فعال اصلاح‌طلب: بهانه نیاوریم تشت اقبال اصلاح‌طلبان فروافتاده است

  سرویس سیاسی-
روزنامه ابتکار در مطلبی به قلم محمدعلی وکیلی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو فراکسیون امید مجلس دهم نوشت: باید با واقعیت‌های این انتخابات روبه‌رو شویم. شاید چون همچنان خود را عزادار جمهوریت نشان می‌دهیم همه شرم می‌کنند به ما بگویند که کجای ماجرا هستیم! ما اگر از پشت عزای جمهوریت بیرون بیاییم واقعیت‌های زیادی منتظرند تا با ما حریف شوند. همه ظرفیت ما خرج همتی شد، سقف رأی او مشخص شد. حتی دست به دامان تعصبات قومیتی به عریان‌ترین شکل برای همتی شدیم اما عیار اقبالمان عریان شد. دیدیم که چگونه تشت اقبالمان فروافتاده است. ادباری که به لیست جمهور شد (با همه اعتباری که به پایش خرج شد)، نشان داد که ما صاحب‌مجلس عزایِ جمهوریت نیستیم! تعارف را کنار بگذاریم.
چرا این‌همه بهانه را می‌آوریم تا با واقعیت رو‌به‌رو نشویم؟
در ادامه این مطلب آمده است: حیثیت اکثر احزاب و نمایندگان رسمی اصلاح‌طلب به‌پای همتی آورده شد اما افاقه نکرد. این یعنی نهادهای رسمی جریان اصلاح‌طلب، نمی‌تواند نماینده مطالبات اصلاح‌طلبانه باشد. اگر برای ریاست جمهوری بهانه رد صلاحیت آورده شود، برای لیست جمهور چه بهانه‌ای داریم. سخن این نیست که ردصلاحیت‌ها، حذف‌ها و تبعیض‌های سیاسی واقعی نیست؛ اما چرا این‌همه بهانه را می‌آوریم تا با واقعیت رو‌به‌رو نشویم؟ مردم، شعارهای اصلاح‌طلبی را از زبان حریف بیشتر باور کردند تا از زبان ما. این واقعیت را نباید به هیچ امر دیگری فروکاست. اگر رفوزه شدنِ احزاب را نبینیم، حتماً درس‌های این انتخابات را فرانگرفته‌ایم.


وکیلی با بیان اینکه «بعید می‌دانم چشم‌اندازی از احیای جریان اصلاح‌طلبی بتوان تصور کرد» گفت: اصلاح‌طلبی قطعاً ادامه خواهد داشت، چه با این اصلاح‌طلبان و یا با کسان دیگر. اما اگر این جریان می‌خواهد همه لکنت تاریخی زبانش و همه عقیم بودگی‌اش را به تبعیض‌های شورای نگهبان و سخنان امثال من در نشان دادن ادبارِ خودی‌ها، تخفیف دهد، این یعنی خود انتخاب کرده‌اند که اصلاح‌طلبی را بر دوش دیگران بگذارند.
تقلای مدعیان اصلاحات برای استمرار شرطی‌‌سازی اقتصاد در دولت بعد
روزنامه آرمان در مطلبی به قلم احمد شیرزاد- از افراطیون مدعی اصلاحات در مجلس ششم- نوشت: «مهم‌ترین مسئله‌ای که پیش روی نظام و دولت جدید قرار دارد مسئله سیاست خارجی و برجام است. همان‌طور که چند روز پیش رئیس‌جمهور، حسن روحانی گفت این توافقنامه میان ایران و آمریکا در آستانه امضاء شدن است و ظاهراً همه مذاکرات و توافقات انجام‌شده و بله نهایی را باید ایران بدهد. لذا در همین راستا مهم‌ترین اولویت دولت نسبت به هر چیز دیگری تعیین تکلیف بحث مذاکرات، مسئله برجام و تحریم‌هاست که سایر سیاست‌گذاری‌ها هم تحت تأثیر آن قرار دارد.»
