تلاش ما تولید ۲۰ تا ۳۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای است

شهروند| رئیس سازمان انرژی اتمی کشور گفت: «تلاش ما اجابت فرمایش رهبر معظم انقلاب برای افزایش تولید برق هسته‌ای کشور از یک‌هزار مگاوات به ۲۰ تا ۳۰ هزار مگاوات است.»
«علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی دیروز در نشستی در مجلس شورای اسلامی که به میزبانی علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و با هدف هم‌اندیشی برای افزایش ظرفیت برق هسته‌ای برگزار شد، گفت: «تولید برق از انرژی هسته‌ای به رژیم گذشته و سال ۱۳۵۳ برمی‌گردد. در آن سال سازمان برنامه‌وبودجه رژیم گذشته پروژه‌ای را به شرکتی در آمریکا به نام اس‌آی‌آر می‌دهد که چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور را در ابعاد، اقتصادی، اجتماعی و صنعتی تبیین کند.»
رئیس سازمان انرژی اتمی در این نشست که بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، رضا اردکانیان، وزیر نیرو  و نمایندگانی از وزارت نفت و سازمان برنامه‌وبودجه و برخی از نمایندگان مجلس حضور داشتند، افزود: «این پروژه در حدود ۲۰ جلد تعریف شده بود و در پیشنهادی که اس‌آی‌آر به ایران می‌دهد، در سبد انرژی ایران ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای دیده شده بود. در حالی که برق هسته‌ای امروز نیروگاه بوشهر در حدود یکهزار مگاوات است. بنابراین بر اساس چشم‌انداز تعریف شده از سوی اس‌آی‌ار حدود ۲۰ نیروگاه هسته‌ای بوشهر باید ساخته شود.»  صالحی با بیان اینکه طبق پروژه تعریف شده قرار بود ظرف ۲۰ سال این برنامه به سرانجام برسد، گفت: «بر اساس این طرح تا سال ۱۳۷۴ باید این پروژه به اتمام می‌رسید و کشور از ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای برخوردار می‌شد.»او ادامه داد: «در آن زمان دو دلیل برای تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای بیان شده بود؛ نخستین دلیل آن این بود که هر یکهزار مگاوات راکتور هسته‌ای از نظر محتوای انرژی معادل ۱۱ تا ۱۲ میلیون بشکه نفت صرفه‌جویی دارد. از سوی دیگر هرکدام از نیروگاه‌های هسته‌ای مانع از انتشار سالانه معادل ۷ میلیون تن گاز آلاینده می‌شود. در واقع ۱۴۰ میلیون تن گاز حرارتی وارد هوا می‌شود که با وجود نیروگاه هسته‌ای دیگر این مقدار آلایندگی وجود نخواهد داشت. »
صالحی ادامه داد: «بعد از انقلاب این موضوع مطرح می‌شود که از سبد انرژی چه میزان برق هسته ای به عنوان یک انرژی پاک باشد. وزارت نیرو، دانشگاه شریف و مراجع علمی موضوع را بررسی کردند. حتی شورای عالی انرژی در زمان آقای عارف تشکیل شد و مصوباتی برای افزایش برق هسته تا میزان ۱۰ هزار مگاوات هم تصویب شد. اما هیچ مرجعی به تولید برق هسته ای به میزان ۲۰ هزارمگاوات اشاره ای نکرد.»