انجام گازرسانی در ۹۵درصد کشور

گروه اقتصادی/روز پنجشنبه در هفتاد و پنجمین برنامه پویش تدبیر و امید برای جهش تولید طرح‌های ملی وزارت نفت در سراسر کشور با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس جمهوری افتتاح شد، ۲ هزار و ۸۰۹ روستا با ۱۸۱ هزار و ۵۷۶ خانوار و اعتباری بالغ بر ۴ هزار و ۱۰۸ میلیارد تومان و ۲۱ شهر با ۲۵۱ هزار و ۶۸۹ خانوار و اعتبار بالغ بر هزار و ۵۰ میلیارد تومان گازدار شدند. ۴ هزار و ۶۶۴ واحد صنعتی با اعتبار هزار و ۱۷۳ میلیارد تومان نیز گازرسانی شد. همچنین ۴ واحد تأسیسات تقویت فشار گاز در استان‌های خوزستان، فارس و واحد شیرین‌سازی برش سبک مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا بندر امام خمینی (ره) نیز با دستور رئیس جمهوری افتتاح شد که در مجموع اعتبارات این طرح‌ها، ۱۳۷۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است. رئیس جمهوری اتصال بیش از 2 هزار و 800 روستا و 21 شهر کشور به شبکه گازرسانی در هفتاد و پنجمین هفته از افتتاح طرح‌های ملی را افتخار‌آمیز خواند و گفت: امروز در زمینه گازرسانی به معیار 95 درصد در کشور رسیده‌ایم که شاید در سطح جهانی بی‌نظیر باشد، این رقم یک افتخار برای دولت های یازدهم و دوازدهم است و پاسخ قاطع به کسانی است که در گوشه و کنارنسبت به این دولت با بی‌انصافی حرف می‌زنند. حسن روحانی روز پنجشنبه در هفتاد و پنجمین پویش تدبیر و امید برای جهش تولید و در آیین افتتاح طرح‌های ملی وزارت نفت در حوزه گازرسانی شهری، روستایی و صنعتی، اظهار داشت: منتقدان دولت شاهد باشند که فقط در یک موضوع گازرسانی این دولت نسبت به کل دولت‌های گذشته از زمان رژیم گذشته تا سال 92، 2.5 برابر کار انجام داده است و امروز کار گازرسانی در کشور تقریباً به اتمام رسیده است که به آن افتخار می‌کنیم. وی تأکید کرد: تحول بسیارعظیم و بزرگی در گازرسانی در کشور انجام گرفته است. گازرسانی در روستاها در آغاز این دولت حدود 54 درصد بوده و اکنون به
85 درصد رسیده است و گازرسانی در مناطق شهری با 99.98 درصد تقریباً به صددرصد رسیده است. همچنین گازرسانی به روستاها در خراسان جنوبی در این هشت سال نسبت به هشت سال قبل 25 برابر شده است. روحانی در ادامه به موفقیت‌ها و افتخارات کسب شده در این دولت در بخش نفت اشاره کرد و گفت: در این دولت بیش ازهر زمان دیگر حقوق ملت در بخش نفت و گاز تأمین شده است و در زمینه استفاده از میدان‌های مشترک نفت و گاز نسبت به حقوق ملت توجه خاص و ویژه‌ای داشته‌ایم. وی اضافه کرد: درهمین راستا درحالی که در پارس جنوبی بخش اعظم گاز را قطر استفاده می‌کرد، امروز به اندازه آنها، حتی کمی بیشتر، از گاز پارس جنوبی استفاده می‌کنیم. از آنچه سال 92 بوده تا امروز، بهره‌برداری از این میدان مشترک 2.5 برابر شده است. همچنین درغرب کارون که با عراق مشترک هستیم، امروز بیش از 5 برابر آنچه در سال 92 استفاده می‌کردیم، استفاده می‌کنیم.
