریق دوز دوم واکسن کرونا به‌خاطر کمبود، به مشکل خورده ایم. حتی در این خصوص به تازگی تصاویری از تجمع افراد مسن برای زدن دوزدوم واکسن کرونا منتشر شده است که بسیار نگران‌کننده است. اینکه چرا مردم برای دریافت واکسن با این همه نابه سامانی روبه رو
باشند جای سوال دارد. در این راستا عصرایران طی یادداشتی به قلم مصطفی داننده می‌نویسد: «اگر به وزیر و معاونان وزارت بهداشت برنمی‌خورد و ما را متهم به سیاه نمایی و بازی در زمین دیگران متهم نمی‌کنند، می‌توانم از جنابان‌شان سوال کنم که این چه وضع واکسیناسیون پیران شهر است؟ تصاویری که از ازدحام شدید مردم در پارک هنرمندان تهران منتشر شد، واقعا وحشتناک بود. چرا مردم برای دریافت دوز دوم واکسن، باید با این همه نابسمانی روبرو شوند؟ والا در صف مرغ و گوشت هم اینگونه ازدحام عجیب است چه برسد در صف دریافت واکسن! وسط سخنرانی‌ها هر روزه در مورد صادرات واکسن به جهان و البته مدیریت، کمی هم به فکر سروسامان دادن به وضعیت اسف‌بار واکسن زدن مردم باشید. واقعا برنامه‌ریزی برای اینکه مردم بدون صف به مراکز دریافت واکسن مراجعه کنند سخت است؟ نمی‌شد در یک برنامه مدون و بر اساس شماره ملی یا هر راهکار دیگری به افراد بالای ۷۰ سال خبر داد که برای زدن واکسن مراجعه کنند؟ گرفتن کرونا که هیچ! گویا
همه بیخیال شده‌ایم و مسائل دیگر مهم‌تر از این ویروس زبان نفهم است. اما حداقل احترام این افراد را نگه می‌داشتید. چند ساعت ایستادن در یک محوطه گرم، بدون هیچ امکاناتی برای این افراد بسیار خطرناک‌تر از کروناست. در همین روزها تصاویری از واکسیناسیون افراد مسن در کشورهای دیگر در شبکه‌های اجتماعی پخش شد که زمین تا آسمان با تصاویری که این روزها از ایران در حال پخش است، تفاوت داشت. حالا نمی‌دانم آن‌ها چگونه می‌خواهند مدیریت ما را الگوی خود
قرار دهند؟ البته ناگفته نماند که تاحدودی در دوز اول، وضعیت واکسن زدن به سامان بود و بسیاری از افراد مُسن، بدون مشکل واکسن زدند اما حالا به هر دلیلی وضعیت خوب نیست و افراد بالای ۷۰ سال برای دریافت دوز دوم واکسن اذیت می‌شوند. آن‌ها انتظار ندارند که برای دریافت واکسن هم در صف بایستند و یا بخواهند با کسانی جر و بحث کنند تا نوبت‌شان از راه برسد. آن‌ها سال‌هاست که برای زندگی بهتر جنگیده‌اند و شاید دیگر توانی نداشته باشند که برای دریاقت دوز واکسن آن را خرج کنند. اگر هنوز واکسن نیست، می‌شد با یک تماس تلفنی و یا حتی پیامکی به مردم اطلاع داد که نوبت شما عقب افتاده است و یا در این زمان به خانه بهداشت مراجعه کنید. وقتی مردم بر اساس تاریخی که شما به آن‌ها اعلام کرده‌اید به محل واکسیناسیون می‌روند و با آن صحنه روبرو می‌شوند، یعنی یک جای کار می‌لنگد. حرف زدن کار آسانی است. می‌شود هزار ادعا کرد اما مردم عملکرد را نگاه می‌کنند. پس بهتر است به جای حرف زدن، هرچه سریع‌تر فکری به حال وضعیت واکسیناسیون مردم کنید تا وضع از آنچه هست بدتر نشود. خیلی صریح بگویید مشکل کجاست. اتفاقا مردم درک می‌کنند، یا هست و نابسامان است یا نیست. اگر نیست خوب بگویید نیامده و نداریم و هر وقت آمد، خبرتان می‌کنیم. به همین سادگی!»
> واکنش کاربران
حال این ماجرا یعنی قیمت در نظر گرفته شده برای واکسن کووبرکت واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی را در پی داشته است.
کاربرانی در این مورد نوشته اند: «مدرنا حدود ۱۰ دلار اسپوتنیک وی بین ۱۰ تا ۱۲دلار فایزر بین ۱۴ تا ۱۹ دلار کووبرکت حدود ۹دلار. توضیح: قیمت‌ها از روی گزارش‌های دولتی در مورد قیمت واکسن برای دولت‌ها و نه هزینه تزریق (که ممکن است توسط دولت پرداخت شود یا مردم) نوشته‌شده است، هزینه واکسینه کردن بسیار بیشتر است»، «با نرخ نیمایی میشه ۹ دلار اندازه اسپوتنیک و سینوفارم»، «قدیمی هامون یه چراغ روشن می‌کردن بدون سود و زیر قیمت، چیزی رو میفروختن برای برکت الان کو؟ کجاست؟»، «قیمت هر دوز واکسن کووبرکت حداقل ۲۰۰ هزارتومان قیمت هر دوز واکسن آسترازنکا در اروپا (۱.۷۸ یورو) ۵۰ هزارتومان، الان مشخص است که چرا مردم سرگردان واکسن هستند.»