این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه نوشت: «قطعاً بایستی آقای رئیسی تکلیف خود را با مسئله مذاکرات و برجام مشخص کند. به‌ویژه اینکه بازار در انتظار است تا ببیند آقای رئیسی می‌خواهد چگونه عمل کند و موضع بگیرد. ازاین‌رو است که به نظر می‌رسد مهم‌ترین اولویت دولت آینده بحث سیاست خارجی و برجام است که به سرانجامی برسد تا به سایر مسائل نیز پرداخته شود.»
یکی از نقاط ضعف جدی دولت روحانی، منوط کردن همه امور به برجام بود. دولت در 8 سال اخیر همه امور و حتی آب خوردن مردم را به مذاکره و توافق با آمریکا و اروپا گره زد.
رویکرد خسارت‌بار شرطی‌‌سازی اقتصاد، مردم را با مشکلات عدیده اقتصادی و معیشتی مواجه کرد. مردم در انتخابات ریاست جمهوری به کاندیدای حامی دولت روحانی و کاندیدای منتسب به مدعیان اصلاحات پاسخ منفی دادند.
آقای رئیسی هم در روزهای گذشته در نشست خبری تأکید کرد: «وضعیت اقتصادی و شرایط مردم را به این مذاکرات گره نخواهیم زد و اجازه نخواهیم داد به نحوی مذاکره برای مذاکره باشد، اجازه نخواهیم داد مذاکرات فرسایشی شکل بگیرد. بلکه هر نشستی باید همراه با نتیجه باشد.»
وی تصریح کرد: «دنیا باید بداند که سیاست خارجی دولت ما از برجام شروع نمی‌شود، به برجام هم محدود نخواهد شد.»
رویکرد دولت سیزدهم در بهبود معیشت مردم و پرهیز از شرطی کردن اقتصاد، یکی از آخرین راهبردها و ترکش‌های جریان سلطه در مواجهه با ایران یعنی گره زدن ارتقا معیشت مردم به سیاست‌های راهبردی نظام را با شکست سنگینی مواجه خواهد کرد.
ادامه القائات دروغ مدعیان اصلاحات به جامعه درباره رفع تحریم‌ها
روزنامه اعتماد روز گذشته در مطلبی با عنوان «سیاسی‌کاری در بازگشت به برجام» نوشت: «هیئت‌های مذاکره‌کننده ۱+۴ جهت مشورت از وین به پایتخت‌ها بازگشته‌اند. صدایی که از دولت جمهوری اسلامی شنیده می‌شود توافق و بازگشت به برجام است. از رئیس‌دولت تا رئیس‌ دفتر رئیس‌جمهوری و همچنین وزارت امور خارجه نوید می‌دهند که این دور از مذاکرات برجامی به ثمر نشسته و تحریم‌ها برداشته خواهد شد.»
این روزنامه همچنین با اشاره به ادعای اخیر رئیس‌جمهور مبنی بر ربط دادن عدم رفع تحریم به بروکراسی پارلمانی تصریح کرد: «احتمالاً اشاره حسن روحانی به برخی مسائل و بروکراسی پارلمانی هم سنگ‌اندازی‌های جریان اصولگرا و رقیب دولت کنونی بر سر راه انجام توافق مجدد در دولت دوازدهم است و هم احتمالاً مصوبه قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران که اسفند سال گذشته اجرایی و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و نظارت‌های بازرسان آژانس انرژی اتمی را به‌رغم مخالفت دولت به حالت تعلیق درآورد.»
این روزنامه اصلاح‌طلب در ادامه نتیجه گرفته است: «گزاره‌هایی که نشان می‌دهد در بازگشت به برجام سیاسی‌کاری صورت می‌گیرد و راستِ سیاسی عزمش را جزم کرده تا توافق در دولت آتی به نتیجه برسد، نه دولت مستقر.»
