بي‌تفاوتي در مقابل درد مردم

گروه اجتماعي
مردم مي‌گويند، پشيمانند كه باز هم فريب وعده‌هاي بي‌پشتوانه مسوولان را خوردند. مردم از دست خودشان عصباني هستند كه چرا يادشان نيفتاد همه وعده‌هاي دلخوش‌كننده در هفته‌هاي اول خرداد، به انتخابات ربط داشت و مسوولان موظف بودند حرف‌هاي اميدوار‌كننده و نشاط‌آور بزنند تا يأس و نااميدي و ترس بابت كمبود جدي واكسن كرونا و بي‌نظمي‌هاي غيرقابل توجيه در نوبت‌بندي واكسيناسيون، به نگراني اجاره خانه و بيكاري و گراني قيمت مرغ و ميوه و نان اضافه نشود. مردم، حرف‌هاي دوستان و آشنايان‌شان را براي همديگر تعريف مي‌كنند؛ دوستان و آشناياني در كشورهاي دور و نزديك كه ماه‌ها قبل، دومين دوز واكسن‌شان را هم زده‌اند و حالا، با خيال راحت، مثل بقيه شهروندان آن كشورها، به زندگي با نشاط روزمره ادامه مي‌دهند و با تعجب، از اقوام‌شان در ايران مي‌پرسند: «دولت ايران كه گفت واكسن داريم و نيازي به هيچ كشوري نداريم.»
اين مردم عصباني و نااميد و نگران، پيرزنان و پيرمرداني هستند كه طي هفته‌هاي گذشته، طبق آنچه روي كارت واكسيناسيون‌شان نوشته شده، قانونمند و منظم و خسته، ساعت 8 و 9 صبح، با تاكسي و اتوبوس و عصا و واكر و پياده و سربار نوه و داماد و عروس و فرزند، به مراكز بهداشت مراجعه كرده‌اند و تا ظهر، گرسنه و تشنه، در خيابان‌ها سرگردان شده‌اند و وقتي جواب «واكسن نداريم» را از مسوول مراكز بهداشت شنيده‌اند، عصباني‌تر شده‌اند و فرياد زده‌اند: «ساعت 6 صبح نمي‌توانستيد بگوييد كه 6 ساعت در اين گرما منتظر نمانيم؟» جواب اين همه عصبانيت و خشم صدها پيرزن و پيرمرد هم، چيزي نبوده جز شانه بالا انداختن مسوولان مركز و درهاي بسته‌اي كه اين‌بار، محكم‌تر از يك ساعت و دوساعت قبل، به روي اين همه زن و مرد سالمند نگران و مستاصل، برهم كوبيده شده است.  لابه‌لاي اين «نداريم»‌ها و عصبانيت‌هايي كه گاهي به درگيري با مسوولان مراكز و حتي نيروهاي حفاظت و انتظامي هم منجر شده، يك نفر، مثل قرون وسطي و در قرن بيست و يكم، كاغذ به دست، سرك كشيده و گفته «براي واكسن بايد اسم بنويسيد و آفتاب نزده بياييد تا واكسن به شما هم برسد.» طي روزهاي گذشته، طي روزهايي كه اين همه مرد و زن اميدوار، به مراكز بهداشت مراجعه كردند و بعد از تحمل 6 ساعت گرما و 12 ساعت بي‌خوابي و بدخوابي كنار خيابان‌ها و خسته از بي‌حرمتي‌ها، دست خالي و نگران به خانه برگشتند، يك نفر از مسوولان وزارت بهداشت، حتي يك جمله بابت دلجويي از اين همه پيرزن و پيرمرد به زبان نياورد. صفحات دو هفته گذشته خبرگزاري‌ها و روزنامه‌ها را كه بالا و پايين كنيد، فقط اظهارات عجيب و غريب حاميان دولت را مي‌شنويد كه درباره «بي‌ضرر بودن تاخير دو ماهه و سه ماهه» دوز دوم واكسن كرونا شعار داده‌اند؛ باز هم شعار و باز هم شعار. انگار كارخانه سازنده واكسن و آن همه محقق در روسيه و چين و ايتاليا و هند و كره جنوبي و ده‌ها كشور سازنده، بيكار بودند يا براي رفع خستگي، با مردم شوخي كردند كه براي دوز اول و دوم واكسن كرونا يك فاصله زماني مشخص در نظر گرفتند. حالا احتمالا ايران كه براي توجيه سوءمديريت و عدم شفافيت مسوولان، به كشف «بي‌خطر بودن افزايش چند هفته‌اي و حتي چند ماهه فاصله دوز اول و دوم واكسن كرونا» رسيده، به عنوان تنها كشور جهان براي اين كشف بي‌نظير، مي‌تواند روي پله اول سكوي زير سوال بردن واقعيت‌هاي علمي بايستد و البته انتشار واكنش مسوولان سازمان جهاني بهداشت و كشورهاي سازنده واكسن در مقابل اين كشف هم، خط قرمز رسانه‌هاي ايران خواهد بود. 
