ارتباط دستگاه قضایی با رسانه از وقوع جرم پیشگیری می‌کند

سرویس جامعه جوان آنلاین: جمعی از مسئولان معاونت اجتماعی و پیشگیری از جرم قوه قضائیه همزمان با هفته قوه قضائیه از روزنامه جوان بازدید کردند. علیرضا مسعودی‌فر، قائم مقام معاون پیشگیری از جرم قوه قضائیه، علیرضا ساوری، رئیس دبیرخانه شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم کشور به همراه مسئولان روابط عمومی این معاونت در روزنامه «جوان» حضور یافته و با مدیرمسئول، سردبیر، دبیر تحریریه و برخی دیگر از اعضای تحریریه به گفتگو نشستند.
مدیر مسئول روزنامه «جوان» در این دیدار ضمن گرامیداشت هفته قوه قضائیه گفت: در دوره‌های گذشته وقتی صحبت از قوه قضائیه می‌شد تصویری که به ذهن افراد می‌نشست، بگیر و ببند و موارد قهری بود که این قوه با آن سر کار داشت. حتی در مورد برخورد با رسانه‌ها هم این موضوع وجود داشت، اما خوشبختانه ورود آیت‌الله رئیسی به رأس قوه قضائیه و نگاهی که ایشان به رسانه‌ها داشته و دارد و همچنین تعامل و ارتباطی که با رسانه‌ها پیدا کرده‌است، باعث شد تصویر خوبی از این قوه در جامعه منعکس شود و دید مردم به آن تغییر کند.
عبدالله گنجی با اشاره به دیدار اصحاب رسانه‌های اصلاحات در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری با آیت‌الله رئیسی به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری ادامه داد: این دیدار پیام خوبی داشت و نشان رضایت از عملکرد آقای رئیسی در طول تصدی ریاست قوه قضائیه بود که مبتنی بر رضایت اصحاب رسانه است. اصحاب رسانه امیدوارند با انتخاب آقای رئیسی به عنوان ریاست جمهوری این رویه در قوه مجریه هم ادامه یابد.
وی افزود: وقتی قوه قهریه می‌تواند تولید سرمایه اجتماعی کند، حکایت از آن دارد که نظام جمهوری اسلامی توانمند است که توانسته است از طریق قوه قضائیه تولید سرمایه اجتماعی کند، بر خلاف قوه مجریه. این موضوع در نظام جمهوری اسلامی بی‌سابقه بوده‌است.


مدیر مسئول روزنامه جوان در پایان در خصوص ارتباط خبرنگاران حوزه حوادث با قضات گفت: اتفاقاتی که در جامعه رخ می‌دهد در رسانه‌ها منتشر می‌شود. ما در انتشار اخبار حوادث بیشتر به موضوع پیشگیری توجه داریم؛ لازم است که قضات در اطلاع‌رسانی اخبار حوادث تعامل و ارتباط بیشتری با خبرنگاران حوادث داشته باشند. از سوی دیگر گاهی حادثه‌ای در روزنامه چاپ می‌شود که قاضی و پلیس هم اجازه انتشار آن را داده‌است، اما باز هم ما باید در دادگاه‌های مربوطه درباره انعکاس آن خبر پاسخگو باشیم.
در ادامه قائم‌مقام معاون پیشگیری از جرم قوه قضائیه با اشاره به سند تحول قوه قضائیه گفت: ما معتقدیم که رسانه‌ها به دنبال آفرینش و پویایی فرهنگ در جامعه هستند و اگر این موضوع به درستی اتفاق افتد در بحث پیشگیری از وقوع جرم کمک زیادی به ما می‌کند.
علیرضا مسعودی‌فر افزود: نگاه قبلی رسانه‌ها به قوه‌قضائیه نشئت گرفته از رویه‌های سنتی و چارچوبی بود که برای آن مشخص شده بود و از این رو نگاه قهری پر رنگ بود، اما در سند تحول، فراغ بالی که رسانه‌ها به دنبال آن هستند، آورده شده‌است. در قسمتی از این سند تحول گفته شده‌است که نگرش هوشمند، پاسخگو و شفاف باید جایگزین نگرش قدیمی، غیر پاسخگو و غیر شفاف شود.
وی در قسمت دیگری از سخنانش با انتقاد از مغفول ماندن بحث پیشگیری از وقوع جرم ادامه داد: با اینکه از سال ۵۸ موضوع پیشگیری از وقوع جرم در قانون اساسی پیش‌بینی شده بود، اما ما در سال ۸۹ موضوع تخصصی پیشگیری جرم را شروع کردیم که نشان می‌دهد در این حوزه ۳۰ سال غفلت داشته‌ایم.
مسعودی‌فر در پایان گفت: اطلاع‌رسانی، آموزش، تفریح و سرگرمی و بیان اطلاعات و اتفاقات مختلف از جمله کارکرد‌های رسانه‌ها است که به وضوح می‌توان در دل هر کدام از این مباحث موضوع پیشگیری از وقوع جرم را یافت. به همین دلیل ما معتقدیم هر چقدر ارتباط ما با رسانه بیشتر شود در پیشگیری از وقوع جرم بیشتر موفق هستیم. جامعه نیاز به احساس امنیت دارد و رسانه‌ها هم تولید احساس امنیت را در جامعه دنبال می‌کنند.
رئیس دبیرخانه شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم کشور هم در این گفتگو تصریح کرد: جنس کار پیشگیری از وقوع جرم طوری است که دیده نمی‌شود. ما همیشه تلاش می‌کنیم که جرمی اتفاق نیفتد و وقتی هم جرمی اتفاق نمی‌افتد، یعنی دیده نمی‌شود.
علیرضا ساوری افزود: وجهه مشترک رسانه و معاونت پیشگیری از جرم قوه قضائیه گسترش فرهنگ پیشگیری از جرم، ارتقای آگاهی‌های عمومی، ارتقای شفافیت و مسئولیت‌پذیری افراد است. خسارت ناشی از اجرای قانون خیلی سنگین است و رسانه‌ها باید هم از مسئولان بازخواست کنند که چرا قانون اجرا نمی‌شود.