عذرخواهی دولت

گروه سیاسی/ سخنگوی دولت چند ساعت بعد از حضور در منزل خبرنگاران فوت شده ایرنا و ایسنا در یک حادثه و نیز مراسم بزرگداشت آنها در ایرنا،، صبح دیروز بابت قصور احتمالی دولتی‌ها در این خصوص و همین‌طور درگذشت سربازان معلم در حادثه یزد عذرخواهی کرد. علی ربیعی در نشست خبری خود به مناسبت روز صنعت اشاره‌ای هم به عملکرد وزارت صمت و اقدامات دولت در 8 سال گذشته داشت و خبر داد که نزدیک به 9000 واحد تولیدی تعطیل شده در همین دوران احیا شده است. او درباره مذاکرات برجام هم گفت که اگر خواسته‌های ایران تا پایان دولت فعلی تأمین نشود، ادامه گفت‌و‌گوها به دولت بعد سپرده خواهد شد.
به گزارش ایرنا، علی ربیعی با اشاره به دو حادثه پی‌در‌پی جانسوز در هفته گذشته یعنی درگذشت خبرنگاران ایرنا و ایسنا و سربازان معلم، گفت: مهشاد کریمی و ریحانه‌السادات یاسینی دو خبرنگاری که با قلم و دوربین خود به دنبال زیست بهتر مردمان‌مان می‌نوشتند در حادثه‌ای خونبار جان خود را حین انجام مأموریت از دست دادند. این حادثه را به خانواده داغدیدگان و همکاران رسانه‌ای بویژه ایسنایی‌ها و ایرنایی‌ها تسلیت می‌گویم. وی ادامه داد: همچنین درگذشت چند سرباز معلم عزیز در مسیر دانش‌افروزی برای کودکان در مناطق محروم غم از دست دادن خبرنگاران محیط زیستی را مضاعف کرد. ایران این فرزندان فداکار راه علم و آگاهی بخشی را از یاد نخواهد برد. فقدان این عزیزان  را به خانواده‌هایشان و همه ایرانیان تسلیت می‌گویم. دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری افزود: ضمن تأسف عمیق خود از حوادث اخیر پیش آمده برای فرزندان سرزمینمان، با تسلیت از جان و دل به خانواده این عزیزان خاضعانه از هرگونه نقصان متصوری پوزش می‌طلبم.
احیای نزدیک به ۹ هزار واحد تعطیل در 8 سال گذشته
سخنگوی دولت با تبریک روز صنعت و معدن به کارگران صنایع و معادن کارآفرینان و صنعتگران اظهار کرد: اقدامات و دستاوردهای مهمی را در بخش صنعت و معدن در دولت‌های یازدهم و دوازدهم شاهد بوده‌ایم ۸۹۰۰ واحد تعطیل در این دولت‌ها احیا و ۶۰۰۰ محدوده و معدن غیرفعال در این زمان از طریق واگذاری با برگزاری مزایده‌های قانونی فعال شده است.


وی اضافه کرد: در دوران جنگ اقتصادی نتایج اقدامات دولت مشخص شد. در این مدت هیچ‌گاه فروشگاه‌های ما خالی از کالاها و تولیدات داخلی نبوده است. راه‌اندازی ۳۰۵ طرح ملی با سرمایه‌گذاری بسیار زیاد و اشتغال ۹۲ هزار نفر از سال ۹۲ تا ۹۹، افتتاح فاز اول پروژه شیرین‌سازی آب و قطعه اول انتقال آب از خلیج فارس به فلات ایران با سرمایه‌گذاری ۳۶۰ هزار میلیارد ریال و اشتغال 1200 نفر از دیگر اقداماتی است که آثار این پروژه تا سال‌های آینده همچنان در بخش صنعت و خدمات ما باقی خواهد ماند. سخنگوی دولت ادامه داد: احیای مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌ها در قالب اجرای اقتصاد مقاومتی، اجرای پروژه افزایش حجم و تنوع محصولات صادراتی به ۱۵ کشور همسایه به میزان ۲۵ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۸ و انجام ۲۰.۱ میلیارد دلار صادرات به کشورهای همسایه و ۱۰.۲ میلیارد دلار به چین و هند و ۴.۶ میلیارد دلار به سایر کشورها در سال ۱۳۹۹ و امضای ۱۲ موافقتنامه با کشورهای هدف، شناسایی و اولویت‌بندی ۳۱۲۰ معدن، انجام اقدامات کلینیکی روی ۱۴۶۳ معدن و احیای ۳۹۹ معدن در ۳۱ استان، انجام برداشت‌های ژئوفیزیک هوایی به میزان ۶۴۰ هزار کیلومتر خطی و راه‌اندازی سامانه جامع تجارت و زیرسامانه‌های آن به منظور مدیریت زنجیره تجاری کشور و انجام بیش از ۶۹۰ هزار بازرسی به منظور شناسایی و برخورد با عرضه‌کنندگان کالاهای قاچاق از دیگر اقدام و دستاورد شاخص هشت ساله وزارت صمت است.
