گمانه‌زنی‌ها درخصوص دولت ابراهیم رئیسی قوت گرفت فراجناحی معتدل‌؟

سید ابراهیم رئیسی در اولین نشست خبری خود به مهم‌ترین تمایز خود با دولت حسن روحانی پرداخت. رئیسی در این نشست گفت: در بعد سیاست خارجی باید دنیا بداند وضعیت با حضور حماسی مردم فرق کرده است. تا امروز فشار حداکثری بر مردم کارساز نشده، باید برگردند و باید بدانند که سیاست خارجی دولت ما از برجام شروع نمی‌شود و به برجام محدود نمی‌شود.به گزارش فرارو، رئیسی افزود: تعامل را با همه کشور‌های دنیا دنبال می‌کنیم و هر مذاکره‌ای که منافع ایران در آن تامین شود، از آن حمایت می‌کنیم، اما هر مذاکره‌ای باید نتیجه‌ای داشته باشد.
رئیسی تاکنون انتظارات را برآورده نکرده است
محمدعلی نمازی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در گفتگو با فرارو با اشاره به این که ابراهیم رئیسی در اولین نشست خبری خود صرفاً به بیان کلیات پرداخت، اظهار کرد: آنطور که باید و شاید انتظارات برآورده نشد، این در حالی است که در اولین نشست خبری رئیس جمهور منتخب باید جزئیات سیاست‌هایی که قرار است در کشور اجرا خواهد شد، بیان شود، اما متاسفانه چنین اتفاقی رخ نداد.
وی با بیان اینکه تاکنون اکثر صحبت‌های رئیسی شعاری بوده است، گفت: در حالی که مدام گفته می‌شود اولویت کشور اقتصاد است بنده چنین چیزی را قبول ندارم، بلکه اولویت اصلی در حال حاضر سیاست است این مورد نیز دارای دو جنبه است، اول سیاست داخلی که دولت به نوعی دولت هماهنگ کننده مناسبات بین حاکمیت و مردم است و در وهله دوم نیز مناسبات کشور با جهان خارج است که بدون آن نمی‌توان مسیر توسعه و پیشرفت را طی کرد، در این رابطه آقای رئیسی باید برنامه‌های خود را ارائه کند، کاری که تاکنون انجام نداده است.


نمازی یادآورشد: آقای رئیسی همچنین برنامه‌های خود در حوزه حقوق شهروندی از جمله مسائل آزادی بیان، نحوه برخورد با منتقدان، چگونگی تعامل با رسانه‌ها و آزادی رسانه‌ها، همچنین مسائل پیرامون اینترنت و فیلترینگ را خیلی کلی بیان کرده در حالی که این موضوعات برای مردم امروز بسیار مهم هستند و باید دید که چه زمانی سیاست‌های دولت آینده در این زمینه بیان می‌شود.
وی ادامه داد: به اعتقاد بنده باید افرادی در دولت به کار گرفته شوند که دارای کارآمدی و مدیریت قوی باشند و کارنامه قابل قبولی در حل مشکلات مردم برخوردار باشند بنابراین ما در چنین شرایطی باید یک دولت کارآمد داشته باشیم که به دور از شعار زدگی بتواند معضلات مردم را حل و فصل کند.
تصورات در مورد رئیسی نادرست است
ناصر ایمانی فعال سیاسی اصول‌گرا در گفتگو با فرارو با اشاره به نادرست بودن برخی از تصوراتی که در مورد ابراهیم رئیسی وجود دارد، اظهار کرد: بعضا اعلام می‌شود که با آمدن رئیسی سیاست‌های بسیار تند در دستور کار دولت قرار خواهد گرفت، این در حالی است که به شخصه رئیس‌جمهوری منتخب را فرد متعادلی می‌دانم که بررسی سابقه وی در آستان قدس رضوی و قوه قضائیه موید این موضوع است.
وی افزود: درمورد دولت او نیز اگر منظور از فراجناحی بودن این است که او در همان ابتدای کار اتوبوسی با خود مدیر نیاورد و از معاون وزیر تا مدیران سازمان‌های دولتی را عوض نکند، بنده چنین موضوعی را درست می‌دانم.
ایمانی یادآور شد: در تمامی دولت‌های گذشته زمانی که رئیس جمهور جدید زمام امور را به دست گرفته، مدیران از صدر تا ذیل عوض شده‌اند و همه مدیران همسو با جناح سیاسی شان را روی کار آوردند، اما به نظر بنده آقای رئیسی چنین عملی را انجام نخواهد داد، اما اگر منظور از فراجناحی بودن این است که وی بخواهد افرادی را از جناح رقیب بگمارد که با دیدگاه‌های او مشکل دارند، حتماً رئیس‌جمهوری منتخب چنین کاری را انجام نخواهد داد.
