نابرابری در جامعه

قربانعلی تنگ شیر‪-‬ چرا برابری به سود همگان است؟ مردم فطرتاً نابرابری را مسبب فساد اجتماعی می‌دانند. اما دلایلی چند نشان می‌دهد سطوح نابرابری در جوامع پیشرفته آنقدر زیادند که می‌توان تاثیرات آنها را اندازه گرفت. البته نظریه پردازان اجتماعی با خیل عظیمی از نظرات فردی و علائق قوی و مشروع مردم روبه‌رو هستند. ما در عصر بدبینی به سر می‌بریم، علیرغم غنای مادی بیش از پیش تحت فشار ناکامی‌های اجتماعی قرار داریم و رکود اقتصادی و افزایش بیکاری هم بر این درد ما می‌افزاید. در جامعه همه چیز از طول عمر تا بیماری
روانی و از خشونت تا بی‌سوادی، نه از میزان ثروت که از میزان برابری در آن جامعه تاثیر می‌پذیرد. جوامعی که شکاف عمیقی میان فقیر و غنی ایجاد کرده اند، برای تک تک افراد از جمله ثروتمندان زیان آورند. گویی زندگی ما یک نزاع روانی دائم است توام با اضطراب و احساسات سرخورده. اما حقیقت این است که تجملات و ریخت و پاش زندگی هامان
آنقدر زیاد است که کره زمین هم از آن در امان نیست. مردم به نحو روزافزونی از یکدیگر دورتر،خودخواه‌تر و بی‌مسئولیت‌تر شده‌اند و خواهان حرکت به سوی زندگی بر مبنای ارزش‌ها اجتماع مردمی و خانواده اند. برای ایجاد باور مشترک در جهت ایجاد جامعه بهتر هرکس نباید فقط برای بهبود وضعیت شخصی خودش بکوشد و به عنوان فردی در اجتماع باید برای بهبود روانی و اجتماعی کل جامعه تلاش کرد. زیرا کیفیت روابط اجتماعی در جامعه برپایه مادی استوار است. به جای متهم کردن والدین، ادیان، ارزش‌ها، تحصیلات و سازمان‌های کیفری، نابرابری‌ها هستند که بر سر سلامت روانی جامعه فرود می‌آید. در تمام جهان بهترین روش جهت ارتقای کیفیت زندگی همواره ارتقای سطح استانداردهای مادی بوده است. درون هر کشور سلامت و خوشبختی مردم به میزان درآمدشان مربوط است.
معضل‌های اجتماعی که باعث بروز نابرابری در جامعه می‌شوند:


* سطح اعتماد* بیماری روانی (از جمله اعتیاد به الکل و مواد مخدر) * چاقی مفرط* وضعیت تحصیلی کودکان* زایمان نوجوانان* آدمکشی* آمار زندانیان* جابجایی طبقاتی.
باید نابرابری‌ها در جامعه کاهش یابند.ساختار اجتماعی یا روانشناسی فردی جامعه را باید شناخت و روی آن کار کرد. زیرا جوامع کنونی نسبت به گذشته بسیار مضطرب و نگران‌تر هستند. افسردگی و اضطراب عمیقاً با یکدیگر مرتبط‌اند. مردمی که به یکی مبتلا هستند و به دیگری هم مبتلا می‌شوند و روان‌پزشکان نیز هر دو را با روش‌های مشابه درمان می‌کنند.در حال حاضر آنچه به جای افزایش اتکا به نفس سالم مشاهده می‌شود افزایش خودشیفتگی به ویژه در جوانان است. باید برای از بین بردن نابرابری‌ها در جامعه به ارزیابی اجتماعی فکرکرد.
باید تنش‌های روانی جامعه را کاهش داد تا جامعه به خود شک نکند و نگران نباشیم که ما را خسته کننده،ناخوشایند، کودن و نالایق بدانند.کاهش نابرابری بهترین راه ارتقای کیفیت محیط اجتماعی و بنابراین کیفیت حقیقی زندگی برای همه ماست.