فرزانه فصیحی المپیکی شد

دونده سرعتی ایران سهمیه المپیک توکیو را به‌دست آورد. با هماهنگی کمیته ملی المپیک فرزانه فصیحی، دونده ماده ۱۰۰ متر ایران با استفاده از بند یونیورسالیتی سهمیه المپیک را گرفت. بر این اساس فصیحی نهمین سهمیه زنان در بازی‌های توکیو محسوب می‌شود.
سیمین صفامهر اولین دونده ۱۰۰ متر تاریخ ایران در المپیک ۱۹۶۴ توکیو بود که حدود ۵۷ سال بعد فصیحی هم در این ماده دومین زن المپیکی شد.
رئیس مرکز نظارت بر تیم‌ها درباره سهمیه اختصاص یافته به فرزانه فصیحی در دوومیدانی بانوان برای حضور در المپیک اظهار داشت: «کمیته ملی المپیک برای فرزانه فصیحی هماهنگی‌های لازم را انجام داد و سهمیه یونیورسالیتی کسب کرد.»
تعداد سهمیه‌های ایران نیز به ۶۵ رسید و رکورد المپیک ریو شکسته شد. البته یک سهمیه کاراته در معرض خطر قرار دارد و ممکن است که این سهمیه از دست برود اما مهدی پیرجهان، دونده ۴۰۰ متر بامانع هم تاکنون از طریق رنکینگ سهمیه به‌دست آورده است که برای المپیکی دانستن این دونده باید تا هشتم تیرماه و اعلام رنکینگ نهایی فدراسیون جهانی صبر کرد.



فرزانه فصیحی (زاده ۱۳ دی ۱۳۷۱- اصفهان) دونده و عضو تیم ملی دوومیدانی زنان ایران است. او در سال ۲۰۱۶ مدال نقره بخش تیمیِ رشته دوی ۴ در ۴۰۰ متر امدادی در هفتمین دوره مسابقات قهرمانی دوومیدانی داخل سالن آسیا ‏و در سال ۲۰۱۸ مدال برنز رشته دو ۶۰ مترِ هشتمین دوره مسابقات قهرمانی دوومیدانی داخل سالن آسیا‏ را به‌دست آورد. فصیحی رکورددار دو ۶۰ متر زنان ایران است و به «دختر باد» مشهور است.
او در سال ۲۰۲۰ با کسب رکورد ۷/۲۹ ثانیه در مسابقه دوی ۶۰ متر در بلگراد صربستان، با ثبت رکورد جدیدی در ایران و بهبود رکورد قبلی خود و همچنین ثبت رکورد موردنیاز ورودی برای مسابقات جهانی، به مسابقات جهانی دوومیدانی داخل سالن راه یافت.