این فعال سیاسی اصول‌گرا در واکنش به این موضوع که ممکن است با روی کار آمدن افرادی مانند سعید جلیلی، سیاست خارجی دولت ابراهیم رئیسی بسیار تند تلقی شود، گفت: دراین‌باره باید به دو نکته توجه کرد، اول اینکه آقای جلیلی نسبت به یک دهه گذشته تفاوت‌های بسیار زیادی کرده و این موضوع نیز در مناظره‌ها به خوبی مشهود بود، دوم هم اینکه اگر مدیریت مذاکرات آقای جلیلی سپرده شود حتماً او منویات نظام را دنبال خواهد کرد و نمی‌تواند از خود نظری اعمال کند که هرچند در تاکتیک‌های مذاکره تفاوت‌هایی بین آقای جلیلی و تیم آقای ظریف وجود دارد، اما هدف یکی است و نظر نهایی در مورد برجام را دولت نخواهد داشت.
وی اضافه کرد: آقای رئیسی در مناظرات نیز اعلام کرد که به برجام پایبند است، زیرا که ایران این توافق بین المللی را امضا کرده و به امضای خود پایبند است، بنابراین این تصور که با روی کار آمدن رئیس جمهور جدید در ایران برجام روی هوا خواهد رفت، مانند آنچه ترامپ انجام داد، رخ نخواهد داد، بنابراین این تصور بسیار غلطی است که وجود دارد، این آمریکاست که از برجام خارج شده و حال می‌خواهد برگردد بنابراین در مذاکرات باید هوشمندی به خرج داد، زیرا مسئله برجام به تحریم‌های ظالمانه گره خورده، که باید لغو شوند.
رئیسی یک دولت فراجناحی تشکیل خواهد داد
حسین کنعانی مقدم فعال سیاسی اصول‌گرا در گفت‌وگو با فرارو با اشاره به اینکه دولت ابراهیم رئیسی به نظر می‌رسد یک دولت فراجناحی باشد، اظهار کرد: مولفه‌هایی، چون کارآمدی، چابکی، جهادی و انقلابی ویژگی‌های دولت سیزدهم خواهد بود، از سوی دیگر این دولت در سیاست خارجی استراتژی مقاومت و ایستادگی را دنبال خواهد کرد و در سیاست داخلی نیز محور تعامل را در دستور کار خود قرار خواهد داد.
وی افزود: سیاست‌های ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب نیز اساس کار دولت آقای رئیسی خواهد بود، این در حالی است که در مورد مذاکرات برجام و گفتگو‌هایی که با آمریکا و کشور‌های عضو برجام در جریان است این امر بر اساس اصل کاهش تنش و تعامل بین‌المللی پیگیری خواهد شد.
کنعانی مقدم یادآورشد: هر چند که در مقوله سیاست خارجی دولت تصمیم‌گیر اصلی نیست و تنها کار اجرایی مذاکرات بر عهده دولت است، در این زمینه هر دولتی که سر کار باشد بر اساس نقشه راهی که در شورای امنیت ملی تعیین می‌شود و مورد تایید رهبر معظم انقلاب است مورد اجرا قرار می‌گیرد.
کابینه اقتصادی رئیسی
اما موضوع دوم کابینه اقتصادی دولت است. در این باره هم مطالبی در رسانه ها مطرح شده است. گفته می شود کلیدی ترین عضو اقتصادی کابینه رئیسی و در واقع رهبر تیم اقتصادی، فرهاد رهبر خواهد بود.
نام فرهاد رهبر برای ریاست سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نفت و وزارت اقتصاد مطرح است. حتی نام رهبر به عنوان معاون اول نیز مطرح است.
فرهاد رهبر دارای دکترای اقتصاد از دانشگاه تهران است و به مدت ۵ سال در دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی، مدیرکل مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست‌ جمهوری بود.
همچنین در دولت هفتم نیز معاون اقتصادی وزارت اطلاعات شد و البته در دولت احمدی نژاد، ریاست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را بر عهده گرفت که بعد از آن به مدت ۶ سال رئیس دانشگاه تهران بود در نهایت در سال ۹۳، با حکمی از علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد دولت یازدهم به عنوان عضو و نایب رئیس شورای راهبردی نظام مالیاتی کشور منصوب شد.
