وقتی قاتلان مشارکت اشک تمساح می ریزند

 
سرویس سیاسی-
روزنامه اعتماد روز پنجشنبه در مطلبی به قلم عباس آخوندی وزیر پرحاشیه، بی کارنامه و مستعفی وزارت راه و شهرسازی دولت روحانی نوشت : « فرآيند انتخابات 1400 به‌هيچ‌وجه نتوانسته مردم را نسبت به منصفانه بودن آن قانع كند. و براي اولين بار به‌رغم تاكيد مقام‌هاي رسمي كشور و همچنين نهادهاي مرجع اصلاح‌طلبي مبني بر ضرورت شركت در انتخابات، اكثريت واجدان شرايط به صندوق راي پشت كردند. بي‌گمان اين پديده‌اي است كه براي صلح و اميد اجتماعي زيان‌بار است... در اين بستر، نه‌تنها نمي‌توان انتظار تحقق توسعه داشت بلكه بايد در انتظار فروپاشي اجتماعي، انحطاط اخلاقي، مهاجرت، فقر و خشونت اجتماعي در رفتارهاي روزانه مردم بود. از اين رو، اين قلم نگران ايران است.»
گفتنی است راقم این سطور فردی است که با تفکرات و تصمیماتی که بر آن ها پافشاری می‌نمود، وضعیت بازار مسکن را به شکل فاجعه‌بار فعلی رساند. وی از سال۹۲ تا۹۷ در دولت یازدهم و دوازدهم، وزیر راه و شهرسازی بود. اما غیر از تمسخر ایده دولت قبلی (مسکن مهر) که توانست ده میلیون نفر از اقشار پایین و متوسط را صاحب خانه کند و از رنج مستاجری برهاند، هیچ اقدام مثبتی انجام نداد و در مراسم تودیع خود نیز با وقاحت گفت: افتخارش این بوده که حتی یک واحد مسکونی نساخته است .


آخوندی به عنوان یکی از چند وزیر صدها میلیاردی دولت روحانی، هرگز توضیح نداده که ثروت انبوه را از کجا و با کدام زحمت به دست آورده است؟ کدام نظریه و گفتمان می‌توانست برخی مدیران بی کفایت اما پر ادعا را با وجود ایراد خسارت های بزرگ به معیشت مردم، به اشرافیت کذایی برساند؟ مسکن در دولت روحانی، تورم ۶۹۰ درصدی (تقریبا هفت برابری) را تجربه کرد! و به نظر می رسد آقای آخوندی به عنوان متهم اول این فاجعه، جای نظریه درکردن و ادای آدم های باسواد را در آوردن، در مراجع ذی صلاح توضیح دهد که چگونه توانست این معامله تباه را با زندگی مردم کند؟
از سوی دیگر بر خلاف ادعای آقای آخوندی، ناکارآمدی امثال وی در دولت نقش اصلی را در کاهش مشارکت ایفا کرده است چرا که در نظرسنجی‌ها ۵۸درصد از کسانی که در سال ۹۶ به آقای روحانی رای داده بودند(حدود ۱۳ میلیون نفر)، گفتند در این انتخابات شرکت نمی‌کنند!
بنابر این رکورد مشارکت حداقلی و نفرت حداکثری از دولت تدبیرو امید میراث نامبارک مدیران نالایق و ناکارامدی همچون آخوندی است که هرچند باب میل آنها نباشد، اما باید با آن کنار بیایند. قطعا نفرتی که در طول هشت سال از چنین دولت و مدیرانی شکل گرفته در طول ۴۰ روز باقیمانده قابل جبران نیست و چنین ادعاهای وقیحانه‌ای کمکی به کاهش این حس عمومی نخواهد کرد.
رشد اقتصادی ایران در ۱۰ سال گذشته تقریباً صفر بوده است
روزنامه مردم سالاری در مطلبی به نقل از رئیس اتاق بازرگانی ایران نوشت:«تورم، رشد نرخ بیکاری، عدم ثبات اقتصادی، فقر پایدار و نابرابری‌های بالا در اجتماع بوده است و از منظر کلان نیز، رشد اقتصادی ایران در ۱۰ سال گذشته تقریباً صفر بوده است.»
