صدور مجوز مصرف اضطراری برای دومین واکسن ایرانی کرونا

واکسن پاستوکووک محصول مشترک ایران و کوبا که توانسته مراحل مختلف کارآزمایی بالینی را به خوبی پشت سر بگذارد، سرانجام توانست نظر موافق سازمان غذا و داروی کشورمان را هم به دست آورد و وارد فاز مصرف عمومی شود. حالا دیگر کشورمان در جرگه واکسن سازان بزرگ دنیا قرار دارد و با صدور مجوز اضطراری دومین واکسن ایرانی انتظار می‌رود روند واکسیناسیون در کشور سرعت بیشتری بگیرد و صف‌های طولانی واکسن برچیده شود. روز‌های پایانی خرداد ماه بود که مجوز مصرف اضطراری نخستین واکسن ایرانی کرونا صادر شد. واکسن کووایران برکت به عنوان یکی از ایمن‌ترین و مؤثرترین واکسن‌ها توانست جواز سازمان غذا و دارو را برای ورود به سبد واکسیناسیون کشور کسب کند. حالا هم واکسن پاستوکووک انستیتو پاستور ایران به عنوان دومین واکسن کرونا به مرحله تولید و مصرف عمومی رسید.
فناوری تولید واکسن نوترکیب تنها در اختیار چند کشور
سعید نمکی، وزیر بهداشت با اعلام خبرصدور مجوز مصرف عمومی پاستوکووک گفت: «مدتی بود که پرونده صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن پاستور در کمیسیون قانونی مطرح بود و برای این واکسن در فاز سوم مطالعات بالینی حدود ۴۴ هزار نفر در کوبا و ۲۴ هزار نفر در ایران تحت بررسی بالینی قرار گرفتند.»
علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه ایران به عنوان تنها کشور مسلمان است که موفق به تولید واکسن کرونا شده، گفت: «انستیتو پاستور ایران قدیمی‌ترین مؤسسه واکسن‌ساز در کشور و منطقه خاورمیانه و یکی از معتبرترین برند‌های دنیاست و واکسن‌های آن علاوه بر کشور خودمان در بسیاری از کشور‌های دیگر هم مورد استفاده قرار گرفته‌است. به گفته رئیس انستیتو پاستور واکسن پاستو‌کووک یک واکسن نو ترکیب و بسیار بی‌خطر است؛ چراکه در تزریق روی ۶۸ هزار نفر در ایران و کوبا عارضه جدی پس از تزریق، مشاهده نشده‌است. وی افزود: «پاستو‌کووک یک واکسن پروتئینی نوترکیب است که با یک پروتئین بزرگ‌تر ترکیب شده. این فناوری باعث اثربخشی بیشتر این واکسن می‌شود و تنها در اختیار چند کشور از جمله کوبا و کشور است.»


آزمایش روی کودکان
رئیس انستیتو پاستور ایران در رابطه با کارایی بالای این واکسن به‌خصوص در افراد زیر ۱۸ سال گفت: «این واکسن بسیار بی‌خطر و ایمن است. کارایی بسیار خوبی دارد و در کوبا روی انواع خطرناک ویروس کووید آفریقای جنوبی، هندی و نیویورکی مؤثر بوده در صورتی‌که واکسن روسی آستراز‌نکا در مقابل این ویروس‌های جهش‌یافته، حدود ۱۰ درصد کارایی دارد.» به گفته وی واکسن پاستو‌کووک در حال کارآزمایی بالینی در کودکان است و می‌تواند یک گزینه مناسب برای سنین ۵ تا ۱۸ سال باشد. ویژگی دیگر این واکسن، طراحی یادآور آن همراه خودش است. مجموع این ویژگی‌ها واکسن پاستو‌کووک ا تبدیل به یکی از معدود واکسن‌های قابل توجه در سطح بین‌المللی کرده‌است.
فایزر اگر باشد قاچاق است
با وجود تأیید و صدور مجوز برای دو واکسن ایرانی، اما همچنان روند واکسیناسیون در کشورمان کند است و این مسئله ما را با موج پنجم کرونا مواجه کرده‌است. از سوی دیگر کم نیستند افرادی که به دنبال واکسینه شدن خارج از نوبت و خارج از سند ملی واکسیناسیون به برخی مراکز زیرزمینی و واکسن‌های موجود در بازار سیاه اعتماد می‌کنند. بر همین اساس برخی گزارش‌ها از تزریق واکسن فایزر در بازار سیاه به متقاضیان حکایت دارد؛ واکسنی که البته باید برای دریافت آن قیمت‌های نجومی پرداخت کرد. علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، در خصوص اینکه گفته می‌شود واکسن فایزر در کشور وجود دارد و عده‌ای تزریق کرده‌اند، گفت: «شاید واکسن فایزر هم در کشور باشد که قطعاً به صورت قاچاق آمده‌است.» طبق اظهارات وی، واکسن فایزر باید در دمای منهای ۷۰ تا ۸۰ درجه سانتیگراد نگهداری شود. شاید شرایط نگهداری آن هم در کشور وجود داشته‌باشد، اما باید دید چگونه انتقال یافته‌است، زیرا زنجیره انتقال واکسن هم مهم است و باید ببینیم چگونه آمده‌است.
رئیسی با عنوان این مطلب که اگر دمای نگهداری واکسن فایزر به منهای ۱۰ درجه برسد آن وقت سلامت این واکسن زیر سؤال می‌رود، گفت: «آن‌هایی که این واکسن را زده‌اند، اشتباه کرده‌اند.»
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ارتباط با فروش واکسن کرونا در کشور نیز افزود: «تاکنون حتی یک دوز واکسن پولی تزریق نشده‌است. شاید عده‌ای رفته‌اند و پول داده‌اند که البته اشتباه کرده‌اند. اما قرار نیست واکسن کرونا در برنامه ملی واکسیناسیون، به فروش برسد.»