آقاي وزير، حتي فقرا هم از ما جلو زدند 
هفته گذشته، خبرگزاري ايسنا جدولي از تعداد جمعيت واكسينه شده و دوزهاي واكسن استفاده شده در برخي كشورها منتشر كرد. مندرجات اين جدول، جوابي بود براي همه ادعاهاي برخي مسوولان و از جمله وزير بهداشت كه ظرف چند ماه اخير، گناه كشورهاي ثروتمند را يكجا و در يك كاسه شستند و گفتند كه «كل واكسن‌هاي دنيا را 8 كشور جهان خريده و به مردم‌شان تزريق كرده‌اند.»
اتفاقا خوب است كه سري به وب‌سايت خبرگزاري ايسنا بزنيد و اين جدول را ببينيد و خودتان قضاوت كنيد كه مثلا «ايسلند» كه تا ظهر چهارشنبه دوم تير ماه، 104.1 درصد از جمعيتش واكسينه شده‌اند يا «مغولستان» كه تا ظهر چهارشنبه دوم تير ماه، 110.7 درصد جمعيتش واكسينه شده‌اند يا «اروگوئه» كه تا ظهر چهارشنبه دوم تيرماه، 102.8 درصد جمعيتش واكسينه شده‌اند يا مثلا مكزيك فقير كه تا ظهر چهارشنبه دوم تير ماه 40.23 ميليون دوز واكسن به مردمش تزريق كرده يا اندونزي كه تا ظهر چهارشنبه دوم تير ماه، 35.93 ميليون دوز واكسن به مردمش تزريق كرده در رديف كدام كشورهاي ثروتمند جهان هستند كه تا امروز خبري ازشان نبود و ايران كه روز 21 بهمن مراسم و جشن آغاز واكسيناسيون راه انداخت و تا امروز و با اين همه شعار كمتر از 7 درصد كل جمعيت هدفش را واكسينه كرده در رديف كدام كشورها قرار دارد؟ به نظر مي‌رسد مسوولان وزارت بهداشت، يا از واقعيت‌هاي جامعه خبري ندارند يا نمي‌خواهند اقرار كنند كه واقعيت‌ها را مي‌دانند و جرات هيچ اظهارنظر مخالف ندارند. تا امروز، هيچ مسوولي جرات نكرده مضرات افزايش فاصله بين دوز اول و دوز دوم واكسن را بگويد چون مي‌داند كه در صورت اعلام واقعيت، حتما صندلي و مقامش را از دست خواهد داد و به رده‌هاي شغلي پايين‌تر تنزل خواهد كرد. 
تا امروز، هيچ مسوولي در وزارت بهداشت جرات نكرده به مردم توضيح دهد كه علت اختلاف فاحش تعداد دوز‌هاي تزريق شده با مجموع واكسن‌هاي وارد شده به كشور چيست و چرا موجودي واكسن با گزارش‌هاي وزارت بهداشت هيچ همخواني ندارد و هر كدام براي خودش ساز جداگانه‌اي مي‌زند؟ مسوولان وزارت بهداشت، اگر ظرف دو هفته گذشته، به صف‌هاي طويل پيرزنان و پيرمردان چشم انتظار واكسن مي‌رفتند و حاضر مي‌شدند مثل آنها، فقط يك ساعت اين گرماي 40 درجه تابستان را گوشه خيابان‌ها و كوچه‌ها تحمل كنند، مي‌شنيدند كه مردم در عين خشم و خستگي مي‌خندند و مي‌گويند احتمالا وزير بهداشت مي‌خواهد واكسن‌هاي وارداتي را در موزه بگذارد تا بعدها به نسل‌هاي آينده ثابت كند كه چقدر براي سلامت اين مملكت زحمت كشيده است. 