از 96 تا 99، اقتصاد ایران 11 درصد کوچکتر شده است
در ادامه مطلب آمده است:«آمارهای اعلامی از سوی منابع رسمی نشان می‌دهد که در بازه سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ اقتصاد کشورمان حدود ۱۱ درصد کوچک شده و به‌رغم همه ادعاهای موجود، سهم اقتصاد ایران از اقتصاد جهانی در این چهار دهه گذشته به نصف تقلیل یافته است.»
مردم سالاری نوشت: «بازهم در رجوع به آمارها مشاهده می‌کنیم که سهم اشتغال بخش صنعتی طی ۲۵ سال گذشته حدود ۳۰ درصد بوده اما بخش خدمات با افزایش‌های مکرر، ۵۰ درصد از اشتغال را در خود جای داده است. این تنها یک برش از وضعیتی است که عنوان شد.»
6.8 برابر شدن نقدینگی در کنار رشد اقتصادی صفر و اساساً جابجا شدن مرزهای آمارهای اقتصادی در دولت مورد حمایت اصلاح طلبان در حالی است که روحانی چند روز پیش گفت: «یک نفر نیامد به دولت این را بگوید که خسته نباشید!».
اینها را می‌دانید و برجام را بزک می­‌کنید؟!
روزنامه شرق در سرمقاله شماره گذشته خود نوشت: «آقای رئیس‌جمهور [سیدابراهیم رئیسی] باید تکلیف خود را با مسئله تحریم‌ها روشن کند. هر‌چند امیدواری به توافق در وین از سوی مذاکره‌کنندگان وجود دارد؛ اما باید اندکی دقیق‌تر به مسئله تحریم‌ها نگاه کرد.»
این نوشتار در ادامه آورده است: «به طور کلی تحریم‌های آمریکا بر اساس حداقل پنج قانون آمریکایی صورت گرفته و از‌جمله قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها، قانون میهن‌دوستی، قانون اختیارات دفاعی، قانون حمایت از آزادی ایران، قانون تحریم جامع ایران و قوانین مربوط به تروریسم و حقوق بشر و پول‌شویی و اکثر تحریم‌ها تحت قوانین یاد‌شده صورت گرفته است و تنها در برخی موارد رئیس‌جمهور آمریکا حق لغو آن را دارد و اکثر موارد لغو تحریم‌ها باید از سوی کنگره صورت گیرد.[!!]»
این نوشتار می افزاید: «به فرض آنکه مذاکرات وین موفق باشد و تحریم‌های برجامی برداشته ‌‌و برجام احیا شود، اولا بسیاری از تحریم‌ها باقی می‌ماند و ثانیا هر لحظه ممکن است تحریم‌های جدید از سوی آمریکا اعمال شود و این به دلیل قدرت گروه‌های صهیونیستی در آمریکا بسیار ممکن است. ثانیا هیچ بعید نیست که در انتخابات بعدی ریاست‌جمهوری آمریکا یعنی سال 2024 مجددا جمهوری‌خواهان به پیروزی برسند و ترامپ رئیس‌جمهور شود؛ بنابراین حسب سابقه، مجددا از برجام خارج و تحریم‌ها برقرار می‌شود.»
حیرت آور است که این روزنامه طیف موسوم به اصلاح طلب دقیقا حرف های منتقدان را در مورد برجام بر زبان آورده است. منتقدان با استناد به دلایل متقنی (از جمله برخی موارد ذکر شده در بالا) تاکید داشته و دارند که برجام برای کشورمان فایده و نفعی به دنبال ندارد و آمریکا و اروپا در پی آن هستند تا با مکانیزم برجام هم حرکت کشورمان را در موضوع هسته ای مختل کنند و هم اقتصاد ایران را شرطی و وابسته نمایند.
حال سوال و پرسش اصلی از طیف موسوم به اصلاح طلب و روزنامه شرق این است که شما که این چیزها را می دانید چرا برجام را بزک کرده و می‌کنید؟! چرا به منافع کشور چوب حراج می‌زنید؟!
