سخنگوي دولت : پوزش مي‌طلبم

7 روز از واژگوني اتوبوس خبرنگاران محيط زيستي مي‌گذرد. اتوبوسي با 26 خبرنگار كه 2 نفرشان قرباني مسووليت‌ناپذيري متوليان امر شدند و ۲۴ نفر ديگر با عوارض جسمي و رواني پس از اين حادثه درگيرند. پليس راهور گزارشي از علل وقوع اين حادثه ارايه كرده و بازماندگان و جامعه رسانه‌اي به دنبال اين است كه مقصران حقيقي شناسايي شوند. با اين حال تازه 2 روز پيش عيسي كلانتري بر سر مزار اين ۲ خبرنگار حاضر شد؛ آن‌هم در حالي كه براي مراسم خاكسپاري حضور نداشت، با هيچ‌كدام از بازماندگان تماس نگرفته، به ديدار خانواده‌ها نرفته ‌بود، ‌عذرخواهي و استعفا نكرد و البته در مصاحبه‌اي با ادبياتي سخيف و برخوردي غيرانساني و غيرحرفه‌اي باعث تكدر خاطر بازماندگان شد. به نمايندگي از دولت اما علي ربيعي، سخنگو به خانه مهشاد كريمي رفته ‌بود كه ديروز همزمان با برگزاري نشست خبري هفتگي سخنگوي دولت، فيلم‌ها و عكس‌هايي از آن منتشر شد. در اين فيلم‌هاي كوتاه منتشرشده، علي ربيعي خطاب به خانواده اين خبرنگار ‌مي‌گويد كه حتما به صورت عمومي و رسمي عذرخواهي خواهد كرد. در همين راستا، سخنگوي دولت در نشست خبري ديروز بعد از تسليت درگذشت خبرنگاران محيط‌زيستي و سرباز معلمان گفت: «ما با دو حادثه پي‌درپي جانسوز در هفته گذشته روبرو بوديم. مهشاد كريمي و ريحانه‌السادات ياسيني دو خبرنگاري كه با قلم و دوربين خود به‌ دنبال زيست بهتر مردمان‌مان مي‌نوشتند در حادثه‌اي خونبار جان خود را حين انجام ماموريت از دست دادند. اين حادثه را به خانواده داغديدگان و همكاران رسانه‌اي به ويژه ايسنايي‌ها و ايرنايي‌ها تسليت مي‌گويم. همچنين درگذشت ۷ سربازمعلم عزيز در مسير دانش‌افروزي براي كودكان در مناطق محروم غم از دست دادن خبرنگاران محيط زيستي را مضاعف كرد. ايران اين فرزندان فداكار راه علم و آگاهي‌بخشي را از ياد نخواهد برد. فقدان اين عزيزان را به خانواده‌هاي‌شان و همه ايرانيان تسليت مي‌گويم.» او همچنين خطاب به مردم ايران گفت: «ضمن تاسف عميق خود از حوادث اخير پيش‌آمده براي فرزندان سرزمين‌مان، با تسليت از جان و دل به خانواده اين عزيزان خاضعانه از هر گونه نقصان متصوري پوزش مي‌طلبم.» شايد تاكنون علي ربيعي تنها مقام مسوولي باشد كه بابت اين اتفاق در رسانه‌ها پوزش خواسته است. 
 مصمم در رفع تحريم‌ها در اولين فرصت
پس از آن سخنگوي دولت به پرسشي در مورد برجام و آخرين وضعيت مذاكرات و توافق‌ها پاسخ داد، مذاكراتي كه به گفته دولت به آخرين‌ مرحله رسيده و منتظر كسب تكليف نهايي و حاكميتي است. ربيعي نيز ديروز به همين موضوع اشاره كرد و توضيح داد كه «از نظر ما تاكنون هر آنچه بايد در ميز مذاكرات مورد گفت‌وگو قرار بگيرد به بحث ميان طرفين گذاشته شده است. ديدگاه ما براي همه طرف‌ها كاملا روشن است و ما بر اين ديدگاه‌ها تاكيد داريم. گفت‌وگوها به جايي رسيده كه همه طرف‌ها بايد تصميمات خود را اتخاذ كنند. ما تصميمات خود را اتخاذ و اعلام كرده و منتظر هستيم طرف‌هاي مقابل ازجمله ايالات متحده امريكا تصميمات سياسي خود را اعلام كنند تا بتوانيم براساس آن در دوره بعدي مذاكرات، روشن‌تر صحبت كنيم.» به گفته ربيعي اگر رفع تحريم‌ در بخش‌هاي اصلي اقتصاد ايران مانند انرژي، مالي، بانكي، بيمه و... اتفاق نيفتد عملا توافقي حاصل نمي‌شود، گرچه در اين موارد فعلا اتفاق‌نظر وجود داشته است. ربيعي با تاكيد بر اينكه «مصمم هستيم رفع تحريم‌ها را در اولين فرصت محقق كنيم»، گفت: «براساس رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب مبني بر اينكه  اگر رفع تحريم‌ها امكان‌پذير باشد حتي يك روز نبايد تعلل كرد، دولت خود را متعهد مي‌داند صرف‌نظر از حاشيه‌ها مذاكرات را با عزم كامل ادامه دهد و مصمم هستيم رفع تحريم‌ها را در اولين فرصت محقق كنيم. اما عجله‌اي هم نداريم در طول زمان باقيمانده از تصدي دولت بخواهيم براي به نتيجه رسيدن مذاكرات، از حقوق خود صرف‌نظر كنيم.» او البته متذكر شد كه اگر خواست ايران تامين نشود، ادامه مذاكرات به دولت آينده موكول خواهد شد و همه اين روند به سياست نظام و آنچه در مذاكرات پيش مي‌رود منوط است. او البته در مورد موضوع توافق سه‌ماهه با آژانس و چگونگي تداوم يا عدم تداوم آن نيز گفت كه هنوز تصميمي اتخاذ نشده و به محض اتخاذ تصميم اطلاع‌رساني خواهد شد.
