تاوان توهين هم بركناري هم شكايت

ماجرا با يك توييت شروع شد؛ توييت عجيب و توهين‌آميزي كه مسوول روابط عمومي وزارت بهداشت و سخنگوي پرحاشيه‌سازمان غذا و دارو نوشت و در آن به معترضان به قيمت بالاي واكسن كروناي توليد داخل، توصيفي بسيار موهن نسبت داد و آنان را «پفيوزان تاريخ» خواند. اعتراض‌ها به عملكرد مسوولان در جريان واكسيناسيون درحالي به مذاق آقاي سخنگو خوش نيامده كه در روزهاي اخير، اخلال جدي در روند واكسيناسيون را شاهد بوده‌ايم. اگرچه وزارت بهداشت وعده داده كه تا پايان خرداد، حدود ۱۴ ميليون ايراني واكسينه مي‌شوند اما تاكنون تنها 
۶ ميليون نفر واكسن زده‌اند. بروز مشكلاتي در واردات واكسن‌هاي خارجي به اتمام واكسن منجر شد و بسياري از كساني كه حتي نوبت اول واكسن‌شان را دريافت كرده بودند هنوز موفق به دريافت دز دوم نشده‌اند و روند واكسيناسيون‌شان ناتمام مانده و انتقاد شهروندان را بيش از پيش برانگيخته است. انتقادهايي كه كناراعتراض سهروندان به قيمت بالاي واكسن داخلي نسبت به مشابه خارجي مطرح شد اماكيانوش جهانپورهيچ‌كدام را  برنتافت و در واكنش درحساب كاربري‌اش در توييتر نوشت: «-آسترزنكا مورد تاييد WHO است؛ چرا نمي‌آوريد؟ -آسترزنكا مرجوعي برخي كشورها است؛ چرا مي‌آوريد؟ -مجوز بدهيد آسترزنكا بياوريم؛ براي كارگران، 250 هزار تومان، هزينه را كارفرما مي‌دهد! بعد: چرا آسترزنكا 3 دلار! است و واكسن ايراني 8دلار؟ مرحوم شريعتي به‌خطا جاي دگر درپي پفيوزان تاريخ مي‌گشت.»
سخنگوي سوپرپوششي
همين چند سطر كافي بود تا موج انتقادهاي به‌حق مردمي كه از اين برخورد شنيع و اهانت آشكار، ناراحت و عصباني بودند، به سوي جهانپور سرازير شود؛ انتقادهايي كه حالا نه گروه خاصي از مردم كه طيف‌هاي متفاوتي را دربرمي‌گرفت و حتي پاي برخي مسوولان را هم به ماجرا باز كرد. در همين راستا كانال تلگرامي «ما اصولگراها» كه ظاهرا از آن محمد مهاجري، روزنامه‌نگار اصولگرا است، در يادداشتي، جهانپور را سخنگوي «واكسني» وزارت بهداشت توصيف كرد و خطاب به او نوشت: «متاسفانه عده‌اي در برابر اين سخن شما كه معترضان به قيمت واكسن ايراني را پفيوز خوانده‌ايد، عصباني شده‌اند. اصلا نگران نباشيد. بگذاريد هرچه مي‌خواهند اعتراض كنند. شما از ظرفيت جهشي خودتان استفاده كنيد؛ چون اينجور كه معلوم است با اين ادبياتي كه داريد، فقط به درد مناظرات انتخاباتي رياست‌جمهوري مي‌خوريد. لذا پيشنهاد مي‌كنم ۳، ۴ سال خودتان را در آب نمك بخوابانيد و در انتخابات ۱۴۰۴ كانديداي سوپرپوششي بشويد و در مناظرات چشم‌تان را ببنديد و به هركسي كه خواستيد بگوييد پفيوز! خداوكيلي هيچ چيز از كانديداي سوپرپوششي ۱۴۰۰ كم نداريد. فقط اگر تلاش كنيد فرزندتان را به سوييس بفرستيد، ديگر همه‌چيز مهياست.»


البته اين اولين‌بار نيست كه لحن و ادبيات سخنگوي سازمان غذا و دارو، با اعتراض مردم مواجه مي‌شود، چه آنكه او چندي پيش و در روزهايي كه آمار مرگ روزانه كرونا به عدد ۲۰۰ نزديك مي‌شد، در واكنش به يكي از كاربران كه نسبت به ايمني واكسن كرونا ابراز نگراني كرده بود، نوشته بود كه «شما نزن، اجباري نيست!» اما «پفيوز» خواندن مردم ماجراي متفاوتي داشت؛ اگرچه جهانپور در واكنش به اعتراض گسترده، مدعي شد كه مخاطب توييتش «مافياي دارو» بوده اما چنانچه علي مجتهدزاده، وكيل دادگستري گفته، «اين شخص در سازمان غذا و دارو مسووليت دارد و اگر معتقد است كه مافيايي وجود دارد، طبق وظيفه سازماني خود بايد به نهادهاي نظارتي گزارش ارايه مي‌كردند. اگر گزارش نداده‌اند، ترك فعل كرده‌اند و اين امكان وجود دارد كه محاكمه شوند اما اگر براي فرافكني چنين اظهاراتي را مي‌گويند، اقدامي غيراخلاقي‌تر مرتكب شده‌اند.»