او در چند سال گذشته مشاور اقتصادی و دبیر کارگروه اقتصادی آستان قدس رضوی بوده و در کابینه انتخاباتی رئیسی هم حضور داشت که این روابط، احتمال ورود او را به کابینه دولت جدید بیشتر می‌کند.
برای سکانداری وزارت اقتصاد دولت آینده نیز، برخی گمانه زنی‌های دیگر مطرح شده که نام‌هایی آنگونه باشگاه خبرنگاران گزارش داده شمس‌الدین حسینی و احمد امیرآبادی از مهم‌ترین گزینه‌های بیان شده برای این وزارتخانه است.
شمس‌الدین حسینی دارای مدرک دکترای اقتصاد در بخش عمومی و بین‌الملل از واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد است. او در دولت نهم و دهم، وزیر امور اقتصادی و دارایی بوده و هم‌اکنون نیز در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، نماینده استان مازندران در حوزه انتخابیه تنکابن، رامسر و عباس‌آباد است. در حال حاضر ریاست کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی را بر عهده دارد.
احمد امیرآبادی فراهانی نیز دبیر هیئت رئیسه مجلس دهم، نمایندهٔ دورهٔ نهم و دهم مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی از حوزهٔ انتخابیه قم در استان قم است. او عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر قم در دوره سوم شوراها بود و مجدداً در انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی که در هفتم اسفند ۹۴ برگزار شد به عنوان نماینده اول از شهر قم به مجلس راه یافت.
سید رضا فاطمی امین با سابقه اجرایی در صنایع مختلف از گزینه جدی برای سکانداری وزارت صمت است؛ البته نام او برای وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه هم پیشنهاد شده است. این مدیر با سابقه صنعتی، در کارنامه خود عضویت در هیئت عامل ایدرو، مجری طرح نوسازی خودروهای فرسوده، مشاور رئیس جمهوری، مشاور وزیر صمت و مشاور قائم مقام آستان قدس رضوی را دارد.
همچنین نام مهرداد بذرپاش با کارنامه مدیرعاملی سایپا و رئیس فعلی دیوان محاسبات نیز برای این سمت مطرح شده است.
نام رستم قاسمی یکی از اسامی پر تکرار در لیست پیشنهادی دولت سیزدهم به عنوان وزیر نفت است. او در دولت احمدی نژاد به مدت ۲ سال یعنی از سال ۱۳۹۰، وزیر نفت بود.
دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی عمران آموزش راه دور از دانشگاه صنعتی امیرکبیر است و فعالیت نظامی خود را از سال ۱۳۶۰ در سپاه پاسداران آغاز کرد که در طول جنگ ایران و عراق، از اعضای این نهاد بود. او از سال ۱۳۸۶ به مدت ۴ سال فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا را بر عهده داشت.
سایر اخبار این روزنامه
گمانه‌زنی‌ها درخصوص دولت ابراهیم رئیسی قوت گرفت فراجناحی معتدل‌؟ علیرضا صدقی در ستایش گسست اجتماعی وزارت بهداشت در قبال واکسینه‌کردن مردم پاسخگو باشد و شفاف عمل کند واکسیناسیون در حرف و نه در عمل! «ابتکار» تاثیر عرضه خودرو در بورس کالا را بررسی می‌کند دلالی، آدرس غلط گرانی خودرو برگزاری دو سالانه نقاشی پس از 10 سال دوسالانه هایی که بازار هنری را رونق می دهند ابراهیم رئیسی تحریم باشد یا نباشد؟! بایدن و معمای جدیدِ ایران قطر با تکنولوژی‌ای که ما نداریم دو برابر ایران گاز برداشت می‌کند بحران کرونا و نفت زیر صفر دلاری از حجازی و دایی تا فرهاد - این تیم قربانی نشود تهدید علی‌نژاد و پاسخ مجیدی با مشت آهنین محمد باقر قالیباف: مشکلات مردم را بدون توجه به گرایش‌های سیاسی حل کنیم سرلشکر باقری خبر داد از واکسن کرونای تولید شده توسط سپاه رونمایی می‌شود اولین نشست مطبوعاتی رئیس جمهوری منتخب ایران از دریچه نگاه رسانه‌های عربی عبدالباری عطوان: موشک‌های مقاومت آماده شلیک به فرودگاه تل آویو هستند وام‌های کلان بانکی کجا رفت؟