بیش از هزار شکایت از روند برگزاری انتخابات واصل شده است


حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در نشستی خبری با‌ اشاره به مشکلاتی که در روند برگزاری انتخابات اتفاق افتاد، گفت: تاکنون شکایت‌های متعددی به جهت عملکرد نامناسب دستگاه‌های اجرایی در روند برگزاری انتخابات به ما واصل شده و برخی از این شکایت‌ها از طرف نمایندگان و برخی هم از طرف مردم است و بیش از هزار شکایت تاکنون به ما واصل شده است. حجم شکایت‌هایی که تاکنون درباره روند برگزاری انتخابات به ما رسیده، فراوان است و این حجم از شکایات را تاکنون در هیچ انتخاباتی نداشته‌ایم.
پژمانفر با بیان اینکه ما نسبت به این قضیه ورود کردیم اما هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم، گفت: یکی از مشکلات اساسی بحث تأخیر در برگزاری انتخابات و تعجیل در بستن شعب اخذ رأی است و طبق اعلام وزارت کشور باید شعب اخذ رأی از ساعت ۷ صبح فعالیت خود را آغاز می‌کردند اما در سراسر کشور گزارش‌هایی به ما رسیده مبنی بر اینکه در برخی از شعب فرآیند اخذ رأی با تأخیر آغاز شده است.
وی ادامه داد: از سوی دیگر مطابق با اعلام وزارت کشور باید فرآیند اخذ رأی تا ۲ بامداد ادامه پیدا می‌کرد اما در برخی از شعب اخذ رأی تعجیل در بستن صندوق‌های رأی را شاهد بودیم و برخی از افرادی که می‌خواستند رأی خود را در ساعات پایانی بدهند، موفق نشدند.


رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تصریح کرد: معمولاً در ایام تابستان مردم دو موقعیت زمانی اول صبح و آخر شب را برای رأی دادن انتخاب می‌کنند و بسیاری از این افراد این زمان‌ها را برای خود در نظر گرفته بودند اما زمانی که به شعب اخذ رأی رفتند با مشکلاتی در این زمینه مواجه شدند و شکایات متعددی در این زمینه به دست ما رسیده است و وزارت کشور حتماً باید به این مسئله پاسخ دهد.
پژمانفر گفت: یکی از وظایف دیگر وزارت کشور آن است که صندوق سیار را برای افراد واجد شرایطی که به‌دلیل بیماری یا کهولت سن یا هر شرایط دیگری امکان حضور پای صندوق‌های رأی را ندارند فراهم کند که طبق گزارش‌های واصله تقاضای مردم برای صندوق سیار بسیار زیاد بود اما این اتفاق نیفتاده است.
وی ادامه داد: بسیاری از بیماران و حتی کادر درمان نتوانستند رأی دهند در حالی که وزارت کشور باید حتماً در این زمینه تدبیر لازم را اتخاذ می‌کرد که حتی بیماران کرونایی هم بتوانند رأی دهند اما وزارت کشور در این زمینه هم ضعف اساسی داشته است.
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با‌ اشاره به اینکه کُندی سیستم و ضعف در ثبت آرای مردم یکی دیگر از ‌اشکالاتی است که در حوزه‌های مختلف شاهد آن بودیم، گفت: ما با همراه اول مکاتبه کردیم و آنان توضیحات مشروحی به ما دادند که قرار است در روز سه‌شنبه که وزیر کشور به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس احضار می‌شود، این گزارش مشروح را بیان کنیم.
پژمانفر اظهار داشت: طبق توضیحات همراه اول، آنان زیرساخت‌های ویژه‌ای را برای سرعت کار اختصاص داده بودند و ممکن است یا پهنای باند مناسب در اختیار آنان قرار نگرفته باشد یا آنکه قطعی‌های همراه اول تعمدی بوده باشد که حتماً باید این مسئله به‌صورت دقیق بررسی و وزیر کشور در این‌باره پاسخگو باشد.
وی با انتقاد از نحوه اعلام نتایج، گفت: متأسفانه شاهد تناقض در نتایج اعلامی‌انتخابات بودیم که بسیار نگران‌کننده بود و برخی از افرادی که در این زمینه مسئولیت داشتند، اعلام نظر مسئولان دیگر را نفی می‌کردند و این مسئله به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.
پژمانفر با بیان اینکه متأسفانه در برخی از شعب‌های اخذ رأی تعرفه یا مُهر وجود نداشته است، گفت: اندازه یکسان تعرفه‌ها و رنگ مشابه آنها نیز باعث شد که برخی از مردم خطا کنند و نام نامزدها را به اشتباه بنویسند و در نهایت این اشتباهات مردم به‌عنوان آرای باطله اعلام شد و وزارت کشور باید توضیح دهد که آرای باطله به چه شکل بوده و چه مواردی را آرای باطله در نظر گرفته است.
وی افزود: برای مثال گزارش‌هایی به دست ما رسیده است که برخی از افراد به دلیل خطای انسانی رأی مربوط به انتخابات ریاست جمهوری را در صندوق مربوط به انتخابات مجلس خبرگان رهبری انداخته‌اند و موقع شمارش آرای این رأی جزو آرای باطله اعلام شده و ما گزارش متقن در این باره داریم و حتماً وزارت کشور باید در این باره به ما توضیح اساسی دهد.
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با تأکید بر اینکه وزارت کشور باید در برگزاری انتخابات تدبیر لازم را انجام می‌داد، گفت: متأسفانه ما شاهد بودیم که برخی از مسئولان با لحن بد به مردم می‌گفتند که اینجا مگر خبازی است که اینقدر زود برای رأی دادن آمده‌اید! این‌گونه صحبت کردن به هیچ وجه قابل قبول نیست و طبق قانون باید آنان ساعت ۷ صبح فرآیند رأی‌گیری را
آغاز می‌کردند.
وی بیان کرد: سه‌شنبه هفته آینده رحمانی فضلی به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس می‌آید و در این باره باید به نمایندگان توضیح دهد. ما درباره روند برگزاری انتخابات و عملکرد دستگاه‌های ذی‌ربط در این باره گزارشی را تهیه و در صحن علنی مجلس قرائت خواهیم کرد و این گزارش را برای دستگاه‌های نظارتی هم
ارسال می‌کنیم.