خودکفایی در بنزین و گازوئیل
رئیس جمهوری همچنین توجه به محیط زیست را از دیگر ویژگی‌های دولت تدبیر و امید عنوان کرد و گفت: در این دولت به محیط زیست توجه ویژه‌ای صورت گرفته و امروز


76 درصد بنزین مصرفی کشور یورو 4 و منطبق با استانداردهای جهانی است، جمع‌آوری فلرها و جلوگیری از سوختن آن و گازرسانی به روستاها اقدام مهم دیگری در حفاظت از محیط زیست و تخریب جنگل‌ها است که در این دولت انجام شد. روحانی در ادامه خودکفایی در تولید بنزین و گازوئیل و حتی گاز بویژه در فصول سرد سال را مسأله مهم دیگر عنوان کرد و افزود: درحالی که تا پیش از این دولت برای تأمین کافی بنزین و گازوئیل و حتی گاز در فصول سرد سال نیازمند واردات بودیم، امروز صادرکننده بنزین و گازوئیل هستیم و بخش قابل توجهی از ارز مورد نیاز واردات کشور از محل درآمدهای به دست آمده از صادرات فرآورده‌های نفتی تأمین می‌شود. من دچار حیرتم از آنهایی که گاهی وقت‌ها کنار و گوشه‌ای می‌نویسند این دولت چه کار کرده است؟ این دولت فرض بگیریم هیچ کاری نکرده، اگر چه دولت در همه بخش‌ها به عملکرد خود افتخار می‌کند و با افتخار حرف می‌زند.
وعده آب و برق رایگان محقق شد
رئیس جمهوری با بیان اینکه دولت دوازدهم وعده امام راحل در رایگان شدن آب و برق و حتی گاز برای اقشار کم‌مصرف را که عمدتاً اقشار کم درآمد کشور هستند، محقق کرد، گفت: متأسفانه خیلی کم به این موضوع پرداخته می‌شود، چرا که برخی فکر می‌کنند اگراین مسائل را بیان کنند، افتخاری برای دولت دوازدهم خواهد بود.
روحانی افزود: امام(ره) به مردم گفته بود که آب، برق و بلیت اتوبوس را مجانی می‌کنیم که ما به جای اتوبوس، گاز را آوردیم. آب و برق و گاز رایگان را که امام در بهشت زهرا به مردم گفته بود، در دولت دوازدهم اجرا و عملیاتی شد. این جزو افتخارات ما و جزو افتخارات نظام است و دهن آنهایی که با توهین نسبت به امام(ره) صحبت می‌کردند، برای همیشه بسته شد و برای همیشه آن حرف‌های ناروایی که می‌زدند پایان پیدا کرد.
خداحافظی با مدارس کپری
روحانی همچنین اتصال 98 درصدی روستاهای کشور به شبکه ارتباطات پرسرعت کشور، گسترش شبکه بهداشت، گسترش شبکه راه‌ها و توسعه عظیم مدارس و آموزش را از دیگر دستاوردهای پرافتخار دولت تدبیر و امید برشمرد و تصریح کرد: مدارس کپری دراین دولت برای همیشه برچیده شد و امروز به لطف اقدامات توسعه‌ای برای روستاها، فاصله روستاها و شهرها به سرعت درحال کم شدن بوده و درنتیجه روند مهاجرت معکوس، شدت یافته است. رئیس جمهوری در ادامه به آمار آبرسانی روزانه به حدود 9 تا 10 روستا و اتصال روزانه 20 روستا به شبکه ارتباطات پرسرعت کشور اشاره و خاطرنشان کرد: درحالی که تا پیش از این دولت مجموع روستاییانی که به آب آشامیدنی سالم دسترسی داشتند زیر یک میلیون نفر بود، امروز بیش از 10 میلیون نفر به آب آشامیدنی سالم دسترسی دارند.
روحانی این دستاوردها را پاسخی دندان‌شکن به تحریم‌کنندگان ایران توصیف کرد و گفت: اگر برخی بوروکراسی‌ها از جمله بوروکراسی پارلمانی نبود تاکنون تحریم هم تمام شده بود. بوروکراسی فقط در عرصه ادارات نیست و در سایر حوزه‌ها نیز شاهد آن هستیم و امیدواریم همه انواع بوروکراسی در کشور اصلاح شود.

برش
پارس جنوبی دیگری نداریم، بهینه‌سازی ضروری است

وزیر نفت با اشاره به پوشش ۹۵.۱ درصدی جمعیت کشور از نعمت گاز طبیعی گفت: بدون اجرای طرح‌های بهینه‌سازی بویژه در نیروگاه حرارتی نمی‌توانیم در آینده تراز بین تولید و مصرف گاز را حفظ کنیم، زیرا ما پارس جنوبی دیگری نداریم. بیژن زنگنه در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نفت اظهار کرد: وزارت نفت با اتکا به افزایش ۲.۵ برابری برداشت گاز از میدان گازی پارس جنوبی از سال ۱۳۹۲ تاکنون و مجموعه اقدام‌های انجام شده در زمینه توسعه شبکه انتقال و گازطبیعی موفق شد تعداد روستاهای بهره‌مند از نعمت گاز طبیعی را از ۱۴ هزار در سال ۱۳۹۲ به نزدیک ۳۵ هزار روستا در سال گذشته که معادل ۲.۵ برابر است، برساند.