دیدگاه‌های ایران تأمین نشود، ادامه مذاکرات به دولت آینده موکول خواهد شد
سخنگوی دولت در بخش دیگری از نشست در پاسخ به ایرنا درباره آخرین وضعیت توافق برجام، اظهار کرد: از نظر ما تاکنون هرآنچه باید در میز مذاکرات مورد گفت‌و‌گو قرار بگیرد به بحث میان طرفین گذاشته شده است. دیدگاه ما برای همه طرف‌ها کاملاً روشن است و ما بر این دیدگاه‌ها تأکید داریم. درباره رفع تحریم‌ها در بخش‌های اصلی اقتصاد ایران مانند انرژی، مالی، بانکی، بیمه و غیره اتفاق نظر وجود دارد. با این حال اگر در مورد همه موضوعات در دستور کار مذاکرات، توافق حاصل نشود عملاً توافقی شکل نگرفته است. ربیعی اضافه کرد: در صورتی که نتوانیم تا پایان دولت آنچه مدنظر ماست، محقق شود، بنابر تشخیص تصمیم‌گیرندگان عالی نظام دولت سیزدهم این قضیه را برعهده خواهد گرفت. همه اینها به سیاست نظام و آنچه در مذاکرات پیش می‌رود منوط است و اینکه نظرات ما تأمین شود یک لحظه هم تعلل نخواهد شد اما اگر دیدگاه‌ها تأمین نشود، ادامه مذاکرات به دولت آینده موکول خواهد شد.
هنوز ۱۰ لایحه دولت اعلام وصول نشده است
وی در بخش دیگری افزود: اخیراً اظهارات عجیبی درباره نهاد ریاست جمهوری در حال پخش شدن است که بیشتر شبیه داستان‌سرایی آن هم از نوع تخیلی است. حیف است که بگویم ژول‌ورنی است. از هرگونه تصمیم مجلس برای بررسی صادقانه، منصفانه و به دور از سیاست‌زدگی استقبال کرده و می‌کنیم اما نمی‌توانم نگویم کاش به جای اینکه وقت خود را صرف اموری کنند که ده‌ها دستگاه‌های نظارتی و اطلاعاتی برای آن رصد دارند و نظارت می‌کنند، یک‌سری لوایحی که دولت به مجلس ارسال کرده، مورد بررسی قرار دهند. با پیگیری معاونت حقوقی دولت مشخص شد ۱۰ لایحه مورد نیاز برای زندگی روزمره مردم اعلام وصول نشده است پس به نفع کشور است که این لوایح در دستور کار مجلس قرار بگیرد.
سخنگوی دولت اظهار کرد: لایحه ارتقای نظام سلامت اداری، لایحه مدیریت تعارض منافع، لایحه تجارت لایحه الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین تروریسم، لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی و درخواست حذف چهار صفر، لایحه شفافیت، لایحه شوراهای حل اختلاف از جمله لوایح معطل مانده‌ای است که برای زندگی روزمره مردم واجب‌تر هستند. سخنگوی دولت در پاسخ به این سؤال که آیا از ناحیه دولت آقای روحانی، فشار و پیشنهادی برای ترکیب کابینه سیزدهم به آقای رئیسی داده شده است؟ گفت: پاسخ صریحم خیر است. البته اگر دولت طرف مشورت در این رایزنی‌ها قرار بگیرد، دلسوزانه و بی‌طرفانه نظرات خود را خواهد گفت اما اینکه دولت افرادی را به رئیس‌جمهور منتخب پیشنهاد کرده باشد را تکذیب می‌کنم.