برهمين اساس هم او حالا با منتقداني مواجه است كه نه‌تنها خواستار بركناري‌اش هستند كه برخي‌ حتي تصميم گرفته‌اند كه از كيانوش جهانپور شكايت كنند و در راستاي همين مطالبات بود كه عباس عبدي روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب با اشاره به اينكه «حتي اگر بتوان فرض كرد كه تصادفات و نبودن واكسن و... ناشي از قصور و ‌كوتاهي يا موانعي خارج از اراده باشد، ولي زشتي كلام مسوولان، آگاهانه و مصداقي از تقصير آنان است»، تاكيد كرد كه «اگر آقاي روحاني دستور اخراج اين مقام وزارت بهداشت و درمان را ندهد، رفتارش متوجه كليت دولت اوست.» موضوعي كه ازسوي سيدعطاءالله مهاجراني وزير اسبق فرهنگ و ارشاد هم موردتاييد قرار گرفت و او نيز در واكنش به گفته‌هاي جهانپور و با اشاره به مطالبه عبدي براي بركناري او، در حساب توييتري خود نوشت: «دولت در بركناري سخنگوي بي‌صلاحيت ناخوش آواز، نبايست يك دقيقه هم تاخير كند. اگر در اداره امور ناتوانيد، درست سخن گفتن كه هزينه‌اي و توانايي ويژه‌اي نياز ندارد.»
در ادامه اما پي‌نوشت معاون رييس‌جمهوري به وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي احتمال برخوردها با كيانوش جهانپور را دوچندان كرد. اسحاق جهانگيري در نامه‌اي خطاب به نمكي، ضمن تاكيد بر اينكه «واكسيناسيون رايگان عمومي دغدغه‌اي همگاني و انتظاري به‌حق است كه بخشي از آن با واردات و بخشي ديگر با توليد داخلي به صورت همزمان در حال انجام است»، تاكيد كرد: «نبايد به تقابل نادرست اين دو اقدام دامن زد و در عين حال شايسته نيست كه به ابهام‌ها يا حتي انتقادها در رسانه‌ها و افكار عمومي با كم‌تحملي و اهانت برخورد كرد.» جهانگيري در ادامه تاكيد كرده كه «لازم است در اين خصوص اقدام مناسب انجام شود» و مي‌توان به‌روشني دريافت كه احتمالا منظور معاون اول دولت حسن روحاني از «اقدام مناسب» بركناري سخنگويي است كه لحن و كلامش بارها انتقاد مردم را به همراه داشته است. 
شكايت ملت از سخنگو
 با وجود اين اما ظاهرا برخي از شهروندان اين‌بار ديگر قرار نيست به انتظار واكنش مسوولان بنشينند، چراكه چنانچه علي مجتهدزاده از ثبت شكايت تعدادي از خبرنگاران از كيانوش جهانپور خبر داده است. اين وكيل دادگستري كه اظهارات جهانپور را «مايه تاسف» خوانده، به ايرنا گفته است: «متاسفانه ايشان سخنگوي سازمان غذا و دارو هم هستند و‌ يكي از اشخاصي است كه در مظان اتهام است و بايد پاسخگو باشد اما مي‌بينيم طلبكار مردم است و توهين مي‌كند و قطعا اگر چنين رفتاري در هر كشوري صورت مي‌گرفت، اين شخص را بركنار و محاكمه مي‌كردند اما متاسفانه در ايران مي‌بينيم كه هيچ‌گونه برخوردي با اين افراد صورت نمي‌گيرد.» مجتهدزاده در ادامه خبر داده كه با جمع زيادي از خبرنگاران هم‌قدم شده كه به عنوان وظيفه مدني درپي شكايت از جهانپور هستند و هفته آينده نيز به دادسراي فرهنگ و رسانه خواهند رفت. او ضمن تاكيد بر استقبال گسترده مردم، اگرچه گفته كه به پيگيري و دست‌يابي به نتيجه اميدوار نيست اما تاكيد كرده مي‌خواهند اين پيام را برسانند كه جامعه مدني در برابر چنين اقداماتي منفعل نيست. به عقيده اين وكيل دادگستري، اگر در چندين نوبت قبل كه سخنگوي سازمان غذا و دارو اقدام به بي‌حرمتي كرده بود، با او برخورد جدي صورت مي‌گرفت، امروز به منتقدان ناسزا نمي‌گفت! مجتهدزاده براين اساس ابراز اميدواري كرده كه دستگاه قضا به‌منظور اجراي عدالت و حفظ آرامش جامعه، برخورد معقولي انجام دهد. همزمان با اعلام شكايت جمعي از خبرنگاران از جهانپور، كارزاري در فضاي مجازي نيز به‌راه افتاد تا شهرونداني كه خواهان پيگيري قضايي و شكايت از كيانوش جهانپور هستند، با امضاي اين كارزار اعلام‌شكايت كنند تا درنهايت اين شكايت ازطريق دادسراي فرهنگ و رسانه ثبت و مورد پيگيري قرار گيرد.