مسوولان، با معناي واقعي «واقعيت» بيگانه‌اند 
مسوولان وزارت بهداشت قول داده بودند كه تا پايان خرداد، 14 ميليون نفر از جمعيت هدف فازهاي اول و دوم واكسينه مي‌شوند. حالا آمار واكسيناسيون زور مي‌زند كه به پوشش 7 درصدي جمعيت هدف برسد و نمي‌رسد چون نحوه اطلاع‌رساني مي‌لنگد. حدود يك ماه، موجودي واكسن در كل كشور صفر بود و در اهواز و شيراز و تهران و مشهد و صدها شهر ديگر، هيچ مسوولي جرات نكرد كاغذ «واكسن نداريم» روي درهاي مراكز جامع سلامت و توزيع‌كننده واكسن بزند. چرا وقتي پاي شعور مردم به ميان مي‌آيد، گفتن واقعيت‌ها و اعتراف به سوءمديريت‌ها تا اين حد دشوار مي‌شود؟ تا ظهر روز 7تير ماه، با وجود آنكه تا حالا بيش از 8 ميليون دوز واكسن وارد كشور شده، كل واكسن‌هاي تزريق شده در ايران طبق گزارش رسمي وزارت بهداشت، 5 ميليون و 804 هزار و 286 دوز بوده و نكته مهم اين است كه نه فقط وزير بهداشت، حتي مديرانش هم به حرف‌هايي كه مي‌زنند اعتمادي ندارند. نيمه ارديبهشت، رييس مركز توسعه شبكه وزارت بهداشت به مردم گفت كه تا نيمه خرداد حدود ۱۰ ميليون واكسن كرونا به ايران مي‌رسد و تا پايان خرداد، واكسن‌هاي توليد داخل هم به اين حجم اضافه خواهد شد. اگر گناه وارد نشدن 10 ميليون دوز واكسن را به گردن تحريم و بدقولي توليد‌كنندگان واكسن مي‌اندازيم، حالا كه واكسن وارداتي، بيشتر از تعداد جمعيت واكسينه شده است. دو سوال مهم: واكسن‌هايي كه فعلا توزيع نمي‌شود، در كدام انبار ذخيره شده و چرا؟ چرا اين فرهنگ فرار از صداقت، حتي از تفكر مسوولان دانشگاه ديده ما هم حذف نمي‌شود؟ 


چرا از فاصله دور به مردم توهين مي‌كنيد؟ 
يك مسوول مي‌گويد واكسن نداريم، يك مسوول مي‌گويد واكسن داريم. يك مسوول مي‌گويد تزريق واكسن متوقف نشده، يك مسوول مي‌گويد تزريق واكسن متوقف شده. كاش مسوولان وزارت بهداشت، به يكي از مراكز جامع سلامت مي‌رفتند و آن صف‌هاي طويل زنان و مرداني كه چروك‌هاي صورت‌شان و آن واكر و عصا و صندلي چرخدارشان و آن لرزش دست و اندام خميده و تنگي نفس‌هاي‌شان تاييد مي‌كند كه اينها جوان 18 ساله و 20 ساله نيستند و سال‌هاست كه پا به سالمندي گذاشته‌اند را مي‌ديدند و شرمنده مي‌شدند از اين همه بي‌نظمي و حركت كردن خلاف تمام تاكيدات سند ملي واكسيناسيون. طبق سند ملي واكسيناسيون، بايد عدالت در توزيع رعايت مي‌شد كه با آن جنجال واكسيناسيون خارج از نوبت كادر شهرداري‌هاي آبادان و علي‌آباد كتول و تهران و قزوين و زنجان، معلوم شد عدالتي در كار نيست. ادعاي اكيد مسوولان وزارت بهداشت اين بود كه واكسن كرونا به هيچ‌وجه آزاد و پولي و قابل توزيع و فروش در مطب‌ها و بخش خصوصي نخواهد بود و همين حالا، واكسن‌هاي 60 ميليون توماني و 80 ميليون توماني در مطب‌هاي خصوصي، به مردم مرفه بي‌تحمل تزريق مي‌شود. قرار بود صفر تا صد جزييات واكسيناسيون، به صورت «شفاف» به مردم اعلام شود و حالا اين صف‌هاي طويل مردم گيج در خيابان‌هاي داغ و اين انتظار در نوبت‌هاي 12 ساعته و 8 ساعته و بي‌خوابي‌هاي قبل از طلوع آفتاب تا پيش از ظهر و اين سكوت مسوولان وزارت بهداشت در مقابل اين حجم افسارگسيخته بي‌احترامي و رعايت نشدن شأن سالمندان كشور، مصداق روشني از ناديده گرفته شدن تمام تاكيدات يك سند ملي مصوب است. 