گفتنی است رئیس‌دولت برآمده از جریان مدعی اصلاح‌طلبی از ابتدای ریاست جمهوری خود در دولت یازدهم و در ادامه در دولت دوازدهم بارها وعده لغو تحریم‌ها را داد؛ دولتی که مدعی است یک‌بار در سال 94 تحریم‌ها را با امضای برجام شکسته و حالا در جریان مذاکرات وین بارها صحبت از بسته شدن پرونده تحریم کرده، حالا موانع داخلی را مانع به ثمر نشستن اقدامات دولت می‌داند.
این در حالی است که مرور مواضع مقامات آمریکایی نشان می‌دهد که دولت ناقض برجام، نه این توافق را محترم و معتبر می‌شمارد، نه می‌خواهد همه تحریم‌های پسا برجامی را لغو کند، و نه حتی تضمین می‌دهد که دوباره عهدشکنی نکند. بلکه فقط می‌خواهند مجوز بازگشت به برجام و دسترسی به مکانیسم ماشه را به دست آورد!
درحالی‌که آمریکا نه حاضر است تحریم‌های اصلی را لغو کند و نه تضمین روشن بدهد، چرا روحانی و جریان سیاسی رسانه‌ای حامی آن اصرار دارند اطلاعات گمراه‌کننده بدهند؟! به نظر آن‌ها، چرا آمریکا حاضر نیست تضمین بدهد که دوباره عهدشکنی نکند؟ و بااین‌وجود، چرا باید به مکانیسم ماشه (بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل) دسترسی پیدا کند؟!
ژست سوگواری برای جمهوریت به پمپاژگران ناامیدی نمی‌آید
علی ربیعی، سخنگوی دولت دیروز در روزنامه دولتی ایران نوشت: «وقتی ناامیدی از صندوق ۸ سال در ذهن مخاطب نشسته باشد طبیعی است که انتظار مشارکت پایین خواهد آمد.»
سخنگوی دولت شاید فراموش کرده به عاملیت پمپاژ ناامیدی اشاره کند. مسببان کاهش مشارکت، همان مسببان گرانی و فساد و اصحاب اشرافیت هستند که سفره ملت را خالی کردند و 8 سال با گروگان گرفتن معیشت مردم و ظرفیت‌های ملی پای غرب‌گرایی و بزک و اعتماد به طمع ورزان و بدخواهان، حیات و ممات کشور را به رفع تحریم گره زدند و به تزریق یأس اقدام کردند. کدام عامل کاهش مشارکت بالاتر از اینکه مدعیان اصلاحات - اعتدال آب خوردن را هم به توافق هسته‌ای و رفع تحریم گره می‌زنند و 8 سال به مردم ظلم می‌کنند و جار می‌زنند که بدون رفع تحریم هیچ کاری نمی‌توانند از پیش ببرند. بااین‌وجود و نیز همه‌گیری کرونا، آتشبار تبلیغاتی دشمن و اختلالاتی نظیر قطعی برق، قطع سرورها و شروع دیرهنگام رأی‌گیری در برخی شعب، ملت وفادار با هنرنمایی و هجوم مشتاقانه به صندوق‌ها حماسه آفرید و در حادثه‌ای خیره‌کننده جمهوریت و خصلت مردمی نظام انقلابی را به رخ همه معارضان داخلی و خارجی کشید.
عصبانیت اصلاح‌طلبان از پیروزی رئیسی در انتخابات
روزنامه شرق در سرمقاله دیروز خود نوشت: «دولت سیزدهم دولتی بدون هژمونی است و مخالفان او در خارج و در داخل مرزها بر این طبل می‌کوبند که این دولت، دولت همه مردم نیست.»
در ادامه این یادداشت آمده: «شاید در ظاهر این سخنان مشکل جدی ایجاد نکند اما اگر دولت سیزدهم نتواند هژمونی لازم را به وجود بیاورد، یعنی ائتلاف‌ها و اتحادهایی در میان صفوف آرای متفرق جامعه به وجود نیاورد، حتی با گشایش اقتصادی هم نمی‌تواند دولتی توانمند باشد. یک دولت توانمند دولتی است که هژمونیک است و با صیانت از این هژمونی می‌تواند یک «جبهه تاریخی» تشکیل بدهد.»
