طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های‌ اجتماعی از دستور کار خارج شد

گروه سیاسی/ مجلس شورای اسلامی هفته‌ای را که با خبر جنجالی مســـــــــــــدودسازی پیام‌رسان‌های اجتماعی آغاز کرده بود؛ با از دستور خارج کردن آن به پایان رساند.
این طرح که با عنوان «صیانت از حقوق کاربران در فضای‌مجازی و سامـــــــــــاندهی پیام‌رســــان‌های اجتماعــــی» از سوی کمــــــــــیسیون فرهنگی آماده و در اوایل هفته اعلام شده بود که در دستور کار مجلس قرار گرفته اعتراضات زیادی را به همراه داشت؛ تا آنجا که بسیاری از کاربران آن را «مسدود و محدودسازی فضای مجازی» خواندند و صدای آن به گوش نمایندگان هم رسید.
حال در مجلسی که واکنشی علنی نسبت به این موضوع وجود نداشت؛ آن گونه که از سوی یکی از نزدیکان محمدباقر قالیباف مطرح شده؛ رئیس مجلس به میدان آمد و این طرح را از دستور خارج کرد.  محمدصالح مفتاح، رئیس کمیته سیاسی جمعیت پیشرفت و عدالت، در توئیتی نوشت: «قالیباف در جمع رؤسای کمیسیون‌های مجلس{گفت}: فقط موضوعات اضطراری و ضروری باید در دستور کار مجلس باشد». او در ادامه نوشت: «طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های‌ اجتماعی موسوم به صیانت از حقوق کاربران در ‎فضای مجازی از دستور‌ مجلس خارج شد». این خبر دیروز از سوی سخنگوی دولت هم تأیید شد.   علی ربیعی در نشست خبری خود درباره مباحث مرتبط با طرح‌هایی که به دنبال ایجاد محدودیت در فضای اینترنت است گفت: طبق اخبار غیررسمی گفته می‌شود که این طرح از دستور کار مجلس خارج شده است.
انتقاد فرهنگی از ناکارآمدی مجلس


اما دیروز در نطق میان دستور یکی از نمایندگان؛ صحبت از ناکارآمدی مجلس و کمیسیون‌ها به میان آمد. محمدحسین فرهنگی که در اجلاسیه اول سخنگویی هیأت رئیسه مجلس را برعهده داشت و از هفته پیش جای خود را به سیدنظام موسوی داد؛ گفت که: کارآیی و کارآمدی مجلس و برخی از کمیسیون‌های آن زیر سؤال جدی است و اهتمامی از سوی مدیریت مجلس برای اصلاح آن وجود ندارد، حتی از پیشنهادهای مؤثر استقبال نمی‌شود، لابیگری و ابراز ارادت‌هایی که گاهی مشمئزکننده هم است، فرصت‌ها را به تهدید تبدیل کرده است.
او همچنین با اشاره به انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا بیان کرد: امیدوارم در فرصت‌های محدود باقیمانده، امانتداری، دقت در رسیدگی به اعتراضات و شکایات و تسریع در تعیین تکلیف شوراهای اسلامی در سرلوحه اقدامات مسئولان ذیربط قرار داشته باشد.
در جلسه علنی دیروز مجلس، نمایندگان پس از شنیدن گزارش کمیسیون صنایع و معادن با تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان ملی استاندارد ایران موافقت کردند. همچنین ۱۳ لایحه از جمله لایحه تشکیل پلیس ویژه اطفال و نوجوانان در این جلسه اعلام وصول شد. نمایندگان همچنن با در اولویت قرار گرفتن بررسی طرح استفساریه تأمین قیر رایگان در سال ۱۴۰۰ موافقت کردند.
این اقدام در حالی صورت گرفت که به گفته مالک شریعتی نیاسر؛‌ طرح‌های مهمی همچون شفافیت که در دستور کمیسیون آیین‌نامه داخلی قرار گرفته و به دلیل درخواست نمایندگان برای دو فوریت قرار دادن، بررسی آن با تأخیر مواجه شده است.