وزير و معاون و مدير كه نرفتند
 رييس مجلس رفت 
به دنبال تداوم بي‌نظمي‌ها و اعتراضات مردم نسبت به نحوه نامناسب توزيع واكسن كرونا و انتقادات شديد از نوبت‌دهي‌هاي طولاني در خيابان و نحوه رفتار مراقبان انتظامي و بهداشتي مراكز واكسيناسيون در شهر تهران، بامداد ديروز، محمدباقر قاليباف؛ رييس مجلس براي باور اعتراضات مردم، به يكي از پرازدحام‌ترين مراكز جامع واكسيناسيون واقع در محدوده خيابان شريعتي روبه‌روي حسينيه ارشاد رفت. بنا به گزارشي كه خبرنگار ايسنا از اين بازديد تهيه كرده، جمع انبوهي از سالمنداني كه از ساعت 2 و 3 بامداد، براي دريافت واكسن كرونا در صف و كنار خيابان‌ها منتظر بودند، در اعتراضات شديد از نحوه توزيع واكسن، علاوه بر آنكه مي‌گفتند برخلاف ادعاهاي مسوولان وزارت بهداشت مبني بر ارسال پيامك براي افراد در نوبت دريافت واكسن، هيچ پيامكي دريافت نكرده‌اند و روزها بايد ساعت‌ها در صف بايستند و بدون دريافت واكسن به منزل برگردند.اين افراد كه عمدتا سنين حدود ۸۰ سال و بالاتر داشتند، همچنين تاكيد داشتند كه با وجود آنكه آنها از ساعات اوليه بامداد در اين مراكز حضور يافته و روي برگه‌اي ثبت‌نام مي‌كنند اما مراكز تزريق واكسن به اين نوبت‌ها توجه نمي‌كنند. 
رييس مجلس هم بعد از شنيدن اين گلايه‌ها و اعتراضات آن هم از زبان سالمنداني كه بايد در آن ساعت بامداد و در آن تاريكي هوا، در منزل استراحت مي‌كردند ولي حالا به دليل سوءمديريت‌ها و بي‌تفاوتي مسوولان وزارت بهداشت به اين انتظارهاي طولاني و فرساينده آسيب‌پذيرترين اقشار سني جامعه، كنار خيابان در انتظار رسيدن واكسن نشسته و ايستاده‌اند، در پايان اين بازديد سرزده بامدادي گفت: «به نظر مي‌رسد هم مراكز تزريق محدود است و هم پيامك نيز به افراد ارسال نمي‌شود و لذا نظم و انضباط تزريق دوز اول ديده نمي‌شود. در اين زمينه در اجرا شاهد اشكالات جدي هستيم و مسوولان اين حوزه حتي اگر محدوديتي در ميزان واكسن دارند بايد همان مقدار را به نحوي مديريت كنند تا شاهد اين نابساماني‌ها نباشيم.دولت و مسوولان وزارت بهداشت موظف هستند هرچه زودتر اين مشكلات را برطرف كرده و فرآيند تزريق واكسن به اقشار مختلف به خصوص سالمندان را به نحوي ساماندهي كنند كه نياز به حضور و ازدحام آنها در نخستين ساعات بامداد مقابل مراكز دريافت واكسن نباشد.»