دوگانه بیخودی

واکنش روحانی به قیمت‌گذاری واکسن کرونا دوگانه بیخودی شرق: کلمه به کار برده‌شده از سوی مدیرکل روابط‌عمومی وزارت بهداشت درخصوص قیمت واکسن داخلی و خارجی کرونا چنان تند بود که بعد از معاون‌اول رئیس‌جمهوری، حسن روحانی نیز روز گذشته در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا به آن واکنش غیرمستقیم نشان داد و گفت دوگانه بیخودی در این زمینه به وجود آمده که برخی به آن دامن می‌زنند. کیانوش جهانپور در توییتی منتقدان اوضاع واکسیناسیون را «پفیوز» خوانده بود. واکنش‌ها در فضای مجازی به این توییت چنان زیاد شد که اسحاق جهانگیری برای وزیر بهداشت نوشت: «واکسیناسیون رایگان عمومی دغدغه‌ای همگانی و انتظاری بحق است که بخشی از آن با واردات و بخشی دیگر با تولید داخلی به صورت هم‌زمان در حال انجام است. نباید به تقابل نادرست این دو اقدام دامن زد و در‌عین‌حال شایسته نیست که به ابهام‌ها یا حتی انتقادها در رسانه‌ها و افکار عمومی با کم‌تحملی و اهانت 
برخورد کرد».
رئیس‌جمهور نیز دیروز با بیان اینکه ساخت واکسن ساده نیست، تلاش کرد روند تولید واکسن در کشور را توضیح دهد. روحانی گفت که در همان ماه‌های اول شیوع کرونا تصمیم بر این شد که از شرکت‌هایی که قصد ساخت واکسن دارند، حمایت کنند و وزارت بهداشت هم نظارت داشته باشد تا مجوز تولید داده شود». او ادامه داد: «خیلی‌ها به من نامه نوشتند که وقت تلف می‌کنید و واکسن به این زودی‌ها تولید نمی‌شود. در مقابل برخی می‌گفتند که باید شرکت‌های داخلی را تشویق کنیم که ما راه دوم را انتخاب کردیم؛ البته به محض اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان تحقیقات خود را شروع کردند، عده‌ای گفتند نباید واکسن خارجی بخریم که ما گفتیم این حرف اشتباه است. ما گفتیم هر واکسنی که وزارت بهداشت و سازمان‌های جهانی آن را تأیید کردند، در حد توان می‌خریم که این تصمیم درست و استراتژیک بود».
او افزود: «سازمان بهداشت جهانی بنا شد مسئولیت کواکس را بر‌عهده بگیرد، ثبت‌نام کردیم و هزینه خرید واکسن را هم پرداخت کردیم. ما هم دیدیم واکسن خارجی زودتر به دست ما می‌رسد، ۲۱ بهمن ۹۹ اولین واکسن خارجی را تزریق کردیم و الان به واکسن داخلی رسیدیم. آیا می‌توانستیم شش ماه واکسن تزریق نکنیم؟ امروز هم واکسن ایرانی به اندازه کافی نیست و لازم است همچنان واکسن خارجی را بخریم؛ البته ممکن است دو ماه دیگر واکسن داخلی به اندازه کافی در دسترس باشد». رئیس‌جمهور ادامه داد: «۱۶.۸ میلیون دوز واکسن از کواکس خریدیم، از چین ۱۰ میلیون دوز و از روسیه هم خرید کردیم؛ اما کشور به ده‌ها میلیون دوز واکسن نیاز دارد. اگر ۶۰ میلیون نفر از جمعیت کشور به واکسن نیاز داشته باشند، ۱۲۰ میلیون دوز نیاز داریم و اگر دوز سوم هم نیاز باشد، به ۱۸۰ میلیون دوز نیاز خواهیم داشت؛ بنابراین ما هم در حال خرید واکسن و هم در حال تولید آن هستیم».


روحانی سپس به موضوع قیمت تمام‌شده واکسن پرداخت و گفت: «قیمت واکسن خارجی هم مختلف است و کمتر یا بیشتر از ۱۰ دلار است. قیمت واکسن داخلی را هم وزارت بهداشت بر‌اساس هزینه‌ها و سود آن محاسبه می‌کند. جای خیلی دعوا و نزاع هم نیست که قیمت واکسن چقدر باشد. هنوز قیمت دقیقی مشخص نشده است؛ اما بنای ما برای تعیین قیمت ریال است، نه ارز. دوگانه بیخودی در این زمینه به وجود آمده که برخی به آن دامن می‌زنند».
او همچنین به تزریق واکسن داخلی به مقام معظم رهبری اشاره و عنوان کرد: «ماه‌ها پیش با ایشان در این زمینه بحث داشتیم و ایشان در‌حالی‌که می‌توانستند واکسن خارجی تزریق کنند، بیان کردند که واکسن داخلی را ترجیح می‌دهند و صبر هم کردند تا زمانی که واکسن در اختیار تمام افراد سن خاص یعنی 75 سال به بالا وجود داشته باشد و سپس واکسن داخلی را تزریق کردند که این اقدام ایشان تشویق فوق‌العاده‌ای برای دانشمندان ما بود».