تدوین سند گازرسانی دولت تدبیر و امید
زنگنه با اشاره به اینکه تاکنون به بیش از ۲۰ هزار روستا با بیش از یک میلیون و ۷۷۰ هزار خانوار و ۱۹۴ شهر با نزدیک ۶۵۰ هزار خانوار گازرسانی شده است، افزود: هم‌اکنون ۹۸.۴ درصد جمعیت شهری و ۸۴.۶ جمعیت روستایی و درمجموع بیش از ۹۵ درصد کل جمعیت کشور از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند، این درحالی است که سال ۹۲ جمعیت شهری ۹۵ درصد و جمعیت روستایی ۵۴ درصد و در مجموع ۸۵ درصد زیر پوشش شبکه گازرسانی قرار داشتند. وی تصریح کرد: جزئیات کامل گازرسانی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در استان‌های مختلف کشور درقالب سندی، تدوین و در اختیار رئیس جمهوری قرار گرفته که سند مهمی است، این سند در اختیار مردم هم گذاشته می‌شود. وزیر نفت گفت: با اقداماتی که طی سال‌های اخیر صورت گرفت، امکان افزایش ۹۰ درصدی صادرات گاز هم فراهم شد. مجموعه طرح‌های گازرسانی و انتقال گاز با استفاده از ظرفیت بند «ق» تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۳۹۳ و ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر انجام شده که هیچ تحمیل بار مالی به بودجه دولت نداشته و تنها از محل ایجاد درآمد جایگزینی سوخت مایع با گاز طبیعی اجرا شده است. وی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان در این مجموعه هزینه شده که به قیمت امروز معادل ۱۳ میلیارد دلار است، گفت: از این رقم ۴۱ هزار میلیارد تومان برای گازرسانی روستایی و شهرهای کوچک و ۴۳ هزار میلیارد تومان در حوزه شبکه انتقال گاز هزینه شده است.
افزایش ۴ برابری صادرات فرآورده‌های نفتی
وزیر نفت ادامه داد: از ابتدای سال ۱۳۹۳ تاکنون بیش از ۵۸ میلیارد لیتر فرآورده مایع به ارزش حدود بیش از ۲۶ میلیارد دلار آزاد شده و صادرات فرآورده نفتی در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۲ بیش از چهار برابر شده است. یکی از دلایل بالا رفتن صادرات فرآورده‌های نفتی در سال‌های اخیر توسعه گازرسانی بوده است که ما توانستیم حجم زیادی از فرآورده‌ها را صرفه‌جویی و صادر کنیم.
گاز در منطقه سیستان
زنگنه با بیان اینکه طرح‌های گازرسانی به ۲۱ شهر، ۹ استان، ۲۸۰۹ روستا در ۳۱ استان و ۴۶۶۴ واحد صنعتی در ۲۷ استان با هزینه ۶۳۳۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری ‌رسید، اظهار کرد: در ادامه این اقدام‌ها اکنون گازرسانی به ۲۵۰۰ روستا مشتمل بر ۱۷۰ هزار خانوار و ۲۷ شهر مشتمل بر ۱۲۷ هزار خانوار از جمله تکمیل انتقال گاز به زابل، خاش، میرجاوه، چابهار، بندرلنگه و کیش در حال اجراست. وی تصریح کرد: انتظار می‌رود در بحث گازرسانی به استان سیستان‌وبلوچستان که همواره مورد توجه شما (رئیس جمهوری) بوده است گازرسانی به منطقه سیستان، خاش، پالیزان و میرجاوه در مجموع با هزینه ۲۳۰۰ میلیارد تومان طی ماه‌های آینده به بهره‌برداری برسد. پیشرفت فیزیکی خط لوله انتقال گاز ایرانشهر به چابهار و کنارک اکنون
۸۲ درصد است و طبق برنامه تا پایان سال باید به نتیجه برسد.