موضوع دیگر که در این نوشتار به درستی به آن اشاره شده این است که «اکثر موارد لغو تحریم‌ها باید از سوی کنگره صورت گیرد» این موضوع چیزی است که متاسفانه تیم دیپلماسی ایران به فرماندهی محمدجواد ظریف در مذاکرات از آن غفلت کردند. موضوعی به این مهمی چگونه از دید «قهرمانان دیپلماسی» مغفول مانده است؟ تیم مذاکره کننده ایران در هنگام تصویب برجام باید تصویب لغو تحریم ها در کنگره آمریکا را نیز خواستار می شد که نشد.
لازم به ذکر است که مدیرمسئول روزنامه شرق در گفتگویی تاکید کرده بود که ما (رسانه های اصلاح طلب) باید برجام را بزک می کردیم چون دید مردم ایران نسبت به آن و آمریکا منفی بود.
برای ابربدهکاران حکم قضایی صادر شده، خبر ندارید؟
روزنامه دولتی ایران در شماره پنجشنبه هفته گذشته طی یادداشتی مدعی شد؛ «زمانی که اسامی ۱۱ ابربدهکار بانکی اعلام می شود، اما اتفاقی نمی افتد و کاری انجام نمی شود، به معنای تشویق این گونه فعالیت هاست.»
بی‌اطلاعی نویسنده از روند برخورد قضایی با 11 ابربدهکار بانکی تعجب آور است. این در حالی است که برای هر 11 ابربدهکار پرونده قضایی تشکیل شده و حکم صادر شده است. در همین مورد سخنگوی قوه قضائیه ضمن ارائه توضیحاتی از جزییات و روند رسیدگی قضایی به پرونده افراد مذکور گفته بود: خوشبختانه کارنامه قوه قضائیه در رسیدگی به پرونده‌های معوقات بانکی و بدهکاران عمده بانکی همانند بسیاری از موارد دیگر درخشان است.
وی می‌گوید: اقدامات انجام شده صرفا بر اساس تدابیر این قوه، تلاش همکاران قضایی و ضابطین قوه قضائیه است نه بانک مرکزی و سیستم بانکی کشور. در این پرونده‌ها تاکنون نه تنها سیستم بانکی مدعی نبوده بلکه در برخی از موارد مانع تراشی هم داشته‌اند.
اذعان به سقوط پایگاه اجتماعی مدعیان اصلاحات
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: «محبوبیت اصلاح‌طلبان و آقای روحانی در این مدت ۸ ساله کم شده و کمتر هم خواهد شد از این رو آنچه در آینده می‌تواند در بین مردم محبوبیت و مقبولیت پیدا کند پرچم و شعار جدید است ممکن است حتی اسمش اصلاح‌طلبی نباشد». این روزنامه زنجیره ای در ادامه نوشت: «شاید آن جناح سیاسی که در آینده باید به میدان سیاست بیاید ممکن است اسمی مثل دولت ملی یا وحدت ایرانی با شعارهای ایرانی و ملی و حقوق بشری و آزادی و عدالت باشد.شاید اصلا لازم نباشد این پرچم جدید که برای حمایت مردم  برافراشته می‌شود نام اصلاحات داشته باشد».
در روزهای گذشته، صادق زیباکلام فعال سیاسی اصلاح طلب اذعان کرده بود: «پس از براندازان...دومین و بزرگ‌ترین بازنده انتخابات ۲۸خرداد اصلاح‌طلبان بودند...دو و نیم میلیون رأی برای آقای همتی در حقیقت تیر خلاصی در شقیقه اصلاح‌طلبان بعد از ۲۴ سال حیات سیاسی‌شان بود. در بدبینانه‌ترین حالت دست‌کم ۱۰ میلیون و در خوشبینانه‌ترین حالت حتی رفتن به دور دوم را اصلاح‌طلبان برای نامزدشان پیش‌بینی کرده بودند؛ اما شکست آنان به‌مراتب سنگین‌تر از دیگران بود».