 نمایندگان هیچ حجت شرعی برای حضور در کابینه سیزدهم ندارند
محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در نشست مشترک با نمایندگان اقتصادی ادوار مجلس با اشاره به برخی گمانه‌ها مبنی بر حضور نمایندگان در کابینه دولت آینده، تأکید کرد: در دیداری که به مناسبت سالگرد مجلس یازدهم با مقام معظم رهبری صورت گرفت، ایشان به دو عبارت تأکید کردند، اولین مورد این بود که مجلس یازدهم، مجلس انقلابی است و مورد دیگر این بود که نمایندگان در مجلس بمانند؛ بنابراین نمایندگان هیچ حجت شرعی برای حضور در دولت سیزدهم ندارند و باید کمک کنیم نیروهای با ظرفیت که در بیرون هستند، عضو کابینه دولت آینده شوند.
او موفقیت رئیسی را موفقیت یک جناح و گروه ندانست و گفت: موفقیت آقای رئیسی موفقیت جمهوری اسلامی است، لذا باید همه ظرفیت‌ها برای موفقیت او فراهم شود. پورابراهیمی با تأکید بر اینکه رئیس‌جمهور منتخب باید برنامه اقتصادی منسجم داشته باشد، متذکر شد: همه ظرفیت‌ها در داخل دولت، ارکان و نظام وجود دارد و از طریق کمک به یکدیگر و استفاده از این ظرفیت‌ها می‌توان مشکلات را حل کرد. او با تأکید بر اینکه مجلس حتماً به دولت آینده در جهت رفع مشکلات کمک خواهد کرد، ادامه داد: عملکرد دولت به پای کارنامه همه ما نوشته می‌شود، لذا هیچ راهی به غیر از کمک به دولت آینده وجود ندارد، همه امیدواریم دولتی که تشکیل می‌شود اثر گذارترین و کارآمدترین دولت بعد از انقلاب شود.
بررسی شکایت از عملکرد وزارت کشور در برگزاری انتخابات
سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی از بررسی شکایت از عملکرد وزارت کشور در برگزاری انتخابات در جلسه دیروز این کمیسیون خبر داد.
علی خضریان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به جلسه دیروز کمیسیون اصل نود اظهار داشت: با عنایت به شکایات واصله به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس پیرامون عملکرد وزارت کشور در جریان برگزاری انتخابات ۲۸ خردادماه، جلسه کمیسیون با حضور وزیر کشور و معاونان ایشان برگزار شد.
وی افزود: نحوه طراحی تعرفه‌ها و تشابه ظاهری آنها با یکدیگر بویژه در حوزه‌هایی که یک داوطلب برای انتخابات میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری و ریاست جمهوری داشتند، بروز اختلال در سامانه الکترونیک تشخیص هویت و رأی‌گیری در برخی از ساعات اخذ رأی در شعب، تأخیر در آغاز فرایند رأی‌گیری و ازدحام جمعیت در ساعات اولیه انتخابات، بی‌نظمی در صندوق‌های اخذ رأی خارج از کشور، کمبود تعرفه در برخی از شعب اخذ رأی شهرستان‌ها نظیر کهگیلویه و بویراحمد با وجود تأکید مقام معظم رهبری بر لزوم تأمین سریع، بموقع و کافی تعرفه در همه شعب اخذ رأی، عدم پیش‌بینی و اتخاذ تدابیر لازم برای اخذ رأی از گروه‌های حساس نظیر کادر درمان و سالمندان، قطعی اینترنت در استان‌های مختلف کشور و بروز برخی سؤالات در طرز کار وزارت کشور در اعمال نظر هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستاها پیرامون عدم احراز صلاحیت برخی نامزدهای انتخابات شوراها براساس ماده ۶۳ قانون انتخابات از جمله موضوعات و شکواییه‌هایی است که به دبیرخانه کمیسیون رسیده است.
خضریان یادآور شد: این موضوعات در جلسه دیروز با وزیر کشور مطرح و پاسخ‌های ایشان به صورت شفاهی استماع شد و نمایندگان عضو کمیسیون نیز نکات خود را مطرح کردند و مقرر شد براساس قانون وزیر پاسخ کتبی خود را نیز به کمیسیون تقدیم کرده و این پاسخ در کمیته سیاسی، نظامی و امنیتی کمیسیون مورد بررسی قرار گرفته و گزارشی درخصوص آن تدوین شود و پس از آن این گزارش در صحن کمیسیون جمع‌بندی و پس از تصویب کمیسیون به اطلاع مردم عزیزمان خواهد رسید.