شايعات ژول‌ورني
ربيعي در بخش ديگري نيز به برخي شايعات در مورد خروج برخي اسناد از نهاد رياست‌جمهوري و ادعاي رايزني برخي دولتي‌ها براي حضور در دولت سيزدهم واكنش نشان داد و گفت اين اظهارات عجيب درباره نهاد رياست‌جمهوري بيشتر شبيه داستان‌سرايي‌هاي تخيلي و ژول‌‌ورني ست. او توضيح داد: «برداشت‌هاي فضايي بي‌ربط به هم كه نمي‌دانم در پاسخ به اين قصه‌پردازي‌ها چه مي‌توان گفت، جز اينكه به گويندگان و سازندگان آن بگويم دست‌كم از خدا بترسيد و آنقدر مسائل را پيچيده درست نكنيد. اين از آنجا سند برده و آن مي‌خواهد توطئه كند و مواردي از اين قبيل كه فكر مي‌كنيم اينها استفاده كوتاه‌مدت دارد، در شرايطي كه همه اينها ذره‌ذره بر روح و روان جامعه اثر مي‌گذارد و فكر نكنيم با بيان اين مطالب ۱۰۰ نفر هورا مي‌كشند.»
ربيعي گفت: «اگر مطالب درست، شفافيت و براي سالم‌سازي هست، حتما بيان شود و اين به اصلاح جامعه كمك مي‌كند اما وقتي خودمان مي‌دانيم اينها قصه‌پردازي است و افكار عمومي را به سمتي مي‌برد كه قضاوت نسبت به همه كشور را شكل مي‌دهد به مصلحت عمومي نيست و اگرچه بيان اين موضوع، ربطي به سوال نداشت اما چون جاي ديگر خوانده بودم مطرح كردم.» سخنگوي دولت در واكنش به طرح مباحثي مبني بر رايزني و فشار برخي دولتمردان دوازدهم براي حضور در دولت سيزدهم گفت: «عباراتي مانند فشار كاملا نادرست است و اما در پاسخ صريح به سوال شما بايد بگويم نه. اين بسيار طبيعي است كه رييس‌جمهوري منتخب چنانچه تشخيص داده و براي همكاري با هر مسوول فعلي نظري داشته باشد، آن افراد مخير به تصميم‌گيري هستند.» او البته تكذيب كرد كه دولت افرادي را به رييس دولت سيزدهم پيشنهاد داده است و گفت هيچ صحبتي در اين خصوص ميان رييس‌جمهوري و رييسي صورت نگرفته است.
 تاكيد بر گفت‌وگوهاي بين‌الافغاني
يكي از مواردي كه اين روزها حواشي ايجاد كرد و مخالفان و مخالفانش را به سخن واداشت، موضع‌گيري جمهوري اسلامي نسبت به طالبان بود كه حتي از تريبون حاكميتي چون روزنامه كيهان نيز شنيده شد. سخنگوي دولت در پاسخ به سوالي درباره موضع جمهوري اسلامي ايران در برابر تحركات اخير طالبان در مناطق مختلف افغانستان و نتايج رايزني‌هاي اخير نماينده ويژه ايران در امور افغانستان در كابل و اسلام‌آباد درباره تحولات اين كشور گفت: «به دولت و مردم افغانستان اطمينان مي‌دهيم كه جمهوري اسلامي ايران همواره در كنار آنها بوده و باقي خواهد ماند و با حسن نيت كامل از همه اقوام، گروه‌ها و نيروهاي سياسي افغانستان مي‌خواهيم كه با يكديگر متحد بمانند و با دست رد زدن به هرگونه مداخله خارجي، به راه‌حل‌هاي صلح‌آميز براي رفع اختلافات ميان خود متعهد باشند.» او با تاكيد بر اينكه «گفت‌وگوهاي اصيل بين‌الافغاني تنها راه‌حل پايدار براي مساله افغانستان است»، توضيح داد: «طالبان بخشي از افغانستان است و بخشي از راه‌حل آتي افغانستان است؛ آنچه براي ما مهم است تشكيل دولتي فراگير با حضور تمامي گروه‌هاي افغانستاني و رسيدن به راه‌حلي مسالمت‌آميز و پايدار در اين كشور است.»