اگر نظرات ما تأمین نشود، ادامه مذاکرات به دولت آینده موکول خواهد شد

شهروندآنلاین: سخنگوی دولت گفت: «دولت خود را متعهد می‌داند صرف‌نظر از حاشیه‌ها به مذاکرات ادامه دهد اما عجله‌ای هم نداریم که در زمان باقیمانده از تصدی دولت، برای به نتیجه رسیدن مذاکرات، از حقوق خود صرف‌نظر کنیم و اگر نظرات ما تأمین نشود، ادامه مذاکرات به دولت آینده موکول خواهد شد.«

علی ربیعی در نشست خبری امروز گفت: «در دوران جنگ اقتصادی نتایج اقدامات دولت مشخص شد. در این مدت هیچ‌گاه فروشگاه‌های ما خالی از کالاها و تولیدات داخلی نبوده است.»

نکات مهم سخنان او چنین است:

از نظر ما تاکنون هر آنچه باید در میز مذاکرات مورد گفت‌وگو قرار بگیرد، به بحث میان طرفین گذاشته شده است. دیدگاه ما برای همه طرف‌ها کاملا روشن است و ما بر این دیدگاه‌ها تأکید داریم.

گفت‌وگوها به جایی رسیده که همه طرف‌ها باید تصمیمات خود را اتخاذ کنند. ما تصمیمات خود را اتخاذ و اعلام کرده‌ایم و منتظر هستیم طرف‌های مقابل به شمول ایالات متحده آمریکا تصمیمات سیاسی خود را اعلام کنند تا بتوانیم بر اساس آن در دوره بعدی مذاکرات، روشن‌ترصحبت کنیم.

درباره رفع تحریم‌ها در بخش‌های اصلی اقتصاد ایران مانند انرژی، مالی، بانکی، بیمه وغیره اتفاق‌نظر وجود دارد. با این حال اگر در مورد همه موضوعات در دستور کار مذاکرات، توافق حاصل نشود، عملا توافقی شکل نگرفته است و اگر در همه موارد توافق شکل بگیرد، می‌توانیم از یک توافق شکل‌گرفته صحبت کنیم.

بر اساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه اگر رفع تحریم‌ها امکان‌پذیر باشد، حتی یک روز نباید تعلل کرد، دولت خود را متعهد می‌داند صرف‌نظر از حاشیه‌ها مذاکرات را با عزم کامل ادامه دهد و مصمم هستیم رفع تحریم‌ها را در اولین فرصت محقق کنیم. اما عجله‌ای هم نداریم در طول زمان باقیمانده از تصدی دولت بخواهیم برای به نتیجه رسیدن مذاکرات، از حقوق خود صرف‌نظر کنیم.

در صورتی که نتوانیم تا پایان دولت آنچه مدنظر ماست به تحقق برسد، بنابر تشخیص تصمیم گیرندگان عالی نظام دولت سیزدهم این قضیه را برعهده خواهد گرفت. همه اینها به سیاست نظام و آنچه در مذاکرات پیش می‌رود، منوط است و اینکه نظرات ما تأمین شود، یک لحظه هم تعلل نخواهد شد اما اگر دیدگاه‌ها تأمین نشود، ادامه مذاکرات به دولت آینده موکول خواهد شد.

روابط ایران و لبنان به عنوان دو کشور برادر و دوست روشن است و علاقه دو کشور بر اساس روابط دوجانبه بنا شده و ادامه خواهد پیدا کرد. ما همیشه روابط تجاری رو به پیشرفتی با ملت لبنان داشته‌ایم و مصمم به تقویت این روابط در همه ابعاد هستیم که به شکوفایی و امنیت دو ملت کمک خواهد کرد.

با پیگیری معاونت حقوقی دولت مشخص شد ۱۰ لایحه مورد نیاز برای زندگی روزمره مردم اعلام وصول نشده است پس به نفع کشور است که این لوایح در دستور کار مجلس قرار بگیرد.

لایحه ارتقای نظام سلامت اداری، لایحه مدیریت تعارض منافع، لایحه تجارت لایحه الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین تروریسم، لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی و درخواست حذف چهار صفر، لایحه شفافیت، لایحه شوراهای حل اختلاف از جمله لوایح معطل مانده‌ای است که برای زندگی روزمره مردم واجب‌تر هستند.

اخیرا اظهارات عجیبی درباره نهاد ریاست جمهوری در حال پخش‌شدن است که بیشتر شبیه داستان‌سرایی آن هم از نوع تخیلی است. حیف است که بگویم ژول ورنی است.

برداشت‌های فضایی بی‌ربط به هم که نمی‌دانم در پاسخ به این قصه‌پردازی‌ها چه می‌توان گفت جز اینکه به گویندگان و سازندگان آن بگویم دست‌کم از خدا بترسید و آنقدر مسائل را پیچیده درست نکنید. این از آنجا سند برده و آن می‌خواهد توطئه کند و مواردی از این قبیل که فکر می‌کنیم اینها استفاده کوتاه‌مدت دارد، درحالی که همه اینها ذره ذره بر روح و روان جامعه اثر می‌گذارد و فکر نکنیم با بیان این مطالب ۱۰۰ نفر هورا می‌کشند.

اگر مطالب درست، شفافیت و برای سالم‌سازی هست، حتما بیان شود و این به اصلاح جامعه کمک می‌کند اما وقتی خودمان می‌دانیم اینها قصه‌پردازی است و افکار عمومی را به سمتی می‌برد که قضاوت نسبت به همه کشور را شکل می‌دهد، به مصلحت عمومی نیست وا گرچه بیان این موضوع، ربطی به سوال نداشت اما چون جای دیگر خوانده بودم، مطرح کردم.

آنچه از واژه فشار بر دولت ما شکل گرفته، تحمل آن سکوت بوده است، البته بسیار طبیعی است چنانچه رئیس‌جمهوری منتخب تشخیص دهد هرکس را برای همکاری و هر مسئولی را نظر داشته باشد، اعلام می‌کند و آن فرد هم مخیر به تصمیم‌گیری است و این با برداشت شما کاملا متفاوت است.

میان رئیس‌جمهوری و رئیس‌جمهوری منتخب تا جایی که من اطلاع دارم درباره کابینه دولت سیزدهم اصلا صحبتی نشده است و هر آنچه است انتقال تجارب و در اختیار قراردادن فهم اداره کشور است و امیدواریم دراین هفته‌های پایانی طرح اینگونه مباحث باعث نشود روند بسیار خوبی که از انتقال تجارب شکل گرفته و اعتقاد داریم انتقال قدرت مانند دست به دست‌دادن مشعل است و دولت‌های بعد باید بر فراز مسیرهای طی‌شده ادامه دهند و نواقص را برطرف کنند و بگذاریم این سنت حسنه‌ای که با رفتن رئیس‌جمهوری به دفتر رئیس‌جمهوری منتخب و ملاقات های بعدی، انجام شده و تلاش صادقانه برای انتقال تجارب، رویه‌ای میمون و مبارک برای دولت‌های بعدی باشد.