منتظر واکسن ایرانی بودم /در برابر تلاش محققان کشورمان سر تعظیم فرود می‌آورم

 
بخش ادب و هنر-

طی سال‌های اخیر بارها از رفتارهای منفی و مخرب سلبریتی‌ها در کشمکش‌ها و مناسبات سیاسی و اجتماعی سخن گفته شده است؛ از بازیگرهایی که شعار وطن‌دوستی می‌دهند اما عارشان می‌آید از اینکه فرزندشان در وطن متولد شود و تابعیت ایرانی داشته باشد تا افراد مشهوری که مدتی با هشتگ «واکسن بخرید» تبلیغاتچی محصولات وارداتی شدند و همچون آنها، سلبریتی‌هایی که خود را تافته جدابافته می‌دانند و جلوتر از بقیه به خارج از مرزها رفتند و واکسن زدند!


اما در این وانفسا هستند هنرمندان مشهوری که از شهرت و هنرشان برای مسائل «ملی» هزینه کردند. «محمد معتمدی» یکی از آنهاست. او هنرمند بی‌حاشیه و با شخصیتی است و همان طور که قابلیت‌های هنری‌اش در جهت ارزش‌های اصیل فرهنگی تبلور می‌یابد، از محبوبیت خودش برای تلاش مدافعان سلامت و جهادگران عرصه علم بهره گرفته است. محمد معتمدی، روز گذشته تصاویرش از تزریق داوطلبانه واکسن ملی «برکت» را منتشر کرد و طی یادداشتی به حمایت از این واکسن ضدکرونا پرداخت.
بخش‌هایی از یادداشت معتمدی را بخوانیم:
با اینکه هر کس در هر کجای دنیا باشد، باید اولین واکسنی که در دسترس اوست تزریق کند، ولی من چند روز پیش از امکان تزریق یک واکسن نامدار جهانی گذشتم تا در کشور خودم در فاز سوم تست انسانی واکسن ایرانی برکت شرکت کنم. متأسفم که علی‌رغم اینکه در همان ماه‌های اول، برای شرکت در فاز اول هم اعلام آمادگی کردم، ولی همه شرایط حضور در آن مرحله را نداشتم.
میهن عزیزم، ایران من! رنج و اندوه از چهره پرغرور مردمت دور باد. سرفراز بوده‌ای و سرفراز‌تر خواهی ماند. استوار بوده‌ای و استوار‌تر خواهی ماند. به پاس تلاش بی‌وقفه دانشمندان، پزشکان و محققانت سر تعظیم فرود می‌آورم. آنها که ایثارگرانه در تمام این مدت وفا کردند و ملامت کشیدند. به قول حافظ: وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم / که در طریقت ما کافریست رنجیدن. و به قول ادیب نیشابوری:
همچو فرهاد بود کوه‌کنی پیشه ما
کوه ما سینه ما، ناخن ما تیشه ما
بهر یک جرعه می ‌منت ساقی نکشیم
اشک ما باده ما، دیده ما شیشه ما
در یک قرن گذشته دو موسسه انستیتو پاستور و سرم‌سازی رازی از پیشگامان صنعت واکسن‌سازی ایران بوده‌اند. بیماری‌های مهلکی نظیر سل، دیفتیری، هپاتیت ب، فلج اطفال، سیاه‌سرفه، کزاز، سرخک، سرخجه و اریون در ایران، همگی با واکسن‌های ساخت داخل کشور مهار و کنترل شده‌اند. در اوایل دهه هشتاد، ایران علاوه بر تامین واکسن مورد نیاز داخلی، به نوزده کشور جهان واکسن صادر کرده است. در سال نودوپنج، ایران با مجوز سازمان بهداشت جهانی به‌عنوان تامین‌کننده واکسن فلج اطفال در منطقه خاورمیانه منصوب شده است. طبق گزارش آژانس تحقیقات دفاعی سوئد در سال دوهزاروسه میلادی، ایران هیچ‌گونه کمبودی در تولید واکسن یا ناتوانی در تامین نیازهای داخلی خود ندارد.
در سال‌های همه‌گیری وبا، بیست‌وچهار میلیون دُز واکسن وبا در ایران ساخته شد. تا جایی‌ که فرانسه که خود تولید‌کننده واکسن وبا بود به وارد‌کننده واکسن وبا از ایران تبدیل می‌شود. در دهه بیست خورشیدی واکسن آبله تولید انستیتو پاستور ایران به کشورهای عراق، افغانستان و مصر صادر شده است. طبق آمار یونیسف در سال‌های همه‌گیری بیماری سل پس از جنگ جهانی دوم، دویست‌وسی‌وهشت میلیون کودک از بیست‌ودو کشور جهان، از واکسن ب‌ث‌ژ ساخت ایران برای مقابله با این بیماری استفاده کرده‌اند. درود بر ایران و صنعت معتبر و صدساله واکسن‌سازی‌اش.»