نخست آن‌که باید از این روزنامه پرسید اگر منظور از دولت همه مردم بودن آن است که همه مردم به آن رأی داده باشند خب کدام دولتی تاکنون دولت همه مردم بوده است؟
اما اگر منظور از دولت همه مردم بودن آن است که فردی پس از انتخاب شدن به همه مردم فارغ از اینکه به او رأی داده‌اند یا نه خدمت کند که باید گفت سیدابراهیم رئیسی تاکنون نشان داده که چنین فردی است. برای نمونه باید به مصاحبه حناچی شهردار اصلاح‌طلب تهران با روزنامه اعتماد اشاره کرد که همین چندماه قبل منتشر شد. شهردار تهران در عین انصاف مداری گفته بود که اگر کمک‌های آقای رئیسی به شهرداری نبود ما باید اعلام ورشکستگی می‌کردیم. این کمک‌ها در حالی از سوی رئیسی به شهرداری تهران صورت گرفت که در دور قبلی انتخابات اصلاح‌طلبان ناجوانمردانه رئیسی را آماج حملات خود قرار‌داده بودند.
ضمن آن‌که باید گفت روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد اخیراً در مطلبی آورده بود: «این روزها و پس از پیروزی رئیسی عده‌ای با تفکرات و با نگاه به منافع خود دارند برای رئیس‌دولت آینده نسخه می‌پیچند. حال که همه دارند به نوعی برای رئیسی نسخه می‌پیچند، اگر دلتان برای مردم و ایران می‌سوزد، رئیسی را راحت بگذارید تا با فراغ خاطر کارش را شروع کند. موج نامه‌نویسی و طرح و پیشنهاد و راهکار و به‌خصوص از بدنه جریان و طیفی که هشت سال وصل به دولت بودند شروع شده و هرکس راهکاری ارائه می‌دهد و حرفی می‌زند و پیشنهادی می‌دهد و نسخه‌ای می‌پیچد و اما انگار هیچ‌کدام هم هنوز حوصله ندارند تا مدتی صبر کنند، ببینند که رئیسی چگونه کارش را شروع خواهد کرد و مهم‌تر اینکه اگر قرار بود رئیسی دنباله‌رو روحانی باشد و یا مردم اینگونه می‌خواستند که همتی رئیس‌جمهور شده بود!»
سایر اخبار این روزنامه
بدهی بانک‌ها 22 برابر شده دولت از کدام اصلاح بانکی می‌گوید؟ پادزهر ویروس خودباختگی و وابستگی (_یادداشت روز) اخبار ویژه در جنگ 12 روزه چه از نظر نظامی چه از نظر رسانه‌ای و روانی از حماس شکست خوردیم جولان 1000 صرافی‌ غیرمجاز در فضای مجازی مصطفی کاظمی: با مشارکت حشدالشعبی تروریسم را درهم کوبیدیم حضور دو کشتی جنگی ایران در اقیانوس اطلس آمریکا را به چالش کشیده است مدعیان اصلاحات به‌جای ابراز شرمندگی و عذرخواهی، علیه ملت عقده‌گشایی کردند موافقت رهبر انقلاب با عفو یا تخفیف مجازات تعدادی از محکومان اقدام رهبر انقلاب در استفاده از واکسن ایرانی مشوق دانشمندان ایرانی است واکسن کرونای اسپوتنیک تولید داخل در البرز رونمایی شد استخر شمال شهری‌های تهران با آب آشامیدنی پر می‌شود فعال اصلاح‌طلب: بهانه نیاوریم تشت اقبال اصلاح‌طلبان فروافتاده است مدعیان اصلاحات به‌جای ابراز شرمندگی و عذرخواهی، علیه ملت عقده‌گشایی کردند مدعیان اصلاحات به‌جای ابراز شرمندگی و عذرخواهی، علیه ملت عقده‌گشایی کردند