طالبان بخشی از افغانستان است
سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی درباره موضع ایران در برابر تحرکات اخیر طالبان در افغانستان گفت: حفظ تمامیت ارضی افغانستان، حفظ وحدت ملی و رعایت حقوق اقلیت‌ها و دستاوردهایی که ملت افغانستان در طول دو دهه گذشته به سختی به دست آورده برای ما بسیار مهم است و همواره تأکید داریم که گفت‌وگوهای اصیل بین‌الافغانی تنها راه حل پایدار برای مسأله افغانستان است. ربیعی گفت: طالبان بخشی از افغانستان است و بخشی از راه حل آتی افغانستان است؛ آنچه برای ما مهم است تشکیل دولتی فراگیر با حضور تمامی گروه‌های افغانستانی و رسیدن به راه حلی مسالمت‌آمیز و پایدار در این کشور است.
سخنگوی دولت  درباره تمدید یا عدم تمدید توافق موقت تهران و آژانس انرژی اتمی گفت: در حال بررسی ضرورت و امکان تمدید توافق با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای هستیم و در این مسیر همه گزینه‌ها را در نظر خواهیم گرفت. البته نحوه رابطه ایران با آژانس در صورت عدم تمدید این توافق صرفاً بر اساس پادمان خواهد بود و جمهوری اسلامی ایران تعهد بیشتری را برعهده نخواهد گرفت.  قانون مجلس درخصوص تعهدات و وظایف دولت کاملاً روشن است و تاکنون نیز دولت در همان راستا حرکت کرده است. در مورد موضوع توافق سه ماهه با آژانس و چگونگی تداوم یا عدم تداوم آن، هنوز تصمیمی اتخاذ نشده و به محض اتخاذ تصمیم اطلاع‌رسانی خواهد شد. ربیعی در پاسخ به سؤالی درباره مباحث مطرح شده درخصوص کشتی حامل سوخت ایران به لبنان گفت: روابط ایران و لبنان به عنوان دو کشور برادر و دوست روشن است و علاقه دو کشور بر اساس روابط دوجانبه بنا شده و ادامه خواهد پیدا کرد.  ما همیشه روابط تجاری رو به پیشرفتی با ملت لبنان داشته‌ایم و مصمم به تقویت این روابط در همه ابعاد هستیم که به شکوفایی و امنیت دو ملت کمک خواهد کرد. سخنگوی دولت ادامه داد: همه از ظرفیت‌های جمهوری اسلامی در تأمین انرژی آگاه هستند و ایجاد بازارهای جدید همواره مورد توجه ما بوده است و لبنان می‌تواند بازارهای جدیدی برای ما ایجاد کند. لذا هرگاه درخواست اقتصادی مشابهی برای ما شکل بگیرد آن را با جدیت بررسی خواهیم کرد.
 بهشتی واضع نظریه گفت‌وگو بود
ربیعی همچنین در ابتدای این نشست با گرامیداشت هفتم تیر سالروز شهادت آیت‌الله بهشتی و ۷۲ نفر از یاران ایشان گفت: نام شهید بهشتی یادآور مفاهیم و موضوعات متعددی است. شیوه شهادت بهشتی در مقابله با تروریست‌ها یادآور گلوله در مقابل گفت‌وگو بود.
بهشتی واضع نظریه گفت‌وگو بود و نسل‌های گذشته بحث گفت‌وگوی ایشان را فراموش نمی‌کنند.
ربیعی گفت: امروز آن دسته از دولت‌های غربی که با پناه دادن به عاملان ترور شهید بهشتی و دیگر شهیدان آن حادثه تروریستی و با حمایت از صدام حسین و تجهیز او با تسلیحات شیمیایی و در سال‌های اخیر نیز با وضع تحریم‌های غیرانسانی و یا سکوت در برابر آن، معیشت میلیون‌ها شهروند بی‌گناه ایرانی را به خطر انداخته‌اند، باید در برابر ملت ایران عذرخواه و پاسخگوی این جنایت‌ها باشند؛ هرچند امروز شاهدیم که نه تنها نادم نیستند بلکه همچنان بر ادامه تحریم‌های اقتصادی و آزار رساندن غیرمنصفانه به مردم ما پافشاری می‌کنند.